Gjest Blubberella Skrevet 18. juli 2009 #161 Del Skrevet 18. juli 2009 Du har da vikeplikt for den som allerede er i rundkjøringen, så denne hendelsen tyder på at du holdt for høy hastighet inn i rundkjøringen, og at uhellet således i noen grad var din egen feil. Den som kjørte inn i deg bakfra, og som holdt for kort avstand til deg, må likevel få skylden for uhellet. Uansett har du ingen grunn til å skylde på syklisten!! Det var vel heller snakk om en syklist som syklet rett inn i rundkjøringa uten å ta hensyn til vikeplikten h*n har for kjøretøy fra venstre som allerede er inne i rundkjøringa... Har opplevd dette både fra syklister og bilførere. Noen er bare helt fjernstyrt (eller evt gir fullstendig blaffen) når de durer inn i rundkjøringene. Det er ikke rart at det blir kræsj i rundkjøringene rundt omkring. Jeg fikk selv en overivrig sportsbilsjåfør i bakhjulet/bakskjermen på bilen min i ei rundkjøring. Han fikk visst ikke med seg at det lå en liten rød bil i ytterfila, og bare kjørte i full fart inn i rundkjøringa, med det resultatet at jeg fikk ham i ræva. Det gikk heldigvis greit med min bil, fikk bare en liten bulk i skjermen pluss en stor sprekk i min lekre plasthjulkapsel. Han fikk knust frontlykt og en kraftig bulk i forskjermen... Det verste var at jeg godtet meg litt pga at han fikk verre skade enn meg... Det som irriterer meg mest er disse kamikaze-syklistene som plutselig hopper ut foran deg når du er på tur inn i eller ut av et kryss, og kommer i full fart syklende over fotgjengerfeltet på rødt. Jeg kan tåle å slippe syklister over fotgjengerfeltet hvis de tar hensyn til lyssignalene og holder vikeplikten der de har den, men jeg kjenner at det koker når jeg må bråbremse for å unngå påkjørsel av en tullete syklist som bare durer ut foran meg uten å ta hensyn til rødt lys og vikeplikt. Tror de at biler ikke eier bremselengde? At det bare er å stoppe på flekken uten problemer? Selv i lav fart har bilen bremselengde. Både syklister og bilførere/motorsyklister burde bli flinkere til å være "aktpågivende", som man så fint lærer på kjøreskola. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest brutal_mann Skrevet 18. juli 2009 #162 Del Skrevet 18. juli 2009 For å si det enkelt, syklister er i veien! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skywalker Skrevet 18. juli 2009 #163 Del Skrevet 18. juli 2009 For å si det enkelt, syklister er i veien! All den tid ikke alle bruker terrengsykkel er det helt OK at noen er i (på) veien. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
generalen Skrevet 18. juli 2009 #164 Del Skrevet 18. juli 2009 Nå som politiet skal fokusere på å rydde opp i trafikksinker så ligger vel mange syklister tynt ann? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ts Skrevet 18. juli 2009 #165 Del Skrevet 18. juli 2009 For å si det enkelt, syklister er i veien! Så sant, så sant. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Twink Skrevet 18. juli 2009 #166 Del Skrevet 18. juli 2009 Jeg er også en av de som irriterer seg grenseløst over syklister. Ikke nødvendigvis fordi de gjør at jeg kommer senere frem, de fleste landeveissyklister kommer jeg meg greit forbi, og de som viser hensyn har jeg ingenting imot. De som på død og liv må sykle flere i bredden over lengre områder har vel blitt diskutert nok her i tråden... Er sjelden jeg er til hinder med bilen min, men er jeg ute å kjører på glatt føre og er usikker, hender det at jeg ligger et stykke under fartsgrensen - og da slipper jeg alltid biler forbi hvis jeg har sjansen til det. Synes derfor ikke det er for mye forlangt at andre kan gjøre det samme for meg om de hindrer meg... Problemet mitt er at jeg er livredd for å få en av disse "kamikazesyklistene" under bilen min. Kjører jeg på en av de er det sannsynligvis jeg som får skylden uansett, og jeg som må leve med den dårlige samvittigheten resten av livet! Syklister som kjører på rødt lys, gir fullstendig blaffen i alt som heter vikeplikt, og som plutselig bestemmer seg for u-svinger og lignende, er de som sikkert gjør at folk misliker syklister så sterkt. Disse blir så veldig synlige i forhold til de som tar hensyn. Vera Vinge - hadde alle syklister oppført seg som du sier at du gjør, hadde vi nok ikke hatt denne diskusjonen i det hele tatt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 18. juli 2009 #167 Del Skrevet 18. juli 2009 Jeg er også en av de som irriterer seg grenseløst over syklister. Ikke nødvendigvis fordi de gjør at jeg kommer senere frem, de fleste landeveissyklister kommer jeg meg greit forbi, og de som viser hensyn har jeg ingenting imot. De som på død og liv må sykle flere i bredden over lengre områder har vel blitt diskutert nok her i tråden... Er sjelden jeg er til hinder med bilen min, men er jeg ute å kjører på glatt føre og er usikker, hender det at jeg ligger et stykke under fartsgrensen - og da slipper jeg alltid biler forbi hvis jeg har sjansen til det. Synes derfor ikke det er for mye forlangt at andre kan gjøre det samme for meg om de hindrer meg... Problemet mitt er at jeg er livredd for å få en av disse "kamikazesyklistene" under bilen min. Kjører jeg på en av de er det sannsynligvis jeg som får skylden uansett, og jeg som må leve med den dårlige samvittigheten resten av livet! Syklister som kjører på rødt lys, gir fullstendig blaffen i alt som heter vikeplikt, og som plutselig bestemmer seg for u-svinger og lignende, er de som sikkert gjør at folk misliker syklister så sterkt. Disse blir så veldig synlige i forhold til de som tar hensyn. Vera Vinge - hadde alle syklister oppført seg som du sier at du gjør, hadde vi nok ikke hatt denne diskusjonen i det hele tatt! Dette innlegget var så bra at jeg bare må signere det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest strykebrett Skrevet 19. juli 2009 #168 Del Skrevet 19. juli 2009 La vær å kjør forbi når det er motgående trafikk. Om du kommer 5 sekunder senere frem dit du skal må det da være bedre enn å utsette et annet menneske for fare? Folk som kjører forbi med biler i mot er grunnen til at jeg sykler 1 meter fra kanten når jeg sykler på veien. Slik man skal gjøre for å ha noe å gå på hvis du blir skvisa. Vedder på at kjørelæreren din hadde satt kaffen i halsen hvis du kjører forbi syklister på den måten. Tror du misforsto meg. Det som irriterer meg er når syklister sykler opp på siden av meg når jeg stopper på rødt lys og lignende. Jeg kjører da selvsagt ikke forbi en syklist når det kommer motgående trafikk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Camilla_* Skrevet 3. august 2009 #169 Del Skrevet 3. august 2009 Tullprat. Her jeg bor, har vi helt nye gang og sykkelveier. Helt strøkne og med få avbrytelser. Likevel opplever jeg treningssyklister i veien hver bidige dag. Her er faktisk de fleste bilveiene i dårligere forfatning enn gang og sykkelveiene. Så her er det først og fremst snakk om syklistenes holdninger, og ikke dårlige gang og sykkelveier, det er jeg ikke i tvil om. Og jeg vil tro at dette gjelder for resten av landet også, ikke bare her hvor jeg bor. For det hele handler i bunn og grunn om syklistenes egoistiske behov for dyrking av egen kropp, samt at sykling langs bilveiene nok har et element av status i seg. I allefall for syklister seg i mellom. Som allerede skrevet sikkert ti ganger før i denne tråden, gang- og sykkelveier er direkte farlige hvis man kjører fort på sykkel. Uavhengig av hvor fin og ny asfalten er, så har man alltids unger som løper hit og dit, folk som går i sin egen verden med iPod på øret, hunder i lange bånd som kan vikle seg inn i sykkelhjulet og gamle damer med rullator som ikke hører sykkelbjellen. De fleste syklister med litt fornuft i skolten velger å heller risikere å sinke bilistene med et par sekunder, enn å kjøre ned en unge. "Egoistiske behov for dyrking av egen kropp"? Du er tydeligvis en av de som tar bilen bare du skal ned i veien og hente posten, og foretrekker å tilbringe kvelden med chips og cola foran Karl & Co, fremfor å trene og ta ansvar for egen helse. Men for all del... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tigress Skrevet 3. august 2009 #170 Del Skrevet 3. august 2009 For å si det enkelt, syklister er i veien! Syklistar skal vere i vegen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå