Gjest Gjest_LineSofie_* Skrevet 29. mai 2009 #1 Skrevet 29. mai 2009 Hvordan kan man mene at et heterofilt ekteskap blir mindre verdt fordi homofile får samme rettigheter som heterofile? Kan noen forklare det for meg?
-Mags- Skrevet 29. mai 2009 #2 Skrevet 29. mai 2009 Jeg kan ihvertfall ikke, men hvem er det som mener det da? :klø:
Gjest fisk Skrevet 30. mai 2009 #3 Skrevet 30. mai 2009 Hvis du ikke har hørt det argumentet før, så har du ikke fulgt spesielt godt med på debatten(e).
Gjest Gjest Skrevet 30. mai 2009 #4 Skrevet 30. mai 2009 Jeg kan ihvertfall ikke, men hvem er det som mener det da? :klø: Nina Karin Monsen og de andre ekteskapsfundamentalistene.
angeleyes Skrevet 30. mai 2009 #5 Skrevet 30. mai 2009 Jeg kan ikke se noen gode argumenter for at ekteskapet mellom heterofile blir mindre verdt fordi homofile også får lov til å gifte seg. Hvorfor skulle det skje?
Gjest Gjest Skrevet 30. mai 2009 #6 Skrevet 30. mai 2009 Jeg tror vi heterofile har klart å gjøre ekteskapet mindre verdt helt på egenhånd. Folk som skiller seg etter et år sammen, eller som gifter seg på nytt fem ganger osv, slike folk er det som kan få ekteskapet til å se mindre verdt ut. Jeg er ikke motstander av skilsmisse, men jeg har ikke særlig respekt for de som sier de har jobbet hardt med forholdet for så å søke separasjon etter et års ekteskap. Enten har de ikke jobbet hardt, eller så har de giftet seg som et ledd i forsøket og det er helt feil i mine øyne.
Fortunatus Skrevet 30. mai 2009 #7 Skrevet 30. mai 2009 Slik som jeg har tolket det, mener de ofte at ekteskap er en pakt mellom en mann og kvinne og Gud. Når homofile også får lov å gifte seg, er ikke den opprinnelige pakten tilstede, og ekteskapet får en lavere verdi.. Nå er ikke jeg kristen og jeg er for homofilt ekteskap, men er det jeg har hørt og lest på nett.
Gjest Gjest_Sara_* Skrevet 30. mai 2009 #8 Skrevet 30. mai 2009 nei, det er helt ulogisk. Men det er vel trusselen om at homofile får de samme rettighetene de er redd for. Da kan de "kristne hetroene" ikke lenger tråkke på og herse med de homofile? Akkurat som at mange menn føler seg truet av sterke kvinner som tjener like mye som eller mer enn dem. Mennene kan ikke lenger kontrollere kvinnene!
-Mags- Skrevet 30. mai 2009 #9 Skrevet 30. mai 2009 Hvis du ikke har hørt det argumentet før, så har du ikke fulgt spesielt godt med på debatten(e). Det har du forsåvidt rett i, saken er veldig klar for meg, så jeg er dermed ikke så interessert i å følge de ulike argumentene som brukes. Men dersom du har det ville det kanskje vært mer hensiktsmessig å fortelle meg hvem som mener dette og hva slags begrunnelse de bruker, enn å fortelle meg noe jeg vet godt fra før?
Strix Skrevet 30. mai 2009 #10 Skrevet 30. mai 2009 Jeg tror vi heterofile har klart å gjøre ekteskapet mindre verdt helt på egenhånd. Folk som skiller seg etter et år sammen, eller som gifter seg på nytt fem ganger osv, slike folk er det som kan få ekteskapet til å se mindre verdt ut. Jeg er ikke motstander av skilsmisse, men jeg har ikke særlig respekt for de som sier de har jobbet hardt med forholdet for så å søke separasjon etter et års ekteskap. Enten har de ikke jobbet hardt, eller så har de giftet seg som et ledd i forsøket og det er helt feil i mine øyne. Enig! Jeg syns vi heterofile klarer å gjøre ekteskapet mindre verdt helt og holdent på egenhånd, av de grunner som Gjest nevner i innlegget sitt!! Det kunne aldri falt meg inn å føle at ekteskapet er mindre verdt selv om homofile får gifte seg.
Gjest Gjest Skrevet 30. mai 2009 #11 Skrevet 30. mai 2009 Jeg har ikke helt greid å forstå det argumentet der... Uhye morsomt motsvar fra What are straight couples in marriage counseling now: "We haven't been working together since Bill and Ted hooked up"
Gjest Gjest Skrevet 30. mai 2009 #12 Skrevet 30. mai 2009 Slik som jeg har tolket det, mener de ofte at ekteskap er en pakt mellom en mann og kvinne og Gud. Når homofile også får lov å gifte seg, er ikke den opprinnelige pakten tilstede, og ekteskapet får en lavere verdi.. Nå er ikke jeg kristen og jeg er for homofilt ekteskap, men er det jeg har hørt og lest på nett. Ja, de sier så. Og jeg kan forstå at noen religiøse har grunner for at de synes homofile ekteskap blir feil i forhold til religionen sin. Men det er da ikke alle som er kristne? Kvinner og menn gifter seg idag uten at Gud er "til stede", da er også disse ekteskapene ugyldige? Det er jo like logisk som at alle i hele verden skal begynne å følge sharialov, selv om ikke alle er muslimer. Og jeg kan tenke meg at det er mange muslimer som ikke vil ha sharialoven gjeldende også. Det handler om å påtvinge at andre mennesker skal følge ens egne religiøse regler og normer, og det er helt på tryne. Da burde muslimer si til kristne at de ikke får spise svinekjøtt, og så kan en hindu si til en muslim og kristen at ingen får spise kjøtt osv... Ser ikke de religiøse hvor dårlig deres argument er? Men så er det langt fra kun religiøse som er mot homofile ekteskap da. Disse sliter enda verre med å argumentere for seg.
robotkalle Skrevet 30. mai 2009 #13 Skrevet 30. mai 2009 Jeg tror det funker på den måten at en føler at en har noe spesielt og gudegitt sammen, når ekteskapet er en ordning som retter seg etter religiøs mal. Blir kanskje litt som frimureri?
Gjest fisk Skrevet 30. mai 2009 #14 Skrevet 30. mai 2009 Det har du forsåvidt rett i, saken er veldig klar for meg, så jeg er dermed ikke så interessert i å følge de ulike argumentene som brukes. Men dersom du har det ville det kanskje vært mer hensiktsmessig å fortelle meg hvem som mener dette og hva slags begrunnelse de bruker, enn å fortelle meg noe jeg vet godt fra før? Da det synes for meg ganske åpenbart hvem som ville kommet med slike grunnløse argumenter, så tolket jeg innlegget ditt til å bety at du tvilte på at noen ville påstått noe slikt. Siden du tydeligvis ikke hadde videre kjennskap til hoved"argumentene" til ekteskapsmotstanderne, så var det også tydelig at du ikke hadde satt deg særlig inn i saken, så jeg så ingen grunn til å skulle begynne å liste kilder, da et hvilket som helst google-søk burde kunne finne hovedargumentene både for og mot hvis du faktisk skulle ha fattet interesse for debatten nå.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå