Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Familien skal til Tunisia om en måneds tid. Vi har bestilt 4+ stjerners hotell med all inclusive (som det så fint heter) i turistsonen på øya Djerba. Men så har Svigermor kommet med historier på historier om kjente og ukjente som har vært i tunisia og blitt ranet, voldtatt ++++ Hun har drept mye av reisegleden vår.

Er det noen som har erfaring derifra? Er det virkelig så ille som hun skal ha det til??

Jeg kan jo legge til at vi har tidligere vært på Sunny Beach det året det fikk navnet Bloody Beach, og vi merket ingenting da....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror du skal ta det helt med ro.

Ranet og voldtatt kan man bli i Oslo eller London også.

Djerba er en rolig ferieplass. Og når dere skal feriere på 4* all-inclusive så er dere i trygge omgivelser. En venn av meg var på Djerba i fjor høst og fortalte at det var særdeles stille og rolig der (litt for rolig for ham).

Trygt er det også ute i byen og rundt omkring.

Som alle andre steder så skal man ta sine forhåndsregler. Dvs at man ikke går full og lettkledd rundt i byen midt på natta, man "flasher" ikke pengene sine når man er ute.

Jeg har vært både i Sousse og Hammamet og opplevde ikke noe ubehagelig annet enn at folk prøver å selge deg alt mulig. Spesielt er det disse som prøver å lure en med at de hilser og sier at de jobber på hotellet ditt ("husker du meg, vi traff hverandre i går?") og kan ta deg med på sightseeing. Hvorpå de tar deg med til diverse skinnbutikker o.l. hvor de selv selvfølgelig får prosenter av salget og du blir lurt trill rundt.... Vedkommende jobber selvfølgelig ikke på hotellet ditt og alt er bare lureri. Vi fallt heldigvis ikke for dette, men det var noen som prøvde seg. Inne på hotellområdet så skjer ikke dette. Der er folk utpreget høflige og hjelpsomme.

Både på stranda og i byen er det selgere (dette er et handelsfolk!). Man lærer seg fort å avvise dem på en grei måte om man ikke skal ha noe.

Et tips er også å si takk på arabisk: shukran. Da får man smil tilbake! Gi tips om noen gjør noe for deg (bærer kofferten til rommet ditt f.eks.).

Mitt inntrykk er at det er unge jenter som reiser alene som kan oppleve ubehag der nede. De lokale guttene kan bli noe innpåslitne...

I Sousse ble vi kjent med to norske jenter på 20 år som endte med å ligge på stranden sammen med oss - og min samboer fikk rollen som "onkel" som avviste tunisiske gutter som prøvde seg! :-) Stakkars jenter, de fikk jo ikke ligge i fred. Men når de var en del av vår familie så gikk det greit.

Skrevet

Min kjære og jeg har også bestilt oss tur til Djerba, og jeg tror du kan ta helt med ro ja. Slik som at menn kan være innpåslitne, har jeg til og med opplevd i Spania, så vel, man får ta sine forholdsregler, så går det nok veldig fint. :)

Ikke la svigermor få ødelegge opplevelsene, for man kan tross alt bli ranet og voldtatt i Oslo også, som Lizzee nevner over. Jeg gleder meg masse, og selv om vi har fått våre advarsler, er jeg såpass godt reisevant at jeg gidder ikke å bry meg altfor mye om det. Joda, man skal være påpasselig, men ingen vits å bli helt paranoid heller. ;)

Selgere møter man forresten på stranda i Spania, Portugal, Bulgaria osv, bare sånn for å ha nevnt det, det er ikke noe unikt sånn sett. Vær høflig og bestemt, så går det nok helt fint!

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

I denne tråden står det litt om mine erfaringer fra Tunisia. Nå var vi i Hammamet da.

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?sho...=354079&hl=

Det hjalp iallefall ikke meg om jeg gikk i vide buskser og godt dekkende topper, oppmerksomheten var overvelvende uansett...

Jeg har forøvrig aldri opplevd at så mange prøvdeå lure oss osv som på denne plassen. Og vi har reist mye.

men som andre sier her, så er sikkert Djerba roligere. Og dere skal jo til et "all inclusive" hotel, så da går det helt sikkert fint:-)

Skrevet

Det var da en svært så gledesdrepende oppførsel fra svigermor ... Jeg var i Monastir (utenfor Sousse) for noen år siden, og opplevde ingen truende situasjoner.

Det er svært mange nordmenn som drar til Tunisia hvert år, siden det er et fint, varmt og hyggelig sted å feriere. Så bare kos deg! :)

Sjekk for øvrig hva UD sier om sikkerheten for turister i Tunisia her.

Skrevet

Jeg tror denne svigermoren er i samme kategori som svigermoren til ei jeg kjenner som skal til Florida snart.

"Dere må ikke reise til Florida" sa svigermoren. "Man kan bli drept der! Av krokodiller!!!"

Når min venninne fortalte at de skulle bo i Miami og viste hus som lå ved kanalene utbrøt svigermoren: "Det er jo i kanalene at krokodillene svømmer rundt" Det hadde hun nemlig lest eller hørt....

Dra til Djerba du mha - og kos deg!!!

Skrevet

Takk for alle tilbakemeldinger :)

Jeg skyver min svigemors "bekymringer" unna og unnskylder henne med at hun tilhører en gruppe mennesker som er redd for alt nytt.

Jeg gleder meg bare enda mer til å dra :jepp:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...