Gjest Aurora Borealis Skrevet 26. mai 2009 #1 Del Skrevet 26. mai 2009 En tenåring i nær slekt har lyst til å ta mopedlappen, og jeg vil gjerne sjekke ut et par ting på vegne av foreldrene. Hvor "klar i hodet" bør en tenåring være for å være trygg i trafikken? (Vi snakker her om en litt surrete tenåring som glemmer det meste og fort drømmer seg bort) Hva koster forresten en ok brukt scooter/moped i disse dager? Må innrømme jeg er svært skeptisk til å sende denne tenåringen ut i trafikken... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Troyamin Skrevet 26. mai 2009 #2 Del Skrevet 26. mai 2009 Jeg kommer ikke til å sende mine barn ut på moped. Jeg synes opplæringen er mangelfull, og sikkerhetsutstyr er ofte fraværende. Så jeg kommer til å hjelpe mine med lett motorsykkel sertifikat når den tid kommer. En brukt moped ligger vel fra 6000,- og oppover. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aurora Borealis Skrevet 27. mai 2009 #3 Del Skrevet 27. mai 2009 Jeg kommer ikke til å sende mine barn ut på moped. Jeg synes opplæringen er mangelfull, og sikkerhetsutstyr er ofte fraværende. Så jeg kommer til å hjelpe mine med lett motorsykkel sertifikat når den tid kommer. En brukt moped ligger vel fra 6000,- og oppover. Godt å høre at jeg ikke er den eneste som er skeptisk. Jeg tenker det samme som deg om opplæring og sikkerhetsutstyr. Dette i kombinasjon med en surrete tenåring høres ut som oppskriften på katastrofe. Stemmer det at man ikke trenger en praktisk kjøreeksamen for å få mopedlappen? Jeg har hørt at man kun trenger de obligatoriske 14 kjøretimene, og så tar man en teoretisk prøve og vips er man ute i trafikken på egen hånd. Er det noen som vet ca hvor mange prosent av 16-åringer som tar mopedlappen? Er dette noe som de fleste gjør, eller er det et fåtall? Da jeg selv var 16 var det svært få som kjørte moped. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Troyamin Skrevet 27. mai 2009 #4 Del Skrevet 27. mai 2009 Stemmer det at man ikke trenger en praktisk kjøreeksamen for å få mopedlappen? Jeg har hørt at man kun trenger de obligatoriske 14 kjøretimene, og så tar man en teoretisk prøve og vips er man ute i trafikken på egen hånd. Kan desverre ikke svare deg på dette. Men ta kontakt med nærmeste trafikkstasjon, så får du svar. Er det noen som vet ca hvor mange prosent av 16-åringer som tar mopedlappen? Er dette noe som de fleste gjør, eller er det et fåtall? Da jeg selv var 16 var det svært få som kjørte moped. De fleste 16 åringer tar i dag mopedlappen. Tar man sertifikatet på lett motorsykkel er fordelene mange. For å lokke 16 åringen til å spare opp til dette kan du si at en da lovlig kan ha passasjer med. Andre ting er farten. Mye stilig sikkerhetsutstyr. (kjøredresser og hjelm) I tillegg blir det rimelig å få "lappen" på tung sykkel når en blir gammel nok til det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rox Skrevet 28. mai 2009 #5 Del Skrevet 28. mai 2009 For å få mopedlappen må man ta et teoretisk kurs, ha praktisk kjøreopplæring i kjøregården, i byen og på landet. Det er ingen praktisk oppkjøring, så består du teorien har du lappen. Skummelt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rimmern Skrevet 29. mai 2009 #6 Del Skrevet 29. mai 2009 De fleste 16 åringer tar i dag mopedlappen. Uhm...har du noen som helst dokumentasjon på at mer enn 50% av 16åringer i dag tar mopedlappen? Forøvrig er det vel begrenset hvor mye du sparer på tung mc lappen p.g.a. lett MC - muligens teorien? Å kjøre en ordentlig mc kan være noe ganske annet enn en lett mc. Men noe sparer man selvsagt. Ellers var det noen som nevnte sikkerhetsutstyr. Prøv å få en tenåring til å bruke kjøredress på moped, og du får et stort problem. Jeg har aldri, tror jeg, sett en mopedist i tenårene bruke annet enn hjelp og evt. hansker. Dette er selvsagt et problem mht. sikkerhet, men med en maksfart på ca. 50 km/t er også risikoene for skader betraktelig mindre enn på en ordentlig to-hjuling. Har noen forøvrig noen tall på hvor mange trafikkulykker som innvolverer tenåringer på moped? Iom. at flere her uttrykker bekymring, mener jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rox Skrevet 1. juni 2009 #7 Del Skrevet 1. juni 2009 Uhm...har du noen som helst dokumentasjon på at mer enn 50% av 16åringer i dag tar mopedlappen? Forøvrig er det vel begrenset hvor mye du sparer på tung mc lappen p.g.a. lett MC - muligens teorien? Å kjøre en ordentlig mc kan være noe ganske annet enn en lett mc. Men noe sparer man selvsagt. Ellers var det noen som nevnte sikkerhetsutstyr. Prøv å få en tenåring til å bruke kjøredress på moped, og du får et stort problem. Jeg har aldri, tror jeg, sett en mopedist i tenårene bruke annet enn hjelp og evt. hansker. Dette er selvsagt et problem mht. sikkerhet, men med en maksfart på ca. 50 km/t er også risikoene for skader betraktelig mindre enn på en ordentlig to-hjuling. Har noen forøvrig noen tall på hvor mange trafikkulykker som innvolverer tenåringer på moped? Iom. at flere her uttrykker bekymring, mener jeg. Jeg vet ikke i byene, men på landet tror jeg det er en stor andel av mopedene som er trimmet. Mange av de går i 80-90 km/t. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Troyamin Skrevet 1. juni 2009 #8 Del Skrevet 1. juni 2009 Uhm...har du noen som helst dokumentasjon på at mer enn 50% av 16åringer i dag tar mopedlappen? Jeg fikk informasjonen fra min kjørelærer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_zellica_* Skrevet 1. juni 2009 #9 Del Skrevet 1. juni 2009 Fosterbarnet mitt er veldig surrete og vi gruet oss for den dagen hun skulle ut i trafikken på moped. Men det har gått overraskende bra. Hun har veltet noen ganger, men har kun skadet scooteren og seg selv, og det har vært på grusvei. Mine to eldste egne barn har også kjørt scooter, og der var det heller aldri noe problem, annet enn en velt på grus med jenta. Tror guttene har bedre tekniske ferdigheter enn jentene på dette feltet. Jeg har selvfølgelig vært bekymret for dem i trafikken pga at mopedførere ikke blir tatt nok hensyn til, men fordi vi bor en mil fra byen, har det aldri vært aktuelt at de ikke skulle ha lappen. Ang at ungdommen ikke har oppkjøring, så er det riktig, men hvis de ikke har tilstrekkelige kunnskaper etter kjøreopplæringen, vil ikke kjøreskolen gi tillatelse til å gå opp til teori. Da må de ha flere timer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest penguinlakris Skrevet 1. juni 2009 #10 Del Skrevet 1. juni 2009 De fleste farlige situasjoner når det gjelder tenåringer på moped skjer pga ignorante bilister + at mopedene ikke går forte nok til å holde trafikkflyt på vanlig vei i fartsgrenser over 40(50). Det er heller i denne enden en bør starte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. juni 2009 #11 Del Skrevet 1. juni 2009 Jeg tror også farta har mye å si, men seriøst, trafikkopplæringa er ikke god. Forresten, på lett-mc (16 år her også) er det oppkjøring. Tilsvarende den på bil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sola^ Skrevet 2. juni 2009 #12 Del Skrevet 2. juni 2009 Mine unger måtte betalt lett motorsykkel sjølv iallfall. Ingen sponsing på lapp anna enn bil, kanskje. Spørs på familieøkonomien. Kan heller sponse busskortet... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ToveM Skrevet 2. juni 2009 #13 Del Skrevet 2. juni 2009 Eldste min kjørte moped fra han var 16 til han fikk seg bil, hadde aldri problemer. Imorgen blir mellomsten min 16 og han mangler bare teorien, så er han klar. Mopeden er bestilt og kommer i løpet av uken, regner han med. Mine har alltid kjørt med kjøreutstyr Skikkelig jakke/bukse, hansker. Ikke alltid et alternativ å ta lappen på lettmotorsykkel, det koster omtrent det samme som bil. For ungene her er det i alle fall praktisk å ha mopedlappen, elelr må de ta t busser til videregående, eller bruke 15 min på moped... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Glør Skrevet 2. juni 2009 #14 Del Skrevet 2. juni 2009 Hvis mc-lappen ikke er ett alternativ kan man jo ta ett lite sikkerhetskurs med ungene selv også. Fra de fyller 16 kan de også øvelseskjøre på bil, og da kan man bruke dette som en anledning til å lære litt mer om trafikkregler osv enn man får i mopedundervisninga. Sjøl var jeg en surrete unge jeg også, men fikk for det første lett mc lappen og dermed litt grundigere opplæring. For det andre blir de fleste mer skjerpet i hodet når de settes på ett kjøretøy, man fokuserer på en helt annen måte. Når det gjelder sikkerhetsutstyr fikk vi se noen bilder av noen som hadde kræsja i ca 50 km/t og bare hadde dongeribukse, som hadde sklidd bortover asfalten på knærne, og det var egentlig ganske effektivt. Ellers er det også litt kulere for en ungdom å kjøre i en litt tøff, solid skinnjakke/bukse, enn en selvlysende neonfarget kjøredress. For meg var det også underforstått at hvis jeg ikke brukte sikkerhetsutstyr ville sykkelen blitt inndratt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Agurkolat Skrevet 2. august 2009 #15 Del Skrevet 2. august 2009 Jeg tror ikke de "fleste" ungdom i dag tar moped lappen. For det første trenger man traffikalt grunnkurs, det koster jo to-tre tusenlappen og det å ta lappen koster jo og et par tusenlapper. Før i tida tok de fleste lappen via skolen, som kanskje kosta en tusing eller noe, så det var mange flere da! Da jeg gikk på ung. skolen var det bare max. 5 stykk i de to klassene som tok moped, og hovedparten var gutter. Og det var på landet, der man egentlig trenger moppen.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Mim* Skrevet 2. august 2009 #16 Del Skrevet 2. august 2009 Har ikke inntrykk av at de fleste tar mopedlappen her om kring. Det er heller ikke så vanlig å kjøre trimmet moped lenger, politiet har slått ganske hardt ned på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kjørelærer Skrevet 2. august 2009 #17 Del Skrevet 2. august 2009 Som kjørelærer på bil (ikke moped) opplever jeg overraskende sjeldent at elevene har mopedlappen fra før. Det er selvsagt noen få av mine elever som også kjører moped, men færre enn man skulle tro. Jeg jobber i en by, dette er kanskje noe av forklaringen. Ungdommene er ikke avhengige av mopedlappen for å komme seg på skole, til venner osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pittie Skrevet 3. august 2009 #18 Del Skrevet 3. august 2009 En tenåring i nær slekt har lyst til å ta mopedlappen, og jeg vil gjerne sjekke ut et par ting på vegne av foreldrene. Hvor "klar i hodet" bør en tenåring være for å være trygg i trafikken? (Vi snakker her om en litt surrete tenåring som glemmer det meste og fort drømmer seg bort) Hva koster forresten en ok brukt scooter/moped i disse dager? Må innrømme jeg er svært skeptisk til å sende denne tenåringen ut i trafikken... La meg poengtere ut at ekstremt mange ungdommer drømmer seg bort og er litt vimsete. Det kan nok hende du er bekymret uten grunn. Som sagt her er de fleste to-hjuls relaterte ulykker pga en bil som ikke ser dem. Eller for høy fart, men da er jo det ikke snakk om en moped lenger. Bor selv i en middels stor by, kjører bil like ved mange unge mopedførere i rundkjøringer etc. Synes de følger godt med jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 3. august 2009 #19 Del Skrevet 3. august 2009 I 2003 (fant ikke noen senere tall) var det 556 skadde (lettere/alvorlig/svært alvorlig) og drepte personer som kjørte eller satt på med moped. Over halvparten var i aldersgruppen 16-17 år. Kilde: TØI-rapport nr 749, Ulykker med moped og lett motorsykkel (2003) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
generalen Skrevet 5. august 2009 #20 Del Skrevet 5. august 2009 Hvis barna deres får ta mopedlappen, la dem for guds skyld ikke kjøre uten ordentlig sikkerhetsutstyr! Husker selv en velt i lav fart når jeg kjørte moped, store arr i dag! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå