Gå til innhold

Navnet Adele


Gjest Wind

Anbefalte innlegg

Hvordan uttales Adele? Adell? Kjenner noen som har kalt ungen sin for dette, men jeg greier ikke å finne en logisk uttale på det på min dialekt, så hvordan "skal" det egentlig uttales? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har bare hørt dette navnet brukt en gang, og da ble alle bokstavene uttalt slik de står, og med trykk på den første e'en. Altså Adele

*edit* tastefeil

Endret av Kvist
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan det skal uttales er jeg neimen ikke sikker på, men jeg sier enten Adeeele (trykk på første e) eller Adeleee (trykk på andre e).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Papirkurven

Spørre de som heter det eller har gitt navnet? Det finnes mange måter: Adele, Adell, Àdel ....

Endret av Papirkurven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørre de som heter det eller har gitt navnet? Det finnes mange måter, nemlig: Adele, Adell, Àdel ....

Jeg har ikke så mye kontakt med foreldrene, så det er egentlig mer en nysgjerrighetssak, og hva jeg evt. skal si hvis jeg skal fortelle det til noen. ;)

Adele var pent, synes jeg!

Endret av Wind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har bare hørt dette navnet brukt en gang, og da ble alle bokstavene uttalt slik de står, og med trykk på den første e'en. Altså Adele

*edit* tastefeil

Det er slik jeg har hørt det også. Synes det klinger best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glør

Jeg ville i utgangspunktet utalt det Adele, men vet om ei som selv bruker Adell. Så det beste er nok å høre med foreldrene.

Endret av Glør
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sagt Adell.

Om navnet: Adele en opprinnelig fransk kortform av det tyske kvinnenavnet Adelheid, og det gammelhøytyske Adalhaid, som kommer av adal, «edel», og haidu, «glans». Det kan også komme av det hebraiske order for «pryd».

http://no.wikipedia.org/wiki/Adele

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antigartner

Det er sikkert best å spørre foreldrene hvordan de ønsker navnet uttalt.

De Adele'ne jeg kjenner til uttales alle Adele. Med trykk på den første e-en og uten stum e til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har bare hørt dette navnet brukt en gang, og da ble alle bokstavene uttalt slik de står, og med trykk på den første e'en. Altså Adele

*edit* tastefeil

Ja, slik ville jeg også uttalt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artisten Adele sier Adell, så det er det jeg er vant til. Men i Norge ville man nok sagt Adéle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg ville uttalt Adele med trykk på den første e-en (lukket e), og med tonem 2. Jeg bare nevner det, siden ingen andre har sagt noe om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har bare hørt dette navnet brukt en gang, og da ble alle bokstavene uttalt slik de står, og med trykk på den første e'en. Altså Adele

*edit* tastefeil

Som dette og uttaler siste e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Adéle_*

Jeg heter Adéle (døpt Adele, men moren min er ikke så god med aksenter), og i Norge har jeg altså trykk på den første e'en uten at den andre blir stum.

Når jeg er utlandet sier jeg Adèle, med stum e på slutten.

Synes den norske uttalen er finest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...