Gå til innhold

Kjøpe leilighet i Oslo


kappakappa

Anbefalte innlegg

Kanskje dette innlegget skal ligge en annen plass?

Jeg tenker på å kjøpe meg leilighet i Oslo. Er godt kjent på Sagene og området rundt der. Det er ganske aktuelt for meg.

Ellers så er jeg ikke så kjent i Oslo. Hvilke andre områder burde jeg se etter?

Ønsker å ha det litt sentralt, men ikke for sentralt.

Hvilke områder bør jeg "holde meg unna"?

Takker for litt innspill :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Områder som "ligner" Sagene er f.eks. Torshov, Bjølsen, Sandaker, St. Hanshaugen, Bislett, Adamstuen, Grünerløkka, Rodeløkka, Sofienberg, Rosenhoff, Gamlebyen, Etterstad, Vålerenga... Har bodd et par av disse stedene selv, og trivdes kjempegodt. Grønland og Tøyen er også kjempefint, forutsatt at det ligger litt unna de mest trafikkerte gatene. (Det gjelder selvsagt overalt.) Helt ned mot sentrum ville jeg droppet, der er det mye trafikk (trikken dundrende forbi soveromsvinduet er ikke så ålreit), mye folk og støy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

+:Torshov, Sagene, Adamstuen, St.Hanshaugen, Majorstua, Frogner, Kampen, Rodeløkka, Fagerborg. Hyggelige steder, rolig (ja, det kan være rolig nært sentrum dersom man ikke bor i Kirkeveien o.l.) og sentrumsnært. Området rundt Stensparken er nydelig og stille. Spesielt helt øverst i Pilestredet.

-: Grünerløkka, Vålerenga, Etterstad, Stovner. Og alt som er for langt unna sentrum. Skal man bo i by kan man godt få med seg gleden det er å bo i gangavstand til det meste. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest keith

Sagene eller Torshov er sikkert fint.

Bygdøy blir vel dyrt tenker jeg. Manglerud eller Godlia

er fint.Oppsal eller Bøler går fint an.

Men hold deg langt unna Romsås eller Furuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Motstand
Hvilke områder bør jeg "holde meg unna"?

Du burde holde deg unna drabantbyene på byens østside. Samt at du bør holde deg unna de mer sentrumsnære bydelene Grønland og Tøyen. Disse strøkene har allerede en meget høy fremmedkulturell/fremmedetnisk innvandrerandel. Samt at denne andelens vekstrate er skyhøy.

Hvilke andre områder burde jeg se etter?

Dersom du har råd bør du kjøpe i vestlige bydeler (vest for Akerselva). Der er den fremmedkulturelle/fremmedetniske innvandrerandelen på sitt laveste. På østsiden er sånn sett sentrale Grünerløkka bra. I så måte bør du også vurdere de mange nyutviklingsprosjektene i Gamlebyen. Her vil jeg spesielt nevne området rundt Oslo Hospital og Kværnerbyen (helt ny bydel med flere tusen leiligheter i nedlagt industriområde).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestdeluxe

Bislett/St.Hanshaugen, om du ikke ønsker å bo for nær sentrum.

Men selvsagt: Vinderen er jo utenfor...ellers er nok området Sagene/Grünerløkka manges valg da det ligger litt unna sentrum, men likevel ganske nært.

Majorstuen har flere rolige områder inne i sidegatene vekk fra Bogstadveien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du burde holde deg unna drabantbyene på byens østside. Samt at du bør holde deg unna de mer sentrumsnære bydelene Grønland og Tøyen. Disse strøkene har allerede en meget høy fremmedkulturell/fremmedetnisk innvandrerandel. Samt at denne andelens vekstrate er skyhøy.

Noen anser faktisk det for å være det mest positive med disse områdene. Jeg trives så utrolig mye bedre på østkanten enn på vestkanten, det er mange flere spennende butikker rett utenfor døra, folk ser ikke stygt på deg om du går og handler i joggebuksa på en søndag, og det er rett og slett mer liv overalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Motstand

Noen anser faktisk det for å være det mest positive med disse områdene. Jeg trives så utrolig mye bedre på østkanten enn på vestkanten, det er mange flere spennende butikker rett utenfor døra, folk ser ikke stygt på deg om du går og handler i joggebuksa på en søndag, og det er rett og slett mer liv overalt.

Istedenfor får man både stygge blikk og stygge kommentarer dersom man ikke kler seg som et lakenspøkelse. Samt at man må forholde seg til et antikvarisk kvinnesyn. Men det er klart, de folkesuicidale synes nok også dette er positivt og spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Og jeg har aldri opplevd noe av det du påstår, hvordan det er mulig hvis ting er så ille som det du skal ha det til skjønner jeg ikke.

Jeg trives også godt i områder på østkanten, og har aldri opplevd noe ubehagelig her. Derimot syns jeg folk er mye mer avslappet her, og trives dermed mye bedre enn det gjorde på vestkanten. På samme måte som Miel synes jeg det er deilig å gå i joggebukse på søndag uten å bli sett stygt på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
Noen anser faktisk det for å være det mest positive med disse områdene. Jeg trives så utrolig mye bedre på østkanten enn på vestkanten, det er mange flere spennende butikker rett utenfor døra, folk ser ikke stygt på deg om du går og handler i joggebuksa på en søndag, og det er rett og slett mer liv overalt.

Men folk (les: våre kjære nye) ser stygt på deg/sikler på deg hvis du som dame går ut kledd som ja, en vanlig norsk dame i sommervarmen. Da er du norsk vantro hore og fritt vilt.

Jeg jobber på Grønland, men bo der, aldri i livet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg tror mange som er negative til bydeler som Grønland og Tøyen baserer meningene sine på skrekkhistorier de har lest og hørt fra "noen". De fleste vet ikke om alle mulighetene som finnes der, men våger seg såvidt innom med mistenksomt blikk og et hardt grep rundt håndveska i frykt for å bli ranet på åpen gate.

Jeg har bodd midt på Grønland i flere år og har ikke opplevd noe der som jeg ikke har opplevd andre steder i Norge, midt på landsbygda inkludert. Du kan finne et stille og rolig og ikke minst ganske billig sted å bo hvis du bare leter litt. Det er ikke skummelt!

Det er utfordringer såklart, men det er det overalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Men folk (les: våre kjære nye) ser stygt på deg/sikler på deg hvis du som dame går ut kledd som ja, en vanlig norsk dame i sommervarmen. Da er du norsk vantro hore og fritt vilt.

Jeg opplever å bli sett på, men har aldri fått kommentarer og er aldri blitt behandlet som en hore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Får du barn vil barnet kunne bli det eneste etnisk norske i klassen når det starter på skolen, dersom du bor på enkelte steder på østkanten (Groruddalen for eksempel). Innvandrerandelen stiger også vanvittig fort når alle de norske flykter fra området.

Selv vokste jeg opp i en av disse drabantbyene. Da jeg gikk på barneskolen var det rundt 30% innvandrere i klassene. Sist jeg sjekket var det rundt 70% innvandrere. Og det har skjedd på 10-15 år.

Selv om det er greit å bo der som student er det ikke sikkert at det er der man vil la barna vokse opp. Som en person med erfaring fra begge kantene vil jeg absolutt anbefale deg å holde deg vestfor Uelands gate. I hvertfall hvis det er snakk om å slå seg ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Motstand
Det er utfordringer såklart, men det er det overalt.

Dette er en typisk bortforklaring av de til dels meget alvorlige utfordringene som følger med den fremmedkulturelle/fremmedetniske masseinnvandringen. Jo da, vi ser problemer, men alt vil gå bra til slutt, er credoet. Men vil virkelig alt gå seg til? Er det ikke etter hvert blitt såpass mange tydelige tegn på at det er nettopp dét det ikke gjør?

Siden det er snakk om å kjøpe leilighet, og dermed for å slå seg ned og danne hjem, er det nok ikke så dumt å ta i betraktning de ekstremt radikale demografiske endringene de ulike bydelene i Oslo står ovenfor de nærmeste årene. Oslo er neppe immun mot den utviklingen vi ser i alle andre europeiske land som ligger foran oss i innvandringsløypa. Der hvor det spesielt i bydeler med lavere sosial status, noe som jo forsvarerne av den høye innvandrerkonsentrasjonen på østkantkanten bekrefter at østkanten er, har utviklet seg til "no-go areas" for den europeiske urbefolkningen.

Jeg tror mange som er negative til bydeler som Grønland og Tøyen baserer meningene sine på skrekkhistorier de har lest og hørt fra "noen". De fleste vet ikke om alle mulighetene som finnes der, men våger seg såvidt innom med mistenksomt blikk og et hardt grep rundt håndveska i frykt for å bli ranet på åpen gate.

Sånn til etterretning er jeg selv født og oppvokst på østkanten, og jeg bor her fremdeles. Siden jeg var bare barnet har jeg trasket gatelangs på Grønland sammen med min mor på handletur. Min fartstid i dette området er med all sannsynlighet betydelig lengre enn din. Og jeg skjønner så absolutt ikke hva som menes med at innvandringen er årsaken til at det er mer sosialt avslappet her, slik to andre insinuerer. Sånn har det alltid vært i forholdet mellom de ulike norske sosiale lagene i denne byen. Den fremmedkulturelle masseinnvandringen bidrar faktisk til at den avslappede sosiale atmosfæren på østkanten er i ferd med å bli erstattet av strengt ortodokse kulturer med antikvariske holdninger til blant annet kvinner. Så det er bare å glemme standardunnskyldningen at jeg mener det jeg mener fordi jeg ikke kjenner områdene jeg snakker om. Forskjellen er nok at jeg ikke er hjernevasket og derfor ikke velger å ignorere det jeg ser av ideologiske årsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...