Gå til innhold

FrP vil kvitte seg med Røykeloven


Gjest Gjestdeluxe

Anbefalte innlegg

Gjest Gjestdeluxe

Jeg hørte en lokal TV-debatt der regionale sentrale FrP-politikere uttalte at "hvis vi får styre er noe av det første vi vil gjøre å kvitte oss med Røykeloven. Utestedeierne bør selv få bestemme, og det er bedre å pålegge de å passe ekstra godt på å lufte ut, enn å forby".

I prinsippet er jeg enig i at det ikke er kult å leve i en overregulert forbudsstat. Men akkurat når det gjelder Røykeloven er jeg veldig takknemlig for den. Den gjør at vi alle kan bevege oss i offentlige rom (arbeidsplasser, offentlige bygninger, utesteder (restauranter etc.), i et røykfritt miljø.

Etter så mye forskning som viser at røyking og passiv røyking er svært helseskadelig, og etter at vi vet at uskyldige tredjepart også blir lidende når andre røyker - og vi vet at det å lufte ut ikke fungerer. Man vil alltid merke røyklukt som siver gjennom dørsprekker og som setter seg i vegger og tekstiler. Allergikere er en ting - andre hensyn denne loven beskytter er alle de ansatte som jobber på serveringsteder og offentlige steder: de har rett til å jobbe i et røykfritt miljø. Arbeidsmiljøloven - og Røykeloven - skjermer arbeidstakere i Norge fra helseskadelige miljøer.

Om FrP mener at Røykeloven skal fjernes (hvordan skal det gjøres; med et pennestrøk bare fjernes en lov?), så tar de ikke hensyn til enkeltindivders rett til ren luft i det offentlige rom.

Hva synes dere; er det kult at FrP vil beskytte røykerne og fjerne Røykeloven, eller bør hensynet til folks rett til ren luft gå foran folks rett til å tvinge andre til passiv røyking og helsefare, samt ubehag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis folkeskikk hadde vært mer utbredt, ville røykeloven vært overflødig. Men slik som det er i dag så bør røykeloven bestå til evig tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel ikke FrP bare kan gjøre sånn helt uten videre, med mindre de (og alle vennene) er i flertall på Stortinget, og det skjer nok ikke. Dessuten har til og med mange av de argeste motstandere av røykeloven virkelig begynt å sette pris på den. Nei, det blir nok ikke noe av det, heldigvis! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anta at en fjerning av røykeloven ikke ville betydd mye i praksis. De utestedene som hadde tillatt røyking innendørs ville straks fått lide et merkbart økonomisk tap når de gjestene som verdsetter å feste i et bedre innemiljø og hater røyklukt i klærne, uteblir. De fleste røykerne jeg kjenner har heller ingen særlige innvendinger mot å måtte stå i friluft de minuttene det tar å røyke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjestdeluxe
De utestedene som hadde tillatt røyking innendørs ville straks fått lide et merkbart økonomisk tap når de gjestene som verdsetter å feste i et bedre innemiljø og hater røyklukt i klærne, uteblir.

Håper det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fropessor Snurre

Jeg skal være ærlig å si at jeg stemmer FrP, MEN jeg er overhodet ikke enig med en del av det de sier. Siden jeg er ikke-røyker OG jeg blir sterkt plaget av røyk (svir og renner fra øynene, pusteproblemer osv) så synes jeg at Røykeloven skal bestå slik den er idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...