-Englefjes- Skrevet 26. mai 2009 #21 Skrevet 26. mai 2009 Vi arrangerer bryullup på et litt utiljengelig sted, og det er mange som må reise langt for å komme. Vi valgte derfor å varsle muntlig over et år i forveien, og sendte ut mail til alle med en gang vi visste litt mer om selve arrangementet. Vi kunne ikke sende ut invitasjoner veldig tidlig siden det var mye vi ikke kunne spikre før noen måneder i forveien, men alle visste iallefall om bryllupet i veldig god tid. Å legge bryllupet i feriemånedene er jo ikke noe problem, men man bør varsle i god tid i forveien.
mentor`n Skrevet 26. mai 2009 Forfatter #22 Skrevet 26. mai 2009 takk for alle svarene. vi ville gjerne ha litt fint vær og det er det størst sjanse for i juli/august her i norge. måtte ta hensyn til at mange kunne ta fri. valgte da august, men så hørte vi at hans fetter skulle gifte seg på nettopp samme dagen. så var eneste mulighet å flytte det til slutten av juli. min familie og mine venner vet for lengst at de kommer til å bli invitert denne sommeren. kunne jo har spurt oss før de bestilte sin ferie. invitasjonene fikk de fire måneder i forveien. mange som ikke engang gadd å svare. forstår det at det kan bli for dyrt, men føler meg litt nedprioritert. i tillegg kommer ikke min egen bror fordi han ikke liker brylluper. og hans far kommer ikke fordi han har begynt en latterlig krangel med han. det har vært så mye tull og trøbbel med dette bryllupet. synes det er synd. skal jo være en gledelig tid og ikke tid for familiekrangel... 1
angara Skrevet 26. mai 2009 #23 Skrevet 26. mai 2009 Skjønner at du er skuffet, men jeg tror det er ganske vanlig med litt "styr" rundt invitasjonene. Alltid noen som føler seg litt tråkket på tærne (pga stor reiseavstand, at ikke den og den er invitert, krangel med andre inviterte...), og demonstrativt sier nei, eller at det rett og slett er et ugunstig tidspunkt for mange. Jeg erfarte også at flere unnlot å svare, de tenker kanskje ikke over at man er avhengig av å vite slikt pga plassering, trykksaker, planlegging der hver eneste gjest er viktig... Slikt blir man nesten ikke klar over før man har vært midt oppi bryllupsplanlegging selv. Da vi giftet oss hadde vi en litt spesiell dato (nyttårsaften) der mange kanskje hadde planer fra før, så vi sendte invitasjonene ut så snart vi hadde fått "booket" kirken. Da var ikke feststed eller noe klart ennå. Den informasjonen fikk de inviterte senere, på e-post. Det var noen som sa fra med en gang at det ikke passet, og da begynte vi å invitere "2. runde" med litt mer perifere venner som vi nå likevel fikk plass til. Dere får vurdere om dette blir litt i seneste laget for dere å gjøre. Hvis du synes det er alt for få med halvparten av gjestene, kan du evt kanskje booke om til et mindre feststed, der det ser "fullt" ut med et mindre antall deltakere?
Pityriasis Skrevet 26. mai 2009 #24 Skrevet 26. mai 2009 Vi er et av de "dumme" parene som har bryllup midt på sommeren. (1.august) Dette fordi vi begge er studenter og kun KAN ha vårt eget bryllup når vi har studiefri og har venner og familie i noenlunde samme byer. Vi sendte ut mail til alle gjestene i juli 08 - altså 13 mnd'er i forveien, påminnelse i november og til slutt invitasjoner i februar. Likevel er det over 15 stk som har meldt avbud. Flere har brukt "ferie" eller "må jobbe" som unnskyldning. Da skjønner vi jo at det neppe er dette som er den faktiske unnskyldningen, for hadde en virkelig ønsket å gå i et bryllup så hadde en klart å ordne seg fri når en vet om det over et år i forveien... Spørsmålet blir vel hvor tidlig du har gitt beskjed, og hvor nære de er de som ikke kommer. Vi har ganske nære gjester som bor i samme by, som velger å ikke komme i vårt bryllup - og det må vi jo bare respektere, selv om vi synes det er trist og litt rart. Ikke alle liker bryllup, dessverre. ;-)
Gjest Kari Skrevet 26. mai 2009 #25 Skrevet 26. mai 2009 Da skjønner vi jo at det neppe er dette som er den faktiske unnskyldningen, for hadde en virkelig ønsket å gå i et bryllup så hadde en klart å ordne seg fri når en vet om det over et år i forveien... Veldig mange arbeidssteder har faste rutiner på når folk kan ta ferie. Der jeg jobber må vi gå på rundgang så alle får dekket opp, siden vi ikke kan stenge helt. Det er ikke barebare å få byttet ferie da, da er man avhengig av at andre kan/vil bytte med en. Om en i tillegg må reise et stykke for å komme dit det holdes må dette planlegges, holdes av penger til (om man skal sove over) eller en må holde seg kjørbar og det bør da være overkommelig reisetid hjem. Det er ikke alltid lysten og viljen det står på hos en selv, det kan være mye rundt som man ikke opplyser i detalj om når man takker nei til bryllup...
Gjest norah Skrevet 26. mai 2009 #26 Skrevet 26. mai 2009 takk for alle svarene. vi ville gjerne ha litt fint vær og det er det størst sjanse for i juli/august her i norge. måtte ta hensyn til at mange kunne ta fri. valgte da august, men så hørte vi at hans fetter skulle gifte seg på nettopp samme dagen. så var eneste mulighet å flytte det til slutten av juli. min familie og mine venner vet for lengst at de kommer til å bli invitert denne sommeren. kunne jo har spurt oss før de bestilte sin ferie. invitasjonene fikk de fire måneder i forveien. mange som ikke engang gadd å svare. forstår det at det kan bli for dyrt, men føler meg litt nedprioritert. i tillegg kommer ikke min egen bror fordi han ikke liker brylluper. og hans far kommer ikke fordi han har begynt en latterlig krangel med han. det har vært så mye tull og trøbbel med dette bryllupet. synes det er synd. skal jo være en gledelig tid og ikke tid for familiekrangel... akkurat det er jo kanskje å forvente litt mye..? de færreste kan velge ferieuker selv, og så er det jo endel som blir bedt i flere brylluper gjennom året..... jeg hadde nok kun tenkt spesifikt på å spørre dersom det var min aller nærmeste venn som skulle gifte seg. bryllupet er jo deres dag, men kanskje ikke alle andres hovedprioritet. akkurat det med broren din er jo veldig spesielt, men det får bli på hans kappe. blir sikkert ikke mye damer på ham med en sånn holdning:P men jeg ser jo at om man allerede har en mindre bryllup så er det veldig kjipt når halvparten ikke kan..... selv hadde jeg heller lagt det til høst eller vår og ikke midt i fellesferien. været kan man jo aldri stole på uansett.
Jade Skrevet 26. mai 2009 #27 Skrevet 26. mai 2009 (endret) Flere har brukt "ferie" eller "må jobbe" som unnskyldning. Da skjønner vi jo at det neppe er dette som er den faktiske unnskyldningen, for hadde en virkelig ønsket å gå i et bryllup så hadde en klart å ordne seg fri når en vet om det over et år i forveien... Man kan ikke alltid bestemme ferie. Hvor jeg jobbet før, fikk jeg kun 1 uke ferie sammen med sønnen min (som hadde ferie en hel måned! (dvs. han tok to uker ekstra ferie i juni pga det)). Her var det ikke snakk om å forhandle engang. Så da satt jeg der med 2 uker ferie i juni, og en i juli... :/ Husk også at mange som bruker ferie som "unnskyldning", kun har 3 uker ferie den sommeren, og gjerne skal tilbringe de sammen med barna som gjerne har ferie hele juli. Endret 26. mai 2009 av Jade
Sol79 Skrevet 26. mai 2009 #28 Skrevet 26. mai 2009 Vi er et av de "dumme" parene som har bryllup midt på sommeren. (1.august) Dette fordi vi begge er studenter og kun KAN ha vårt eget bryllup når vi har studiefri og har venner og familie i noenlunde samme byer. Vi sendte ut mail til alle gjestene i juli 08 - altså 13 mnd'er i forveien, påminnelse i november og til slutt invitasjoner i februar. Likevel er det over 15 stk som har meldt avbud. Flere har brukt "ferie" eller "må jobbe" som unnskyldning. Da skjønner vi jo at det neppe er dette som er den faktiske unnskyldningen, for hadde en virkelig ønsket å gå i et bryllup så hadde en klart å ordne seg fri når en vet om det over et år i forveien... Syns det er trist at du oppfatter et avbud på grunn av ferie som en unnskyldning til tross for at du har utsendt ørten påminnelser om ditt bryllup. Mange av oss ofrer faktisk ikke sommerferien pga et bryllup som vi har visst om et år i forveien. Helt ærlig så ønsker jeg meg heller feriereise framfor et bryllup, så jeg tror egentlig du heller kan se på det som et høflig avslag med en forklaring og ikke en unnskyldning til hvorfor folk ikke kommer.
kaprifolen Skrevet 27. mai 2009 #29 Skrevet 27. mai 2009 (endret) Noen ganger kan det rett og slett være at dere dessverre ikke ikke betyr mer for gjestene enn ferien med sin egen familie gjør... Sorry! Okey.. Dette hørtes alt for krasst ut da jeg leste det selv! Men det jeg MENTE, var at for mange, så betyr det nok mer å få matchet barnehage-ferie/fars ferie/mors ferie, med evt billige flybiletter/ledig sommerhus osv. Endret 27. mai 2009 av kaprifolen
Phaedra Skrevet 27. mai 2009 #30 Skrevet 27. mai 2009 Nå er det en gang slik at bryllup betyr med for de som skal gifte seg enn for de som kommer. Så at de som er bedt velger å prioritere annerledes, og for oss vordende bruder helt "merkelig", er vel egentlig bare å forvente. Vi må ikke ta det personlig, for det er nok ingen protest mot bryllupet vårt, og hvis det hadde gått opp med økonomi og tid så ville nok de fleste forsøkt å komme
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå