Vestlandsjente Skrevet 25. mai 2009 #1 Skrevet 25. mai 2009 Jeg går mitt 3 og siste år på allmenn påbygg, og hadde skriftlig eksamen i norsk hovedmål idag. Valgte en vanskelig oppgave (eneste jeg kunne velge), og bommet totalt. Det sto i oppgaven at jeg skulle ta utgangspunkt i teksten i eksamenshefte om kulturmøter og skrive et essay om kulturmøter før og nå. Jeg skrev et ufattelig dårlig essay uten å ta utgangspunkt i tekstvedlegget (forsto ingenting av det) og bare skrev en kort dårlig tekst om reising og litt kultur og sånn. (kun for i det minste levere noe) Jeg er ganske sikker på at jeg kommer til å stryke. 90% sikker.... Hva skjer da? Jeg har karakter 5 i norsk hovedmål standpunkt.... Og jeg har stipend.. Det jeg lurer på er egentlig hva som skjer med stipend, vitnemål osv.. Noen som vet? Er helt fra meg nå
Gjest D-shol Skrevet 25. mai 2009 #2 Skrevet 25. mai 2009 (endret) Hvis du stryker og ikke får fullført året, blir stipendet gjort om til lån. Om eksamenskarakter og standpunktkarakter slås sammen, regner jeg uansett med at du står. Du har mulighet til å ta eksamen opp igjen som privatist og få ettergitt lånet da. Spør rådgiver, de skal vite sånt. Det skal imidlertid veldig mye til før man faktisk stryker på eksamen Endret 25. mai 2009 av D-shol
Vestlandsjente Skrevet 25. mai 2009 Forfatter #3 Skrevet 25. mai 2009 Tusen takk for svar. Flere som vet noen fler konsekvenser av hva som skjer om man stryker på en eksamen? Har blitt etpar tårer her, og kunne trengt noen oppløftene ord gitt..
Store My Skrevet 25. mai 2009 #4 Skrevet 25. mai 2009 Tusen takk for svar. Flere som vet noen fler konsekvenser av hva som skjer om man stryker på en eksamen? Har blitt etpar tårer her, og kunne trengt noen oppløftene ord gitt.. Om du stryker på eksamen har du rett til å ta den på nytt. Når du står blir lånet omgitt til stipend.
stor Skrevet 25. mai 2009 #5 Skrevet 25. mai 2009 Jeg går mitt 3 og siste år på allmenn påbygg, og hadde skriftlig eksamen i norsk hovedmål idag. Valgte en vanskelig oppgave (eneste jeg kunne velge), og bommet totalt. Det sto i oppgaven at jeg skulle ta utgangspunkt i teksten i eksamenshefte om kulturmøter og skrive et essay om kulturmøter før og nå. Jeg skrev et ufattelig dårlig essay uten å ta utgangspunkt i tekstvedlegget (forsto ingenting av det) og bare skrev en kort dårlig tekst om reising og litt kultur og sånn. (kun for i det minste levere noe) Jeg er ganske sikker på at jeg kommer til å stryke. 90% sikker.... Hva skjer da? Jeg har karakter 5 i norsk hovedmål standpunkt.... Og jeg har stipend.. Det jeg lurer på er egentlig hva som skjer med stipend, vitnemål osv.. Noen som vet? Er helt fra meg nå Jeg hadde samme eksamen idag. Hvorfor var det den eneste oppgaven du kunne velge, når det var mange andre å velge mellom? Om du stryker kan du melde deg opp som privatist, slik at du kan ta den i november/desember. Dette gjør du på www.privatistweb.no (Husk fristen!!) Men jeg tror nok du skal klare deg. Skal vel ganske mye til for å stryke! Jeg glemte foressten å skrive overskrift. Noen som vet om det trekker mye ned?
Gjest SmallTalk Skrevet 25. mai 2009 #6 Skrevet 25. mai 2009 I tillegg mener jeg at det er slik at hvis du stryker på en original norsk-eksamen, så får du ta ny eksamen før sommerferien slik at du fortsatt har mulighet til å komme inn på videre studier uten å vente et år.
Pialill Skrevet 25. mai 2009 #7 Skrevet 25. mai 2009 Når jeg gikk på gymnaset for to år siden var det sånn at hvis du strøk på eksamen spilte det ingen rolle hva du hadde i standpunkt, du får stryk på vitnemålet. Du kan ta eksamen opp igjen etter sommeren en gang, men du kan glemme å komme inn på høgskoler eller universiteter. Det eneste du kan håpe på er å søke med forbehold om at du tar eksamen opp igjen til høsten, men det er få som tillater dette, noen privatskoler, og du kan selvfølgelig komme inn på folkehøgskoler. Om du klarer å få 2, som er laveste ståkarakter så får du 3.5 som den karakteren du søker med i norsk. Det vi fikk beskjed om var at de eneste som får ta eksamen oppigjen på slutten av sommeren er de som ikke kunne delta på eksamen, men da måtte de vise legeerklæring. Hvis du stryker så må du nok belage deg på å ta ny eksamen i november en gang...
Pialill Skrevet 25. mai 2009 #9 Skrevet 25. mai 2009 ..... Du får trøste deg med at det sikkert har gått bedre enn du trodde det gjorde det skal litt til for å stryke, med mindre du har skrevet 2 sider og absolutt ingenting er relevant så har du nok stått
Vestlandsjente Skrevet 25. mai 2009 Forfatter #10 Skrevet 25. mai 2009 Er vel bare å håpe... Føles rart å skulle håpe på en 2er! Haha... Føler meg så taper nå. Men alle kan jo være uheldig. Noen som vet når man får resultatet?
Pialill Skrevet 25. mai 2009 #11 Skrevet 25. mai 2009 Er vel bare å håpe... Føles rart å skulle håpe på en 2er! Haha... Føler meg så taper nå. Men alle kan jo være uheldig. Noen som vet når man får resultatet? tror de har en frist på rundt 3 uker, men er ikke sikker altså, men det er nok ikke langt ifra den fristen greien er at du skal rekke å klage på karakteren din før du skal ettersende karakterer til høyere utdanning
Spatula Skrevet 25. mai 2009 #12 Skrevet 25. mai 2009 Siden du går på VGS vil ikke stipendet ditt bli omgjort til lån, det er på universitetet det. Det som skjer er at du får et kompetansebevis i stedet for et vitnemål og må ta eksamen på nytt, hvis du stryker da
Kacheek Skrevet 25. mai 2009 #13 Skrevet 25. mai 2009 Jeg hadde samme eksamen idag. Hvorfor var det den eneste oppgaven du kunne velge, når det var mange andre å velge mellom? Om du stryker kan du melde deg opp som privatist, slik at du kan ta den i november/desember. Dette gjør du på www.privatistweb.no (Husk fristen!!) Men jeg tror nok du skal klare deg. Skal vel ganske mye til for å stryke! Jeg glemte foressten å skrive overskrift. Noen som vet om det trekker mye ned? Oi! Hehe, ikke for å skremme deg altså, men ei venninne av meg strøk faktisk på grunn av at hun glemte å sette overskrift.. Er ikke sikkert alle sensorer er like konsekvente på det, da.
stor Skrevet 25. mai 2009 #14 Skrevet 25. mai 2009 Oi! Hehe, ikke for å skremme deg altså, men ei venninne av meg strøk faktisk på grunn av at hun glemte å sette overskrift.. Er ikke sikkert alle sensorer er like konsekvente på det, da. Oi, ja! Ser for meg at det ikke er eneste grunnen til at hun strøyk? Uten at jeg skal påstå noe som helst.. Høres jo litt rart ut om man har skrevet seg til 5-6 og så styker man pga det..? Får vel bare krysse fingrene å satse på det beste jeg da!
NYC Skrevet 26. mai 2009 #15 Skrevet 26. mai 2009 Jeg glemte også å skrive overskrift! Håper virkelig at dette ikke trekker ned så mye. Fikk virkelig angst når jeg kom på det! Jeg skrev også den siste oppgaven om kulturmøter, og jeg tror ikke at du kommer til å stryke bare fordi du ikke la mer vekt på vedlegget! Meningen er jo bare at du skal hente inspirasjon og ideer fra det, ikke nødvendigvis skrive hele oppgaven bare basert på det! Tror nok ikke du har noe å bekymre deg for : )
Involvert Skrevet 26. mai 2009 #16 Skrevet 26. mai 2009 Tusen takk for svar. Flere som vet noen fler konsekvenser av hva som skjer om man stryker på en eksamen? Har blitt etpar tårer her, og kunne trengt noen oppløftene ord gitt.. Hei! Stipendet ditt blir ikke gjort om til lån! Jeg er realtivt sikker på at jeg kommer til å stryke i et fag selv, og snakket med rådgiver på skolen som sa at det bare er tull at man må betale tilbake stipendet. Det du har fått, har du fått.
Gjest Coarvi Skrevet 26. mai 2009 #17 Skrevet 26. mai 2009 Om du klarer å få 2, som er laveste ståkarakter så får du 3.5 som den karakteren du søker med i norsk. Njeai, dette stemmer vel ikke lengre? Fra nå av gjelder eksamen- og standpunktkarakter som to selvstendige karakterer (ved poengberegning), akkurat som om det skulle være to forskjellige fag. Men hva de ser på hvis du skulle søke på en av de få utdanningene som krever minimum 3 i norsk vet jeg ikke, om de bare ser på standpunkt/eksamen eller snittet? Om du stryker er vanskelig å si. Stipendet tror jeg ikke du skal bekymre deg for. Hvis du stryker, må du ta det som privatist til høsten. Easypeasy. Hvis du har tenkt å studere denne høsten KAN dette virkelig sette en stopper for det, men du må nesten høre med den aktuelle skolen. Ikke bekymre deg for mye - det ordner seg! Jeg skjønner godt at du er nedfor, har selv hatt eksamen i et fag jeg har 6 i, men så rota jeg til hele eksamenen noe helt latterlig. Det er en dårlig følelse, men den går over, og stryker du er det ingenting i veien for å ta det opp igjen senere, og da gjør du det nok mye, mye bedre... Om du ønsker å studere nå til høsten så er det heller ingen krise hvis du må utsette det. Du har maaange år foran deg, og da får du heller bruke neste år til noe nyttig og/eller gøy, som å jobbe, reise eller gå på folkehøyskole. Husk også at det er mange andre som sliter med det samme som deg, så du er ikke alene. Lykke til:)
Gjest Wolfmoon Skrevet 26. mai 2009 #18 Skrevet 26. mai 2009 Hvis du skulle stryke, så ville jeg først ha klaget på karakteren. Du har ingenting å tape på det, og det er mulig at en annen sensor vil gi deg en 2'er så du iallefall får vitnemål. Ellers skal det veldig mye til for å stryke, så jeg regner med at det går fint Lykke til!
Gjest norskgeek Skrevet 19. juni 2009 #19 Skrevet 19. juni 2009 Jeg har 4,9 i snitt, 5 i norsk hovedmål, norsk muntlig og norsk sidemål og strøk på samme oppgave. Flere lærere har lest stilen og sier at det er et essay på minst 5'er nivå. Den har alle sjangertegnene og virkemidlene inne, høyt faglig innhold, og liten grad av språkfeil. Sensor mener tydeligvis at jeg har bommet på oppgaven.
Gjest Gjest_jente_* Skrevet 19. juni 2009 #20 Skrevet 19. juni 2009 Jeg har 4,9 i snitt, 5 i norsk hovedmål, norsk muntlig og norsk sidemål og strøk på samme oppgave. Flere lærere har lest stilen og sier at det er et essay på minst 5'er nivå. Den har alle sjangertegnene og virkemidlene inne, høyt faglig innhold, og liten grad av språkfeil. Sensor mener tydeligvis at jeg har bommet på oppgaven. Klagde du? Noen sensorer må jo være helt kaputt... Eller så setter UDIR umulige retningslinjer for sensur av eksamener.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå