Gå til innhold

Leggetid til barna

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Syns det var mange barn som la seg seint her gitt...

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_mamma_*
Skrevet

Lillegutt på 4 mnd legger seg for natten kl 19. 30 :) Fra klokken 18 og utover er det stilletid i huset, og vi bare koser oss,synger og prater med babyen. kl 19.00 bader vi og pusser tenner. Ammer ham i sengen vår fra 19.30-19.55,raper og skifter på. Legger ham i sengen sin,synger nattasang,sier god natt og går ut av rommet. I løpet av 10-15 minutter sovner han etter å ha ligget å "snakket" litt med seg selv.

Han spiser 3 ganger om natten og sovner med en gang vi legger ham over i sin seng igjen. Er våken og klar for å stå opp i 08 tiden hver morgen :)

synes det er viktig med gode leggerutiner fra babyalderen av! det får man igjen for når de begynner i barnehage og skal tidlig opp om morgenen!

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er gjest som hadde barn på 21 mnd,jeg vil legge henne mye tidligere men hun er mange ganger vanskelig å få til å sove om dagen og da blir det ofte litt seint og da blir det sen kveld også..Før når jeg la henne halv 8 om kvelden så brukte hun også lang tid på å sovne,så jeg tror ikke det bare har med overtrøtthet å gjøre. Jeg er heller ikke fan av å la små barn legge seg sent.

Gjest annemor30
Skrevet

14 år- 22-22.30

10 år- 20.30

7 år- 19.30

4 år- 18.30-19

spiser kveldsmat sammen ved 18-18.30 tiden, bading av minstne gjøres før barnetv. synging på senga, sovner på 10 min.. ja, jeg har eksemplariske barn:-)

Gjest Gjest_Merete_*
Skrevet

Vi har to barn, 3,5 år og 6 år.

Vi starter leggingen rundt 19. Begge sover rundt 19:30.

Den eldste våkner først om morgenen, ca. 06:45, og minstejenta våkner ca. 07:15.

Begge får samme rituale hver kveld. Vask, tannpuss og eventyr. Dropper eventyret om det blir for sent.

Ser at vi nå har ungene senere opp ref. sommertid. Prøver å forholde oss til samme rutine med minstejenta, men ikke alltid like greit når sola skinner som bare av det og vi koser oss ute i hagen. Den eldste får være lenger oppe om hun er ute og leker.

Den eldste starter på skolen til høsten, og vi skal da starte med forskjellig leggetid slik at vi får litt egentid med den eldste.

På sommeren når det ikke er barnehagetid/jobb, snur vi ofte døgnrytmen helt. De er da heller oppe til 21/2130. I helgene snur vi ikke rytmen noe særlig. Dette gjør heller ting værre.

Vi er opptatt av å få barna i seng. I en hektisk hverdag ønsker mamma og pappa egentid.

Det er mange som legger barna sine veldig sent her syntes jeg ja. Spesielt de som er under 3 år? Ser ikke poenget med å ha så små barn oppe så sent. Her var det "legge-rutiner" rett etter barnetv når barna var under 3 år.

Men dette fordi vi alle måtte tidlig opp på jobb etc. Det kan jo være at de som legger barna sine sent ikke har noe de "må" opp til hver morgen?

Gjest Smaragd
Skrevet
Det er mange som legger barna sine veldig sent her syntes jeg ja. Spesielt de som er under 3 år? Ser ikke poenget med å ha så små barn oppe så sent. Her var det "legge-rutiner" rett etter barnetv når barna var under 3 år.

Men dette fordi vi alle måtte tidlig opp på jobb etc. Det kan jo være at de som legger barna sine sent ikke har noe de "må" opp til hver morgen?

Jeg har ikke barn selv, men har en historie å fortelle alikevel... :)

Jeg jobber i barnehage, og noe av det verste jeg gjør, er å måtte fortelle foreldre at barnet deres er underærnert på søvn!

Hadde for noen år siden en jente da på 4 år, som var så sliten og sur hver dag i tre uker. gråt for ingenting, og var ikke seg selv i det hele tatt.

Jeg prøvde å snakke med mor om dette etter det hadde vart i en ukes tid, og hun bare lo det bort og sa "hehe, ja hun er glad i å rangle på kveldene"

Når det da hadde gått tre uker på denne måten, måtte vi kalle inn til en samtale, for viss det ikke var søvnen som plaget henne, så måtte noe annet vere veldig galt!

Moren innrømmet at hun nok sov for lite, men hun ville jo bare ikke legge seg på kveldene. (hun var i seng rundt halv ti, og lå i tillegg lenge før hun sovnet!)

moren bortforklarte med at det var jo snart sommer og da trenger en jo mindre søvn. (det var i april)

Men hun forstoheldigvis at det ble et problem for jenta, og skulle prøve å få henne i seng tidligere.

Det kom seg allerede etter bare to dager! Var tydelig forbedring på humøret på jenta, og vi var kjempeletta, for vi var begynt å tenke i andre baner når det drøyde så lenge.. (overgrep o.l)

Denne jenta var den første i barnehagen som regel, og kom alltid litt over halv åtte.

Viss en regner litt på det, og sier hun da står opp halv syv (hun hadde alltid spist frokost hjemme, så de bruker nok litt tid)

viss hun sovner klokka 22, vil dette vere 8,5 timer for en 4 åring. for mange er nok dette nok, men for mange er det ikke det.

Søvn er individuelt - man kan ikke putte alle i samme båsen.

Man må rett og slett se hvert individ an :)

Skrevet

8,5 timer er som regel nok søvn for en voksen... Så og si aldri for en 4-åring!

Gjest Smaragd
Skrevet (endret)
8,5 timer er som regel nok søvn for en voksen... Så og si aldri for en 4-åring!

Akkurat det jeg og mener, selv om det nok kan vere en sjel innimellom som kanskje ikke trenger mer som barn heller, men denne jenta jeg skrev om, trengte definitivt mer!

Endret av Smaragd
  • 2 uker senere...
Skrevet

Min 12 mnd kar er b-menneske. legger seg ved 21-30 tiden og står opp ca 8.30 neste dag. Ikke akkurat stolt av det, og prøver å forskyve det til tidligere.

Skrevet

Har to barn, en på 6år og en på snart 6 år (8mnd mellom de). Vi begynner kveldsstellet rett etter barnetv. Da er de ferdig rundt kl19, så får de leke en stund, om de har vært raske, og så legger de seg i senga og leser i 10-15min, frem til kl 19.30. Vi utvidet leggetiden fra kl 19 til kl 19.30 nylig.

De står opp rundt 06.30, så dette er passe søvn. Det hender de surrer masse etter leggetid og ikke sovner før 20.30-21, og da er de meget trøtte dagen etterpå.

Har inntrykk av at mange barn på samme alder legger seg mye senere. I naboøaget her ser vi ofte barn som er yngre en de, som er oppe til 21-22.

Skrevet

Vår gutt på (snart) 1 år legger seg klokka sju, og står opp mellom klokka seks og sju om morgenen.

Vi sier god natt til han, så synger pappaen hans en sang til han. Gutten bruker å dille og herje i senga si, til han blir så trøtt at han legger seg ned. Det tar alt mellom 10 og 25 minutter før han sovner.

Mannen min er inne hos gutten frivillig fordi han synes det er koselig, det hadde helt sikkert gått bra å bare gå ut også.

Skrevet

Gutten vår på 19 måneder legger seg 19.15-19.30. Sover da i strekk til kl 06-07. Han bruker fra 2-20 minutter på å sovne.

Skrevet
Har to barn, en på 6år og en på snart 6 år (8mnd mellom de).

Ikke meningen å spore av tråden, men hvordan har du klart det?

Skrevet

Den ene er kanskje født for tidlig?

Jammen bra prestasjon uansett ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...