Gjest Glad i reiser Skrevet 26. mai 2009 #1 Skrevet 26. mai 2009 Dere som har barn, lager dere god sunn mat hver dag? Eller hender det noen ganger at dere ikke gjør det? Endret dere kosthold da dere fikk barn?
Lilith Skrevet 26. mai 2009 #2 Skrevet 26. mai 2009 Jeg vet ikke om du sikter til de som har litt eldre barn, men vi har i hvert fall ikke forandret på matvanene våre siden vi fikk barn. Vi spiser ganske sunt, men tyr til hel- og halvfabrikata nå og da. I dag skal vi ha pølser og potetstappe Jeg tror vi har et ganske normalt kosthold. Guttungen spiser jo sin egen mat (grøt, glass), men mer og mer smaker han på vår mat og spiser brødskive til frokost. Jeg føler meg trygg på at vårt kosthold også er sunt for ham, og ser ingen grunn til å forandre på det
Leanne Skrevet 26. mai 2009 #3 Skrevet 26. mai 2009 vi spiser stort sett sunn middag hver dag.. Vi endret kostholdet etter vi fikk barn.. Før vi fikk barn jobbet vi begge på et senter hvor vi fikk kjøpt middag billig - så da spiste vi sjelden hjemme.. Er jo ikke alltid maten er så kjempe sunn, men vi prøver nå stort sett alt fra bunnen av selv. Har vi pølse og potetmos lager jeg potetmos av poteter, sammen med litt blomkål og gulrot..
Erle84 Skrevet 26. mai 2009 #4 Skrevet 26. mai 2009 Jeg spiser veldig sunt nå. Ser ikke for meg at jeg kommer til å endre på det om jeg får barn... Men man må ikke være ekstreme heller da! Jeg blir i dårlig form, kroppen protesterer, om jeg skeier ut for mye - med det betyr ikke at jeg er helt nazi heller. Er vel en fare for at hvis man fokuserer for mye på det sunne tipper det over til å bli et ork for ungen, så får man et barn som ikke vil ha sunn mat...
Gjest imli Skrevet 26. mai 2009 #5 Skrevet 26. mai 2009 Vi har et ganske normalt sunt kosthold tror jeg. Ungen på 13 mnd får samme middag som oss, det har han fått så og si helt siden vi starta med middag (med mindre vi hadde noe spesielt) da han var 7 mnd. Frem til han var ett år tok jeg av en saltfri porsjon til ham først, men nå får han akkurat det samme som oss. Bruker lite salt i maten uansett; vi voksne salter heller litt ekstra etterpå. Vi bruker veldig lite helfabrikata, noe halvfabrikata og noe laget fra bunnen. Forskjellig kjøtt eller fisk, med poteter/ris og grønnsaker.
Gjest Pet Skrevet 26. mai 2009 #6 Skrevet 26. mai 2009 Serverte stort sett sunne middager da sønnen var liten, men ikke hver eneste dag. Han fikk varm mat hver dag i barnehagen og det hendte at vi droppet middagen hjemme. Det er ikke skadelig for barn å ikke få supersunn middag uten halvfabrikata og med masse friske grønnsaker hver dag. Synes foreldre ofte stiller altfor høye krav til seg selv. Det er viktig for både foreldre og barn å droppe ut innimellom og ta seg noe lettvint hjemme eller evt gå ut og ta en burger eller lignende. De aller fleste norske barn har et godt kosthold og får i seg det de trenger ernæringsmessig selv om man er litt slapp og serverer "junk" innimellom.
angelou Skrevet 26. mai 2009 #7 Skrevet 26. mai 2009 Vi spiser vel normalt sett "sunn" middag hver dag, fisk en gang i uka, kylling og rent kjøtt. Og selvfølgelig slagere som pannekaker og pølse/stappe (kyllingpølse of course) Men, jeg bruker en del halvfabrikata, rett og slett for å få hverdagen til å gå rundt og for å kunne få i oss middag før sent på kveld. Før kunne vi ha ferdigpizza en dag i uka, og vi spiste aldri middag på søndager, men det har endret seg nå Så vi spiser egentlig sunnere enn før.
FireFairy Skrevet 26. mai 2009 #8 Skrevet 26. mai 2009 Vi har 1 barn annahver uke, og er mye flinkere til å ordne ordentlig middag da enn når vi er alene. Nå jobber vi masse i hagen, så det blir veldig lettvindt mat. Når vi har ungen, prøver vi å ha potet-middag minst tre ganger i uka (ungen liker ikke ris, så vi har ikke det så ofte når h*n er her), pluss en dag eller to med spaghetti/pannekaker eller annet. Prøver også å være flink til å ha fisk, men er ikke så innmari i fisk selv (bare laks), så jeg vet at jeg har litt å jobbe med der
Malama Skrevet 27. mai 2009 #9 Skrevet 27. mai 2009 Vi har PLANER om å endre kostholdet nå som vi har barn... Har gjort det litt, nå som han i større og større grad smaker på vår mat. Vi har ikke et veldig usunnt kosthold, men vi bruker ganske mye halvfabrikata, og slike poser inneholder jo uforholdsmessig mye salt, så jeg prøver å tenke mer på muligheten for å lage maten mer fra grunnen slik at vi kan ta unan litt med mindre salt og krydder til ham, så han får smake på "voksenmaten". Han spiser jo stort sett middag fra glass, men han liker å få smake på vår mat også. Og han skal jo etterhvert over på den maten, så da bør det være mer barnevennlig. Og antakelig mer fisk (jeg er lite glad i det) og grønnsaker (på vinteren, på sommeren har vi jo stort sett salat, men på vinteren er vi lite flink).
Kvist Skrevet 27. mai 2009 #10 Skrevet 27. mai 2009 Jeg selv syns ikke at jeg har fått skikkelig middag en dag om det ikke er med flere (ulike) grønnsaker. Vi spiser sunt og variert nå, har sjelden poteter/saus/kjøtt middag for det syns jeg er kjempekjedelig mat. Lager stort sett alt fra bunnen av og er opptatt av å gi meg og mannen det vi trenger av næringstoffer samtidig som at maten skal være innbydende både på smak og utseende. Ser ikke helt for meg at jeg kommer til å slutte med dette når babyen i magen etterhvert skal spise sammen med oss.
hilli Skrevet 27. mai 2009 #11 Skrevet 27. mai 2009 Vi spiser relativt sunt nå, og jeg ser ikke for meg at jeg skulle begynne å spise middagspølser og Toro gryteretter når vi får barn. Men hvem vet, kanskje tidsklemma kommer og tar meg også.
Ella* Skrevet 27. mai 2009 #12 Skrevet 27. mai 2009 Føler jeg er den eneste som fmå innrømme at vi ikke spiser så kjempesunt... Skal vi ha suppe blir det posesuppe, samme med gryterett. Har også den uvanen at vi kjøper med pizza hjem når vi er ferdig med ukehandelen vår Men, vi har fisk minst en gang i uka og spiser mye kyllingfilet. Prøver også å ha grønnsaker/salat til alle middagsretter. Vi må begynne å spise sunnere når gutten vår skal spise samme mat som oss, føler jeg. Lage mer fra bunnen av og spise mer potet. Og tror en del av maten vi spiser er for sterkt krydret, så da må vi kanskje tilpasse den eller gi ham noe annet. Nå spiser han mat fra glass (når vi er borte eller har det travelt) eller middagsmat jeg lager kun til ham fordi han ikke er så glad i klumper og biter, og fordi han spiser middag mye tidligere enn vi gjør.
Gjest mors Skrevet 27. mai 2009 #13 Skrevet 27. mai 2009 spiser ganske sunt selv, men er ikke så flink til å variere i middagene. har ikke barn selv, men ser for meg at det blir en kompromissløsning med tanke på at man er stuptrøtt etter jobb osv..... blir nok mye halvfabrikata fiskeprodukter/fryste fiskestykker/kylling++ sammen med poteter og grønnsaker, fryste grønnsaker i gratenger osv. det gjelds å finne de enkleste måtene å lage sunn mat på, og som går raskt. er veldig glad i hjemmelaget grønnsakssupe og lapskaus, det tar kort tid og er kjempesunt:=) alt som kan fryses er jo gull når begge foreldre er i full jobb:) smoothie til dessert er veldig stor suksess blandt tantebarn. vil jo selvfølgelig helst lage alt fra bunnen, men det er helt urealistisk for vår del. kommer ikke til å ta dem med på mcdonalds o.l på eget initiativ, og det blir uaktuelt å gi boller osv i hånden som mellommåltid. skal gjøre mitt beste for å motivere dem til hjemmelaget pizza istedetfor junkfood på kjipe restauranter.
Gjest MrsC-ii Skrevet 27. mai 2009 #14 Skrevet 27. mai 2009 Vi hadde et sunt kosthold før vi fikk barn, så selve kostholdet har vi ikke endret så mye på. Det er litt mer poteter og kokte grønnsaker enn tidligere. Før var det mer salat, men det er vi mer i gang med igjen nå som jenta liker tomat, agurk etc. Største forskjellen er at tidligere spiste vi middag ganske sent, men det har endret seg ettersom jenta ble så stor at hun skulle spise skikkelig middag etter barnehagen. Prøver å unngå helfabrikata, men noe halvfabrikata bruker vi innimellom. Synes største problemet her er at det er så veldig salt.
Nigo-san Skrevet 28. mai 2009 #15 Skrevet 28. mai 2009 Matvanene har definitivt forandret seg etter at jeg fikk barn. Først gikk det veldig bratt oppover (måtte lære meg å lage skikkelig mat, hehe), og nå som ungene har blitt eldre har det gått bratt nedover igjen All ære til de som serverer sunn og næringsrik middag hver dag innimellom kjøring til kor, spilling og kamper. Jeg legger de mer forseggjorte middagene til de dagene hvor jeg har mulighet til å tilbringe mer enn 20 minutter på kjøkkenet, og det blir vel stort sett... lørdag og søndag. *skamme seg*
Nigo-san Skrevet 28. mai 2009 #16 Skrevet 28. mai 2009 Men resten av maten er sunn, altså! Grovbrød og sunt pålegg, frukt og grønt. Men den store middagslagingen får jeg rett og slett ikke til, det må bli kjappe løsninger. Hvis ikke blir det for sent, og de skal jo opp om morgenen også....
Gjest Marillia Skrevet 28. mai 2009 #17 Skrevet 28. mai 2009 Da jeg ble gravid, la jeg om kostholdet helt. Fra å spise masse ferdigmat, gikk vi over til å spise rene produkter, og med salat eller grønnsaker til hver dag. Nå har barna blitt relativt store, og vi forsøker fremdeles å bruke minst mulig halvfabrikata. Noe blir det selvsagt innimellom, men jeg kjenner at jeg foretrekker å lage maten fra bunnen selv. Egentlig tar det ikke så mye lengre tid heller. Mann og barn er mindre kresen, og de spiser mer enn gjerne hel- og halvfabrikata - og da stort sett når jeg ikke er hjemme
thumbalina Skrevet 28. mai 2009 #18 Skrevet 28. mai 2009 Vi prøver å ha et sunt kosthold, men det er ikke så lett med en kresen og ikke matinteresssert unge... så vi ender opp med feks spagetti (fullkornspasta), kjøttkaker, middagspølser, karbonader, kylling, fiskekaker, fiskepinner etc... og på lørdag har vi alltid kylling og pommes frites.. Er ikke så lett å komme på varierte midagsmåltider for barn alltid.. spesielt når de ikke liker krydder etc..
m67 Skrevet 28. mai 2009 #19 Skrevet 28. mai 2009 Vi har stort sett sunn middag bortsett fra en dag i uken hvor vi ikke har tid (da blir det pølser/grandis). Lørdag er pizza-/tacodag. Sjokoladepålegg får de kun lørdag. Fisk har vi to ganger i uka, men vi er heldige som har barn som spiser alt.
Leanne Skrevet 28. mai 2009 #20 Skrevet 28. mai 2009 Men resten av maten er sunn, altså! Grovbrød og sunt pålegg, frukt og grønt. Men den store middagslagingen får jeg rett og slett ikke til, det må bli kjappe løsninger. Hvis ikke blir det for sent, og de skal jo opp om morgenen også.... Det er mye sunn mat man kan lage på kort tid, omelett med grønnsaker tar ikke mange minuttene... Jeg bruker ofte søndagene til å lage mye mat til å ha i fryser/kjøleskap til en hektisk dag.. gryter og div supper steker kjøttkaker av karbonadedeig, bare å varme opp i saus lager en klar lasagne/moussaka som jeg setter i kjøleskap/fryser bare å steke den dagen vi skal ha det koker poteter med skall på - lager potetmos en dag vi har det travelt Ellers er jeg så heldig at barna er så små at de bare skal hjem etter barnehagen, så vi har jo hele ettermiddagen.. Selv om den ikke alltid er så lang, når de skal i seng til 7...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå