Gå til innhold

Tankespinn II

Ellevill

Anbefalte innlegg

Gjest Alhelí
Ikke så veldig spennende, kanskje...

Bare noen tanker om ommøblering (om ommøblering??), noen nye møbler (ikke dyre greier) osv.

Jeg tror jeg har klart å løse et praktisk interiørcase som jeg har fundert på i tre år!!

Stas!

Men beskriv da, menneske. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Alhelí
Fredager er suverene!

Jeg koser meg med interiørplaner, rydding og unger som er knusgode og irriterende på en gang.

:hjerte:

fredager er suverene fredager er suverene fredager er suverene fredager er suverene fredager er suverene fredager er suverene fredager er suverene fredager er suverene fredager er suverene fredager er suverene fredager er suverene fredager er suverene

*prøver å gjøre Ellevills mantra til mitt eget*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fredager er suverene fredager er suverene fredager er suverene fredager er suverene fredager er suverene fredager er suverene fredager er suverene fredager er suverene fredager er suverene fredager er suverene fredager er suverene fredager er suverene

*prøver å gjøre Ellevills mantra til mitt eget*

Jeg mener det virkelig oppriktig!

Det er koselig med helg og unger!

I kveld har ungene selvfølgelig lagt seg altfor sent som vanlig. Minsten har blitt lest for, vi ler oss gjennom disse bøkene for tiden. Kjempemorsomme!

Eldstemann var som vanlig ikke i seng før etter 23.00 og så ble vi liggende i mørket å se på ting han har filmet på mobilen sin. Skating og sykkeltriks og sånne greier. Deretter snakket vi sammen om masse rart, og til slutt var både Graham Norton slutt (:cry3:) og klokka igjen blitt altfor mye for en 12-åring (og dennes mamma). Da tuslet jeg opp igjen til PC-en, håper han har sovnet nå.

I morgen skal vi handle litt, rydde masse (les: jeg, ungene bare roter) og deretter blir det vel å stå klar med godteskåla. Det er en uhorvelig mengde som kommer her i gata på godtejakt. Jeg har kjøpt godteri (på Nille for å gjøre det litt billigere) for over 300 kr. Og jeg er sikker på at jeg går tom i år som jeg har gjort årene før. De siste bruker å måtte tilby pepperkaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alhelí
Jeg mener det virkelig oppriktig!

Det er koselig med helg og unger!

Ja, jeg tvilte ikke et øyeblikk på at du mente det, jeg burde vel heller sagt "gjøre Ellevills utsagn til eget mantra..."

I kveld har ungene selvfølgelig lagt seg altfor sent som vanlig. Minsten har blitt lest for, vi ler oss gjennom disse bøkene for tiden. Kjempemorsomme!

Eldstemann var som vanlig ikke i seng før etter 23.00 og så ble vi liggende i mørket å se på ting han har filmet på mobilen sin. Skating og sykkeltriks og sånne greier. Deretter snakket vi sammen om masse rart, og til slutt var både Graham Norton slutt (:cry3:) og klokka igjen blitt altfor mye for en 12-åring (og dennes mamma). Da tuslet jeg opp igjen til PC-en, håper han har sovnet nå.

I morgen skal vi handle litt, rydde masse (les: jeg, ungene bare roter) og deretter blir det vel å stå klar med godteskåla. Det er en uhorvelig mengde som kommer her i gata på godtejakt. Jeg har kjøpt godteri (på Nille for å gjøre det litt billigere) for over 300 kr. Og jeg er sikker på at jeg går tom i år som jeg har gjort årene før. De siste bruker å måtte tilby pepperkaker.

Godteri, ja. Må vel ha litt på luringa, selv om jeg kjemper mot irritasjonen for at jeg irriterer meg en smule over denne halloween-feiringa... :sjenert:

Hva skjedde med god, gammaldags julebukk? Ungene aner jo ikke hva hællouin er for noe engang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Omrokkering av møbler og nyinnkjøp, ja....

Altså, dette blir komplisert å forklare (og sannsynligvis vil Kosemose bli drevet til vannvidd i prosessen før alt er ferdig. For jeg lurer alltid på så mye, og da ringer jeg henne og kommanderer henne til å komme på besøk for å høre på endeløse utredninger om Eventuelle Mulige Alternative Løsninger).

Men altså, jeg tror jeg nå har tatt en endelig beslutning:

Problem: PC-er (gjerne to) på kjøkkenbord. Her skal det også gjøres lekser og spises, alt foregår egentlig ved dette bordet. Bare rot og til irritasjon slik det er nå.

Såh, altzå:

(NB! Legg merke til oversiktlig oppsett og fargekoder!)

Løsning 1:

I bod (der Alheli ville sove... he he), men da tror jeg ungene uansett ville båret PC-er opp igjen, for de gidder ikke (minsten tør ikke) sitte der nede mutters putters alene. Dessuten føler jeg at jeg gjerne vil ha dem rundt meg den lille tiden vi tilbringer sammen inneimellom skole/jobb/aktiviteter/soving osv. Og jeg får ikke den samme oversikten over hva de egentlig driver med på nett hvis de sitter i boden nede (boden er stor og absolutt anvendelig!!! Bare så det er sagt)

Ikke aktuell løsning, med andre ord.

Løsning 2:

PC i bitteliten alkove i gangen.

Nei, nei, nei, nei - det hadde vært ille trist!!

Løsning 3:

Stua. På et smalt lite bord eller aller helst et skatoll! Skatoll er suverent!!! Sikkert bra, hadde det ikke vært for at jeg ser for meg at bråk fra PC og bråk fra TV ville blitt veldig slitsomt og ungene ville ha kranglet om hvem som bråkte mest, eventuelt minst. Dessuten er stua mi stor som en fyrstikkeske, jeg har altså ikke plass.

Avslått og nedslått

Løsning 4:

På kjøkkenet, men ikke på spisebord.

Så for meg skatoll. Nope, ikke plass.

Så for meg en slik løsning. (Kosemose: der buret står) Men ser ikke for meg at den klaffen holder at tre 12-åringer henger på den samtidig.

Fant så ut at jeg kunne lage en mer solid selv. Lett som en plett. Jeg gledet meg allerede til å høste heder og ære, tenk så imponert alle ville bli.

Men så slo det meg plutselig i dag: Under vinduet setter jeg opp en benkeplate som hengsles og holdes opp med hylleknekter som kan svinges innover mot veggen (slik at hylleplaten kan slås ned de gangene jeg er skikkelig gærn og dekker på til 16 eller hvor mange det nå er som noen ganger spiser på kjøkkenet hos meg. Da er hver cm viktig, vi får nemlig knapt opp kjøleskapet i trengselen da.) Bordet må pga av dette plyttes litt (mye) nærmere kjøkkendør, men det vil la se gjøre. Kjøkkenstolene snus att og frem mellom PC-stasjon og spisebord.

Men i ettermiddag var jeg vågal og tenkte: Kanskje jeg ikke skal ta hensyn til et kjøkken der jeg skal kunne dekke på til 16? De få gangene det skjer i løpet av et år får enten avlyses eller vi bærer bordet ut i frimerkestuen. Og dermed kan jeg sette opp kjøkkenoverskap eller lignende under vinduet (for jeg trenger SÅRT) mer oppbevaringsplass her, legge en fin benkeplate over som stikker 20 (?) cm ut (slik at man får plass til bena).

HURRA!!

Sikkert veldig lite spennende og umulig å forholde seg til for de fleste. Men dere ba om det!!!

Har også funnet ut Glupe Idéer vedrørende gangen og andre rom.

Mohahaha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjedde med god, gammaldags julebukk? Ungene aner jo ikke hva hællouin er for noe engang...

Ja, det er en skilleig tullegreie.

Men fordelen er jo at man i det minste vet når ungene kommer. Jeg hater det der julebukk-greien. Ungene synger en julesang, jeg står med et særdeles stivt og litt utilpass smil og når de er ferdig kan jeg fortelle dem at sorry, jeg har bare en smørbukk de må dele eller noe slikt. Jeg har jo aldri noe i huset akkurat når/hvis julebukkene kommer, de spres seg jo over en måned.

Jeg ga noen klementiner en gang. det var noen skuffete julebukker som tuslet ut av gårdsplassen min...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker denne bloggen!!

Her er det en tysk dame som har laget et innlegg med et serie bilder fra bloggerinnens hjem. Den kan du se her. Er det ikke fint?

Jeg hadde aldri kunne hatt det slik hos meg selv, men jeg synes det er så fantastiks fint hos andre!

Og jeg innså i kveld at n'te forsøk på å abonnere på Bonytt igjen har endt med et halvhjertet engasjement. Det gir meg ingenting, i alle fall veldig lite. Heller ikke Maison, Elle Interiør osv. Jeg er mer Rom 1-2-3 (eller heter det Hjem 1-2-3?). Det ver en tid veldig mye "Slik lager du din egen lampeskjerm av makaroni og gullmaling"-artikler der, men nå synes jeg det er veldig fint.

Dette synes sikkert mange er et litt harry og banalt interiørblad, men det bryr jeg meg fint lite om. :nigo:

Men når jeg nå kryper til køys, gleder jeg meg til å lese Bonytt som kom i posten i dag. Jeg er ikke vrangere enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker denne bloggen!!

Oi, fantastisk! Men jeg tenkte med en gang at slik kunne jeg aldri levd. Jeg hadde blitt gal i hodet mitt. Alt for mange inntrykk og for bissibody til at jeg kunne slappet av. Men elsker det likevel. Og noe jeg hang meg opp i: Stilen er jo på en måte veldig rotete og clutterish, men hun har det likevel ekstremt ryddig og "på stell". Kanskje det er derfor jeg ikke kunne hatt det slik? Hos meg hadde det blitt rot. Jeg er nødt til å ha så lite ting som mulig for å unngå rot og kaos. også eier jeg ikke farge-sammensetting-øye. Jeg ser ikke for meg hva som kan matche og hva som vil skjære. Jeg ser bare "fint" "ikke fint" når resultatet er ferdig.

Og jeg strever også litt med interiørblader for tiden. Finner ingen mening i de lenger. Syns det er så mye "same shit" og mye som rett og slett er lite inspirerende og kjedelig. Blir sjeldent begeistret, får sjeldent inspirasjon og ideer og hva er da vitsen? Dyre er de og. Og i noen av de (sikker de dyreste med mest gloss på papiret) er det side opp og side ned med stillében. Finnes det noe traurigere? (jeg syns knappest det). Men så slo det meg at "hei - hva skal vi med interiørblader"? Vi har jo alle disse fantastiske bloggene som du er en mester i å finne fram til (det er også noe jeg lurer på. Hvordan finner du alle disse fine bloggene? Finner ingen ting jeg, så min taktikk er å bokmerke alt du hoster opp). Uansett - håper du fikk deg en god natts søvn og at du ikke byttet meg ut med en rulten unge med rødt hår i natt igjen. Kjenner litt på at det er greit for en engangshendelse, men hvis det blir et mønster her.... argh! :ler:

Endret av Kosemose
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang interiørplan: Jeg syns det er kjempespennende med sånne "hverdags-interiør-planer". Det er jo de praktiske hverdagsinteriør-utfordringene som virkelig betyr noe, og som er viktig å løse. Forøvrig veldig enig med deg i det du forkaster.

Noe annet jeg tenker (og tenkte mye på mens jeg leste meg gjennom analysen din) er at det aller viktigste er at tingene fungerer for de som skal bo der i hverdagen. Som du sier - de gangene du skal be inn til stor middag kan du faktisk improvisere og finne midlertidige løsninger. Ommøblere, skjøte på med campingbord eller lånte møbler, bordplater på bukker, stående buffet. Og det at ungene sitter på kjøkkenet sammen med deg når de er på PC er en kjempefordel. Tvihold på det så lenge de gidder! Jeg tenker litt at kanskje det ikke gjør så mye at halvparten av det store spisebordet ditt er fullta av barnas datamaskiner, papirer og "hverdagsrot". Et alternativ er jo som du sier å lage et kontor i boden eller i huken i gangen. Da ville du fått et prikkfritt kjøkken med en ubesudlet, stor og ren (ikke ren som i "ikke skitten" men ren som i "uten rot") bordflate. Høres fint ut det, men hvis du måler det opp mot hygge, samvær og praktiske hensyn?

Syns forøvrig den ideen din om et skap med en smal arbeidsplate under vinduet høres ut som en god ide. Men for å være ærlig så skjønner jeg ikke poenget med en slik omgjøring. Hvis problemet er at det er "rot" på kjøkkenet så vil det jo fortsatt være det. Bare at du flytter det fra det store bordet til et nytt møbel. Kjøkkenet ditt er ikke ekstremt stort, selv om du bytter ut til mindre bord vil det vel måtte være like bredt og jeg mener å huske at plassen mellom bord og vindu ikke er ekstremt stor? Overskap med 20 cm ekstre pluss plass til stol - da sitter du vel ganske godt inntil spisebordet med ryggen, og kjøkkenet vil muligens virke litt overfylt? Også blir du (eller barna) sittende med ryggen mot. Det lar seg selvfølgelig gjøre, men jeg strever som sagt litt med å se hensikten. Et innspill er at du lager deg en benk der under vinduet, men uten de 20 cm utstikk i benkeplate, slik at du kan oppbevare papirer og kontorting i skapene og slik at du lett kan få unna ting fra kjøkkenbordet men at dere fortsatt sitter ved kjøkkenbordet når dere driver med pc'ene deres? Ikke for det, du kan jo teste ut begge løsninger. Benkeplater kan byttes ut. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og noe jeg hang meg opp i: Stilen er jo på en måte veldig rotete og clutterish, men hun har det likevel ekstremt ryddig og "på stell". Kanskje det er derfor jeg ikke kunne hatt det slik? Hos meg hadde det blitt rot. Jeg er nødt til å ha så lite ting som mulig for å unngå rot og kaos.

He he, hos meg ville det også bare blitt rot!!! Jeg må definitivt ha så lite som mulig! Og hun har noen utrolige spenstige fargesammensetninger som jeg aldri ville tenkt på en gang - og så blir det så FINT!!!

Dessuten er det ikke bare interiør i bloggen, det er så mye kjærlighet til familien, tanker om ditt og datt, og hun er dessuten så utrolig lite "jålete". Hun forteller om kroppslig forfall, at hun klipper seg selv, at hun har valgt å gå hjemme med fire barn og derfor ikke har råd til å kjøpe noe særlig klær osv.

I :hjerte: it!!!

Jeg blir rett og slett glad og inspirert av henne!! :strix:

Og jeg tenker at jeg skal prøve å legge inn noen litt sånn gærne elementer og fargeklatter hjemme også, ikke være så redd for farger og stilmixer.

Og jeg strever også litt med interiørblader for tiden. Finner ingen mening i de lenger. Syns det er så mye "same shit" og mye som rett og slett er lite inspirerende og kjedelig. Blir sjeldent begeistret, får sjeldent inspirasjon og ideer og hva er da vitsen? Dyre er de og. Og i noen av de (sikker de dyreste med mest gloss på papiret) er det side opp og side ned med stillében. Finnes det noe traurigere?

Enig! Det blir egentlig litt meningsløst å bruke tid på sånne blader i stor skala - for meg. Og jeg tror jeg spyr om jeg ser flere unger i boligreportasjer. Jeg har ikke noe hjem som noensinne ville blitt vist frem i et interiørblad, men om jeg hadde det, hadde jeg ikke hatt unger som hadde egnet seg heller. Jeg synes rett og slett det hadde vært litt flaut å vise frem et glanset bilde av striglete barn som er mer pyntet enn de er på juleaften hos meg, med fortryllende krøller (ingen her er velsignet med krøller engang), i ivrig lek med et eller annet pedagogisk og miljøvennlig. Du ser ikke akkurat noen unger leke med Fisher Price-plastgarasjen sin i en litt slitt genser fra H&M der.... :hoho: OK, man "selger" en illusjon og inspirasjon og bla bla, men jeg orker det ikke.

Og nei du, utbyttingen var en engangshendelse. Skal ikke gjenta seg! Det var en glipp! :fnise:

Og bloggen jeg logger til er den samme jeg har logget til før: fyrabarnsmamman sin (eller Persilja). Men hun er nå blitt en del av Sköna Hem sine nettsider. Fantastisk at de valgte hennes blogg som en de vil profilere så sterkt. Hun vinner leseravstemninger i fleng osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns forøvrig den ideen din om et skap med en smal arbeidsplate under vinduet høres ut som en god ide. Men for å være ærlig så skjønner jeg ikke poenget med en slik omgjøring. Hvis problemet er at det er "rot" på kjøkkenet så vil det jo fortsatt være det. Bare at du flytter det fra det store bordet til et nytt møbel. Kjøkkenet ditt er ikke ekstremt stort, selv om du bytter ut til mindre bord vil det vel måtte være like bredt og jeg mener å huske at plassen mellom bord og vindu ikke er ekstremt stor?

Tusen takk for innspil, men altså: :kjefte:!!!

Jeg blir forvirret igjen!!!

Neida, jeg er veldig glad for innspill uansett. Jeg tror jeg skal legge en midlertidig løsning der og se hvordan det fungerer. Hvis jeg tar vekk hamsterburet kan jeg skyve bordet nesten en meter bortover, så jeg har plass. men det blir jo mer mæbler her inne....

*tenke tenke*

:klø:

Men takk! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Miss O'Hara

Hoi :overrasket: den som venter... :ler: her går det unna.

Er enig med deg, Ellevill, det er viktigere å få det funksjonelt hjemme enn hva andre måtte mene om den saken. Det er jo ditt hjem :)

Håper du har en god helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoi :overrasket: den som venter... :ler: her går det unna.

Er enig med deg, Ellevill, det er viktigere å få det funksjonelt hjemme enn hva andre måtte mene om den saken. Det er jo ditt hjem :)

Håper du har en god helg!

Ja, men jeg tror ikke jeg har sagt det akkurat her i denne runden? At jeg har poengtert at det viktigste er at jeg er fornøyd. Men det er selvfølgelig viktigst.

Men utover det synes jeg det er suverent med innspill fra andre, både kritiske og entusiastiske¨. Og så kan jeg sile ut det som blir relevant for meg.

Så langt har jeg hatt en kjempefin helg! Nå er vi på vei ut for handling og kino! Deretter er det hjem til pizzabaking og foring av 100 unger med godteri...

Håper din helg blir superduper!!!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miss O'Hara

Siktet mer til kommentaren om hvilke interiørblader som er "riktige" å lese og sånt :) og trakk vel en parallell til hvordan jeg holder på selv. Ingen krøllete, glossy barn med eplekinn her heller :ler: og interiørløsningene (hvis de kvalifiserer til betegnelsen overhodet) er høyst personlige :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Alhelí

Gi meg en måned jobbfri for å tråle bruktmarked og loppiser, gi meg noen lapper for å besøke noen spennende interiørbutikker, gi meg en par-fire handymen og besøk av et par venninner med blikk for løsninger...

Også den ytre rammen rundt hjem-skaping er spennende! :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for innspil, men altså: :kjefte:!!!

Jeg blir forvirret igjen!!!

Neida, jeg er veldig glad for innspill uansett. Jeg tror jeg skal legge en midlertidig løsning der og se hvordan det fungerer. Hvis jeg tar vekk hamsterburet kan jeg skyve bordet nesten en meter bortover, så jeg har plass. men det blir jo mer mæbler her inne....

*tenke tenke*

:klø:

Men takk! :klem:

Du det høres lurt ut. Det er vel ingen ting som er irreversibelt i så måte, så det er jo bare å prøve?! :positiv:

(Men jeg har en følelse av at problemet er at dere driver med alt mulig rart på kjøkkenet (alt mulig rart som genererer rot) men at du kanskje egentlig ikke vil ha det på noen annen måte fordi du trives med å ha gutta dine rundt deg der du er. Men mulig jeg tar feil :hobbypsykolog: ) Og en sånn benk blir jo uansett fint og bra med lagringsplass :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siktet mer til kommentaren om hvilke interiørblader som er "riktige" å lese og sånt :) og trakk vel en parallell til hvordan jeg holder på selv. Ingen krøllete, glossy barn med eplekinn her heller :ler: og interiørløsningene (hvis de kvalifiserer til betegnelsen overhodet) er høyst personlige :sjenert:

Ah, sånn! :)

Gi meg en måned jobbfri for å tråle bruktmarked og loppiser, gi meg noen lapper for å besøke noen spennende interiørbutikker, gi meg en par-fire handymen og besøk av et par venninner med blikk for løsninger...

Og månen er en ost. :fnise:

Dersomatte, hvisomatte... Penger og tid. Sukk....

Jeg har ikke tid (jo, det har jeg egentlig), ikke penger, ikke tilstrekkelig interesse til å investere nødvendig tid og krefter, ikke nok kunnskap....

Du det høres lurt ut. Det er vel ingen ting som er irreversibelt i så måte, så det er jo bare å prøve?! :positiv:

(Men jeg har en følelse av at problemet er at dere driver med alt mulig rart på kjøkkenet (alt mulig rart som genererer rot) men at du kanskje egentlig ikke vil ha det på noen annen måte fordi du trives med å ha gutta dine rundt deg der du er. Men mulig jeg tar feil :hobbypsykolog: ) Og en sånn benk blir jo uansett fint og bra med lagringsplass :)

Jo, du har rett. Alt skjer i den ene etasjen og det er hyggelig at vi befinner oss sånn omtrent i samme rom. Og ikke minst at det ikke ender opp med at de sitter alene i timesvis foran PC-en alene nede, mens jeg er oppe.

Jeg fabler nå opp utbygging.

Og desperate tiltak som å nærmest tette igjen trappegangen (altså gulv over mesteparten av trappeløpet ned) for å lage mer gulvplass og dermed mer plass til å ha PC-er på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...