Gjest Gjest_nora_* Skrevet 29. mai 2009 #1 Skrevet 29. mai 2009 Noen sier det er altfor mange kcal i dette, mens en ernæringsfysiolog sa det kun var 30 kcal per 100 gr hvis man kokte det på vann. Blir forvirra. På pakka står det jo over 300 kcal pr 100 gr ? Blir for mye usikker info for meg :S
*Enigma* Skrevet 29. mai 2009 #2 Skrevet 29. mai 2009 Noen sier det er altfor mange kcal i dette, mens en ernæringsfysiolog sa det kun var 30 kcal per 100 gr hvis man kokte det på vann. Blir forvirra. På pakka står det jo over 300 kcal pr 100 gr ? Blir for mye usikker info for meg :S Ok, her må du skille mellom havregrøt og havregryn. Havregrøt kokt på vann har et kcalinnhold på rundt 55kcal pr 100g, hvis jeg ikke tar helt feil. Havregrynene i seg selv inneholder over 300kcal pr 100g ja.
Gjest imli Skrevet 29. mai 2009 #3 Skrevet 29. mai 2009 Havregryn er vel sunt, uansett hvor mange kalorier folk mener det har... Husk at det ikke er kaloriinnholdet som bestemmer om noe er sunt eller ikke! Havregrøt kokt på vann inneholde nok lite kalorier. Hvor sunt havregrøt er kommer nok an på hva du gjør det til selv - om du koker på vann og litt lettmelk, eller på helmelk og putter masse sukker oppi...
Gjest Gjest Skrevet 29. mai 2009 #4 Skrevet 29. mai 2009 Men hvorfor blir det så stor forskjell på om det er kokt eller ikke ? Spør nok veldig dumt nå
hvitveis1 Skrevet 29. mai 2009 #5 Skrevet 29. mai 2009 Man trenger ikke så mange gram havregryn for å lage havregrøt til en person!
GodsChild Skrevet 29. mai 2009 #6 Skrevet 29. mai 2009 Men hvorfor blir det så stor forskjell på om det er kokt eller ikke ? Spør nok veldig dumt nå Fordi vannet veier jo en del, og siden det ikke er kalorier i vann saa blir det faerre kcal pr 100 gram
Gjest Frosk Skrevet 29. mai 2009 #7 Skrevet 29. mai 2009 100 gram havregrøt kokt på vann inneholder mye vann (som er uten kalorier) og litt havregryn. 100 gram havregryn inneholder 100 gram havregryn Havregryn er kjempesunt - masse fiber, jern, B-vitaminer og bra med proteiner.
Gjest Christabelle Skrevet 27. juli 2009 #8 Skrevet 27. juli 2009 Litt gammel tråd, men spør for det. Jeg koker havregryn med 50/50 vann og lettmelk. Strør på sukker og kanel etterpå. Er det direkte usunt eller? Synes ikke det er godt uten sukker =( Det er sikkert en vanesak, men jeg vil ha noe som smaker godt
GodsChild Skrevet 27. juli 2009 #9 Skrevet 27. juli 2009 Ha i litt frukt/baer eller stevia i stedet for sukker, saa faar du den soete smaken uten aa maatte bruke sukker
Gjest Frosk Skrevet 27. juli 2009 #10 Skrevet 27. juli 2009 Litt gammel tråd, men spør for det. Jeg koker havregryn med 50/50 vann og lettmelk. Strør på sukker og kanel etterpå. Er det direkte usunt eller? Synes ikke det er godt uten sukker =( Det er sikkert en vanesak, men jeg vil ha noe som smaker godt Altså, du skal strø ganske så mye sukker på grøten for at havregrøt skal bli "direkte usunt"... Når jeg lager havregrøt har jeg gjerne moset banan i - har du prøvd med frukt i stedet for sukker?
frk.strøken Skrevet 27. juli 2009 #11 Skrevet 27. juli 2009 Kjempegodt med masse frukt på. Banan, druer, mango, epler. Alt mulig. Men det er en liten tilvenning når man alltid er vant til å ha sukker på grøten sin. Er det samme som sukker i te'en. Man må drikke det ett par ganger før man synes det er greit uten sukker Men handler også litt om innstilling, hvis man vil at det skal bli sunnere. Nå synes jeg også det er mye bedre med bær/frukt en med sukker
tøydokka Skrevet 27. juli 2009 #12 Skrevet 27. juli 2009 Jeg strør gjerne på canderel, som er kunstig søtningsstrø og masse kanel. Vet jo at det ikke er sunt med kunstig søtt, men sparer noen kalorier.. Også blander jeg masse kruskakli med havregrynene for da blir det enda mindre kalorier, (eller en større porsjon). Jeg liker ikke pinglestørrelser på porsjonene, og er derfor begeistret for alt man kan spise MYE av uten å bli fylt opp av haugevis av kalorier..
Gjest Christabelle Skrevet 27. juli 2009 #13 Skrevet 27. juli 2009 Prøvde med banan, men synes ikke det var noe særlig .. Er så var på konsistens. Får venne meg gradvis av sukkerbruken. Bruker forresten to teskjeer på 3 dl grøt.
frk.strøken Skrevet 27. juli 2009 #14 Skrevet 27. juli 2009 Hva med rosinger da? Er en del kalorier og mye søtt i dem, de er likevel bedre en rørsukker. Kanel er forresten helt super, så drøss på så mye dere klarer!
Lyra Skrevet 27. juli 2009 #15 Skrevet 27. juli 2009 Jeg lager alltid havregrøt kun med lettmelk, det kan da ikke være usunt det? Melk er jo ikke usunt, med både kalsium og proteiner, særlig når jeg ikke drikker melk til vanlig må det være en fin måte å få det i seg?
Aurela Skrevet 28. juli 2009 #16 Skrevet 28. juli 2009 Jeg pleier å blande frossen skogsbærblanding i grøten min. Grunnen til at jeg liker skogsbær på grøten er at de gir fra seg en del smak (altså blir grøtetn lilla). Har prøvd med frossene jordbær og bananer, men det ble ikke noe godt, for det gav nesten ikke noe smak til selve grøten.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå