Gå til innhold

Jeg trenger prevansjon

Fremhevede innlegg

Gjest TheDutchess
Skrevet

Hei jenter!

Nå er jeg virkelig lei, jeg tror jeg har prøvd alt av prevansjon.. og ingenting passer meg. Hva skal jeg finne på nå? Grunnen til jeg går på p piller er for å få en regelmessig mens og få mindre blødninger + prevansjon så klart.

Her er en liten liste..

Loette - Små blødninger

P Plaster - Små blødninger og humørsvigninger

P Ring - Ubehagelig?, og falt ut på de mest upassende tidspunkt

Merclion - Hodepine/migrene og humørsvigninger

Cerazette - Store smerter i brystet (legen sa jeg burde slutte)

Microgynon - Urolig mage og migrene

Jeg aner virkelig ikke hva jeg skal prøve! :/

Noen som har noe forslag?

Videoannonse
Annonse
Gjest Papirkurven
Skrevet

Jeg har hatt mye problemer med pillen. Legen min sa til meg at man desverre bare er nødt til å prøve alle merkene og se om noen virker.

Har du født? Da kan du få spiral. (Noen få leger setter også inn spiral på kvinner som ikke har født, men ikke min, han er veldig skeptisk.)

P-sprøyte eller p-sonde går også.

Gjest TheDutchess
Skrevet

Har ikke født enda :-) blir nok enda noen år til. Er 20 år :-)

Gjest MåneSkygge
Skrevet

Ser p-sprøyte blir nevnt. Om du ikke har barn men kanskje vil ha det om noen år så ville jeg vært forsiktig med og velge den. Mange sliter veldig med og eggløsning og blødninger lenge etter de slutter. Det er flere tråder om den her inne så om du vurderer den, les om den først.

Skrevet

Jeg har brukt hormonspiral, selv om jeg aldri har født. Legen som satte den inn sa at de aller fleste oppdaterte leger hadde gått bort ifra å ikke sette inn spiral på damer som ikke har født/vært gravide. Men legen som fjerna spiralen sa at han IKKE ville satt inn spiral på meg, men han er også ganske gammel... Så om du selv ønsker å prøve og legen din ikke vil sette inn, kan du jo prøve en annen lege?

Hormonspiral synes jeg fungerte utmerket. Ingen menstruasjon og ingen plager utover at det var ganske vondt å sette den inn og at jeg kunne kjenne at den var der den første måneden. Det er veldig lite hormoner i hormonspiral og de virker bare lokalt. De fleste (rundt 80 % har jeg lest) fortsetter å ha eggløsning selv med hormonspiral, så det tyder på at hormonene kun virker veldig lokalt på livmorslimhinna. Men for noen kan altså eggløsningen forsvinne, og det er noen som bruker lang tid på å bli gravide etter hormonspiral (gjalt ikke meg).

Men når du skriver små blødninger som en ulempe med Loette og P-Plaster så betyr kanskje det at du ønsker en normal mens? Eller mener du at du hadde smøblødninger (altså blødde innimellom mens)?

Er du veldig sensitiv overfor ekstra hormoner tror jeg kanskje jeg ville forsøkt kobberspiral. Men det er en del som får kraftigere blødninger av kobberspiral. Jeg tror uansett jeg vil prøve dette når jeg har født, og heller bytte til hormonspiral når eg er ferdig å amme om det blir et problem med kraftige blødninger.

Ville nok ikke prøvd meg på p-sprøyte dersom du har reagert på de fleste hormonpreparatene fra før. Det er en ganske stor dose du får, og det er jo ingen måte å få slutta på i en fart om du får bivirkninger. Og mange, meg inkludert, mister sexlysten med p-sprøyte.

Skrevet

Ei venninde av meg har p-stav. Et implantat under huden i overarmen. Hun er veldig fornøyd med det,.

Gjest TheDutchess
Skrevet

med små blødninger mener jeg det at jeg har så og si mensen hele måneden? småblødninger hele tiden :-)

Syntes spiral høres litt skummelt ut egentlig, samme med p sprøyte. Vil jo egentlig helst gå på p-piller, men virker jo som ingen typer passer for meg.

Går på p-plaster nå og har hatt mensen i 2 måneder i strekk. Vet jeg burde vente 3 måneder før jeg skifter.. men gud så lenge å vente. Har jo "nekta" samboeren sex nå i snart 4 måneder pga først soppinfeksjon, og 1 månede uten prevansjon (tåler ikke kondomer) og nå disse p-plasterene. Fysj å fy..

Skrevet

Jeg har samme problemet som deg. Nå (40 år) har gubben sterilisert seg.

Har du fast partner kan faktisk pesar være en løsning, selv om det er litt pes. Jeg fant ingen løsninger. Reagerte på hormoner, selv mengdene i hormospiralen ble for heftig. Spiralen i seg selv ville ut, så jeg lå stadig vekk med "rier". Funket hverken med vanlig eller hormon.

Du får bare prøve. Men ... det kan hende du har få valg frem til du har fått de barna du vil ha.

Lykke til!

Skrevet

Jeg også reagerer på alt jeg har prøvd av hormonprevensjon, så jeg ville prøvd kobberspiralen om jeg var deg, evt. mast meg til en måling for pessar på gynekologisk avdeling, dersom legen din ikke har måleutstyr. Sannsynligvis har ikke h*n det. Alternativt ville jeg brukt kondom.

Skrevet

Jeg tåler INGENTING. Har prøvd alt, og kroppen nekter plent. Tilogmed kondom (får sopp bare av å se på et kondom, føles det som) Har vært innom pessar, men funket ikke det heller.

Endte på sikre perioder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...