Gå til innhold

Ønskelistespørsmål

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hvor mye er "vanlig" å ha på ønskelisten? Vi vil at gjestene ikke skal føle noe press for å kjøpe store/dyre ting, samtidig som vi har blitt bedt om å ha mye å velge i. Men jeg bekymrer meg litt for at vi virker kravstore. Men 60 gjester ønsker vi oss fullt middagsservise med kaffeservise, to glass-serier (både vin/drink og hverdags vannglass), kaffemaskin til 5000,- og kunst. Samlet omtrent verdi 40.000,- men vi forventer jo ikke å få alt. Er dette i overkant mye, eller er det for lite. Hvordan ligger vi ann i forhold til dere?

Forloveden mener jeg stresser for mye her og at folk forstår at det kun er ønsker, men jeg synes det er litt ubehagelig å legge ut ønsker som samlet sett koster så mye..

Har et spørsmål til: hvordan distribuerte dere ønskelisten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har en dyr ønskeliste samlet sett. Den består av både dyre ting, svært billige ting, og en del i middels prisklasse.

vi la den ut på hjemmesiden vår, og skrev litt om at siden vi ønsker oss en del dyre ting vil person ... være behjelpelig med å formidle kontakt, om noen ønsker å spleise.

Vi tenker sånn at noen ønsker å gi mye siden det er bryllup, andre ønsker eller klarer ikke det. Da har vi tilbud til alle grupper. :)

Skrevet

Vi har en LANG ønskeliste, det synes jeg ihvertfall selv. Det kommer 70 gjester til middag og til sammen 90 i kaffen, og i tillegg har vi noen litt mer perifere slektninger som muligens vil kjøpe en liten ting. Har tenkt på at vi kanskje ønsker oss for mye, men heller få mindre enn det som står på listen, enn å få alt på listen + 20 krystallvaser- og lysestaker.

Når det er sagt, angrer jeg kanskje litt på noe av det som er lagt ut. Det vi ønsker oss aller mest er nemlig gavekort på Elkjøp, pga at både vaskemaskinen og oppvaskmaskinen ber om å få bli byttet ut. Så sånn sett blir det jo ganske surrealistisk å ha servise til flere tusen kroner i skapet, samtidig som at vi må vaske klær i bekken med vaskebrett. :sukk:

Det er det imidlertid for sent å gjøre noe med, for lista har ligget ute lenge, og vi gifter oss om 1 mnd, så da er det litt dårlig gjort å plutselig begynne å fjerne ønsker. Jeg har imidlertid erfaring med at folk synes det er vanskelig å finne det som står på lista, og derfor heller gir penger. *kalkulerende og slemme meg krysser fingrene for det*

Anyway, her er en kopi av lista vår som ligger på hjemmesiden vår:

- ønskeliste på tilbords (herfra ønsker vi oss kaffeservise og middagsservise til 8 personer, samt vinglass. Serviset er relativt rimelig, 120,- per tallerken. Glassene koster 160,- per stk.)

- ønskeliste på en annen butikk, hvor vi ønsker oss komplett Hardanger bestikk.

- gavekort på Elkjøp

- gavekort på IKEA

- penger som skal gå til skjønnlitteratur

- Liten håndholdt støvsuger

· 2 stk Tempur Original puter, i str medium og large

· Hvite laken i flanell, 180x200

· Hvite laken i flanell, 90x200

· Sengetøy, 200x220, i hvitt/beige/grønt

· Hvite badehåndklær

· Toalettmapper, (ikke beauty bags), nøytrale i feks svart/brun/turkis, altså ikke blomstrete i mange farger! Gjerne i to ulike strørrelser.

· Koffertsett, myke trillekofferter i brunt

· Kaffetrakter, Delonghi ICM65 (fås på feks Elkjøp)

· Eva Solo kjøleskapskaraffel

· Tupperware, ”Quick Chef II”

· Pepperkvern i mørkt tre

· Jernpanne

· Sauteringspanne

· Grillpanne

· Stor morter i stein

· Rund ildfastform med lokk, så liten som mulig

· Sølvtøy, i ”Drage” design

o Paispade

o 2 stk syltetøyskjeer

o Kremskje

· Tulipanvase

· Postkasse, stor og grønn

· Fotoapparat, Canon Ixus 90 IS

· CD-spiller, Grundig bærbar, RCD1420 PINK (fås bla på Elkjøp)

·Brettspill:

o Risk

o Settlers

o Vet du av andre spill du tror vi vil like? Ikke Millionær og Ludo

· Malerier av Edward Munch, i svart ramme og passepartout

o Pubertet

o Livets Dans

o Vampyr

· Fiskestenger, 2 for ferskvann og 2 for saltvann, i ok kvalitet, men ikke av

dyreste sort. Fiskeutstyret vårt er stjålet, så vi har verken sluker, kniver

eller noe som helst lenger. Dette er da altså også av interesse!

Skrevet

Vi har også både dyre og billige ting på vår liste... Egentlig mye av det samme som du ramser opp som kjøkkenmaskin, fullt servise etc... Vi regner jo ikke med at vi får alt vi ønsker oss, men synes i alle tilfelle det er greit å ha et godt og variert utvalg. Dessuten er det mulig å videreføre ønskelisten så vi kan fortsette å samle på disse tingene ved jul, bursdager etc...

Vi har lagt ut link til vår ønskeliste hos Tilbords på vår nettside for bryllupet :)

Skrevet

Å, så godt å høre at vi ikke er alene om å ha lang liste..

Vi har ønsket oss fullt servise/glass til 12 personer, er det mer vanlig til 8?

Ellers fikk vi innsigelser på at vi ønsker oss vinglass (2 ulike), champagne, drink (2 ulike), vannglass (2 ulike, en hverdag, en fest), cognac og whiskyglass, samt likørglass. Skulle ikke tro at vi har glass fra før, men alt er fra IKEA, og det hadde vært så himla godt å fått byttet ut gamle billige glass. Tenkte å spare på disse i ettertid også, for jeg regner ikke med at folk orker handle alt fra listen. Men har tanter/onkler som mener dette er altfor dyrt/mye (glassene koster gjennomsnittlig 200,-)...å, jeg stresser altså.. :sukk:

Gjest Gjest
Skrevet

Vi ønsker oss bestikk til 12 (Hardanger), vin- og vannglass til 12, konjakk- og likørglass (6 av hver), 4 kasseroller/stekepanner, et kakefat, 3 boller, et par vaser og et lysestakesett... Ingen serviser. Greie prisklasser på alt (dyreste enkeltting koster ca 1000). Vi inviterer ca 70 gjester (ingen kaffegjester).

Skrevet

Det ville jeg ikke tenkt så mye på... Både skikkelig glass og skikkelige serviser koster ganske mye per del. Glassene vi ønsker oss koster mellom 250-300 per glass. Klart det er mye for et glass, men det er ikke mer enn at de fleste har råd til å kjøpe iallefall 1 glass... Hvor dyre glass man ønsker seg må da virkelig være ens egen sak mener jeg :) Det betyr jo bare at man eventuelt får færre glass enn om man hadde ønsket seg billigere...

Skrevet

Jeg er en stor fan av lange ønskelister. Og jeg forstår ikke hvorfor noen skal legge seg opp i at dere ønsker dere så mye glass. Det må da være opp til hver enkelt hva man ønsker seg? Som du skriver så forventer man jo ikke å få alt som står på ønskelisten. Glass er jo sånn sett greit for gjester også, man kan enkelt kjøpe x-antall glass som stemmer overens med hvor mye penger man har tenkt å legge i gaven.

Så lenge både man har både dyre og rimelige ting på ønskelisten så synes jeg det er merkelig at gjester skal begynne å klage. Jeg har vært borti ønskliste med kun 10 ting (og en samlet verdi på rundt 2000,-) noe som ikke var spesielt festlig når det kommer over 60 gjester - da må jo veldig mange være kreative og brudeparet ender opp med en hel masse som de egentlig ikke ønsker seg. Ønskelisten var et resultat av at brudeparet ikke ønsket å være griske, men det synes jeg bare blir dumt. At man får gaver når man gifter seg er noe alle vet, og da kan man like gjerne gjøre det greit både for gjestene og seg selv ved å sette opp en stor og god ønskeliste som passer alle lommebøker. Så kan både de som skal gi en stor og de om som skal gi en liten gave få litt å velge mellom.

12 er vel forøvrig det vanlige antallet å spare på både når det gjelder glass, servise og bestikk.

Gjest Gjest_lene_*
Skrevet

Vi har nærmere 70 gjester tilsammen, og har ønskeliste på en verdi av nærmere 30 000. Følte selv det var litt mye, men vi har god spredning på hvor dyre tingene er (fra kr 59/stk til 2500 kr), og som min søster sa så er det jo en ønskeliste, er ikke sånn at man forventer å få alt som står der, så tror egentlig folk synes det er greit at det er mye å velge i fremfor at det er få og dyre ting :)

Gjest antigartner
Skrevet (endret)

Det varierer nok litt. Den tradisjonelle "enheten" eller "regnemåten" for serviser er jo i hele og halve dusin.

Personlig ville jeg gått for 12, i alle fall hvis skapplassen ikke er veldig begrenset. Det er bedre å ha litt for mange enn litt for få av noen deler i de (unntaks-)tilfellene der en er ganske mange til bords. Vi har vært mer enn 8 til bords mange ganger, selvom det ikke akkurat skjer ukentlig. Når en først gjør seg flid med et middagsselskap, pynter bordet pent og lager god mat, er det finest at en har matchende servise til alle, synes jeg.

Til hovedspørsmålet:

At ønskelista er lang er bare bra for gjestene :)

Det gir mye å velge i når en skal kjøpe gaver.

For dere som skal gifte dere kan en kjempelang liste ha den ulempen at dere kommer halvveis i samlingen av servise/glass/bestikk eller ende opp med litt underlige antall av det meste. Men dette kan dere jo supplere selv og ønske dere ytterligere deler til jul og bursdager.

Endret av antigartner
Skrevet

Som gjest synes jeg det er bra med lange ønskelister! :jepp: Jeg skulle kjøpe en gave til et bryllup 2 uker før dagen, og da var nesten alle gavene kjøpt selv om de hadde ganske mye på listen.

Gjest Gjest
Skrevet

Dette med gavelister til bryllup kommer jeg til å ha store problemer med. Vi trenger jo ikke noe spesielt og jeg hater å bruke penger på ting vi ikke trenger. Det eneste jeg kunne tenke meg å ønske meg til bryllupet er penger, og det syns jeg er så teit siden både jeg og mannen vil tjene relativt godt når bryllupet skal stå (jeg er ennå student men har begynnerlønn på ca. 400k). Pengene ville nok gått med til å dekke litt av festelighetene, men det blir jo som å "betale" for å være med i et bryllup...

Hva om vi ikke ønsket oss noe i det heletatt? Hvordan vil det bli mottatt?

Jeg syns det er veldig greit med ønskelister når jeg skal i bryllup, jeg syns det er greit at andre ønsker seg alt mulig rart men selv så føler jeg meg så selvopptatt og arrogant ved å lage en ønskeliste. Jeg forstår jo at dette er ting man skal ha og ta vare på, men jeg er kjempefornøyd med servise og diverse fra IKEA som jeg kan bytte ut når det trengs...

Gjest Gjest
Skrevet
Dette med gavelister til bryllup kommer jeg til å ha store problemer med. Vi trenger jo ikke noe spesielt og jeg hater å bruke penger på ting vi ikke trenger. Det eneste jeg kunne tenke meg å ønske meg til bryllupet er penger, og det syns jeg er så teit siden både jeg og mannen vil tjene relativt godt når bryllupet skal stå (jeg er ennå student men har begynnerlønn på ca. 400k). Pengene ville nok gått med til å dekke litt av festelighetene, men det blir jo som å "betale" for å være med i et bryllup...

Hva om vi ikke ønsket oss noe i det heletatt? Hvordan vil det bli mottatt?

Jeg syns det er veldig greit med ønskelister når jeg skal i bryllup, jeg syns det er greit at andre ønsker seg alt mulig rart men selv så føler jeg meg så selvopptatt og arrogant ved å lage en ønskeliste. Jeg forstår jo at dette er ting man skal ha og ta vare på, men jeg er kjempefornøyd med servise og diverse fra IKEA som jeg kan bytte ut når det trengs...

Det er ingenting i veien for å ønske seg billigere servise enn de som finnes på Glassmagasinet. Jeg personlig synes ikke 160 kroner for en tallerken er et spesielt billig servise.

Et annet tips er å ønske seg gavekort på et par butikker, eller hos feks et reisebyrå.

Et siste alternativ er å ønske at folk gir penger til et veldedig formål dere velger ut, hvis dere virkelig ikke ønsker dere noe selv.

Det er mer arrogant å enten bytte alle bryllupsgavene, eller stue dem inn på boden fordi de ikke falt i smak.

Skrevet

Vi la ut en liste på Tilbords og en på Glass Thomsen.

Her ønsket vi oss middags-, og kaffeservise for 12 personer, noen panner og glass i samleserie for 8 personer. Samlet verdi rett over 40 000kr.

Vi har fått fullt middagsservise + litt av kaffesettet + noen glass og panner. Resten lar vi bare ligge på listene, så kan vi ønske oss til jul;)

Skrevet

Nei, det er til 12 som er vanligst. Men vi ønsker oss til 8 i første omgang, for da er det større sjanse for at vi får noenlunde fullt sett. Vi ønsker oss jo så mye annet også, at det blir litt unødvendig å få feks sausenebb, 4 flate tallerkner og 12 dype tallerkner. Da ønsker vi oss heller til 8 i første omgang, og så kan vi fortsette å ønske oss det vi mangler senere, samtidig som at vi forhåpentligvis allerede har nok til å servere i små selskap. Hvis du skjønner?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...