¤flicka¤ Skrevet 6. juli 2009 #141 Del Skrevet 6. juli 2009 Den andre gruppen er det jeg vil kalle kamikazesyklister. De er typisk unge menn og jeg mistenker at de fleste av dem aldri har sittet bak rattet i en bil. Jeg mistenker det motsatte, nemlig at disse like gjerne skaper trafikkfarlige situasjoner bak et ratt som på to hjul. Ser for meg at de som fotgjengere hiver seg ut i fotgjengerfelt uten å se seg for fordi de har "rett" til det, og at de som bilister og syklister gasser/tråkker på litt ekstra for å sneie foran eventuelle fotgjengere og slippe å stoppe i fotgjengerfelt. 2 sekunder spart er jo som kjent 2 sekunder tjent... Mentaliteten er den samme uavhengig av fremkomstmiddel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
generalen Skrevet 6. juli 2009 #142 Del Skrevet 6. juli 2009 Kjære vene, vi er jo samde. Kva skal vi krangle om då? Jau, eg kom på ein ting: ein skal køyre forbi mjuke trafikantar med ein tryggleiksmargin på 1,5m, då er ein over i motsett køyrefelt uansett, så då hjelper det ikkje å bruke skuldra. Skal vi krangle litt om dette, eller skal vi berre seie oss samde? Jeg er ikke ute etter å krangle, kjære deg. Jeg må da få lov til å videreføre en diskusjon uten å "krangle". Etterhvert som tiden går kommer jeg på fler synspunkter og argumenter, jeg beklager at det gikk ut over deg;) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. juli 2009 #143 Del Skrevet 6. juli 2009 Hvorfor må disse fanatiske syklist-terroristene i kondomantrekk, sykle midt i biltrafikken hele tiden? De sykler ikke bare en og en etter hverandre, men opptil tre og fire i bredden. Slik forsyner de seg av veien, og skaper irritasjon og kaos i trafikken. Men det verste er at de også skaper farlige situasjoner! Hvorfor benytter de seg ikke av gangveiene? Det bygges jo ut nye gang og sykkelveier stadig vekk, men syklistene fortsetter like fullt å terrorisere bilistene. Hvorfor? Jeg har jo hørt at de sykler på veien, fordi de mener at gang og sykkelveiene er for dårlige og hullete. For noe sludder. Bilveiene er vel så ofte i dårlig forfatning. De har også påpekt at de har rett til å sykle i veien. Mulig det, men selv om man har rett til noe, går det jo an å ta litt hensyn. Hvorfor skal det sykles på gangveier til sjenanse for gående(barn som går til/fra skole, folk som går tur m/uten hund ol.)? Hva så om politikere bevilger penger til ubrukelige/ubenytttede gang og sykkelveier, hva er poenget ditt? Nei, veibanen er flatere/jevnere/har færre ujevnheter/mindre grus/stein ol., er bygd for å tåle tyngre kjøretøy/mer slitasje. Ja, det er de gående/syklende(ikke seriøs sykkel trening) på fortau og gang-/sykkelsti det tas hensyn til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. juli 2009 #144 Del Skrevet 6. juli 2009 Ja, jeg vet! Blir minst like irritert av det som du! Men det som er enda verre enn å havne bak de er når de finner ut at de skal sykle opp på høyresiden av deg. Hater å ha en syklist på siden, er livredd for å ta livet av mennesket. Hvorfor kan de ikke bare sykle BAK bilen???Hvorfor kan ikke du levere ifra deg lappen, hvis du ikke evner å ta hensyn til dine medtrafikanter? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. juli 2009 #145 Del Skrevet 6. juli 2009 Hvorfor kan ikke du levere ifra deg lappen, hvis du ikke evner å ta hensyn til dine medtrafikanter? Oj...en snurt syklist igjen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ts Skrevet 6. juli 2009 #146 Del Skrevet 6. juli 2009 Hvorfor skal det sykles på gangveier til sjenanse for gående(barn som går til/fra skole, folk som går tur m/uten hund ol.)? Hva så om politikere bevilger penger til ubrukelige/ubenytttede gang og sykkelveier, hva er poenget ditt? Nei, veibanen er flatere/jevnere/har færre ujevnheter/mindre grus/stein ol., er bygd for å tåle tyngre kjøretøy/mer slitasje. Ja, det er de gående/syklende(ikke seriøs sykkel trening) på fortau og gang-/sykkelsti det tas hensyn til. Tullprat. Her jeg bor, har vi helt nye gang og sykkelveier. Helt strøkne og med få avbrytelser. Likevel opplever jeg treningssyklister i veien hver bidige dag. Her er faktisk de fleste bilveiene i dårligere forfatning enn gang og sykkelveiene. Så her er det først og fremst snakk om syklistenes holdninger, og ikke dårlige gang og sykkelveier, det er jeg ikke i tvil om. Og jeg vil tro at dette gjelder for resten av landet også, ikke bare her hvor jeg bor. For det hele handler i bunn og grunn om syklistenes egoistiske behov for dyrking av egen kropp, samt at sykling langs bilveiene nok har et element av status i seg. I allefall for syklister seg i mellom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tigress Skrevet 7. juli 2009 #147 Del Skrevet 7. juli 2009 Tullprat. Her jeg bor, har vi helt nye gang og sykkelveier. Helt strøkne og med få avbrytelser. Likevel opplever jeg treningssyklister i veien hver bidige dag. For det hele handler i bunn og grunn om syklistenes egoistiske behov for dyrking av egen kropp, samt at sykling langs bilveiene nok har et element av status i seg. I allefall for syklister seg i mellom. Eg trur du ville få eit nytt syn på sykkelvegar om du freista sykle på deg over litt lenger distansar. Det du ikkje kan skjøne er mange avbrudd eller dårleg asfalt ser litt annsleis ut etter nokre mil. Dette med at det er status blant syklistar å sykle på vegen har ingenting med røynda å gjere, vi syklar på vegen fordi det er den einaste plassen vi kan trene på sporten vår. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skywalker Skrevet 7. juli 2009 #148 Del Skrevet 7. juli 2009 Samstundes må ein tole slikt som det her: eg sykla roleg langs ein veg, og det blei kø bak meg. Eg byrjar å sjå etter ein plass å stoppe, slik at eg kan sleppe bilane forbi meg. Eg vurderte å berre stoppe i vegkanten, men vegen var smal og lastebilen bak meg låg så tett at han truleg ville råka meg om eg berre stoppa der. Alternativet var å trille ut i ein åker, og det syntes eg ikkje er noko ein kan krevje. Etter ei stund, kan hende 500m finn eg endeleg ei avkjøring og stoppar. Og kva blir eg løna med - jau, ei rasande tuting. OK, så gjer eg som dei ønskjer seg, eg slepp dei forbi, og då er faen meg det gale også. Nett kome heim frå Danmark, for ei anna verd, altså! Sykkelstier overalt, god skilting, og bilar som ter seg som folk og ikkje som apar... Når jeg leser denne tråden ser jeg at neste å blir spennende for meg på mer enn en måte. Jeg skal nemlig på sykkeltur. Og jeg skal skrive reisebrev. Kanskje jeg samtidig kan si litt om hvordan jeg opplever veier, sykkelstier og slikt på min vei også? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kenneth Skrevet 7. juli 2009 #149 Del Skrevet 7. juli 2009 Tullprat. Her jeg bor, har vi helt nye gang og sykkelveier. Helt strøkne og med få avbrytelser. Likevel opplever jeg treningssyklister i veien hver bidige dag. Her er faktisk de fleste bilveiene i dårligere forfatning enn gang og sykkelveiene. Så her er det først og fremst snakk om syklistenes holdninger, og ikke dårlige gang og sykkelveier, det er jeg ikke i tvil om. Og jeg vil tro at dette gjelder for resten av landet også, ikke bare her hvor jeg bor. For det hele handler i bunn og grunn om syklistenes egoistiske behov for dyrking av egen kropp, samt at sykling langs bilveiene nok har et element av status i seg. I allefall for syklister seg i mellom.Apropos tullprat: Det er kanskje på plass å minne om at det var du som startet tullpratballaden ved å påstå at fanatiske syklister terroriserer bilister. Til tross for at syklistene prioriterer hovedveien fremfor gang- og sykkelstien, er du overbevist om at sistnevnte er å foretrekke for syklistene. Deres holdninger gjør altså at de sykler på veien på trass - for å terrorisere deg og andre. For å krydre tullpratet ytterligere, uttaler du deg om syklistenes kroppsdyrking. Og veisykling-status. Jeg tipper KGs server har plass til enda mer svada, så kjør på. Denne tråden inneholder mange saklige og velformulerte postulater. Hvorfor ignorerer du disse og heller fortsetter tiraden med tullprat? I innlegg nr. 123 stiller jeg noen spørsmål vedr. aggressiv holdning. Hva med å ta tak i disse? Men jeg antar det er mye enklere å ignorere de som har tatt seg bryet med å forsøke å forklare deg hvordan trafikken fungerer, og heller fortsette en tåpelig monolog der du ender opp med null troverdighet. Kanskje er det flere gjester som gir seg ut for å være TS? Det er vrient å tro at en og samme person klarer å hoste opp så mye rart. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest strykebrett Skrevet 7. juli 2009 #150 Del Skrevet 7. juli 2009 Hvorfor kan ikke du levere ifra deg lappen, hvis du ikke evner å ta hensyn til dine medtrafikanter? Det å være redd for å skade en myk trafikant som er veldig tett innpå siden av bilen min når det er motgående trafikk og jeg ikke har noen sted å flytte meg om han skull skjene litt ut.. er manglende hensyn og grunn til å levere inn førerkort. Ser ikke helt hvor du vil hen, kan du forklare nærmere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rimmern Skrevet 11. juli 2009 #151 Del Skrevet 11. juli 2009 Veldig godt sagt, kenneth. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. juli 2009 #152 Del Skrevet 16. juli 2009 Skjønner heller ikke hvorfor de sykler i veien når det er fortau langs veien! Fordi man skal passere gående i gangfart og fordi jeg synes det er viktigere at jeg ikke får fotgjengere til å føle seg utrygge, enn å forårsake at en bilist kommer 5 sekunder seinere frem til målet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. juli 2009 #153 Del Skrevet 16. juli 2009 Det å være redd for å skade en myk trafikant som er veldig tett innpå siden av bilen min når det er motgående trafikk og jeg ikke har noen sted å flytte meg om han skull skjene litt ut.. er manglende hensyn og grunn til å levere inn førerkort. Ser ikke helt hvor du vil hen, kan du forklare nærmere? La vær å kjør forbi når det er motgående trafikk. Om du kommer 5 sekunder senere frem dit du skal må det da være bedre enn å utsette et annet menneske for fare? Folk som kjører forbi med biler i mot er grunnen til at jeg sykler 1 meter fra kanten når jeg sykler på veien. Slik man skal gjøre for å ha noe å gå på hvis du blir skvisa. Vedder på at kjørelæreren din hadde satt kaffen i halsen hvis du kjører forbi syklister på den måten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjests Skrevet 16. juli 2009 #154 Del Skrevet 16. juli 2009 Jeg sykler i veien fordi jeg bryr meg om at gamle med gåstol, småbarn på sykkel, folk på tur med bikkja, barneflokker etc skal kunne føle seg trygge på gang og sykkelvei uten å få sjokkopplevelser når jeg suser forbi i 30km/t. Det er for å ta hensyn! Bilister derimot, i allefall de som her inne utrykker sin misnøye over syklister som sykler i veien, de er mest opptatt av å spare sekunder og komme raskest mulig frem selv om det går på bekostning av andres sikkerhet. Jeg forbeholder meg retten til å sykle slik jeg vurderer at er sikrest for meg og andre myke trafikanter. Hvor vidt en bilist må bremse ned og taper 20 sekunder på grunn av det finner jeg revnende likgyldig. Det er ikke slik at dersom du er bilist så har du monopol på å ha en grei og effektiv måte å komme frem på i trafikken. Du har like stor plikt til å ta hensyn som alle andre trafikanter. Begynn å sykle frem og tilbake til jobb eller et par mil transport eller trening i ny og ne så kanskje du får litt nyttig empatisk læring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anne Syklist Skrevet 16. juli 2009 #155 Del Skrevet 16. juli 2009 § 18. Særlige bestemmelser for syklende 3. Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand og i tilnærmet gangfart. Så det så - man skal sykle på veien - i allefall hvis man har til hensikt å trene eller komme frem raskere enn gangfart. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofie1 Skrevet 18. juli 2009 #156 Del Skrevet 18. juli 2009 Kvifor kan ikkje de som køyrer bil berre ta omsyn til syklistane? Kva gjer din irritasjon til ein legitim grunn til å gjere livet farleg for syklistane? Det er berre tull at det tek så lang tid å liggje bak syklistar, det er berre de som let dykk bli irritert. Problemet er at desse irriterte bilistane, som irriterer seg over lovleg atferd, set andre menneske i fare berre fordi dei irriterer seg. Det er bilistane si atferd som er problemet, ikkje syklistane. Er så enig med deg! Jeg både sykler og kjører bil og ser aldri noe problem i det å skulle passere syklistene. Her i området er det mange som sykler og gjerne i store grupper - men det er da aldri noe stort problem i å få passert de. Nei - nå får de som irriterer seg over syklistene. Ta heller sykkelen fatt selv, det er bare en super form for mosjon! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 18. juli 2009 #157 Del Skrevet 18. juli 2009 (endret) For noen dager siden var den en syklist som holdt på å sykle meg ned mens jeg gikk på fortauet. Til alles opplysning var det en 100 % brukbar sykkelsti rett ved siden av. Endret 18. juli 2009 av The Kitten Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Ida_* Skrevet 18. juli 2009 #158 Del Skrevet 18. juli 2009 For noen dager siden var den en syklist som holdt på å sykle meg ned mens jeg gikk på fortauet. Til alles opplysning var det en 100 % brukbar sykkelsti rett ved siden av. Holder på å sykle ned fotgjengere stadig vekk jeg......... Neida - ikke riktig så ille, men; håper ikke du var en slik fotgjenger som veldig mange er - nemlig en sånn som vimer til høyre og venstre uten forvarsel. Jada, jada - vet at det finnes bjeller, men hvis alle fotgjengere kan prøve å holde seg til høyre eller venstre på fortauet så blir det tryggere for både dere og oss som sykler (jeg er selv også fotgjenger rett som det er og vet at det ikke er vanskelig å la være å side på fortauet i ett sett). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 18. juli 2009 #159 Del Skrevet 18. juli 2009 Holder på å sykle ned fotgjengere stadig vekk jeg......... Neida - ikke riktig så ille, men; håper ikke du var en slik fotgjenger som veldig mange er - nemlig en sånn som vimer til høyre og venstre uten forvarsel. Jada, jada - vet at det finnes bjeller, men hvis alle fotgjengere kan prøve å holde seg til høyre eller venstre på fortauet så blir det tryggere for både dere og oss som sykler (jeg er selv også fotgjenger rett som det er og vet at det ikke er vanskelig å la være å side på fortauet i ett sett). Jeg holdt meg til venstre hele tiden. Jeg foretrekker forresten at syklister ikke bruker bjellen, for jeg svinger instinktivt til venstre, mens de fleste svinger til høyre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofie1 Skrevet 18. juli 2009 #160 Del Skrevet 18. juli 2009 Jeg holdt meg til venstre hele tiden. Jeg foretrekker forresten at syklister ikke bruker bjellen, for jeg svinger instinktivt til venstre, mens de fleste svinger til høyre. Ikke noe problem her... for jeg har ikke ringeklokke en gang. (den veier for mye når jeg sykler lange ritt). Roper heller i stedet at jeg kommer - om jeg en gang i mellom sykler på gang-og sykkelstien og det går noen der. Uanset så hopper jo folk himmelhøyt når man kommer. Derfor - sykler jeg som regel på veien og opplever som regel ingen problemer med det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå