Crow Jane Skrevet 28. mai 2009 #1 Skrevet 28. mai 2009 Etter å ha røkt daglig i 14 år, nesten halve livet mitt, har jeg endelig tatt steget for å slutte helt. Begynte å slite litt etter 10 dager og klamrer meg nå fast på den 11. Tenkte derfor jeg skulle være sleip nok til å "bestille" litt motivasjon for å klare å fortsette uten å sprekke. Noen som har lyst til å dele noen erfaringer? Eller fortelle en vits for den saks skyld ... Leser om helsefordeler og smatter på drops. Hjelper litt det, da..... Hvor lang tid brukte dere før det verste "suget" gikk over? PS: Bruker ingen nikotinprodukter og ønsker ikke å gjøre det heller :-)
Gjest Gjest Skrevet 28. mai 2009 #2 Skrevet 28. mai 2009 Gi deg selv en gullstjerne for hver dag du klarer uten røyk. Når du har f.eks 20 stjerner kan du kjøpe deg noe fint! Eks tunikaen, eller buksa du har sikla på så lenge Du får jo plutselig mer penger i lommeboka når du stumper røyken ;=) Lykke til!
Gjest Gjest_Tine_* Skrevet 28. mai 2009 #3 Skrevet 28. mai 2009 Det blir lettere for hver uke som går! Anbefaler www.slutta.no på det sterkeste!
Filur Skrevet 28. mai 2009 #4 Skrevet 28. mai 2009 Så flink du er! Mitt råd er å gå ut og puste! Løp/gå tur og press deg litt, men ikke mer enn du strengt tatt orker. Kjenn lungene jobbe. Pust dypt ned og legg merke til at det ikke gjør vondt å fylle de siste kriker og kroker av lungene. Og ligg litt om morgenen før du står opp å kjenn hvor deilig det er å slippe den harske, "slitne" følelsen i halsen etter gårsdagens kveldsrøyker. Det gjør iallefall susen for meg. Jeg har selv røykt i fire år, med et års opphold halvveis. To og to år altså. Jeg sluttet tvert for 1,5 mnd siden. På samme måte som sist gang. For meg har begge gangene vert skremmende lette. Jeg kommer til et pungt der jeg ser på røyken og tenker at det er ekkelt og dyrt og jeg blir syk, og at det gidder jeg ikke. Så bare røyker jeg ikke mer. Får svært få fysiske abstinenser, og er så bevisst de psykiske at jeg bare overser de. Jeg vet ikke hvorfor det er så enkelt når jeg først innser faktum. Skulle gjerne ha gitt deg formelen.. Det nærmeste jeg kommer er at du må kjenne etter hvor deilig det faktisk er når giften slipper tak i kroppen. Du trenger jo ikke den røyken!
Fanteria Skrevet 28. mai 2009 #5 Skrevet 28. mai 2009 2. juni er det 3 mnd siden jeg stumpet røyken. Jeg har hatt en sprekk på fest, men kun vært den ene gangen. Jeg røyket fast i 9 år... Jeg sier til meg selv at jeg er en røyker som bare ikke røyker lengre. Jeg har fortsatt tankene og kan kjenne suget innimellom. Det er da du må se helheten i det. Er det verdt å ta en røyk? Et annet tips. Sett av det du brukte på røyk hver dag og kjøp deg noe fint Jeg kjøpte meg en bukse jeg hadde sikla på en stund ^^ Det er en motivasjon å se at pengebunken stiger så fort som den gjør.
Crow Jane Skrevet 29. mai 2009 Forfatter #6 Skrevet 29. mai 2009 Du trenger jo ikke den røyken! Dette er en ganske skummel uttalelse som selvsagt er helt sann. Men det er jo her hjernen og kroppen er litt uenige. Føler at jeg har en engel og en djevel på hver skulder.... Det som hjelper meg mest akkurat nå er nok det faktum at jeg har holdt opp siden 17. mai. Det vil jo si at dersom jeg skulle ta en røyk så må jeg starte hele prosessen forfra igjen... Også begynner jeg å lukte litt mer lukter......sånn f.eks. at det lukter gammel røyk av andre og at det ikke er noen god lukt. Takk for meldinger alle sammen :-) Og ja - det blir nok en belønning på andre siden av dette..... Lurer litt på hvor den målstreken er da... ett år?
Gjest antigartner Skrevet 29. mai 2009 #7 Skrevet 29. mai 2009 Markering med en belønning etter et år er fint! Finn fram en boks, et syltetøyglass eller en sparebøsse og legg til side de pengene du før brukte på røyk og se hva du har råd til å gi deg selv i "ettårsgave". Da jeg sluttet var det den psykiske avhengigheten som var verst, slik også andre har nevnt. I alle situasjoner der det var vanlig for meg å røyke, og når jeg tenkte på røyking, måtte jeg finne på andre ting å gjøre eller tenke på. Sjelden har jeg hatt det så rent og ryddig rundt meg (Hadde jeg likt å strikke ville jeg trolig produsert sokker, votter, luer og skjerf på løpende bånd i den perioden.)
Crow Jane Skrevet 3. juni 2009 Forfatter #8 Skrevet 3. juni 2009 Hehe - skjønner. Har fått dilla på Ricola urtedrops jeg, da. Må visst være avhengig av noe. Stikk i strid med hva psykologene anbefaler. Det er jo ikke så bra å erstatte en avhengighet med en annen. Men så lenge jeg velger å slutte uten nikotinprodukter eller noe - såkalt "cold turkey" - så synes jeg ikke sukkerfrie drops er så ille.... Btw.... 16 dager uten røyk i dag.
Gjest Gjest_sara_* Skrevet 3. juni 2009 #9 Skrevet 3. juni 2009 Fy fader,du er knallflink Fortsett videre,og om du skulle sprekke med en røyk tenk på dette : Dersom du går nedover gata og plutselig oppdager at smekken din er åpen,hva gjør du? River du av deg alle klærne og løper rundt og skirker? Nei,du drar opp glidelåsen,går videre og håper ingen har lagt merke til det Samme prinsippet om man har en glipp,man stmper røyken og går videre,du er jo tross alt en ikke-røyker nå. Og superflink! Hilsen hun som skal bli ikke-røyker selv den 17.juni
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå