Gjest Alhelí Skrevet 28. september 2009 #361 Skrevet 28. september 2009 (endret) Med skral helse i bunn blir alt så mye, mye verre. Kan du virkelig utfordre legen til å ta deg på alvor? Be om en sykmelding til du får orden på helsa? Det MÅ da være noe man kan gjøre for deg, som gir deg i det minste noe av overskuddet tilbake? Har du noen gang prøvd homeopat? Ikke at jeg har, altså, men hører mange skryte av denslags... Endret 28. september 2009 av Alhelí
Gjest Miss O'Hara Skrevet 29. september 2009 #364 Skrevet 29. september 2009 Det ender med sykmelding uansett hvis noe ikke skjer, for den berømmelige Veggen kommer enten man vil eller ei når man ikke kommer videre med utredninger og forsøk på å holde seg oppe. Kroppen og sinnet klarer bare så og så mye. Jeg håper du finner fagfolk som vet hva de snakker om og som kan hjelpe deg ordentlig, med stoffskifteendringer og hva enn
Ellevill Skrevet 29. september 2009 Forfatter #365 Skrevet 29. september 2009 (endret) Tusen takk, damer. Jeg har nesten gitt opp litt. Jeg har nå i to - tre år sittet på ymse legekontorer og forklart om (i tilfeldig rekkefølge): depresjoner, samlivsbrudd, jobbproblematikk der jeg måtte konfrontere ledelsen face to face i knalltøff kamp (dog med fagforeningen i ryggen), om lave B12-nivåer, om vaskulitt (blodårebetennelse) som jeg enda merker tre år etter det brøt ut, om bekymringer rundt økonomi og barn, om mangel på energi og at jeg føler meg som jeg skulle vært 100 år, at jeg ikke sover eller sover dårlig, at jeg alltid tigger meg til nye, sterke midler mot hodepinen i håp om å få noe som faktisk virker smertestillende, at jeg stadig ber om muskelavslappende, at jeg går opp i vekt mer enn jeg synes er naturlig, at jeg har hatt noen tøffe psykiske slag de siste årene, osv. Ingen har lent seg frem, sett på meg og dagt: "Vet du, sånn skal du slippe å ha det. Dette må vi i alle fall prøve å finne ut av!!" I steden ender det opp med at jeg må be dem gjøre ditt eller datt: Burde vi ikke ta nye prøver åv nyrer og lever nå etter vaskulitten - Jo, det er sant. det må vi gjøre! Siden jeg lenge har hatt lave D-vitaminverdier, burde vi sjekke Kalsium også? - Ja, det burde vi. Siden jeg har lave B12-verdier, burde vi sjekke Folinsyre? - Ja,, det er en god idé Siden jeg er så sliten og lei, kan det være noe med stoffskifte mitt? - Jeg vet ikke, kanskje? Vi kan sjekke det, hvis du veldig gjerne vil det....? Und so weiter! Endret 29. september 2009 av Ellevill
Ellevill Skrevet 29. september 2009 Forfatter #366 Skrevet 29. september 2009 Jeg merker at hvis jeg går tur eller lignende, så går jeg ofte med den ene hånda knyttet. Hardt. Det er ikke rart man er anspent da....? Når jeg skal sove også. Må liksom jobbe med å la kroppen slappe av.
Gjest Alhelí Skrevet 29. september 2009 #367 Skrevet 29. september 2009 Fy flate, Ellevill. Det der er ikke greit! Koste på seg en time på en privatklinikk?
Ellevill Skrevet 29. september 2009 Forfatter #368 Skrevet 29. september 2009 I dag og i går var jeg med minsten på sykehuset. Dato for operasjon ble satt i dag. Det er ikke en veldig "alvorlig greie", men det er en operasjon som tar omtrent 4 timer. Og han må være hjemme fra skolen 1 - 2 uker etterpå. Stakkars liten! Men det er greit å få det gjort.
Ellevill Skrevet 29. september 2009 Forfatter #369 Skrevet 29. september 2009 Fy flate, Ellevill. Det der er ikke greit! Koste på seg en time på en privatklinikk? Ja, jeg gjør det. Nå betaler jeg masse hver gang og det har hjulpet litt. Men jeg kan ikke si at det er verdt alle hundringsene jeg legger igjen der for hver gang, akkurat...
Gjest Miss O'Hara Skrevet 29. september 2009 #370 Skrevet 29. september 2009 Mye spørsmålstegn der. Hva med å forlange? "Dette vil jeg ha sjekket grundig ut asap - ramse opp - og hvis det er andre relaterte ting du kan se, så vil jeg testes for det og." Har du prøvd private klinikker? Det er verdt hver eneste krone.
Ellevill Skrevet 29. september 2009 Forfatter #371 Skrevet 29. september 2009 Mye spørsmålstegn der. Hva med å forlange? "Dette vil jeg ha sjekket grundig ut asap - ramse opp - og hvis det er andre relaterte ting du kan se, så vil jeg testes for det og." Har du prøvd private klinikker? Det er verdt hver eneste krone. Jeg har det siste 1 - 2 årene brukt Aleris. og det har hjulpet litt. Men jeg har bestemt meg for å sende legen min et brev der jeg forklarer hvor fortvilet jeg begynner å bli, og kreve å bli hørt.
Gjest Miss O'Hara Skrevet 29. september 2009 #372 Skrevet 29. september 2009 Her går det unna... Hver gang jeg har brukt private klinikker er det i hvert fall som å komme til himmelen ift et kjipt, slitt legekontor med lang ventetid og halvhjertet oppfølging. Uansett, selv om det er slitsomt, så er man in the end den som er ansvarlig for sin egen helse, inkludert formidle tydelig og ubestridelig til fagfolk hva man trenger, sette foten ned. Det funker sjelden sånn man kan ønske; at "noen" bare plutselig ser hva du trenger og løser det for deg.
Gjest Miss O'Hara Skrevet 29. september 2009 #373 Skrevet 29. september 2009 Men jeg har bestemt meg for å sende legen min et brev der jeg forklarer hvor fortvilet jeg begynner å bli, og kreve å bli hørt. Lurt å få det skriftlig, lurt å sette seg ned og notere, konkretisere. Gjør det!
Ellevill Skrevet 29. september 2009 Forfatter #374 Skrevet 29. september 2009 Jeg har vært barenvakt i kveld, og jeg og minsten trillet trille att og frem i gata. Det var så koselig. Litt mørkt, litt kaldt - men aller mest koselig. Tassen i vogna og minsten min spiste varme, hjemmebakte kanelboller og det var rene idyllen. (Bare så det er sagt, kanelbollene var fra fryseren. Fiskebollemiddagen i dag tror jeg var det lengste jeg kunne strekke meg av innsats på kjøkkenet i dag). Vi skravelt litt med naboer, klappet noen hunder og lokket på katter. Jeg har lyst til at vi skal gå oss en tur oftere på kvelden. Eldstemann gidder vel ikke, men minsten blir sikkert med.
Gjest Alhelí Skrevet 29. september 2009 #375 Skrevet 29. september 2009 Et brev som kan brøyte veien for en bestemt og krevende Ellevill, tror jeg er bra. (Så slipper man å sitte der og tute mens man legger ut om x og y og z, hvilket i hvertfall jeg sannsynligvis ville gjort...been there... )
Ellevill Skrevet 29. september 2009 Forfatter #376 Skrevet 29. september 2009 (endret) Men for å balansere dette: Jeg kan jo ikke sette meg ned som et passivt "offer" heller, og forvente at noe skal fikse det som ikke fikses kan på et legekontor. Jeg MÅ bli flinkere til å få rutine på enkelte ting som mat, søvn, husarbeid og mosjon. Jeg var mye flinkere til dette før jeg ble så slapp. Men hva kommer først; Høna eller egget? Det er en ond sirkel som er vanskelig å bryte. Noen ganger er jeg så sliten at jeg anser meg til dels som trafikkfarlig i bilen på vei hjem fra jobb. Da er det vanskelig og entusiastisk lage seg brokkolisuppe til middag og jogge en mil ( ) etterpå. Men det er sikkert det jeg hadde trengt for i det minste følt meg bittelittegrann bedre. Jeg har i alle fall ikke hørt om noen som ble mer uthvilt av å henge på KG i tide og utide.... Jeg må greie å snu dette!!! Endret 29. september 2009 av Ellevill
Ellevill Skrevet 29. september 2009 Forfatter #377 Skrevet 29. september 2009 Et brev som kan brøyte veien for en bestemt og krevende Ellevill, tror jeg er bra. (Så slipper man å sitte der og tute mens man legger ut om x og y og z, hvilket i hvertfall jeg sannsynligvis ville gjort...been there... ) Jeg blir også ganske skjelven i underleppa....
Fibula Skrevet 30. september 2009 #378 Skrevet 30. september 2009 Hei Har lest litt i dagboka di, og i forhold til hvor mye du sliter synes jeg du skal høre om det kan være aktuelt å bli utredet for utmattelse/ME også. Det kan også komme over tid, og man kan fungere ganske greit en stund, men så blir det tyngre og tyngre. I hvertfall hvis man prøver å opprettholde vanlig energinivå. Jeg kjenner deg jo ikke, så kan hende jeg er helt på jordet jeg synes bare jeg kjenner meg igjen litt... Lykke til hvertfall
Ellevill Skrevet 30. september 2009 Forfatter #379 Skrevet 30. september 2009 Takk, Fibula! Men jeg håper ikke det er no' sånt.... Jeg er jo i perioder i full sving og det hender tilogmed at jeg sover godt. Det er bare at de periodene forsvinner liksom i de lengre, slitsomme periodene. Men i dag har jeg meldt meg inn på et treningssenter. Så håper jeg at jeg klarer å følge opp.... Jeg tror jo veldig på dette at mat er medisin og kroppen er ditt tempel osv, så det er sikkert schempelurt å røre litt på skrotten.
Fibula Skrevet 1. oktober 2009 #380 Skrevet 1. oktober 2009 Men i dag har jeg meldt meg inn på et treningssenter. Så håper jeg at jeg klarer å følge opp.... Jeg tror jo veldig på dette at mat er medisin og kroppen er ditt tempel osv, så det er sikkert schempelurt å røre litt på skrotten. Hm, lurt å prøve på at treningen blir en overskuddsting da. Hvis du blir enda mer sliten av det, er det lurt å være littegranne obs. Før jeg fant ut at jeg hadde utmattelsessyndrom prøvde jeg å trene for å få overskudd, og det gikk ikke så veldig bra. Men nå skal jeg ikke mase mer om det, siden du ikke tror du har det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå