Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er jo innkalling til tannlege når dem er år men litt usikker på om jeg skal få en time før. Jenten min er flink til å pusse tennene morgen og kveld + får fluortablett. Ser likevell at hun har litt tannstein på nedre fortenner. Noen andre som har barn med tannstein og hva har dere evt gjort med det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror ikke det er tannstein, men noe de kaller barnebelegg.

Et tips til å få det bort skal visst være å pusse med elektrisk tannbørste. Men det er altså ikke farlig, bare skjemmende.

Skrevet

Er nok ikke barnebelegg for det er misfarget/svart. Her er det vanlig farge- som på den tannsteinen jeg selv har :gjeiper: Noen andre som vet?

Jeg tror ikke det er tannstein, men noe de kaller barnebelegg.

Et tips til å få det bort skal visst være å pusse med elektrisk tannbørste. Men det er altså ikke farlig, bare skjemmende.

Skrevet

Jeg ville tatt en tlf til tannlegen jeg, greit å få det sjekket!!

Har ei jente på seks, og hun har på tross av sunt kosthold, ikke småspising, vann som tørstedrikk, tanntråd/tannpuss m fluortannkrem/ flux morgen og kveld litt svak emalje. Så jeg ringer tannlegen hvis jeg oppdager noen forandringer på tennene og tar heller en ekstra sjekk enn å vente og se det an.

Skrekken er hvis det skal utvikle til et stort hull og barnet får en ubehagelig tannlegeopplevelse som kan føre til tannlegeskrekk..

• Liker 1
Skrevet

Tar en telefon og hører jeg da, er ennå 5 måneder til innkalling,-skader ikke å høre med de som kan det ihvertfall :) Takk for svar!

Skrevet

Min lille hadde tannstein da han var 3år. Det kommer ikke av dårlig tannhygiene, vi fikk beskjed om at han hadde sterke fine tenner. Men altså tannstein på to fortenner nede. Tannlegen fjernet det kjapt og han synes ikke det var vondt i det hele tatt.

Skrevet

Merkelig nok fortalte min tannlege meg at tannsteinen han fjernet fra mine tenner kommer av at jeg ikke pusser tennene godt nok... Får unger tannstein av andre årsaker da? Eller ga tannlegen min meg dårlig samvittighet uberettiget?

Men uansett, selv om man ikke få innkalling før barent når en viss alder, er det jo ikke noe i veien for å kontakte dem selv før den tid om man føler behov for det :)

Skrevet

Tannstein på barn som har god tannhygiene skyldes som regel et enzym i spyttet. Noen har det dessverre,andre ikke...

Er lett for tannlege/tannpleier å fjerne :) Gå heller en ekstra gang i året til tannklinikken hvis det kommer fort tilbake :)

Du gjør det sikkert, men det er viktig at en voksen pusser tennene på barna, helst til de er 10 år gamle :)

• 2 år senere...
Skrevet

Datteren min på to år har også fått små svarte prikker på venstre fremtann i underkjeven å når vi ringte til tannlege kontoret sa hun damen at det helt sikkert er tannstein å egentlig ikke noe å bry seg om for å få henne til å gape hos tannlegen ville sikkert bli vanskelig pga at hun er så lita. Men jeg fikk fortsatt en time å skal dit med henne på onsdag for å sjekke! Men det skal tydligvis være bra om de får tannstein, det tyder på at de har noe i spyttet som gjør at de ikke får hull like lett! ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...