Gå til innhold

Syklister i veien.


Gjest æøå

Anbefalte innlegg

Jeg ser at det er vår, når det kommer nok en sykkelhatertråd. Jeg registrerer at noen irriterer seg mest over syklister som ikke følger trafikkregler, og der er jeg helt enig. Som en som har syklet mye i trafiken selv, blir jeg ofte flau over mine medsyklister, som gir oss andre et dårlig rykte.

Men når det gjelder dere som irriterer dere over at syklister i det hele tatt finner veien ut i trafikkbanen, så får dere ingen sympati fra meg. Hvis dere noen gang hadde satt dere på en sykkel og forsøkt å sykle et lengre stykke i et visst tempo, ville dere sett at det å sykle på fortau fort ikke er noe reelt alternativ. Fortau vil uansett fort være mer trafikkfarlig enn å sykle i veien, og kombinerte gang- og sykkelstier okkuperes stort sett av barnevognmafiaer eller vimsete folk som på død og liv skal gå fire i bredden. Så om man skal sykle noe lengre enn bort til butikken, tar det faktisk mye tid å skulle senke farten og plinge på disse som går på gang- og sykkelstiene som om de skulle være deres private. Et annet moment for de som sykler langt, er også det at om ikke gang- og sykkelstiene er mer humpete, er det ofte mye mer opp og ned og fram og tilbake, sånn at det blir mindre effektiv sykling. Sykkelbaner i veibanen er den eneste fornuftige løsningen for tilrettelegging for syklister.

Jeg kjører selv (ufrivillig) bil daglig, og er det noe jeg tenker mye på som bilist, er det hvordan jeg forurenser. Når jeg ser folk som sykler, tenker jeg på hvor flott det er at noen velger å ta seg fram for egen, miljøvennlige maskin (selv om jeg vet at det å kjøre bil ikke alltid er et reelt valg - jeg skulle f.eks. gjerne ha syklet til jobb selv om jeg hadde kunnet). Det gir uansett plusspoeng i min bok, og jeg kan ha større tålmodighet. Om min tur sakkes med noen sekunder fordi jeg må vente til jeg kan kjøre forbi en syklist, ser jeg virkelig ikke hvordan det ødelegger dagen min.

Så. Min oppfordring. Til syklister: Lær dere trafikkregler - for deres egen og andres sikkerhet, og for at syklister skal bli mindre uglesett blant bilister. Kjører man i veien, skal man stoppe på rødt lys og for fotgjengere. Til bilister: Ta det nå med ro, og ikke oppfør dere aggressivt overfor syklister. Selv om de gjør dumme ting. De er tross alt myke trafikanter, og de fortjener ikke bilister som prøver å skremme dem eller stenge veien for dem. Hva med å heller ta deres oppfordring, og se om man selv kan velge andre og mer miljøvennlige alternativer i hverdagen?

Neste gang det kommer en syklist bak meg i nedoverbakke skal jeg kline meg inn i fortauskanten så han ikke kommer forbi og kjøre driiiitsakte..

Muahahahaaa ;)

Sympatisk. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ingenting imot syklister som følger trafikkregler og oppfører seg fint, som jeg sier det - det jeg har noe imot er at i et øyeblikk vil noen bli sett på som kjørende, i et annet som "myke trafikanter".. (Vet ikke hvordan jeg skal skille på det).

Jeg opplever ofte at syklister kjører på veien, i trafikken, og når det kommer et fotgjengerfelt, hiver de seg over det for å krysse veien. Forstår de ikke at de utgjør en fare for både meg, de som kommer i den andre retningen og seg selv når de plutselig svinger ut mot venstre fra kjørefeltet over over fotgjengerfeltet? - Hvis du er kjørende; nei, du kan ikke bruke fotgjengerfeltet - lurer på hvordan de hadde reagert om jeg plutselig kjørte over fotgjengerfeltet for å komme meg over til butikken på venstre side av veien...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også er det superirriterende når de sykler i veien, når sykkelstien ligger parallelt med veien. ARG!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også er det superirriterende når de sykler i veien, når sykkelstien ligger parallelt med veien. ARG!!!

Og det er faktisk superirriterende for oss som sykler når biler står parkert på sykkelstien! Neste gang kan det tenkes dere blir påkjørt av en sykkel bakfra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er faktisk superirriterende for oss som sykler når biler står parkert på sykkelstien! Neste gang kan det tenkes dere blir påkjørt av en sykkel bakfra...

Jeg parkerer ikke på sykkelstier, men hadde jeg gjort det, hadde jeg ikke vært så veldig redd for å bli påkjørt av en syklist. Tipper du hadde fått mer vondt enn meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg forstår nå veldig godt at folk sykler i bilveien. I Bergen f.eks bruker du livet som innsats om du sykler på fortauene. Kvaliteten på fortauene er rett og slett et hån mot gående og syklende. Men det er jo greit og ikke ta all plassen om en skal sykle i bilveien!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg parkerer ikke på sykkelstier, men hadde jeg gjort det, hadde jeg ikke vært så veldig redd for å bli påkjørt av en syklist. Tipper du hadde fått mer vondt enn meg. :)

Men jeg vil anta det koster mer for de som gjør det å fikse ripene i lakken enn det koster for meg å dulte oppi lømlene kontrollert bakfra ;)

Endret av donna julianna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er faktisk superirriterende for oss som sykler når biler står parkert på sykkelstien! Neste gang kan det tenkes dere blir påkjørt av en sykkel bakfra...

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører bil i Oslo sentrum daglig, og det mest irriterende jeg vet er damene som har funnet ut at de skal ha syklubb og sykler flere i bredden nedover Ullevålsveien mens de skravler i vei og ikke enser halen av biler som danner seg bak dem. Hvis de på død og liv må oppdatere hverandre på hva som har skjedd det siste året så får de gå av syklene og rusle på fortauet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg forstår nå veldig godt at folk sykler i bilveien. I Bergen f.eks bruker du livet som innsats om du sykler på fortauene. Kvaliteten på fortauene er rett og slett et hån mot gående og syklende. Men det er jo greit og ikke ta all plassen om en skal sykle i bilveien!

I mitt tilfelle er det ikke snakk om fortau, men helt ny sykkelvei, og da forstår jeg ikke hvorfor de skal sykle i veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kenneth
Også er det superirriterende når de sykler i veien, når sykkelstien ligger parallelt med veien. ARG!!!
I Vera Vinges innlegg står det ganske godt forklart hvorfor den parallelle stripen ikke nødvendigvis er så attraktiv. Sannsynligvis er det en gang- og sykkelvei også, noe som indikerer at du kan råke ut for objekter som det ikke er så koselig å passere i 40 km/t. (Men det er naturlig nok forskjell på folk som sykler fort og folk som "cruiser" i 15 km/t.)

Hvor lang er denne såkalte sykkelveien? Erfaringsmessig er lengden moderat. Når du er ute og sykler en del mil, er det lite attraktivt å bytte vei for et par kilometer.

Jeg er helt enig med de som irriterer seg over syklister som oppfører seg dårlig i trafikken. Når det er sagt så mistenker jeg en del av "syklist-haterne" for å ha generelt lav trafikkforståelse.

"Hvorfor bruker de ikke gang- og sykkelveien?"-argumentet er definitivt på topp 10-listen over dusteutsagn (med mindre syklisten som sagt er av den trege sorten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg montert en tynn metallpinne som ligner litt på gamle varselspinner på tvers under setet. Det fungerer svært bra.

Men nøyaktig hvorfor en masse bilister på død og liv må kjøre så nært at de riper opp lakken sin på varselspinnen min skjønner jeg ikke. Er det en motesak ?

Hehe.. Kjempebra idè. Det tror jeg jammen jeg skal gjøre også.Her om dagen holdt jeg på å bli meid ned av en tulling som absolutt skulle kjøre forbi meg da det samtidig kom en bil i mot. Jeg lå i 35 km i timen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må du ikke klage hvis det ryker en lykt eller to da :)

Det er vel strengt tatt syklistens problem det, men det skjer jo ikke for plutselig sykler syklisten på fortauet før han krysser gata på rødt lys og fortsetter på en fotovergang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sikkert spurt om tidliger og evt. svart på (har ikke lest hele tråden)

Hvorfor må syklister langs landeveien sykle to og to (eller flere) i bredden!!!?

Greit dersom de vil prate sammen, men når det kommer bil - hvorfor ikke sykle eterhverandre da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert spurt om tidliger og evt. svart på (har ikke lest hele tråden)

Hvorfor må syklister langs landeveien sykle to og to (eller flere) i bredden!!!?

Greit dersom de vil prate sammen, men når det kommer bil - hvorfor ikke sykle eterhverandre da?

Lurer jeg på også..

For et år siden syklet jeg en del selv og mye sammen med pappa. Ofte syklet vi på lite trafikkerte veier og lå side om side og pratet. Men vi fulgte likevel med bakover hele tiden tilfelle det skulle komme biler. Gjorde det det la den ene seg bak den andre til bilen hadde kommet forbi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer jeg på også..

For et år siden syklet jeg en del selv og mye sammen med pappa. Ofte syklet vi på lite trafikkerte veier og lå side om side og pratet. Men vi fulgte likevel med bakover hele tiden tilfelle det skulle komme biler. Gjorde det det la den ene seg bak den andre til bilen hadde kommet forbi.

Jeg sykler ikke to i bredden selv på trafikkerte veier, men begrunnelsen de som sykler på denne måten gir, er at det er mer trafikksikkert. At man syns lettere, og fordi bilene da må helt over i motsatt kjørefelt. Jeg kan delvis forstå det også, etter å ha blitt forsøkt skvist ut i grøftekanten av aggressive førere noen ganger.

Jeg vil også legge til at jeg gjerne legger meg ut i busslommer eller sykler delvis på gang- og sykkelstier, dersom det er smal og trafikkert bilvei, og jeg syns det er ok å ta litt hensyn. Men jeg mener prinsippielt at biler ikke har noen større rett på veien enn sykler, og det forundrer meg litt at så mange bilister tror det. Hvorfor er det sånn? Fordi bilene er større og sterkere? Det må da være flott at noen sykler/reiser kollektivt sånn at det blir færre biler på veiene for de som syns de må kjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Koala

Problemet i Oslo er at man rett og slett ikke har konstruert et veisystem hvor det skal være plass til sykler, fotgjengere og biler samtidig. Dermed er syklene nødt til vekselsvis å benytte vei og fortau.

Ofte er veibanen, sykkelveiene eller fortauene sperret av parkerte biler, søppelcontainere, ulovlige stillaser eller uteservering. Da må syklistene svinge rundt.

Det rare er at helt nye ombygninger i byen fortsatt ikke tar hensyn til sykler. De nye veiene rundt Oslo City er f.eks ikke sykkelvennlige i det hele tatt.

Gang og sykkelstier er en vits. De er fulle av høl og knust glass som ikke feies vekk. Skal de ha noen funksjon så må de vedlikeholdes og rengjøres på lik linje med veibanen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer jeg på også..

For et år siden syklet jeg en del selv og mye sammen med pappa. Ofte syklet vi på lite trafikkerte veier og lå side om side og pratet. Men vi fulgte likevel med bakover hele tiden tilfelle det skulle komme biler. Gjorde det det la den ene seg bak den andre til bilen hadde kommet forbi.

Det er flott gjort og etter min mening helt riktig! :smilyblomst:

Jeg sykler ikke to i bredden selv på trafikkerte veier, men begrunnelsen de som sykler på denne måten gir, er at det er mer trafikksikkert. At man syns lettere, og fordi bilene da må helt over i motsatt kjørefelt. Jeg kan delvis forstå det også, etter å ha blitt forsøkt skvist ut i grøftekanten av aggressive førere noen ganger.

Jeg vil også legge til at jeg gjerne legger meg ut i busslommer eller sykler delvis på gang- og sykkelstier, dersom det er smal og trafikkert bilvei, og jeg syns det er ok å ta litt hensyn. Men jeg mener prinsippielt at biler ikke har noen større rett på veien enn sykler, og det forundrer meg litt at så mange bilister tror det. Hvorfor er det sånn? Fordi bilene er større og sterkere? Det må da være flott at noen sykler/reiser kollektivt sånn at det blir færre biler på veiene for de som syns de må kjøre?

Jeg kan ikke fatte at to eller flere skal sykle i bredden framfor etterhverandre når det kommer biler bak!

At det er mere trafikksikkert å sykle mange i bredden bør du forklare nærmere!

Du er syklist...men er du bilist også?

Dersom /du er det så forstår du vel hvorfor det er mere trafikkfarlig for en bilist/syklist dersom det sykler mer enn en i bredden???

Med en gang en bilist ser en syklist så bremser bilen ned!

Dersom man skal "våge" seg litt ut og forbi syklisten så utøver man en risk - den risken blir overhodet ikke mindre dersom det ligger flere syklister i bredden!!!

Endret av Silmarill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lucy d-.-b
Neste gang det kommer en syklist bak meg i nedoverbakke skal jeg kline meg inn i fortauskanten så han ikke kommer forbi og kjøre driiiitsakte..

Muahahahaaa ;)

Det er faktisk ikke noe å spøke med, jeg lærte da jeg tok lappen at det er like mye mitt ansvar som bilist å legge meg inntil fortauskanten slik at syklistene ikke kommer forbi på høyre side som det er syklistenes ansvar å holde seg bak bilen (de ser ikke den farlige situasjonen som bilisten ser). Da bidrar jeg til å unngå at farlige situasjoner skapes!

Jeg er forøvrig en syklist som sykler i veien. Jeg har rett til det, jeg overholder trafikkreglene og gir retningstegn mm. Hvis jeg skulle syklet på fortauet hadde jeg heller valgt å ta bil eller buss, så ubekvemt er det på vei til min jobb. Personlig mener jeg at dette handler om naturlig utvalg; Syklister som ikke forstår meningen med rødt lys tar sjanser, og forstår de ikke at de faktisk taper hvis de kolliderer med en bil så får de ha det så godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk ikke noe å spøke med, jeg lærte da jeg tok lappen at det er like mye mitt ansvar som bilist å legge meg inntil fortauskanten slik at syklistene ikke kommer forbi på høyre side som det er syklistenes ansvar å holde seg bak bilen (de ser ikke den farlige situasjonen som bilisten ser). Da bidrar jeg til å unngå at farlige situasjoner skapes!

Jeg er forøvrig en syklist som sykler i veien. Jeg har rett til det, jeg overholder trafikkreglene og gir retningstegn mm. Hvis jeg skulle syklet på fortauet hadde jeg heller valgt å ta bil eller buss, så ubekvemt er det på vei til min jobb. Personlig mener jeg at dette handler om naturlig utvalg; Syklister som ikke forstår meningen med rødt lys tar sjanser, og forstår de ikke at de faktisk taper hvis de kolliderer med en bil så får de ha det så godt!

'En god syklist er noe annet lucy! Når du følger trafikkregler så er en syklist overkommelig!

Når det gjelder landeveissyklister som sykler flere i bredden, mener jeg at syklistene skaper en unødvendig farlig situasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...