Gå til innhold

Leggetid til barna

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hvor gamle er barna dine, når legger de seg og hvor lang tid bruker du på selve leggeprosessen?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Er 11 mnd, og legger seg kl 1900. Bruker alt fra 5 min til 30 min.

Gjest MåneSkygge
Skrevet

Hun er snart ett år, legger seg mellom seks og sju. Bruker ikke noe tid på det. Jeg koser med henne før jeg legger henne i senga. Sier god natt osv, brer over henne dyna og går ut. Som regel sovner hun med en gang. Noen ganger kan hun ligge og prate litt med kosekluten men sovner som regel uten noe styr.

Skrevet

De är 2½ och 5½

Själva läggningsprocessen ägnar vi inte mycket tid åt. Vi klär om till pyjamas, yngste får välling, vi borstar tänder och hår, och sen följer dem till sängen. Ibland somnar de själva på 10 minuter. Ibland tar det längre tid.

De ska vara i säng senast kl 20, helger kanske 20.30 på äldste med något riktigt sällsynt undantag. Yngste kanske somnar redan 19:30, hon säger till om hon är trött och vill sova tidigare.

Äldste får lyssna på saga/musik så länge det är lugnt men 20.30 ska det vara lugnt och om han fortfarande är vaken 21:00 så släcker vi och stänger av.

De vaknar av sig själv mellan 6 och 7 på morgonen.

Skrevet

Han nærmer seg 10mnd, og legger seg mellom 19.00-19.45. Avhengig av når siste lur var og om vi er hjemme hele ettermiddagen. Som regel sovner han mellom 5-20min. Han ligger ofte å prater med bamsen sin, eller leker med veggen(!?!) før han sovner. Sjelden noe styr=)

Sover til 7-8.

Gjest Gjest
Skrevet

To år: legges kl 19, sovner som regel ganske fort innen 10 min. Bruker kanskje 10-15 min på leggerutinen fra pysjen tas på til de er i seng.

Skrevet

Snart to år. Hun legger seg ca 20.30.

Vi spiser kveldsmat, går på badet, ser bittelitt TV, går i senga, synger nattasanger og så er det natt. Hun bruker å holde på for seg selv på rommet sitt i ca en time før hun sovner.

Skrevet

2-åringen får kveldsmat ca. 18:45. Deretter på badet for vask og tannpuss, så i senga hvor vi synger en 4-5 sanger, -de samme og i samme rekkefølge hver gang må vite. :gjeiper: Sovner før 19:30.

Nr 2 på 4 1/2 år; spiser ofte kveldsmat sammen lillebror. Vi går på badet ca. 20:00. Hun vil gjerne bli lest for og vi prater ofte litt på sengekanten. Hun sover klokka 20:30.

Av og til får de være opp litt senere, hvis de er ute sammen flere barn og har det fryktelig moro...

Begge er oppe 06:30 om morgenen.

Skrevet (endret)
Snart to år. Hun legger seg ca 20.30.

Vi spiser kveldsmat, går på badet, ser bittelitt TV, går i senga, synger nattasanger og så er det natt. Hun bruker å holde på for seg selv på rommet sitt i ca en time før hun sovner.

Så to-åringen din sovner ikke før halv ti??? :hakeslepp:

Når står hun opp om morgenen da?

PS! Gekko; sjekk meldlemsnummerne våre! :ler:

Endret av Rioja
Skrevet

13 mnd, legger seg 18.45-19 som regel. Det tar et par minutter med kosing/stryking og nattasang, så går jeg ut, og da sovner han nok ganske kjapt etterpå, for vi hører skjelden noe lyder fra rommet hans etter at han har lagt seg, kun litt romstering for å finne rett sovestilling. Han vil opp kl 6-6.30 om morgenen.

Skrevet

2åringen legger seg ca 19.. Vi spiser kveldsmat 18.30, pusser tenner, vasker/dusjer, sitter litt på do. Legger han i senga, han velger en natta sang som vi synger, så brer jeg over dyna og går ut av rommet. Sovner som regel fort...

Noen ganger hører jeg han synger/skravler litt - men skriker sjelden..

4åringen spiser kveldsmat og går på badet likt med lillebror. Noen ganger er hun oppe til 20, andre dager legger hun seg 19..

Legger hun seg tidlig for hun høre på lydbok før hun sovner.

Har egentlig ingen legge rutiner med eldste, hun legger seg, drar over dyna selv.. Sitter litt på sengekanten og prater om dagen som har vært og hva som skal skje i morgen.. Får mange natta klemmer.. Hun bruker omtrent 2 min på å sovne hvis hun er trøtt :)

Skrevet

To stk på 6 og 4. Begge går på badet kl 20 for tannpuss, dusjing gjør vi tidligere på kvelden. Så går den eldste å legger seg mens jeg leser for den minste. Etterpå leser jeg for den eldste. Tar vel 30 min fra badet til jeg er ferdig å lese. Begge leser og leker på rommet til de blir trette, alt fra 15 til 45 min, og er oppe igjen kl 7.

I helgene er de som regel oppe til 21- 21.30.

Skrevet

Hun er 3 1/2 år. Dusjer/bader før hun ser barne-tv (ser det gjerne i opptak litt senere enn det egentlig begynner, det er mest praktisk for oss). Hun får spise kveldsmat mens hun ser barne-tv.

Når barne-tv er ferdig går vi på badet og pusser tenner (klokka er da mellom 19 og 1930). Går rett i senga, tar på dyna og sier natta og går ut. Hører ikke noe mer til henne, og har ikke alltid kontroll på hvor fort hun sovner ("glemmer" ofte å sjekke henne, fordi hun aldri lager noe lyd etter at hun har lagt seg). Som regel sovner hun nok ganske fort (5-10 minutter).

Gjest Gjest
Skrevet

Før vi begynte med sommertid la datteren min på 21 mnd.seg ca. halv åtte,men nå blir det forskjellige tider hver dag..Feks.hvis hun legger seg halv ni så bruker hun en time på å sovne og da er jo klokka halv ti! Som er altfor sent..Hun har alltid brukt lang tid på å sovne.Så selv om hun legger seg 8,sover hun kanskje ikke før 9.Men hvis hun ikke sover om dagen sovner hun tidlig og bruker kanskje bare 5 -10 min.(trenger å sove om dagen enda )Men da våkner hun nesten alltid med en gang igjen.Og hun våkner alltid en gang om natten.

Skrevet

Godgutten på 1,5 år legger seg rundt halv 8. V begynner kveldsmat rundt kvart på 7. Ting tar jo litt tid :ler:

Han sover til rundt 8-9

Skrevet
Før vi begynte med sommertid la datteren min på 21 mnd.seg ca. halv åtte,men nå blir det forskjellige tider hver dag..Feks.hvis hun legger seg halv ni så bruker hun en time på å sovne og da er jo klokka halv ti! Som er altfor sent..Hun har alltid brukt lang tid på å sovne.Så selv om hun legger seg 8,sover hun kanskje ikke før 9.Men hvis hun ikke sover om dagen sovner hun tidlig og bruker kanskje bare 5 -10 min.(trenger å sove om dagen enda )Men da våkner hun nesten alltid med en gang igjen.Og hun våkner alltid en gang om natten.

Da må jeg si jeg er ganske sikker på at du legger henne for sent om kvelden! En overtrøtt unge er ofte vanskelig å legge, og våkner ofte om natta. Prøv å legge henne tidligere. Så små barn bør legge seg rundt kl 19. 20.30 er altfor sent... Selv om jeg ser det er veldig mange som legger ungene sine veldig sent her. Dem om det, men jeg vil helst ha uthvilt unge og voksen-tid om kvelden.

Skrevet

Gutt 4 år: Leggetid ca. kl. 19

Gutt 6 år: Leggetid ca. 15 minutter senere (viktig å legge seg litt senere... :fnise: )

Gutt 9 år: Leggetid ca. kl. 20.30.

Dette er normal leggetid. For de små varierer kveldsstellet noe. De dagene de bader tar det litt lenger tid. Ellers er det ansikts- og håndvask, tannpuss og 3 sanger. Så er det natti-natt. 6-åringen styrer en stund på rommet og faller til ro litt over kl. 20.

Alle sammen er oppe før 7 hver dag.

Skrevet

De er 3,5 år og 14 mnd gamle, pleier å legge dem begge mellom kl 19 og 19.30.. De spiser kveldsmat ca 18.30, deretter er det tannpuss, på med pysjamas.. Begge pleier å legge seg uten problem, selve leggingen tar få minutter :)

Gjest Gjest
Skrevet

Sønnen min la seg kl 19.00 fra han var 2-4 år...så 19.30 fra 4-7.

Nå er han 8år og legger seg kl 20-20.30 på skoledager.

Det skal sies at han gjerne vil legge seg..han er trøtt og da vil han selv i seng. Han sover da i 11 timer.

Det er viktig å få nok søvn for barn ( det viser seg ofte i form av samarbeidsvilje og lek/ læring på dagtid)

leste nylig en artikkel om at mange barn får alt for lite søvn...

Skrevet

Eldste på 3,5 år begynner leggeprosessen rett etter barne-TV. (Da vil han gjerne legge seg.). Vi leser en bok i sofaen mens han drikker litt melk. Siden på badet for å skifte til nattøy og pusse tennene. Deretter forteller pappa et lite, egenkomponert eventyr på senga og jeg må inn og synge 3 (faste) sanger. Som regel sier vi natta og går ut av rommet kl 19-19.15. Etter det hører vi ingenting. Han våkner ca kl 07 (tidligere i helgene av en eller annen grunn)

Snuppa på 4,5 mnd sovner som regel kl 19-19.30, men våkner gjerne noen ganger for påfyll de første timene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...