Kamikatze Skrevet 6. august 2009 #21 Del Skrevet 6. august 2009 Bortsett fra at jeg synes det er galskap å sette sperregrensen på mopeder ved 45 kmt og ikke ved 50, er jeg for at de skal få trene seg på motorisert ferdsel så lenge som mulig, før de kommer bak et ratt, og blir farlig for andre. Surrete tenåringer? Nå lyt du sleppja taket, mor! Du kan ikke overbeskytte dem mot seg selv, men lære dem å takle livets trivialiteter og utfordringer. Ellers blir de bare drittunger i trassalderen ved fylte 18. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lovis Skrevet 7. august 2009 #22 Del Skrevet 7. august 2009 For mine barn blir det uaktuelt med mopedlappen. Skal de kjøre noe når de er 16, blir det lett motorsykkel. Opplæringen her jeg bor er på ungdomsskolen, og den er fullstendig ræva for å si det rett ut. Skummelt å tenke på at barna sendes ut i trafikken, med så dårlig opplæring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 7. august 2009 #23 Del Skrevet 7. august 2009 Jeg har mer enn en gang nesten tatt mopedkjørende tenåringer på støtfangeren, da de tydeligvis ikke har fått med seg at det er noe som heter høyreregel. Grøss... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tante T Skrevet 7. august 2009 #24 Del Skrevet 7. august 2009 Jeg er kun 18 år, men fins ikke i tvil om at mine barn skal ha lett mc serfikat, eller inget serfikat når de blir 16! Selv har jeg lett mc. Opplæringen man får til moped og scooter = null.. Og bilserfikatet blir automatisk mye enklere å få, da man allerede har lært trafikkreglene skikkelig ved opplæringen på lett mc Klart - det er mye dyrere, men mye tryggere. Både med tanke på at mopedister blir forbikjørt hele tiden og ikke alle bilister er like forsiktige når de er ute i trafikken, de tenker at de rekker fint å *hva de nå tror de skal rekke* før mopedisten kommer, men det er ikke sikkert.. Dessuten er opplæringen er bedre på mc. Et forslag er å kjøpe sikkerhetsutstyr til barna, dersom barna lover å bruke det. Foreldrene mine gjorde det, jeg syns det var en bra avtale og brukte det alltid - selvom mange av kompisene mine ikke brukte noe utstyr.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gal_dame Skrevet 13. august 2009 #25 Del Skrevet 13. august 2009 Eg tok moped lappen på skolen i valgfag, vi øvekjørte mye inne på selve skole området og hadde en del teori. Blei sendt ut på veien med lærer og to-tre elever to ganger. Eg bestod teoriprøven og etter andre gangen på veien fikk eg beskjed om at eg hadde bestått og hadde lappen i henda uka etter. Virka heilt rart egentlig. Var ein del av de andre i klassen som ikkje var heilt gode i hodet/stabile/som ikkje burde vært på veien, men de fikk nå lappen de og. Enkelte kjører rundt enda uten hjelm til stadighet og rusa. :/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SjangleÅsnøvle Skrevet 13. august 2009 #26 Del Skrevet 13. august 2009 Hold mopedene og scooterne unna trafikken. Noen av det værste man kan utsettes for er å hvne bak en slik enn i oppoverbakke, spesielt om grensen er 60. Vekk med skiten. Man blir jo frustrert, ødelegger alt som har med trafikksikkerhet å gjøre ved å provosere meg og andre som gjerne vil fram. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fropessor Snurre Skrevet 13. august 2009 #27 Del Skrevet 13. august 2009 Hold mopedene og scooterne unna trafikken. De kan ihvertfall holde seg unna sykkelfeltet... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 13. august 2009 #28 Del Skrevet 13. august 2009 Husker ikke lenger hva som sorterte under trafikal grunnopplæring og hva som var teorikurs. Men såvidt jeg husker var trafikalt grunnkurs, som er obligatorisk før de kan ta mopedlappen mest beregnet på å forberede til øvelseskjøring, og veldig vinklet mot bil. Tok for moro skyld "teoriprøva" til moped på nettet, og ble nesten skremt over hvor lite den inneholdt av regler og praktisk kjøring. Den var nesten lettere enn å ta forgjengersertifikat. - Forestilte meg at den ville være en litt lightutgave av teoriprøva til bil men tilpasset tohjuling. Mopedreglene bærer ennå preg av mopedens barndom. - En sykkel med hjelpemotor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå