Sauen Shaun Skrevet 25. juni 2010 #1101 Del Skrevet 25. juni 2010 God helg Ellevill! Håper du får hvilt deg litt i helga. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dark Star Skrevet 26. juni 2010 #1102 Del Skrevet 26. juni 2010 Jeg håper du ikke får hvilt i helga Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ellevill Skrevet 26. juni 2010 Forfatter #1103 Del Skrevet 26. juni 2010 He he - ikke jeg heller. Men takk likevel, sauen!! Og god helg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sauen Shaun Skrevet 26. juni 2010 #1104 Del Skrevet 26. juni 2010 Legg merke til at jeg skrev hvile LITT da... Det betyr vel ikke at du skal sove bort hele helga? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ellevill Skrevet 26. juni 2010 Forfatter #1105 Del Skrevet 26. juni 2010 (endret) Neida. Jeg trenger dessuten uten hvile, det er faktisk helt korrekt. Jeg sover for lite pr natt. Legger meg sent, bruker lang tid på å sovne, sover urolig og våkner tidlig. Så jeg er sjikkli sliten. Nå skal jeg sette på lydbok og gjøre rent. Irriterer meg over teit oppleser - og egentlig forfatter. Men hun er visst kjempekjent, men jeg irriterer meg likevel. Hovedpersonen fremstilles av oppleseren som den som snakker med behersket og rolig stemme, og tar de mest riktige beslutningene i alle henseende. Alle andre - bortsett fra de hun liker - blir fremstilt som idioter, der oppleseren legger seg til litt skrikete, dum stemme. Og oppleseren hermer også etter barnestemmer. Oppleser er alfa omega. Erlend Loe er kjempeflink til å lese egne bøker. Torbjørn Harr er utrolig god. Og han som jeg ikke husker navnet på med som leser Amalie Skrams Folket på Innhaug(øhhh-- nå er vel jeg over på Elstad???)... Hva heter det da... Hellemyrsfolket! Vel, innspillingene fra 50-tallet (eller tidligere) er utrolig bra. Enda husker jeg siste setning i Sjur Gabriel: - og fra den dagen drakk både mannen og konen på Hellemyren. Endret 26. juni 2010 av Ellevill Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sauen Shaun Skrevet 26. juni 2010 #1106 Del Skrevet 26. juni 2010 Hellemyrsfolket er av Amalie Skram ja. Og Folket på Innhaug er av Elstad. Så du er ikke helt på bærtur. Men lydbøker med dårlige opplesere er fryktelig irriterende. Jeg husker med gru hvor glad jeg ble da jeg oppdaget at yndlingsboka mi endelig hadde kommet på lydbok - og hvor ufattelig skuffet jeg ble da det viste seg at oppleseren var elendig... Siden har jeg egentlig hatt et anstrengt forhold til lydbøker... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ellevill Skrevet 27. juni 2010 Forfatter #1107 Del Skrevet 27. juni 2010 Men det finnes mange gode opplesere, også! Men hvis ikke, er jeg helt enig i at det ødelegger leeopplevelsen. Jeg likte kjempe godt Levi Henriksens Snø vil falle på snø som har falt (fantastisk tittel), men den leste jeg som bok. Lånte senere en annen bok av ham der han selv leste og jeg måtte skru av etter 20 minutter. Orket rett å slett ikke å høre på ham mer. Boka jeg hører på nå heter En plass i solen. Liza Marklund. Og jeg er ikke sikker på om det er boka eller oppleseren sin feil men det er en del perosner som blir så utrolig karikert og endimensjonale. De som fremstilles som normale, eller kule, fotrinnsvis ved opplesers stemmebruk er: Hovedpersonen (!), hennes barn, til dels hennes eksmann, hennes sommerflørt, og noen mennesker hun intervjuer på sin vei. De som fremstilles som teite, vulgære, regelrett dumme osv. er stort sett alle andre. Spesielt eksmannens nye kjæreste blir fremstilt latterlig. En vikarfotograf blir så dum at jeg mister interessen for hele boken. Mens våre kjære hovedperson fremstår som genial, avbalansert, fornuftig osv gjennom alt. Og mister hun besinnelsen, da skjer dette på en klokkeklar og ganske morsom måte. Boka er ikke så verst, men den er heller ikke kjempebra, og oppleseren gjør en god jobb sikkert, men jeg irriterer vettet av meg. Når hun hermer etter stemmene til barna (barnehagealder) til hovedpersonen, grøsser det i meg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sauen Shaun Skrevet 27. juni 2010 #1108 Del Skrevet 27. juni 2010 Liza Marklund liker jeg. Men jeg har ikke lest den du holder på med. Kanskje den skal få bli med meg hjem neste gang jeg er på biblioteket. Men jeg tror jeg velger papirutgaven av boka. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ellevill Skrevet 27. juni 2010 Forfatter #1109 Del Skrevet 27. juni 2010 Jeg ikke spesielt inspirert av blogger om det perfekte liv. Men jeg kan la meg imponere av dem, og jeg synes de er dyktige som både klarer alt det "perfekte" og i tillegg blogge om det. Jeg hadde ikke klart den ene delen av det engang. Men det er en blogg jeg simpelthen ELSKER, nemlig svenske Persiljas. Jeg kunne aldri hatt det slik hjemme selv, men jeg synes det er helt fantastisk!! I tillegg til alle farger og møsnter, møbelfunn og kreativitet, kommer hun med mange innlegg som virkelig blir sittende fast i meg, som den gangen hun skrev om da barnet til et vennepar døde. Hva det gjorde med dem alle i mange år - og gjør det enda. Det er noe av det vakreste og sterkeste jeg har lest. Hun er dessuten kjempemorsom. Jeg skulle ønske hun fikk et kjempepublikum!! Jeg har kjøpt en kjempefin veske av henne, og skal kjøpe flere! http://www.skonahem.com/blogg/persiljas-hus/ Her har Persilja pyntet til utebursdag for datteren sin! Her er noen litt eldre innlegg: Her skriver hun feks litt om det "uperfekte". Og her er noen nydelige bilder av hjemmet hennes. Og her skriver hun et fantastisk innlegg om det som er så lett å glemme: Hverdagslykke! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ellevill Skrevet 27. juni 2010 Forfatter #1110 Del Skrevet 27. juni 2010 Liza Marklund liker jeg. Men jeg har ikke lest den du holder på med. Kanskje den skal få bli med meg hjem neste gang jeg er på biblioteket. Men jeg tror jeg velger papirutgaven av boka. Jeg prøver i perioder å bare lese norske bøker. Hjem av Anne Karin Elstad er en gripende bok om hennes 16 første år. Veldig bra. Og en tankevekker i forhold til hvordan barn har det i dag... Det er så man blir litt sånn . Jeg liker veldig godt Tore Renberg, har vel vært gjennom alt han har gitt ut, 50% lest, 50% som lydbok. Han leser selv inn lydbokene og gjør det bra. Christopher Schaus På vegne av venner som (Tullippa overanskende sendte meg som postpakke ) likte jeg kjempegodt. Men så synes jeg jo at CS er en godbit i seg selv også... Av Jo Nesbø har jeg lest et par Harry Hole-bøker. Fenget ikke veldig. Men har senere hørt Snømannen og Hodejegere (altså lest av Torbjørn Harr (som jeg liker kjempegodt))på lydbok, og de var veldig fine! Hey, dette ble mye boksnakking. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skravla Skrevet 27. juni 2010 #1111 Del Skrevet 27. juni 2010 (endret) Jeg liker lydbøker, men alt er avhengig av oppleser. Nå hører jeg på Harry Potter på engelsk. Det er Stephen Fry som leser, og han er vidunderlig. Ellers fatter jeg ikke hva som er bra med Harry Hole, og jeg har lest og hørt på Renberg... men er ikke kjempebegeistret. *liker boksnakking* Endret 27. juni 2010 av Skravla Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ellevill Skrevet 27. juni 2010 Forfatter #1112 Del Skrevet 27. juni 2010 Jeg tror ikke jeg hadde klart å høre på lydbok på engelsk, måtte konsentrert meg for mye. Renberg Men snømannen og Hodejegere er ikke om Harry Hole, altså. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ellevill Skrevet 27. juni 2010 Forfatter #1113 Del Skrevet 27. juni 2010 He he! (Kopiert fra oversikten over "nye innlegg") Vi kan ikke stole på pusen lengre (28) Auraya 11:42:47 Vin - hva koster det å få tilsendt (1) Pusemamma 11:42:21 er det bare jeg som synes at denne var morsom, altså? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
O'hara Skrevet 28. juni 2010 #1114 Del Skrevet 28. juni 2010 Hverdagslykke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dark Star Skrevet 28. juni 2010 #1115 Del Skrevet 28. juni 2010 Jeg elsker krim Lydbøker er ikke min greie, jeg synes den fremmede stemmen som kommer inn i hodet mitt ødelegger for mine egne bilder og tolkninger Liza Marklunds bøker er jeg veldig glad i. Hun skriver engasjerende, detaljrikt, og det er noe med Annika Bengtzons forsøk på å mestre livet og hverdagen som gjør det hele troverdig. Unntaket er de bøkene om kvinner i skjul, spesielt den siste. Virkelig dårlig, spør du meg. Harry Hole Som jeg elsker denne karakteren. Eneklte av bøkene i serien er vanskelig å starte på, men når man først kommer i gang er i alle fall jeg solgt. Snømannen er også en Hole-bok, så vidt jeg husker Ellers så håper jeg at denne dagen kommer ut med gode resultater Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ellevill Skrevet 28. juni 2010 Forfatter #1116 Del Skrevet 28. juni 2010 Øhum... Det har du rett i, jeg hukser det nå. Har bare lest en Harry hole-bok tidligere, da var han i Thailand elns. Har to til i hylla (tror de er HH), får gyve løs på dem, da. Kanskje har jeg tatt feil. Og godt mulig at Marklunds bøker er bra, men den jeg hørte var i veldig stor grad bare irriterende. Men igjen, jeg tror det hadde med oppleseren å gjøre. Alle damer bortsett fra Annika hadde skrikete, dumme stemmer. Barna hørtes helt åndsvake ut. Mennen hun likte var macho, de hun ikke likte hørtes bare teite ut osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ellevill Skrevet 28. juni 2010 Forfatter #1117 Del Skrevet 28. juni 2010 Hverdagslykke Hva da? Fra bloggen? Er ikke den fiiiin? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skravla Skrevet 28. juni 2010 #1118 Del Skrevet 28. juni 2010 Hva da? Fra bloggen? Er ikke den fiiiin? :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ellevill Skrevet 28. juni 2010 Forfatter #1119 Del Skrevet 28. juni 2010 Denne, frøken Skravle: Jeg ikke spesielt inspirert av blogger om det perfekte liv. Men jeg kan la meg imponere av dem, og jeg synes de er dyktige som både klarer alt det "perfekte" og i tillegg blogge om det. Jeg hadde ikke klart den ene delen av det engang. Men det er en blogg jeg simpelthen ELSKER, nemlig svenske Persiljas. Jeg kunne aldri hatt det slik hjemme selv, men jeg synes det er helt fantastisk!! I tillegg til alle farger og møsnter, møbelfunn og kreativitet, kommer hun med mange innlegg som virkelig blir sittende fast i meg, som den gangen hun skrev om da barnet til et vennepar døde. Hva det gjorde med dem alle i mange år - og gjør det enda. Det er noe av det vakreste og sterkeste jeg har lest. Hun er dessuten kjempemorsom. Jeg skulle ønske hun fikk et kjempepublikum!! Jeg har kjøpt en kjempefin veske av henne, og skal kjøpe flere! http://www.skonahem.com/blogg/persiljas-hus/ Her har Persilja pyntet til utebursdag for datteren sin! Her er noen litt eldre innlegg: Her skriver hun feks litt om det "uperfekte". Og her er noen nydelige bilder av hjemmet hennes. Og her skriver hun et fantastisk innlegg om det som er så lett å glemme: Hverdagslykke! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ellevill Skrevet 28. juni 2010 Forfatter #1120 Del Skrevet 28. juni 2010 Jeg ser jeg er veldig glad i å bruke ordet kjempe-.... Hun er dessuten kjempemorsom. Jeg skulle ønske hun fikk et kjempepublikum!! Jeg har kjøpt en kjempefin veske av henne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå