Gå til innhold

2 nordmenn mistenkt for drap i Kongo


Gjest Gjestdeluxe

Anbefalte innlegg

Gjest Gjestdeluxe

2 voksne nordmenn er mistenkt for drap i Kongo. Det finnes angivelig bilder som viser en eller begge vaske bilen sin etter blodsøl fra offeret.

Det er vanlig med dødsstraff i Kongo. En skulle tro at de to voksne nordmennene var og er kjent med dette. Likevel, om tiltalen stemmer, har de begått drap.

Er dette norske myndihgeters ansvar? Det kan tolkes slik når TV-nyheter spør UD "hva har dere gjort".

Har ikke den enkelte nordmann selv ansvar for å gjøre seg kjent med loven i det landet h*n skal være lenge i, akkurat slik vi forlanger av utlendinger i Norge? Må ikke nordmennene bare akseptere at lovverket er som det er i Kongo, og dermed følgelig ta straffen, om de dømmes?

http://www.nrk.no/nyheter/utenriks/1.6605532

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når man er i et annet land, må man selvsagt følge landets lover. Det er typisk Norge at når en normann gjør noe galt i utlandet blir det masse styr om at h*n må få sone her. Men om en utlending gjør noe galt her kan han ikke sone i hjemlandet. Merkelige greier.

Det var visst snakk om noe bevis i forhold til kulene og våpnene også. Det er umulig for oss å vite om de er skyldige eller ikke, men det er jo mest logisk at de skal dømmes der de er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om nordmenn gjør forbrytelser i utlandet, skal de dømmes og sone der.

At UD støtter norske statsborgere i knipe i utlandet, synes jeg er riktig. Hva om personene er uskyldige og bures inne av et korrupt system? Det vet man aldri. Det UD har mandat til å gjøre, er å støtte dem, hjelpe dem til å finne advokat, presse på kongolesiske myndigheter for at de skal få en rettferdig rettssak osv. UD har ikke mandat til å hente dem hjem igjen fra Kongo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miley

Klart de skulle blitt dømt i det landet de var i om det landet fulgte menneskerettighetene. Når de lever etter øye for øye og tann for tann prinsippet, og i tillegg har en heller tvilsom etterforsking/rettsak synes jeg de skal dømmes i Norge.

Jeg er også i mot å sende utlendinger som gjør noe galt i Norge til sine respektive land derom de risikerer og få en kule mellom øynene etter en rettsak som i grunn bare er en farse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart de skulle blitt dømt i det landet de var i om det landet fulgte menneskerettighetene. Når de lever etter øye for øye og tann for tann prinsippet, og i tillegg har en heller tvilsom etterforsking/rettsak synes jeg de skal dømmes i Norge.

Jeg er også i mot å sende utlendinger som gjør noe galt i Norge til sine respektive land derom de risikerer og få en kule mellom øynene etter en rettsak som i grunn bare er en farse.

Jeg skjønner absolutt hva du mener, og er på en måte enig. Dødsstraff hører ikke hjemme i en sivilisert verden, samtidig bør man kanksje tenke litt på det før man eventuelt dreper eller gjør alvorlige ting. Alle vet at rettssystemet ikke er som i Norge rundt omkring i verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klart de skulle blitt dømt i det landet de var i om det landet fulgte menneskerettighetene. Når de lever etter øye for øye og tann for tann prinsippet, og i tillegg har en heller tvilsom etterforsking/rettsak synes jeg de skal dømmes i Norge.

Jeg er også i mot å sende utlendinger som gjør noe galt i Norge til sine respektive land derom de risikerer og få en kule mellom øynene etter en rettsak som i grunn bare er en farse.

Gjelder dette selv om personene det gjelder selv har valgt å arbeide som sikkerhets-cowboyer i Kongo? Har de da intet ansvar for egen skjebne? De visste jo hvordan Kongo var før de dro dit på slikt oppdrag?

Hva med narkohandel, det er en norsk statsborger som har sittet i fengsel i Tunisia i flere år pga narko trafikk - burde denne også fått sone i Norge? Fengslene i Tunisia er nok ingen drøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

Norske myndigheter skal selvfølgelig hjelpe disse nordmennene på samme måte som andre nordmenn som er arrestert i utlandet. Norske myndigheter skal også jobbe for at de to nordmennene skal slippe dødsstraff.

Hvis de to blir dømt i en rettferdig rettssak kan disse leiesoldatene råtne i fengsel for min del (det er jo mye nå som tyder på at de er skyldige). Leiesoldat i Afrika er virkelig noe av det mest råtne du kan jobbe som og det provoserer meg at pressen ikke forteller hvilken skade slike idioter gjør i Afrika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norske myndigheter skal selvfølgelig hjelpe disse nordmennene på samme måte som andre nordmenn som er arrestert i utlandet.

Hvorfor det? De har frivillig oppsøkt en av klodens mest dysfunksjonelle stater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christabelle
Hvorfor det? De har frivillig oppsøkt en av klodens mest dysfunksjonelle stater.

Og du hjelper ikke dine barn hvis de havner i trøbbel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du hjelper ikke dine barn hvis de havner i trøbbel?

Nå har vel ikke staten noen familiær tilknytning til disse to?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christabelle
Nå har vel ikke staten noen familiær tilknytning til disse to?

Ikke i biologisk forstand, selvagt. Men man skal hjelpe sine innbyggere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Miley
Jeg skjønner absolutt hva du mener, og er på en måte enig. Dødsstraff hører ikke hjemme i en sivilisert verden, samtidig bør man kanksje tenke litt på det før man eventuelt dreper eller gjør alvorlige ting. Alle vet at rettssystemet ikke er som i Norge rundt omkring i verden.

Så dødsstraff er greit så lenge de eventuelle gjerningsmennene burde vært klar over faren? Jeg er i mot døsstraff i alle tilfeller.

For meg handler dette ikke så mye om dødsstraff som det handler om en rettferdig rettsak.

Gjelder dette selv om personene det gjelder selv har valgt å arbeide som sikkerhets-cowboyer i Kongo? Har de da intet ansvar for egen skjebne? De visste jo hvordan Kongo var før de dro dit på slikt oppdrag?

Hva med narkohandel, det er en norsk statsborger som har sittet i fengsel i Tunisia i flere år pga narko trafikk - burde denne også fått sone i Norge? Fengslene i Tunisia er nok ingen drøm.

Ja, det gjelder selv da.

Endret av Miley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fropessor Snurre
Dødsstraff hører ikke hjemme i en sivilisert verden, samtidig bør man kanksje tenke litt på det før man eventuelt dreper eller gjør alvorlige ting.

Hva er en "sivilisert" verden? Vestlige verden eller hva? O_o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 voksne nordmenn er mistenkt for drap i Kongo. Det finnes angivelig bilder som viser en eller begge vaske bilen sin etter blodsøl fra offeret.

Det er vanlig med dødsstraff i Kongo. En skulle tro at de to voksne nordmennene var og er kjent med dette. Likevel, om tiltalen stemmer, har de begått drap.

Er dette norske myndihgeters ansvar? Det kan tolkes slik når TV-nyheter spør UD "hva har dere gjort".

Har ikke den enkelte nordmann selv ansvar for å gjøre seg kjent med loven i det landet h*n skal være lenge i, akkurat slik vi forlanger av utlendinger i Norge? Må ikke nordmennene bare akseptere at lovverket er som det er i Kongo, og dermed følgelig ta straffen, om de dømmes?

http://www.nrk.no/nyheter/utenriks/1.6605532

Alle land, inkludert Norge, har jo ambassader og diplomatiske forbindelser med andre land. Når en norsk statsborger pågripes for det ene eller andre i et av disse landene, er det standard prosedyre at den norske ambasaden i landet får beskjed om en norsk statsborger er pågrepet. Norske myndigheter gis da mulighet til å varsle familie og pårørende i Norge, samt å ordne eventuelle nødvendigheter av mat, advokatbistand etc. Naturlignok har enhver plikt til å gjøre seg kjent med lovene i det aktuelle landet de er i, men er jo ikke snakk om å frikjenne de for drap. Dømmes de må de jo sone for drap, og det er jo ikke noe UD kan/ ønsker å endre på. Men i land som det her er snakk om med et svært dårlig utviklet rettsvesen, korrupsjon, dødsstraff( sistnevnte strider mot en rekke menneskerettskonvensjoner som blant annet Norge er forpliktet av), så er det jo i mine øyne svært bra at norske myndigheter tar seg av og sørger for at norske borgere får en rettferdig behandling som tåler dagens lys, selv om de befinner seg i et annet land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Leiesoldater er ikke landets ansvar. De har mottatt pengene og gjort jobben. Nå får de bære konsekvensene.

Det er nettopp for å slippe å bli involvert i slike vanskeligheter at stater og bedrifter gjør bruk av leiesoldater. Av den grunn er også lønningene astronomiske.

De får klare seg selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...