Sørlandsmamma Skrevet 27. mai 2009 #1 Skrevet 27. mai 2009 Ei venninne (barndomsvenninne, har kontakt når og da) og samboeren skal døpe barnet sitt i helga. Hun ville gjerne at vi skulle komme i kirka, men vi er ikke invitert i selskapet etterpå. De skulle bare ha familie og det forstår jeg godt, de har stor familie Men da er det vel heller ikke naturlig å gi en gave til dåpsbarnet, eller...? Hva ville du gjort? Kan legge til at jeg er student og har ikke verdens beste økonomi da Takker for svar
leirbål Skrevet 27. mai 2009 #2 Skrevet 27. mai 2009 Kjøp eller lag et fint kort, og en liten oppmerksomhet.
Gjest MissBella Skrevet 27. mai 2009 #3 Skrevet 27. mai 2009 Jeg har gitt gave til begge barna til de to venninnene mine. Selvom jeg ikke har vært bedt i dåpen. Det føles naturlig for meg. I hvert fall når jeg er gode venner med dem begge to og nå har jeg et godt forhold til begge ungene.
bergensjenta83 Skrevet 27. mai 2009 #4 Skrevet 27. mai 2009 jeg ville kjøpt et kort, kansje en liten oppmerksomhet. Trenger ikke være så mye. Jeg var ikke i dåpen til miste gutten til en venninne, siden jeg nå bor i oslo. skal til Bergen i helgen, Så da skal jeg på besøk og ha med en lite dåps gave. Eldste gutten hennes var jeg i kirken og ga gave, men ikke i besøk etterpå det var kun familie
Gjest Gjest_Kamilla_* Skrevet 27. mai 2009 #5 Skrevet 27. mai 2009 Ei venninne (barndomsvenninne, har kontakt når og da) og samboeren skal døpe barnet sitt i helga. Hun ville gjerne at vi skulle komme i kirka, men vi er ikke invitert i selskapet etterpå. De skulle bare ha familie og det forstår jeg godt, de har stor familie Men da er det vel heller ikke naturlig å gi en gave til dåpsbarnet, eller...? Hva ville du gjort? Kan legge til at jeg er student og har ikke verdens beste økonomi da Takker for svar Jeg synes det er unaturlig å gi gaver i anledning selskaper som man ikke er invitert i, og hvis det er snakk om en barndomsvenninne som du bare har kontakt med av og til, så er det jo ikke å regne som en veldig nær venn? Da ville du vel vært invitert, mener jeg? Jeg var i samme situasjon for noen år tilbake, og kjøpte ikke gave. Når man ikke blir invitert synes jeg det er helt greit å ikke gi presang.
cogito Skrevet 27. mai 2009 #6 Skrevet 27. mai 2009 Eg hadde ikkje gitt gåve, spesielt sidan du skriv at det ikkje er nær veninne. Men eg hadde nok uansett kven det var, berre gitt dåpsgåve dersom eg hadde blitt invitert til selskapet. Gje eit kort, om du har lyst å vise merksemd! Eg har alltid gitt ein gåve til barna til veninner, som "velkomen-til-verda-gåve".
Sørlandsmamma Skrevet 27. mai 2009 Forfatter #7 Skrevet 27. mai 2009 Takker for svar! Jeg synes dte blir rart å bare gi et kort, da er det bedre å ikke gi noe synes jeg. Jeg ga en gave da barnet ble født, det gjør jeg alltid til venninner... Men det blir litt rart å gi gave når en ikke er invitert, føler jeg. Men hun er av den litt hårsåre typen og er vel litt "redd" for at hun skal bli såret el.l. (sikkert teit av meg å tenke sånn, men erfaringen min med henne gjør det )
Gjest Gjest Skrevet 28. mai 2009 #8 Skrevet 28. mai 2009 Synes det er litt rart å invitere til kirken i en barnedåp jeg da, men... Dersom du skal gå i kirken skjønner jeg deg at du vil ha med en liten ting. Pleier ikke bokhandelen å ha små bøker med vers "Til dåpsbarnet" e.l. Eller kjøp en vanlig liten barnebok. Det blir en liten oppmerksomhet som ikke koster så mye. Jeg har kun gitt dåpsgave til barn av venninner en gang og det var til det første barnet i vennegjengen. Ellers har jeg knapt nok fått med meg når det er dåp. Men jeg gir selvfølgelig en barselgave når barnet blir født.
Thomas Andrè Skrevet 28. mai 2009 #9 Skrevet 28. mai 2009 Gi et kort med et flaxlodd inni da vel...? Koster nesten ikke noe, og KAN jo bli en fin start på den lilles bankkonto...
Gjest antigartner Skrevet 28. mai 2009 #10 Skrevet 28. mai 2009 Jeg gir aldri dåpsgaver til venners barn, med mindre jeg er invitert i dåpsselskapet. I de barnedåpene jeg har vært, har jeg aldri observert at noen som ikke skal videre i dåpsselskap har overrakt gaver til dåpsbarn/foreldre, så jeg tror virkelig ikke du bryter etiketten ved ikke å gi gave.
liv Skrevet 28. mai 2009 #11 Skrevet 28. mai 2009 Vi har gitt gaver til barna i vennegjengen og fått tilbake til lille gutt. Men det er små gaver til et par hundre og gjerne spleiset sammen med andre venner. f.eks Bergans barnehagesekk har vært en gjenganger.
Gjest Gjest Skrevet 28. mai 2009 #12 Skrevet 28. mai 2009 Gi et kort med et flaxlodd inni da vel...? Koster nesten ikke noe, og KAN jo bli en fin start på den lilles bankkonto... Likte denne ideen! Ellers ville jeg ikke gitt gave hvis jeg ikke var invitert i dåpen. Ville også syntes at det var litt merkelig om jeg ble oppfordret til å stille i kirken men ikke komme på middag/kaffe etterpå. Jeg pleier også å gi gaver til nyfødte barn, besøke venninner på barselavd på sykehus, men en dåp synes jeg mer er noe for nær familie/faddere og andre som står foreldrene til barnet nære.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå