Gå til innhold

Halvparten av inviterte kommer ikke i bryllup

Anbefalte innlegg

Skrevet

er det normalt at halvparten av de inviterte gjesten ikke kommer til bryllupet?

det er mange fra utlandet men de har blitt varslet i god tid.

det som er mest vondt er at noen av de nærmeste ikke kommer.

bryllupet finner sted i sommer.

også så dumme unnskyldninger som vi er på ferie...

begynner å tro at folk ikke liker oss:(

hvilken erfaring har dere med bryllupsgjestene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
er det normalt at halvparten av de inviterte gjesten ikke kommer til bryllupet?

det er mange fra utlandet men de har blitt varslet i god tid.

det som er mest vondt er at noen av de nærmeste ikke kommer.

bryllupet finner sted i sommer.

også så dumme unnskyldninger som vi er på ferie...

begynner å tro at folk ikke liker oss:(

hvilken erfaring har dere med bryllupsgjestene?

Jeg synes det høres veldig uvanlig ut. Men dersom det er svært langt for noen å reise og det blir kostbart, kan jeg faktisk forstå det.

Skrevet

Selv er jeg invitert i bryllup i sommer men måtte si nei takk fordi bryllupet er akkurat når vi er på ferie.

Jeg skulle veldig gjerne vært i det bryllupet (nær familie) - men vi hadde allerede bestilt og betalt utenlandsreise som faller på samme tidspunkt.

Det blir vel ofte sånn når man inviterer til noe midt på sommeren. Mange har planlagt ferie som de ikke kan gjøre om på.

Så det er nok ikke noe personlig i det at de ikke kan komme i brullypet ditt. Det er nok bare tidspunktet som er vanskelig.

Gjest Bygdedyret
Skrevet

Jeg takket nei til min kusines bryllup, vi fikk invitasjonen tre måneder etter at vi hadde bestilt ferien vår. Og siden vi skulle feriere sammen med et annet par så var det ikke så lett å ombestemme seg, og da valgte vi å takke nei til invitasjonen selv om jeg syntes det var trist.

Noen ganger har man lagt andre planer, og kanskje sammen med andre folk og da er det ikke så lett å droppe det. Og skal bryllupet være i et annet land, så må man nesten regne med at ikke alle ønsker å ta den kostnaden. Selv om jeg ser at det kan være sårt for brudeparet. Sannsynligvis er ikke avslagene vondt ment.

Skrevet

Er ferie en dum unnskyldning for ikke å komme i bryllup? Jeg må si at med unntak av nærmeste familie og min beste venninne hadde jeg ikke flyttet en planlagt ferie for å dra i bryllup. Har man bryllup i sommerferien må man regne med at noen er bortreist. Selv om utenlandsgjestene har blitt varslet i god tid endrer jo ikke det prisen for reisen. Jeg kan godt forstå at folk takker nei framfor å betale flere tusen (reise og spesielt hotell koster fort ganske mye) for å dra i bryllup hvis det ikke er noen de kjenner godt. Skjønner at det er leit for dere, men sånn er det bare. Det viktigste er vel uansett at dere har en flott dag med de som faktisk kommer.

Skrevet

Når dere velger å ha bryllupet midt i sommerferien så må dere nesten regne med at folk ikke kan komme. Mange planlegger ferie lang tid i forveien, og det kan innebære både store kostnader og lang reisevei, avhengig av hvor og hvordan man tilbringer ferien sin.

Det å reise langt kan også koste såpass at det ikke er rom for det i budsjettet rett og slett, i tillegg til et feriebudsjett.

Skrevet

Det høres litt spesielt ut at halvparten ikke kommer. Men jeg hadde ikke flyttet ferien min selv, dersom det ikke var en i svært nær familie eller spesielt god venn som skulle gifte seg. Varsel i god tid er minst 4 mnd, når bryllupet er på sommeren i ferietid.

Skrevet

Legger man ferien midt i sommerferien er det slikt man må forvente dessverre, så sant man ikke har varslet i veldig god tid. Vi har somregel både planlagt og bestilt ferieturer allerede rundt juletider, og slikt kan man somregel ikke endre på i ettertid.

Hvis vi vet om et bryllup så spør vi gjerne om datoen (hvis vi regner med å bli invitert) slik at vi kan prøve å legge ferien utenom, men slikt er dessverre ikke alltid like enkelt. Ikke alle har en arbeidsplass hvor man kan velge ferien selv.

Gjester fra utlandet er heller ikke alltid så enkelt. Hvor kommer de fra da? Snakker vi Sverige eller Australia? Det er dyrt både å reise til, og bo i Norge, og er det et stykke reisevei så bør man fort regne en uke. Ikke alle har verken råd eller lyst til å bruke så store deler av ferien/feriebudsjettet på å være med å feire et bryllup.

Kombinasjonene av bryllup i ferien og utenlandske gjester vil nok være med på å øke andelen som takker nei dessverre. Jeg skjønner at det er dumt, men prøv å ikke ta det personlig. Jeg har takket nei til en bryllupsinvitasjon, og det var rett og slett fordi det ble altfor dyrt for meg å komme meg dit. Jeg skulle veldig gjerne vært der da det er personer jeg regner som gode venner, men når man får mange timers reise hver vei og må ut med rundt 10.000,- for to pers (og så kommer gave, klær osv i tillegg) så blir det rett og slett for mye. Hvis jeg må velge mellom ferie det året og å være med i et bryllup så er valget ferie neste uansett. Det måtte ha vært foreldre, søsken eller muligens bestevenninne for at jeg skulle ha endret syn på det.

Skrevet

Hvor mange har dere invitert da, ts?

Ferie er da ingen dårlig unnskyldning. Av og til passer det ikke å komme i bryllup. Lang og dyr reise er en helt ok unskyldning, spør du meg.

• Liker 1
Skrevet

Jeg fatter ikke hvorfor enkelte brudepar er så idiotiske at de legger bryllupet sitt midt i ferietiden til folk, juni og slutten av august er ok, men bryllup midt i juli? Hallo? Jeg hadde ikke droppa ferie for å delta i et bryllup med mindre det var min egen søster.

Skrevet

For et par år siden måtte jeg si nei til bryllupet til en ganske god venn av meg. Bryllupet var midt i juli også når jeg og min daværende kjæreste skulle på ferie. Det var synd fordi jeg skulle gjerne ha vært der.

Skrevet

Først synes jeg det hørtes voldsomt ut. Men så leste jeg at det var i utlandet (for gjestene) og at det var midt i sommerferien. Da er det vel ikke så rart?

Hadde jeg fått invitasjon til et bryllup i utlandet, så måtte jeg ha meldt avbud - Uansett. Det koster mye med reise (det er vel ikke akkurat de billigste flybillettene i juli) + at man gjerne vil være noen dager ekstra, når en først reiser så langt. Da blir det mye i overnatting og mat også. Ikke alle som har råd til to ferieturer på en sommer. Og ikke alle som ønsker å legge årets ferietur til der bryllupet skal være. Sånn er det bare. Ikke ta det personlig.

Vær glad for de som kan komme, og inviter de dere strøk fra listen.

Skrevet

Vil nok tro at en kombinasjon av bryllupsmåned, utenlandske gjester og tidspunkt for når dere sendte ut innbydelser gir et godt svar.

For vår del var juli et totalt utelukket alternativ, da vi ikke ville "påtvinge" noen å reise til et bryllup midt i ferien til folk. De få ukene i året skal de få lov til å ha i fred.

Håper det likevel blir et minneverdig bryllup for dere, det viktigste er at dere nyter dagen med de gjestene som faktisk kommer.

Skrevet (endret)

Tror nok at den største årsaken til at folk takker nei er fordi dere har lagt feiringen midt i ferien - et ugunstig punkt!Folk takker nei fordi dem mest sansynelig har en planlagt ferie der, ikke fordi dem ikke vil komme :klemmer:

Vel, har dere lagt feiringen midt i ferien? Da kan det være endel av årsaken!

Endret av Silmarill
Skrevet

Hva er varsel i god tid da? Som noen har nevnt tidligere bestiller mange sommerferien sin allerede før jul. Og skal man i tillegg bruke mye penger på reise blir det en ekstrautgift som mange ikke har råd til.

Du skriver nærmeste familie kan ikke komme, hvem er dette?

Skrevet

Syns det er rart at så mange melder avbud, jeg vet at de fleste som vi vil invitere allerede nå vet når det blir, selv om vi ikke skal sende ut invitasjoner før om et halvt års tid eller så, så om de booker ferie på det tidspunktet blir jo deres problem.

Jeg syns ikke det er urettferdig at bare halvparten av gjestene dine kommer, men det er dumt hvis flesteparten av dem er fra din side.

Skrevet

Jeg forstår godt at du blir litt lei deg og lurer på hvorfor de ikke kommer!

Men jeg tror om man skal invitere til utlandet, eller at det er mange som må reise langt og det koster mye penger, må man først levere invitasjonene i veldig god tid, slik at de har tid til å spare penger.

Og så tror jeg en må regne med en del som ikke kan komme og bruke så mye penger på reise, og at det kan kolidere med feire i tilleg.

Vi hadde planlagt å gifte oss på Gran Canaria, men var på forhånd forberet på at det ville nok bli en del som ikke kunne komme, selv om alle var super positiv til det når vi snakket med de om det. Når fristen for å svar var det nok vanskeligere å få det til, selv om mange hadde veldig lyst. Det sto på reise penger og det å ta seg ferie.

Vi valgte å gifte oss nærmere for å ha nære familie og venner med, for oss var det viktig, selv om det viktigste er jo at vi gifter og at vi har hverandre.... :):hjerter_rundt:

Skrevet

Vi skal gifte oss i sommer, og informerte familie og venner i god tid om datoen slik at de kunne tilpasse ferien hvis de ville det. Alle har hittil svart ja på vår invitasjon... Skjønner godt at du blir lei deg, når så mange melder avbud:(

Gjest Aurora Borealis
Skrevet

Det er trist når de inviterte ikke kan komme, men det er kanskje forståelig også.

For å unngå at bryllupet kommer samtidig som folk er på ferie så trenger man invitasjonen et års tid i forveien. Jeg har selv vært med på å planlegge ferie så lang tid i forveien for å få kabalen til å gå opp (ferie sammen med venner/familie, der alt må klaffe). I tillegg blir det jo fryktelig dyrt å reise så langt bare for et bryllup. Ja, jeg sier bare. For deg og din kjære så blir det jo en av de viktigste dagene i livet. Men for søskenbarn og andre slektninger så er det neppe en veldig viktig dag. Jeg har flere ganger vært i bryllup av ren høflighet, uten å ha hatt noe særlig personlig behov for å være der. Hadde jeg vært nødt til å ta ferie og betale tusenvis av kroner til flybillett og overnatting så hadde jeg takket nei.

Prøv å heller fokusere på hvor hyggelig det er med de som kommer. Bryllupet blir sikkert kjempeflott uansett. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...