Gå til innhold

Cubase - noen som kan hjelpe?

Anbefalte innlegg

Gjest Zirine
Skrevet

Jeg har en sambis som strever no fryktelig med Cubase. Han får bl.a ikke lyd inn fra keyboard - vel, han trenger hjelp til alt for å komme igang. Manualene er altfor avanserte og rotete - og selv har jeg glemt ALT jeg engang lærte om programmet.

Er det noen som driver på med Cubase her? Noen som kunne hjelpe han litt på vei. Isåfall kan jeg be han komme med en lengre redgjørelse selv ... om hva eksakt som er problemet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

kjæresten min kan litt cubase.. Så kan kan jo bare spørre.. Så kan jeg viderebringe spørsmål..

Gjest Zirine
Skrevet

Jeg håper virkelig at samboeren din kan hjelpe, for er ikke sambis sprø, så blir iallefall JEG det. Det er så mye akking og okking her at du aner ikke ;)

Ok, her er hva han sier:

Jeg har et problem som jeg ikke aner hvordan jeg skal løse.

Jeg har en PC med et Audigy lydkort. På denne PC-en har jeg installert Cubase SX. Jeg har også koblet til et eksternt keyboard via MIDI-porten. Jeg ønsker å bruke denne slik at lyden går igjennom Cubase og kommer ut i høyttalerne. Videre ønsker jeg å ta opp musikk fra keyboardet.

Problemet er at jeg ikke får lyd UT. Jeg ser at Cubase får signalene INN, men de videreføres altså ikke.

Nå har jeg klikket og fiklet og konfigurert på det som går an, men fremdeles ingen lyd.

Jeg er blank......

Jeg leser i manualen, men blir ikke no klokere av det. Jeg har lest om recording og monitoring. Det ser forresten ikke ut som om driverne støtter Direct Monitoring... kan det ligge noe her? Latency er nede i 2 ms, hvis det har noe betydning.

Håper på hjelp... på forhånd takk.

Skrevet

Livmannen skriver:

Så lenge CuBase får signaler inn fra keyboardet ditt skulle ikke dette være noe problem, hadde et Audigy 2 kort selv engang og midi tilkobling og avspilling fungerte greit. Mulig at det er forskjell på Midifunksjonene på de kortene.

Du kan prøve noe av dette hvis du ikke har gjort det allerede:

Du klarer å spille av Midi lyd med lydkortet ditt? Sjekk f.eks om metronomen med Midi klikk fungerer.

Hvis ikke må du gå på kontrollpanelet i Windows - velg Sounds & Audio Devices (jeg har engelsk XP, så du får evt oversette, hehe)

-> Audio - sjekk at Midi playback eller recording ikke er mutet, og sjekk at du bruker riktig playbackdevice for Midi.

Har du et annet program som kan ta opp midi-signaler (Burde følge med lydkortet)? Sjekk om du får direct monitoring her. Hvis ikke er det veldig mulig at det er lydkortet eller driverene/programvaren til kortet det er noe feil med. Oppdater i så fall alt fra www.soundblaster.com, og prøv på nytt.

I Cubase:

Gå på Devices->Device Setup menyen, kontroller at alle midiinstillingene der er riktige.

Når du setter opp en ny Miditrack må du sette opp riktig Midi-out, er vel bare å prøve seg frem til noe fungerer. Trykk på den oransje knappen ved siden av record - da skal du høre det du spiller.

Nå sitter jeg på en PC hvor cubase ikke er installert, så det blir litt kronglete å forklare - men hvis ingenting av dette løser problemet ditt bør du nok vurdere å bytte ut lydkortet ditt. Audigy 1 og 2 er veldig gode kort med tanke på avspilling av lyd, men fungerer ikke veldig bra i studio pga høyt støynivå og latency (spesielt med tanke på audiorecording i cubase).

Skrevet

hjalp det Zirine? Om det er noen direkte spørsmål så kan du sende en pm så skal jeg bringe videre spørsmålet..

Gjest Zirine
Skrevet

Sambis takket og bukket for svaret, men har ikke fått satt seg ned med synten de par siste dagene.

Jeg skal gi beskjed om hvordan det går. Takk for hjelpen :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...