Gå til innhold

Forslag til emner på norskundervisning?


Appelsinpiken

Anbefalte innlegg

Jeg skal være med som frivillig norsk og samfunnslærer for innvandrere denne uken, og noen av "elevene" ville snakke om hvordan oppføre seg i forskjellige situasjoner i Norge, hvordan tilnærme seg noen, kulturelle misforståelser ++

Noen som har noen forslag til hva vi kan snakke om?

De vil så gjerne lære og forstå, og gjøre seg selv forstått, så da er det jo viktig med noen konkrete eksempler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest *Mim*

Hva med en situasjon i en butikk? Det er jo noe alle kommer borti, og som går an å spille et rollespill med. Andre temaer kan jo være forldremøter, mobilsamtaler og kafekultur.

Og en ting - jeg synes ofte innvandrere snakker høyt og "sint" på sitt eget språk. De vet kanskje ikke at det oppfattes sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en ting - jeg synes ofte innvandrere snakker høyt og "sint" på sitt eget språk. De vet kanskje ikke at det oppfattes sånn?

Nonverbale handlinger etc er jo ofte noe som kan skape trøbbel, så det er kanskje ikke så dumt å snakke litt om.. Både det som nordmenn gjør som kan virke uforstående for innvandrere, og det de gjør som vi kanskje ikke forstår eller misforstår...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp, gode forslag! hverdagssituasjoner er jo veldig viktig.

snakket i dag litt om dette med hvordan man hilser, i forhold til hvor godt man kjenner hverandre. snakket også om at de fleste liker å avtale før et evt hjemmebesøk, og grunner til dette. f.eks at man vil rydde i huset, kanskje ha noe å tilby, eller at man rett og slett vil ha muligheten til å si nei til besøk osv.

Ellers ble det mye snakk om kroppsspråk, og om hva de forskjellige opplever som vanskelig i møte med nordmenn. Mye latter da misforståelser blir oppklart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det spørs litt hvilken aldersgruppe elevene tilhører? Er det voksne folk ville jeg uten tvil snakket litt om trafikk, bilkjøring og sikkerhet i trafikken. Rett og slett lover og regler som er veldig annerledes i Norge kontra andre land. Jeg tenker da på sikring av barn i bil (mange vet ikke at dette er påbudt i Norge) og generell kjørekultur. Vi er oppdratt til å være mye mer lovlydige enn mange er vant med fra sitt hjemland. Flere får sjokk når de ferdes i trafikken her i landet. Det er fakta at flere "innvandrere" enn nordmenn sitter i bil med barn på fanget. Mange kjenner ikke de norske reglene og gjør derfor dette i god tro. Jeg har selv holdt slike kurs med stor suksess, men da var altså elevene fra 20 år og oppover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng dette med trafikk og ting rundt det. Dette har jeg ikke tenkt på selv, men det er jo veldig sant, vi er jo et land fullt av lover - og da særlig i trafikk sammenheng. Elevene er voksne, fra 18 og oppover som regel. Så for dem handler det jo også om å få litt "store ord" inn i språket, fordi mange av dem sitter jo inne med en kunnskap og innsikt som ikke kommer frem på grunn av manglende evne til å sette ord på ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

En annen stor forskjell er arbeidskultur. Her i Norge kommer vi på jobb til avtalt tid og går til avtalt tid - og det selv om far eller mor eller andre "overhoder" i familien er syk.

Så er det møtet med NAV, skjema som skal fylles ut etc - noe som kan skremme vannet av nordmenn også.

Skatt, selvangivelse ... Svart arbeid ...

Når det gjelder å besøke andre, i Norge tar man stort sett skoene av når man besøker folk, selv om vert insisterer på at de skal være på.

Det er mange "rare" ting altså :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Når det gjelder å besøke andre, i Norge tar man stort sett skoene av når man besøker folk, selv om vert insisterer på at de skal være på.

Haha ja, det er rart det der - vet at mange sier jeg bare må ha på meg skoene når jeg kommer inn, men jeg tar dem alltid av meg likevel.. lurer på hvorfor det er sånn? Når jeg er vert forventer jeg at gjestene tar av seg på beina, jeg vil da ikke ha dem til å møkke til hele gulvet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Dette med å ha på skoene inne er nok en vane fra "tørre" land. I Norge er vi vant til mye forskjellig vær, med søle, sørpe og gjørme i herlig blanding, og derfor er det naturlig å ta av seg på beina når man går inn i et hus. Dessuten er nok vi nordmenn hakket med hysteriske på å holde huset vårt rent og prikkfritt enn folk i mange andre land. Det har kanskje også sammenheng med klima. Vi tilbringer mesteparten av livet innendørs, fordi det ofte er for kaldt og/eller vått til å kose seg ute. Derfor er vi nok også mer opptatt av hvordan ting ser ut rundt oss. Jeg har lest at det har vært forsket på akkurat dette, men husker ikke hvor jeg leste det.

Jeg har selv erfaring fra voksenopplæring med innvandrere og asylsøkere. Temaer som vakte interesse blant mine elever:

- Kontantstøtteordningen (hvilke regler gjelder?)

- Kultur for å møte venner av motsatt kjønn ute på byen (helt uforståelig for enkelte)

- Norsk mat og drikke

- Hvorfor nordmenn er vanskelige å komme inn på

- Lokalkunnskap: Hvor kan man dra på tur med barna? Fortell om steder der lokalbefolkningen møtes for å gå på ski/ake på vinteren og grille/bade om sommeren. Fortell om festivaler og lignende, med vekt på gratis tilstelninger. Med begrensede norskkunnskaper er det vanskelig å orientere seg om ting som skjer i lokalsamfunnet.

Men det viktigste er å huske at du snakker med individer som mest sannsynlig kommer fra høyst forskjellige land og kulturer. Vi har lett for å tenke at "innvandrere tenker sånn og slik", men så oppdager man at selv i land vi tror er veldig annerledes enn vårt eget, så er det mange som tenker ganske likt oss selv. Og så er det noen som tenker så annerledes enn oss at man har vanskelig for å forstå hverandre. I en klasse på voksenopplæringen vil man med stor sannsynlighet møte på begge ytterkanter i tillegg til alle nyanser imellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestdeluxe

Det blir muligens noe flaut at Norge/nordmenn ikke har en høflighetskultur...men kanskje dere likevel kan snakke om:

- På restaurant i Norge: ut og spise

- På bar (advar mot rølpete nordmenn og helgefyll)

- Været

- Smalltalk (lunch)

- I butikker (klær, mat)

- På kulturelle arrangement

...og kanskje glatt nevne noe om at selv om nordmenn ofte er uhøflige pg ikke eier køkultur, så kan kanskje disse gå foran med et godt eksempel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk

Det som Blondie65 nevner angående arbeidskultur, skatt osv er viktig å få formidlet videre.

En annen ting er at en del innvandrere kommer fra land hvor politimyndighetene og militære er to instanser man vanligvis holder seg langt unna pga korrupsjon, mafiavirksomhet og manglende juridiske rettigheter. Det kan kanskje være en ide å forklare at det ikke er noen grunn til å frykte disse instansene på samme måte her i landet.

En siste ting når det f.eks gjelder butikk kultur er at vi har fastsatte priser her. Jeg har sett en del eksempler på innvandrere som har prøvd å prute i diverse butikker og som ikke skjønner at vi har faste priser og manglende prutekultur her i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg ville tatt opp noe rundt reising. Hvordan forklare seg i sikkerhetskontroll, passkontroll, toll osv. Spesielt siden innvandrere (i hvert fall mørkhudede) oftere enn andre blir stoppet der. Jobbintervjutrening er en annen nyttig ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest D-shol

Hilsing i forskjellige situasjoner; forskjellen på venner, familie, andres familie, jobbintervju osv. Der oppstår det utrolig mange "pinlige" situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...