Gå til innhold

3 åring med allergi... hjelp

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg skriver dette med tårer i øynene.. Jeg har en datter på 3 år som har allergi.. Hun er testet og vi holder henne unna ting hu er allergisk mot.. ( prøver så godt jeg kan iallefal) Og vi har all den medisinen legene kan gi en 3 åring^^ men ... ingenting hjelper.. :( ( klump i halsen) Hu klør seg opp om natten og får store kjøttsår som vesker og svir ved kontakt... ikke kan vi plastre sårene for det er for store ommråder til det .. så det ender opp med at vi må bandaskjere hele føttene hennes og holde henne hardt mens vi gjør detta da det er veldig vondt å få noe på sårene..

Ho kan ligge i sengen å skrike i flere timer uten at det er noe som kan trøste henne.. eneste som hjelper at et jeg sitter å holder henne da klynker ho bare...

Men mitt problem er dette.. hu bruker : polaramin-zyrtez-masse kremer og salver.. INGENTING får henne til å slutte å klø seg til glods...og ringer jeg legen å sier at ungen er våken flere timer om natten av kløe og store sår , skriver han bare ut en ny krem/salve som ikek hjelper og vi er på starten igjen.. INGEN LEGER VIL SEE PÅ HENNE:: DE BARE SKRIVER UT MEDESINER^^

Jeg vet liksom ikke hva jeg kan gjøre!!!?!!

( må vel si at jeg bor på en øy og vi har ingenlegekontor her men vi har legebåt som kan komme)

Det jeg tror er at legebåten ikke orker å bruke så mye penger på en utrykning når de ikke får betalt for hun er under 6 år^^ skremmende men jeg tror det kan være sant^^ hvorfor aller vil ikke legen se på en 3 åring som har store sår på føttene og sår/kløflekker på 80% av kroppen?????????????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette var helt grusomt å lese!!! Uff. :(

:klem:

Skrevet (endret)

Høres ut som mer enn bare allergi. Har hun vært hos hudlege? Hvis medisnene ikke virker må det jo prøves andre medisiner, men det er vel begrenset hva man kan gi til en 3-åring.

Endret av Bellatrix
Skrevet
Høres ut som mer enn bare allergi. Har hun vært hos hudlege? Hvis medisnene ikke virker må det jo prøves andre medisiner, men det er vel begrenset hva man kan gi til en 3-åring.

Ja ikke sant^^ og vi har prøvd ALT^^

Skrevet

Å kjære vene :( Dette må være helt grusomt for dere.

Har dere tatt henne med til spesialist? Hvis ikke vil jeg anbefale det på det sterkeste, de har bedre oversikt over hvilke behandlingsalternativer som finnes. Kan jeg spørre om hva det er hun er allergisk mot?

Jeg slitter litt med eksem selv, og det er ikke all verdens å gjøre med desverre. Et par ting hjelper litt:

- pass på at huden får nok fuktighet. Når den er tørr klør det ti tusen millioner ganger verre, og den sprekker opp. Kortisonkrem gjør at huden blir tynnere, og da er den ekstra sårbar. Bruk en skikkelig fet fuktighetskrem. Apoteket har mange forskjellige. jeg har burkt en som jeg ikke husker navnet på, men den er hvit og grønn og veldig tjukk i konsistensen. Den legger seg som en beskyttende hinne. Om natten kan det være lurt å smøre tjukt på og bandasjere de områdene som er verst angrepet. Husk å bruke fuktighetskrem med en gang etter at hun har vært i kontakt med vann.

- når det klør som verst kan det virke lindrende å holde nope kjølig mot utslettet, f.eks. isniter i en pose pakket inn i et håndkle. Det hjelper også litt med kjøligere rom om natten enn at det blir for varmt.

- dette får du vurdere selv eller i samråd med lege om dere bør gjøre, nå snakker jeg KUN fra egen erfaring: jeg synes ofte at det hjelper om jeg stopper kortisonbehandlingen i 1-2 uker og så begynner igjen. Det virker som om kremene har bedre effekt etter et opphold.

Håper virkelig dette ordner seg for dere :klem:

Skrevet
Jeg skriver dette med tårer i øynene.. Jeg har en datter på 3 år som har allergi.. Hun er testet og vi holder henne unna ting hu er allergisk mot.. ( prøver så godt jeg kan iallefal) Og vi har all den medisinen legene kan gi en 3 åring^^ men ... ingenting hjelper.. :( ( klump i halsen) Hu klør seg opp om natten og får store kjøttsår som vesker og svir ved kontakt... ikke kan vi plastre sårene for det er for store ommråder til det .. så det ender opp med at vi må bandaskjere hele føttene hennes og holde henne hardt mens vi gjør detta da det er veldig vondt å få noe på sårene..

Ho kan ligge i sengen å skrike i flere timer uten at det er noe som kan trøste henne.. eneste som hjelper at et jeg sitter å holder henne da klynker ho bare...

Men mitt problem er dette.. hu bruker : polaramin-zyrtez-masse kremer og salver.. INGENTING får henne til å slutte å klø seg til glods...og ringer jeg legen å sier at ungen er våken flere timer om natten av kløe og store sår , skriver han bare ut en ny krem/salve som ikek hjelper og vi er på starten igjen.. INGEN LEGER VIL SEE PÅ HENNE:: DE BARE SKRIVER UT MEDESINER^^

( må vel si at jeg bor på en øy og vi har ingenlegekontor her men vi har legebåt som kan komme)

Det jeg tror er at legebåten ikke orker å bruke så mye penger på en utrykning når de ikke får betalt for hun er under 6 år^^ skremmende men jeg tror det kan være sant^^ hvorfor aller vil ikke legen se på en 3 åring som har store sår på føttene og sår/kløflekker på 80% av kroppen?????????????

Du må be om å få bli sendt til spesialist!!! Det har dere krav på!

Ellers tror jeg de får dekt sine utgifter selv om hun er ung, det er b are vi foreldre som slipper å betale egenandel.

Hva med å reise inn til et sykehus med henne? Da vil dere kanskje få svar fortere. Skjønner det ikke bare er å sitte på gjerde å vente.

Lykke til!!

Lykke til! Sånn

Gjest SmallTalk
Skrevet

Hvis legen deres ikke gjør noe annet enn å skrive ut salver, så hadde jeg dratt til en privat hudlege for å få en skikkelig vurdering. De er en del dyrerer enn offentlige, men de vil nok ta problemet mer på alvor.

For min del så høres ikke dette ut som vanlig allergi, men heller en eller annen type eksem. Vanligvis så utarter ikke allergi seg som store kjøttsår, imens eksem kan gjøre det. Men mitt råd er: få en second opinion så fort som mulig!

Skrevet

Hei!

Dette høres ut som meg når jeg var liten... Bare at jeg hadde atopisk eksem, noe det høres ut som om datteren din også har.... (uten at jeg selvfølgelig kan si noe sikkert! ;) )

Noen tips:

* smør rikelig på med INOTYOL salve kjøpt på apoteket og bandasjer oppå, mamma gjorde dette meg med i noen dager, og eksemen var vekke! (Husk å bruke et tykt lag...)

Dette er egentlig en salve til såre barneromper i følge esken, men i andre land blir den solgt til de som har eksem og psoriasis også... (ser at den står til bruk mot eksem og psoriasis i felleskatalogen forresten)

Grunnen til at man bandasjerer oppå er at den er tjære i den, så kommer den i kontakt med feks laken, så ødelegger den det..

* ha det kaldt på rommet hennes, varme gjør at ALT klør mye mye mer!

* ha gjerne en kald klut på når det klør som verst, du kan gjerne bløte en klut med kaldt vann og legge den i frysen en stund (eller bruke noe så enkelt som en pose med grønnsaker med feks en håndduk under)

* nå vet jeg ikke hva de har funnet ut at hun er allergisk mot, men hold henne unna alt av sitrusfrukter..

Du kan også høre med legen om datteren din kan få zyrtec dråper eller mikstur.. Tablettene bør ikke brukes av barn under 6år, men i følge felleskatalogen kan hun fint bruke dråpene og mikstur...

http://www.felleskatalogen.no/pasientutgav...3659/88365.html

"Zyrtec tabletter bør ikke gis til barn under 6 år. Zyrtec mikstur eller dråper er bedre egnet og

anbefales derfor til denne aldersgruppen.

Dråper: Voksne og barn over 12 år: 20 dråper én gang daglig.

Barn 6-12 år: 10 dråper to ganger daglig, eller 20 dråper én gang daglig. Barn 2-6 år: 5 dråper to ganger daglig, eller 10 dråper én gang daglig.

(1 ml = 10 mg = 20 dråper).

Mikstur: Voksne og barn over 12 år: 10 ml én gang daglig.

Barn 6-12 år: 5 ml to ganger daglig, eller 10 ml én gang daglig.

Barn 2-6 år: 2,5 ml to ganger daglig, eller 5 ml én gang daglig."

Men jeg anbefaler virkelig å prøve INOTYOL salven uansett... Det er ikke noe farlig i den, og den gjør ikke huden tynnere slik som kortison salver gjør...

Lykke til! :klemmer:

Skrevet

Jeg anbefaler deg på det sterkeste og ta med datteren din til en homeopat. Har en sønn på tre år som har vært veldig plaget av eksem. Han har vært på hudlege et par ganger, men det eneste de gir han der er kortison-kremer som virker der og da, men med en gang man slutter og bruke de kommer de store sårene tilbake. Åpne sår har blitt dekt med hele duodermplater og da snakker vi om store sår:-(

Han kunne klø seg til sår om natta på plasser det ikke viste noe før han la seg. Tok han med til homeopat og fikk da kjempegod hjelp. To typer homeopatmedesin som han tok den ene to ganger for dag, og den andre en gang pr dag den første uke og så to faste dager i uka. Merket stor forbedring allerede første uka. No etter 1,5 mnd har han ikke et eneste sår på kroppen :happy:

Kan også nevne at han får flytende allergimedisin (fra lege) morgen og kveld.

Skrevet

Urk, jeg har IKKE lyst til å ta den debatten her, men jeg har ikke samvittighet til å la være. Jeg ønsker ikke å fornærme noen, jeg har ikke lyst til å starte en krangel om dette, og vil ikke diskutere det videre. TS: dette er min mening basert på den kunnskapen jeg har om emnet. Les litt om homeopati (engelske Wikipedia har for eksempel en helt grei artikkel som skriver om begge sider av saken, ellers går det lett an å finne både positive og skeptiske sider på nett) og bestem deg selv for hva du vil, det er ditt eget valg (og det skal selvfølgelig respekteres).

Mitt råd er å spar pengene og dra til spesialist i stedet for til homeopat. Homeopati er dyrt, og det finnes til dags dato ikke en eneste klinisk studie som gir grunnlag for å tro at behandling gir noe mer enn placeboeffekt. Bedringen mange opplever kan like gjerne skyldes naturlige variasjoner i sykdommens styrke, annen behandling eller andre psykiske faktorer (dette gjelder selvfølgelig ofte ved tradisjonell skolemedisin også, men denne typen medisin har i motsetning til homeopati i tillegg dokumentert effekt i studier). Homeopatiske medisiner består av vann, og ikke noe annet (virkemiddelet er så vannet ut at det ikke engang tilsvarer en dråpe i Stillehavet), og ideen om hvordan de behandler stemmer ikke overens med hvordan vi vet at kroppen fungerer.

Alt dette er forsåvid greit nok, behandlingen i seg selv kan ikke gjøre noen skade bortsett fra på lommeboka og fornuften. Det som gjør meg MEGET skeptisk er at den erfaringen jeg har hatt med alternativ medisin (jeg har vært hos både homeopat, naturopat og et par andre) er at det ofte er stort fokus på å få pasienten til å ikke bruke vanlig skolemedisin. Det er i tilfelle noe som bør gjøres i samråd med lege, og som ikke skal gjøres uten nøye gjennomtenkning.

Når det er sagt: finn ut av ting selv og gjør det DU føler er riktig. Det er ikke slik at skolemedisinen er perfekt heller, og kortison er nok desverre ikke en feilfri behandling. Det vet jeg så alt for godt selv. Forhør deg med spesialist (det synes jeg du bør gjøre uansett), de kan utrede sykdommen og se om det finnes andre behandlingsalternativer som f.eks. lysbehandling eller kortisonfrie salver.

Igjen: jeg ønsker ikke å fornærme noen, håper ingen tar dette personlig - det er ikke meningen. La oss holde diskusjonen på et saklig nivå.

Skrevet

Tusen takk til dere som har svaret på denne tråed alltid kjekt med råd:D

Etter jeg skrev denne tråden hadde barnet våken natt igjen og hadde det fælt^^ Så i dag, ble jeg sint å ringte å krevde at legen skulel komme å se på ungen ^^ Så nå skal legen komme i ettermidag å see på henne.. Så nå skal jeg kreve a t noe blir gjordt^^

Men alt tar sid tid her ute^^ ( vi bor på en liten øy på nordlandskysten^^)

Men nå kommer lege båten og jeg føler meg lettet over at de skal se å henne:D

Gjest Miley
Skrevet

Be om henvisning til spesialist. En almenpraktiker kan lite om mye, en spesialist kan masse om lite.

Skrevet

Hva er hun allergisk mot?

Jeg har ingen erfaring med homeopati, men jeg har etter et par år med gluten- og melkefritt kosthold lært at det er mer mellom himmel og jord enn skolemedisin kan kurere. Selv merker jeg utrolig forskjell på hud og kropp før og nå. Rødflammet hud i ansiktet, kløende hodebunn, øreganger etc... alt er borte så lenge jeg holder meg unna de tingene jeg ikke tåler.

Kanskje får hun fortsatt i seg ting hun ikke tåler uten at du vet det? Jeg vet at gluten og melk "skjuler" seg under veldig mange ting på innholdsfortegnelsen som jeg ikke var oppmerksom på i starten, så kanskje er det slik for dere også?

Skrevet

Tror det aller viktigste for dere nå blir og komme dere til spesialist, dere må til spesialist både på allergi og hudspesialist. Jeg er selv plaget med atopisk eksem og kraftig allergi. Vet ikke hvor mange ganger vanlige leger har sagt att det er ikke noe mer og gjøre eller det er ikke flere medisiner og prøve, så kommer jeg meg til spesialist og det finnes noe annet som faktisk virker. Selv fikk jeg infeksjon i eksemen min da hadde jeg store verkende kjøttsår, gikk til 3 forskjellige hudspesialister og fikk bare standard salver, hjalp jo ikke noe, så kom jeg til en spesialist på sykehuset og fikk antibiotika og sterkere salver, på to uker var eksemen så og si borte.

Dere må nok bare kreve å få hjelp, desverre er det sånn att man må kjempe for den hjelpen man har krav på.

Skrevet

Uff, skjønner dette er vanskelig. Men dere måkreve åfå kommetil spesialist.

Nå kan dette væreså mangt, men vil bare nevne en sykdom som dere kan sjekke litt ut om stemmer med hennes symtomer og plager.

Denne sykdommen heter "dermatitis herpetiformis"

du kan lese litt om dette her:http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&documentid=1599

Jeg har selv cøliaki og har hatt slike utbrudd på hendene noen ganger. Og dette klørnoe helt infernalskt! Hos meg var det bitte små blemmer under huden.Sånesten ut som små kviser. De ble mer framtredene når de behynte å klø, og de inneholdt veske.

Dere må kreve å komme til spesialist. Om denne sykdommen kan stemmefordin datters symtomer, så kan dere nevne denne sykdommen til lege eller spesialisten.

Lykke til!

Gjest Gjest
Skrevet
Tusen takk til dere som har svaret på denne tråed alltid kjekt med råd:D

Etter jeg skrev denne tråden hadde barnet våken natt igjen og hadde det fælt^^ Så i dag, ble jeg sint å ringte å krevde at legen skulel komme å se på ungen ^^ Så nå skal legen komme i ettermidag å see på henne.. Så nå skal jeg kreve a t noe blir gjordt^^

Men alt tar sid tid her ute^^ ( vi bor på en liten øy på nordlandskysten^^)

Men nå kommer lege båten og jeg føler meg lettet over at de skal se å henne:D

Noen jeg kjenner med et barn som også klødde seg til blods om natten har fått svært god effekt av å bytte ut dynen med en silkedyne.

HER er en artikkel fra Byavisa i Trondheim som forteller litt om egenskapene til silkedynene :)

Gjest womenwomen
Skrevet
Noen jeg kjenner med et barn som også klødde seg til blods om natten har fått svært god effekt av å bytte ut dynen med en silkedyne.

HER er en artikkel fra Byavisa i Trondheim som forteller litt om egenskapene til silkedynene :)

Mange allergikere / eller folk med lett irritabel hud / eksem - kan klø av og reagere på vaskemiddel og tøymykningsmiddlet som ligger litt igjen av i klærne etter vask .Vaskemaskinen greier skjeldent å skylle tøyet helt rent og fritt for vaskemiddel .Bruk vaskemiddel for allergikere og bruk svært liten dose - når du vasker klærne / sengetøyet , håndklær osv .

Vet at mange psoriasis og eksem pasienter - har blitt bedre av sollys - ( solarium besøk ) Det brukes som beandling på sykehus .

Ellers er ren naturlig kaldpresset RAPSOLJE billig og god til mye ,både utvendig og innvendig på kroppen .( Kan tas som kosttilskudd I skje hver dag - for at huden skal holde på fuktighet selv osv ) fås kjøpt på dagligvaren - utrolig mild og fin , fet og mykgjørende og pleiende å smøre inn tørre hender med eksem utbrudd på .Rapsoljen er og rik på naturlige E - vitaminer og fettsyrer som er bra for huden og virker helende .Et sterkt antioksidant som har en rekke positive egenskaper på hud o.a

Rapsoljen svir ikke om du smører det direkte på sår .Det er veldig bra med den .

Prøv det !

• 2 måneder senere...
Gjest Raymond
Skrevet

Hei. Vet ikke om du har fått svar, men det du beskriver høres akkurat ut som det sønnen min gikk igjennom sine første 1,5 år.. Han oppførte seg akkurat som du beskriver. I hans tilfelle viste det seg å være melkeallergi, men det slo ikke ut på noen tester..

Lykke til.

• 3 år senere...
Gjest Thomas Karlson
Skrevet

Hei og tusen takk til alle som har skrevet inn her :-) Jeg har en sønn på 3 år som sliter med atopisk eksem og det er veldig godt å lese og lære. Det er utrolig mange der ute som har mye fornuftig å si om kløe og eksem, keep up the good work :-)

Til deg som startet denne tråden, jeg ønsker deg virkelig lykke til med søken etter den riktige behandlingen, gi aldri opp, er sikker på at den riktige behandlingen er der ute et sted. Husk at ingenting er viktigere enn sitt eget barn og ingen skal komme å si at ditt barn ikke er verdt et besøk av legebåten, henvisning til spesialist eller noe som kanskje kan hjelpe :-)

Jeg vet ikke om det er lov å legge ut mailadresser, men jeg gjør det likevel og håper på tilgivelse :-)

Skulle noen der ute ha noen råd og ideer ang. atopisk eksem på barn send meg gjerne noen ord på [email protected].

Hilsen en far som kun vil det beste for sitt barn :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...