Ellevill Skrevet 21. januar 2010 Forfatter #701 Del Skrevet 21. januar 2010 Fondet er nok dessverre ikke så stort at det rekker til noen oppussing av bad. Men mer enn nok til å dekke kredittgjelden. Kan nok ikke klippe kredittkortet i to, da det brukes på reiser i forbindelse med jobb og dessuten til utgifter når kontoen er skrapa og vi ikke har mat i huset, til briller til minsten (5000,-!), tannlege for meg osv. Og det er sikkert brukt til unødvendigheter også, men det er ikke et kort som blir brukt på møbler, reiser, hudpleie og klær, for å si det slik. Hvis jeg skulle fått meg en ekstrajobb måtte det være en jobb der jeg kunne jobb mye hjemmefra eller har veldig kort reisevei. Jeg tror jeg skal ringe på disse jeg har funnet og forhøre meg litt.... Hvis jeg rekker... Travel dag! I går var jeg på jobben til 22.30. Jeg henger så etter på alle fronter, jeg blir så frustrert og det er så pinlig. I morgen er jeg invitert i bursdagsselakap, vi skal spise ute, det blir hyggelig. Lørdag og søndag skal jeg gå ski, håpet å få med minsten, men faren tar de med på noen greier i helgen, så jeg kan ikke "låne" ham. Og så skulle jeg kanskje på kino med deg, Kosemose? Ka du trur? Uken har nok en gang ikke blitt som planlagt. Alle planene jeg har hatt om sosialt samvær og fullstendig renovering i underetasjen har falt i fisk. Uka er jo ikke over enda, men likevel... Lyspunktet er at jeg har fått gjort en del på jobben, i det minste. Jeg er invitert bort på middag i dag, men vet ikke om jeg rekker pga. jobb, planlagt trening, husvask og nødvendig leting etter skipakker/skisko til ungene. Jeg kjøpte skisko i str 39 + 41 for et år siden. Nå får de ikke foten ned i skoen, engang... Mulig jeg klarer å få tak i noe brukt hos noen venninner med større barn, så jeg slipper å kjøpe nytt hvert år i denne vokseperioden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kosemose Skrevet 21. januar 2010 #702 Del Skrevet 21. januar 2010 Jeg er ikke akkurat noen økonom, men jeg er rimelig sikker på at du burde ta ut fra fond for å dekke opp kredittkortgjeld. Fondssparing er jo veldig langsiktig og rimelig usikker sparing, en regel er vel at man aldri skal spare mer i fond enn man har råd til å tape (spørs vel litt på personlig legning og. Jeg er jo ikke akkurat "vill og gal" - en litt mer spretten personlighet vil sikkert si noe annet). Jeg tenker litt sånn at det er tull å spare så lenge man har lån der rentene er høyere enn rentene på innskuddet. Da går du jo i minus, summa summarum. Eller? Og jeg tror jeg ville tatt ut såpass fra fondet at jeg hadde en buffer på bankkonto (nesten så jeg ville hatt de i madrassen :konservativ: ) slik at du slipper belaste kreditt ved disse "faste uforutsette utgiftene". Ang ekstrajobb, så ville jeg nok tenkt meg godt om. Du skal leve og. Også tenker jeg at å pusse opp badet ville gitt deg ro i sjelen. Så hva om du tar et ekstrajobb-skippertak og jobber ræva av deg fram til du har nok til å pusse opp badet? At du oppretter en egen ekstrajobb-pusseoppbadet-konto? Så ikke ekstrajobb-pengene bare går inn i det store sluket der regelen er at man bruker det man har. Jeg ville hatet at du om et års tid er utslitt på grunn av for mye jobb, samtidig som du ikke har pusset opp badet og de ekstra pengene har smuldret bort på en mikroskopisk standardheving over hele fjøla, som det så lett blir når man har bittelitt mer å rutte med. Det koker jo ned til at man må gi noe for å få noe, og hva vil du bli mest lykkelig med i hverdagen? Ps inntil badet blir pusset opp; jeg tror man kan få kjøpt sånne lister til å lime på gulvet for å hindre vannet i å renne utover. Badet blir ikke bedre av det, men det gjør et av problemene litt mindre en stund. Kino: no cant do. Veldig lei for det. Men til uka?? har forøvrig blitt frarådet detektivfilm (hehe, jeg ble ikke enig med meg selv i hvordan navnet hans skal staves, så da omgikk jeg det hele og kalte det "detektivfilm" isteden. Herremin, det er rene dyslektiker-strategien det jo...), men har litt lyst til å se den lell... ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miss O'Hara Skrevet 21. januar 2010 #703 Del Skrevet 21. januar 2010 Jeg er ikke akkurat noen økonom, men jeg er rimelig sikker på at du burde ta ut fra fond for å dekke opp kredittkortgjeld. Fondssparing er jo veldig langsiktig og rimelig usikker sparing, en regel er vel at man aldri skal spare mer i fond enn man har råd til å tape (spørs vel litt på personlig legning og. Jeg er jo ikke akkurat "vill og gal" - en litt mer spretten personlighet vil sikkert si noe annet). Jeg tenker litt sånn at det er tull å spare så lenge man har lån der rentene er høyere enn rentene på innskuddet. Da går du jo i minus, summa summarum. Eller? Og jeg tror jeg ville tatt ut såpass fra fondet at jeg hadde en buffer på bankkonto (nesten så jeg ville hatt de i madrassen :konservativ: ) slik at du slipper belaste kreditt ved disse "faste uforutsette utgiftene". Ang ekstrajobb, så ville jeg nok tenkt meg godt om. Du skal leve og. Også tenker jeg at å pusse opp badet ville gitt deg ro i sjelen. Så hva om du tar et ekstrajobb-skippertak og jobber ræva av deg fram til du har nok til å pusse opp badet? At du oppretter en egen ekstrajobb-pusseoppbadet-konto? Så ikke ekstrajobb-pengene bare går inn i det store sluket der regelen er at man bruker det man har. Jeg ville hatet at du om et års tid er utslitt på grunn av for mye jobb, samtidig som du ikke har pusset opp badet og de ekstra pengene har smuldret bort på en mikroskopisk standardheving over hele fjøla, som det så lett blir når man har bittelitt mer å rutte med. Det koker jo ned til at man må gi noe for å få noe, og hva vil du bli mest lykkelig med i hverdagen? Ps inntil badet blir pusset opp; jeg tror man kan få kjøpt sånne lister til å lime på gulvet for å hindre vannet i å renne utover. Badet blir ikke bedre av det, men det gjør et av problemene litt mindre en stund. Well put Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ellevill Skrevet 21. januar 2010 Forfatter #704 Del Skrevet 21. januar 2010 Jeg er heller ingen økonom, men jeg tror også det er lurt å betale ned gjeld i min situasjon. Nå skal det sies at jeg har en latterlig lav rente på dette kortet, men likevel... Jeg lurer på om jeg skal ta ut fondet mitt, jeg har spart jevnt og trutt i 4 år, og det er en del penger der, og slik i det minste betale ned kredittkortgjelda og få en liten buffer. Sikkert ikke lurt på lang sikt, men kanskje lurt på kort sikt. Det eneste ankepunktet er at jeg ikke har lyst til å tømme hele fondet. Jeg har en slik list på badet, faren min festet den. Men jeg må ha håndklær på gulvet foran dusjen likevel. Og et skulle jo være en midlertidig løsning og faren min festet den nok ikke helt forskriftsmessig (med silikon), for det et blitt fukt under, så nå er det sopp (!) under lista, sånn svart (veldig lekkert). Så lista må fjernes og festes på nytt og så må jeg ha dusjforheng, selv om løsningen ikke tilsier at det skal være nødvendig. Men når man bygger et så dustete bad, må man justerer med dustete løsninger. Æsj, vet ikke helt, jeg... Det blir jo lite tid til annet enn jobb. Og jeg synes ungene er for mye alene (nesten alltid hjemme alene til kl 17 - 18 hver kveld) og når jeg da kommer hjem skal det være middagslaging og lekser og kos og .... Jeg har jo ikke lyst til å være en sånn mamma som bare jobber eller ikke har overskudd heller. Hvis jeg i tillegg skal sett meg med annen jobb etter at de har lagt seg (tidligst 21.30) blir det ikke mye tid til meg. De ukene jeg ikke har ungene, sitter jeg jo masse på jobb da også. to dager denne uken (kl 21.30 og kl 22.30 - eller når det var) og i dag har min nusselige lille nevø bursdag og jeg rekker ikke bursdagsmiddag, for jeg må sitte her enda et par timer. CURRY!!! Hvis vi freksempel regner at jeg kan tjene max 4000,- på ekstrajobb netto i mnd, må jeg jobbe i 25 måneder eller mer for å få pusset opp badet. Oh no! :dåne: Æsj og pføy! Men takk for innspill begge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ellevill Skrevet 21. januar 2010 Forfatter #705 Del Skrevet 21. januar 2010 Egentlig skal jeg ikke klage, for jeg har tak over hode, varme klær og nok mat til å overspise. Ungene har mer enn nok av det meste og jeg lever på ingen måte noe fattigmannsliv, selv om jeg må prioritere bort alt av utenlandsturer, fest & taxi, dyre klær/møbler/osv.... Det er jo ikke akkurat synd på meg. Ikke det aller minste, faktisk. Jeg har økonomi til å eie eget hus/leilighet (med både gårdsplass, hage og 150 m2 brutto gulvflate), har bil og absolutt alt vi trenger på min lønn. Kjenner jeg blir litt skamfull over å klage.... Mye vil ha mer og fanden vil ha fler? Er det ikke sånn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ellevill Skrevet 21. januar 2010 Forfatter #706 Del Skrevet 21. januar 2010 Men ingen kino? Okay, da... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ellevill Skrevet 21. januar 2010 Forfatter #707 Del Skrevet 21. januar 2010 Dette med jobb da, for ikke slippe det helt, det var ikke bare for pengene. Det var også fordi jeg er en sucker etter å pøse på mer erfaring på CV-en min, for jeg er så livredd å - som eneste forsørger - å stå uten jobb og inntekt. Og jeg vurderer jo å skifte jobb i løpet av 2010, til tross for at jeg elsker miljøet og ordningene her (kanskje eeeelsker jeg ikke det faglige, men jeg liker det). - igjen! Jobb 1: Var med SEO/SEM, altså søkemotoroptimalisering og søkemotormarkedsføring. Noe som er kjempelurt å jobbe jevnt med. For meg. Jobb 2: Nettjournalistikk. Kjempelurt igjen. For meg. Slike stilliger som deltid vokser ikke på trær, men de er krevende. Veldig! Jobb 3: I en respesjon i helgene. Enkelt, smile pent og yte service. Det kan jeg, slike jobber er jeg god på. Og jeg behøver ikke tenke, det er bra. ----- Men æsj, jeg slår det vel fra meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ellevill Skrevet 21. januar 2010 Forfatter #708 Del Skrevet 21. januar 2010 Men Curry!!! Håper det blir masse igjen og en vennlig sjel i familien setter igjen litt hos meg på vei hjem! Jeg kjøper tilnærmet aldri Fjordland og lignende (selv om jeg gjerne kunne gjort det noen ganger - smart (man vet hvor mange kalorier man spiser f.eks., bra for meg som er på hysterisk slanker'n). Men for noen dager siden kjøpte jeg en som het Red Curry, noe thai-greier. Og varmet den opp i den gamle microen som støver ned i kjelleren (vil helst ikke bruke microbølgeovn) - ferdig middag på 4 minutter. Og det smakte definitivt ikke så verst! Nå er jeg så suuulten... Okay - skravle, skravle... Hva gjør man ikke for å slippe å jobbe. Men nå er det bare å få gjort seg ferdig og komme seg hjemover... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O'hara Skrevet 21. januar 2010 #709 Del Skrevet 21. januar 2010 Jeg har vel ingen andre gode råd å komme med enn at du må kjenne etter selv. Når det gjelder sparing i aksjefond, så er ikke det så dumt om man skal spare over lang tid. Generelt sett får man mer igjen for det over tid enn sparing på vanlig høyrentekonto. Sparing i aksjer derimot kan være risky business. På den andre siden er det lurere for deg, slik jeg ser det, å nedbetale kredittkortgjeld da det gjerne er høyere rente der enn hva du får på fond. Kredittkortgjeldsrenter (fantastisk ord huh? ) er rett og slett pyton, men ikke like ille som inkassorenter. Ikke for at du har det da, men det finnes alltid ting som er verre... Når det gjelder badet. Er det mulig å fikse det opp på en rimeligere måte som er både holdbar og pen? Nå vet jo ikke jeg hvordan det ser ut hos deg da, men det finnes flere fine løsninger for bad som kan være forholdsvis rimelig. Skjønner godt at du er lei av våte håndduker. Jeg har en oppfatning av at når man får slike irriterende momenter hver dag, så gjør det noe med en... Ekstrajobb... Tja.. Skjønner jo du jobber en god del fra før, og du har ansvaret for flere unger, men jeg kjenner ikke hele din situasjon jeg da. Men om det er slik at du har helt barnefri enkelte helger/uker, så kan det jo eventuelt være mulig å jobbe i de periodene? I tillegg skjønner jeg det å ønske seg masse erfaring på CV'en, jeg gjør det samme selv... Usj, jeg skulle ønske jeg kunne gi deg en trylleformular som fikset alt, men dessverre, det har jeg ikke.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klips Skrevet 21. januar 2010 #710 Del Skrevet 21. januar 2010 (endret) Jeg tror jeg er den eneste i hele verden som ikke ser Grey's.Nope, vi er to. Bad: dusjkabinett? Eller bare dører? De kan fås ganske billig og skal jo i prinsippet holde på vannet. Ellers godt å lese hverdagsheltpraten tidligere her. Godt å bli minnet på å prøve å være god Morsomt forresten med SEO/SEM og webjournalistikk, for det er jo det jeg holder på med for tiden. Vel, ikke det første, men firmaet mitt gjør det, jeg kan ingenting om det (men burde lære). Jeg kan ingenting om det andre heller for den saks skyld, men driver med det likevel. Min nye mentor samt min nabo hadde et seminar rundt skriving for web i høst, videoen ligger her: http://www.creuna.no/Nyheter-og-Aktuelt/Film-fra-events/ Jeg har ikke sett den selv ennå men vet jeg burde (så hadde jeg kanskje sluppet å gjøre alle blunderne denne mentoren mener jeg kunne unngått). Endret 21. januar 2010 av Klips Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Libe Skrevet 23. januar 2010 #711 Del Skrevet 23. januar 2010 Titt tei! Her somler jeg meg endelig inn, og blir vettskremt iløpet av få sekunder, vettu. Økonomi og ikke noe Grey's. Nesten så jeg løper ut igjen! Men kanskje jeg får litt fornuftig input av denne boken, og det hadde strengt tatt ikke vært så dumt. For jeg har ikke leilighet på 150 kvm, bil, og buffer... Så håper jeg du ikke blir et brødhode av å lese min, hehe... Håper du har en fin helg! Fjellstøvler str 43 er fremdeles i flittig bruk, og Gullung har på eget initiativ pyntet hver eneste ledige overflate med gull-glitter! Spahkly, spahkly! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kosemose Skrevet 23. januar 2010 #712 Del Skrevet 23. januar 2010 Jeg ser heller ikke Greys anatomy Skal jeg se sykehus må det være House. Men i realiteten misser jeg alle serier jeg vil se :/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kosemose Skrevet 23. januar 2010 #713 Del Skrevet 23. januar 2010 Ps i dag har jeg sett Notre Dame. Lignet litt på Nidaros domen igrunn... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klips Skrevet 24. januar 2010 #714 Del Skrevet 24. januar 2010 Hei Snuppelure og Kosemose. Nå trenger jeg dere. Følg signaturlinken og lær meg opp i innredningens verden Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ellevill Skrevet 25. januar 2010 Forfatter #715 Del Skrevet 25. januar 2010 Ps i dag har jeg sett Notre Dame. Lignet litt på Nidaros domen igrunn... Si meg, er du i utlandet? Og snakker utenlandsk? Prioriterer du utenlandsturer fremfor kino med meg? Hei Snuppelure og Kosemose. Nå trenger jeg dere. Følg signaturlinken og lær meg opp i innredningens verden *host* Jeg tror ikke det er så lurt å spørre meg om råd, men jeg besøker deg gjerne i bokji! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ellevill Skrevet 25. januar 2010 Forfatter #716 Del Skrevet 25. januar 2010 Morsomt forresten med SEO/SEM og webjournalistikk, for det er jo det jeg holder på med for tiden. Vel, ikke det første, men firmaet mitt gjør det, jeg kan ingenting om det (men burde lære). Jeg kan ingenting om det andre heller for den saks skyld, men driver med det likevel. Min nye mentor samt min nabo hadde et seminar rundt skriving for web i høst, videoen ligger her: http://www.creuna.no/Nyheter-og-Aktuelt/Film-fra-events/ Skal jeg se! Takk for tips! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ellevill Skrevet 25. januar 2010 Forfatter #717 Del Skrevet 25. januar 2010 Titt tei! Her somler jeg meg endelig inn, og blir vettskremt iløpet av få sekunder, vettu. Økonomi og ikke noe Grey's. Nesten så jeg løper ut igjen! Men kanskje jeg får litt fornuftig input av denne boken, og det hadde strengt tatt ikke vært så dumt. For jeg har ikke leilighet på 150 kvm, bil, og buffer... Så håper jeg du ikke blir et brødhode av å lese min, hehe... Håper du har en fin helg! Fjellstøvler str 43 er fremdeles i flittig bruk, og Gullung har på eget initiativ pyntet hver eneste ledige overflate med gull-glitter! Spahkly, spahkly! Næmmen, er det den damen? Så hyggelig! Og jeg har ikke buffer jeg heller, hvis det er noe trøst.... Så fint at postmannen kom med noe som blir brukt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alhelí Skrevet 26. januar 2010 #718 Del Skrevet 26. januar 2010 Postmannen er kommet med noe til meg, også... I form av hentelapp foreløpig, men i dag blir det tur til posten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alhelí Skrevet 26. januar 2010 #719 Del Skrevet 26. januar 2010 I dag har jeg spist julemarsipangris. Og jeg skal se nyervervet film med ungene, vi satser på torsdag. Og overtrekksbukser og ullklær skal inn i skuffer og skap. Og jeg lurer fryktelig, forferdelig på hva den lille dingsen i den lille posen er... Søte, skjønne damen, altså. Hva er den dingsen?? :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ellevill Skrevet 26. januar 2010 Forfatter #720 Del Skrevet 26. januar 2010 Hvis jeg ikke husker feil, fikk du parkeringsbot fordi parkeringslappen din blåste bort når du lukket døren. Dingsen limer du på innsiden av vinduet og den holder diverse parkeringsbevis fast. Håper ikke filmen er for skummel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå