Gå til innhold

Bakt potet i micro

Fremhevede innlegg

Gjest dalieo
Skrevet (endret)

Kan noen gi meg en bakt potet i micro-guide for dummies?

Hva kan jeg ha oppi, og hvordan gjør jeg det? :sjenert: Skal fyllet oppi poteten og deretter inn i microen igjen, eller helt til slutt?

Endret av dalieo
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan fortelle deg hvordan jeg gjør det, men det finnes sikkert mange ulike måter.

Jeg baker poteten først. Vask, behold skallet på og "prikk" den flere ganger med en gaffel. Bruker som regel max styrke, 4 min. av gangen. Kommer veldig an på størrelsen på poteten hvorlang tid det tar, sjekk etterhvert.

Når den er ferdig skjærer jeg et kryss langs poteten (altså en snitt langsmed og ett på tvers...om det var forståelig) og klemmer nederst for at den skal "åpne seg". Bakte poteter er som rgeel styggvarme, så bruk grillvott e.l. ;)

Fyllet har jeg som regel oppi til sist. Kommer jo litt an på hva det er, om man har ost kan den godt mikres litt etterpå slik at den smelter, ellers pleier jeg ikke gjøre det. Hva slags fyll hadde du tenkt å ha?

Gjest SmallTalk
Skrevet

Har ikke noen guide, men et godt rå: Pakk for all del IKKE poteten inn i aluminiumsfolie hvis du skal bake den i microen. Da kommer microen til å eksplodere.

Skrevet
Har ikke noen guide, men et godt rå: Pakk for all del IKKE poteten inn i aluminiumsfolie hvis du skal bake den i microen. Da kommer microen til å eksplodere.

Eksplosjon er en overdrivelse, i verste fall begynner det å brenne. Men det er jo ikke akkurat bra heller, så det var et godt poeng!

Men det mange gjør er at de pakker den i aluminiumsfolie etterpå, da holder den varmen lengre.

Gjest dalieo
Skrevet

Har prøvd nå, og den ble ikke noe spesielt god :jolie:

Gjorde som du sa Pingting, men det er ganske typisk meg å ikke få til de enkleste oppskrfter :fnise: Tror kanskje jeg hadde den for lenge i, for den ble seig, og satte seg veldig fast i skallet? Hadde i ost og hvitløkssmør (hadde ikke så mye tilbehør) og satte den inn igjen litt, men da rant bare alt ut og havnet på siden av poteten. Hmf.. bedre lykke neste gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...