Gjest æøå Skrevet 23. mai 2009 #1 Del Skrevet 23. mai 2009 Hvorfor må disse fanatiske syklist-terroristene i kondomantrekk, sykle midt i biltrafikken hele tiden? De sykler ikke bare en og en etter hverandre, men opptil tre og fire i bredden. Slik forsyner de seg av veien, og skaper irritasjon og kaos i trafikken. Men det verste er at de også skaper farlige situasjoner! Hvorfor benytter de seg ikke av gangveiene? Det bygges jo ut nye gang og sykkelveier stadig vekk, men syklistene fortsetter like fullt å terrorisere bilistene. Hvorfor? Jeg har jo hørt at de sykler på veien, fordi de mener at gang og sykkelveiene er for dårlige og hullete. For noe sludder. Bilveiene er vel så ofte i dårlig forfatning. De har også påpekt at de har rett til å sykle i veien. Mulig det, men selv om man har rett til noe, går det jo an å ta litt hensyn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest strykebrett Skrevet 23. mai 2009 #2 Del Skrevet 23. mai 2009 Ja, jeg vet! Blir minst like irritert av det som du! Men det som er enda verre enn å havne bak de er når de finner ut at de skal sykle opp på høyresiden av deg. Hater å ha en syklist på siden, er livredd for å ta livet av mennesket. Hvorfor kan de ikke bare sykle BAK bilen??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kara W Skrevet 23. mai 2009 #3 Del Skrevet 23. mai 2009 Huff, dette har begynt å irritere meg veldig også. Blir supernervøs hver gang de sykler tvers igjennom rundkjøringen. Den veien jeg kjører er det mange busslommer, og dersom de bare svingte innom disse hadde det vært langt tryggere å kjøre forbi. Og man mister da ikke så mange sekunder på det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest glad bilkjører Skrevet 23. mai 2009 #4 Del Skrevet 23. mai 2009 Jeg irriterer meg over syklister jeg også. Her jeg bor er gang- og sykkelstiene svært fine og uten hull, likevel insisterer de å sykle på veien. Det mange syklister glemmer (eller driter i) er at når de sykler på veien er de som kjøretøy å regne, og skal derfor følge samme regler som motoriserte kjøretøy. F.eks. skal de holde vikeplikten der det gjelder, signalisere hvor de skal i kryss og overhodet ikke sykle to eller flere i bredden! Dette ser man gang på gang ikke blir overholdt. Det skaper irritasjon og farlige situasjoner i trafikken. Og nesten hver gang det skjer en ulykke med syklister involvert, får billistene skylda for syklistenes totale neglisjering av trafikkregler og trafikkvett... Det skjer ofte ulykker pga at syklister raser over fotgjengerfelt i høy fart på sykkel, uten å se seg for og svært ofte på rødt. Ja, vi billister skal følge med og være aktsom, men når vi klarer å skjønne at rødt betyr stopp, burde syklistene også skjønne det. Dessuten burde syklister begynne å tenke over hvorfor det heter fotgjengerfelt... Ser de mopeder kjøre over fotgjengerfelt? Nei akkurat. Se nå til å hoppe av sykkelen og gå over som andre normale folk! Og da selvfølgelig helst på grønt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vesla86 Skrevet 23. mai 2009 #5 Del Skrevet 23. mai 2009 Jeg syns i grunnen det er greit med syklister i veien så lenge de har en viss fart på seg, ikke ligger mer enn en i bredden slik at det er mulig å kjøre forbi, og ikke minst, overholder trafikkreglene! Det er utrolig synd at enkelte idiotsyklister skal ødelegge for oss andre som, de få gangene man sykler i veien (feks fordi gang- og sykkelveien er full av fotgjengere) overholder alt av regler og prøver å unngå å være til irritasjon for bilistene. Syklister som sykler på rødt lys i lyskryss gjør meg så sinnsykt forbanna, skjønner de virkelig ikke at det de driver med er livsfarlig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
robotkalle Skrevet 23. mai 2009 #6 Del Skrevet 23. mai 2009 (endret) Syklister kan du kalle unge mennesker, da det er så vanlig å sykle at det ikke er noe som tyder på at det er noe spesielt annerledes med mennesker som sitter på sykler, enn det er med mennesker som setter seg i en bil. Vi ønsker alle å være så bekvemme og trygge som mulig. Når syklister ikke sykler på fortau, gangvei, sykkelvei, osv, så skyldes det at sykkelveier ikke oppfattes som bekvemme, trygge og at syklister generelt ikke gidder å gjøre en ekstraanstrengelse for å kjøre av og på disse veiene, samt bytte slange hver gang de punkterer, ettersom disse veiene vedlikeholdes dårligere enn omtrent alle andre veier. Statistisk sett, så viser undersøkelser fra europeiske land at det er tryggere å sykle i veien enn det er å sykle på gangveier og sykkelveier. Det er slik at den irritasjonen bilister har når de ser syklister i veien, ikke holder for at nok bilister med vilje skal kjøre ned syklister, i forhold til alle dødsfall som skjer, med de syklistene som bilister IKKE ser, som kommer fra gangveier og sykkelveier. Sykkelveier er bortkastede penger, om de ikke lages mer attraktive enn veialternativet, og det er sjelden. Det skyldes at det sitter nisser i statens veivesen. På kontinentet, så lages det sykkelstriper, og det er et mye bedre alternativ, for mennesker som bruker sykkel som et transportmiddel, og som evner å sykle over 20km/h Endret 23. mai 2009 av Mette Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
robotkalle Skrevet 23. mai 2009 #7 Del Skrevet 23. mai 2009 (endret) Jeg irriterer meg over syklister jeg også. Her jeg bor er gang- og sykkelstiene svært fine og uten hull, likevel insisterer de å sykle på veien. Og det er selvfølgelig syklistene du irriterer deg over, og ikke de som kaster bort penger på sykkelstier i stedet for å utvide veien med en stor sykkelstripe. Det mange syklister glemmer (eller driter i) er at når de sykler på veien er de som kjøretøy å regne, og skal derfor følge samme regler som motoriserte kjøretøy. F.eks. skal de holde vikeplikten der det gjelder, signalisere hvor de skal i kryss og overhodet ikke sykle to eller flere i bredden! Dette ser man gang på gang ikke blir overholdt. Det skaper irritasjon og farlige situasjoner i trafikken. Og nesten hver gang det skjer en ulykke med syklister involvert, får billistene skylda for syklistenes totale neglisjering av trafikkregler og trafikkvett... Tja. Du kan også si det slik at dersom du skal ta livet av noen i Norge, gjør det med bil, for billigere er det vel ikke mulig å komme unna. Det er nok humørbomber som aldri skulle sittet bak rattet. Hva gjelder regler, så har du helt rett, jeg gir faen i lys og andre regler, fordi jeg kan. Hadde du kunnet, så ville du med høy sannsynlighet gjort det du også. Det skjer ofte ulykker pga at syklister raser over fotgjengerfelt i høy fart på sykkel, uten å se seg for og svært ofte på rødt. Ja, vi billister skal følge med og være aktsom, men når vi klarer å skjønne at rødt betyr stopp, burde syklistene også skjønne det. Dessuten burde syklister begynne å tenke over hvorfor det heter fotgjengerfelt... Ser de mopeder kjøre over fotgjengerfelt? Nei akkurat. Se nå til å hoppe av sykkelen og gå over som andre normale folk! Og da selvfølgelig helst på grønt! Det er ikke bekvemt å hoppe av sykkelen. Endret 23. mai 2009 av Mette Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2009 #8 Del Skrevet 23. mai 2009 Hvorfor må disse fanatiske syklist-terroristene i kondomantrekk, sykle midt i biltrafikken hele tiden? De sykler ikke bare en og en etter hverandre, men opptil tre og fire i bredden. Det er fordi du ikke skal fristes til å gjøre en farlig forbikjøring. Mange bilfører driter om det kommer noen imot, og kjører forbi uansett. Det skaper farlige situasjoner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blubberella Skrevet 23. mai 2009 #9 Del Skrevet 23. mai 2009 Interessant hvordan enkelte automatisk tolker innleggene over her som at det påstås at alle syklister gjør feil... Det som skrives er at noen syklister eller mange syklister gjør sånn og sånn, ikke alle. Jeg er fullstendig enig i at en god del syklister har forferdelig dårlige manerer og totalt mangel på trafikkvett, og verst av alt; de lærer dette videre til sine barn... Dette gjelder selvfølgelig også en del bilførere, men i denne tråden var det nå en gang syklistene som var temaet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest strykebrett Skrevet 23. mai 2009 #10 Del Skrevet 23. mai 2009 Neste gang det kommer en syklist bak meg i nedoverbakke skal jeg kline meg inn i fortauskanten så han ikke kommer forbi og kjøre driiiitsakte.. Muahahahaaa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Koala Skrevet 23. mai 2009 #11 Del Skrevet 23. mai 2009 Nå har jeg montert en tynn metallpinne som ligner litt på gamle varselspinner på tvers under setet. Det fungerer svært bra. Men nøyaktig hvorfor en masse bilister på død og liv må kjøre så nært at de riper opp lakken sin på varselspinnen min skjønner jeg ikke. Er det en motesak ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Papirkurven Skrevet 23. mai 2009 #12 Del Skrevet 23. mai 2009 Visste dere at hester og høyhastighetssykler regnes som biler? At de derfor SKAL sykle midt i veien? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
angeleyes Skrevet 23. mai 2009 #13 Del Skrevet 23. mai 2009 Jeg irriterer meg over de syklistene som sykler i veien, men likevel ikke overholder trafikkreglene. Når en syklist bestemmer seg for å sykle i veien blir den likestilt med bilen og skal derfor følge samme regler. Det er det mange som ikke følger. Og de er farlige både for seg selv og andre. Og jeg skjønner ikke greia med at man må sykle flere i bredden eller sykle i en slags klynge. Da er det helt umulig å komme forbi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Papirkurven Skrevet 23. mai 2009 #14 Del Skrevet 23. mai 2009 Og jeg skjønner ikke greia med at man må sykle flere i bredden eller sykle i en slags klynge. Da er det helt umulig å komme forbi. Det er faktisk tryggest. Hvis du presser deg forbi en enkelt syklist er det mye større sjanse for at den blir feid av veien. Jeg irriterer meg mest over de bilistene som alltid har det så travelt at de presser seg fordi alle, tuter og herjer, og er så stressa at det er de som utgjør faren. La syklistene leve! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
løve Skrevet 23. mai 2009 #15 Del Skrevet 23. mai 2009 (endret) Jeg er både syklist og billist. Når jeg kjører bil irriterer jeg meg over syklistene som ikke kan trafikkregler og sykler som gale over veien på rødt lys, midt i veien osv. Når jeg sykler irritere jeg meg over bilene som komerm for nære, nesten går inn for å kjøre deg ned, parkerer i sykelfeltet, eller vrenger inn i sykkkelfelte slik at du nesten kolliderer med bilen. osv. Det finnes idioter både på sykkel og i bil....desverre Endret 23. mai 2009 av løve Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fropessor Snurre Skrevet 23. mai 2009 #16 Del Skrevet 23. mai 2009 (endret) Det er ikke bekvemt å hoppe av sykkelen. Man trenger da ikke hoppe av sykkelen. Hvis man står og venter på at det blir grønn mann (de få som gjør det) så kan man fint GÅ AV sykkelen. Det jeg irriterer meg over er når man har sykkelvei ved siden av fortauet og syklister sykler på fortauet og skaper farlige situasjoner for oss som enten skal ut en port med en barnevogn, en liten unge, oss selv, eller bilen. Har nesten blitt rent over ende av noen syklister som ikke bruker sykkelveien. Når sykkelveien er rett og fin og fortauet hompete og bulkete- da SKJØNNER jeg ikke syklistene. Og som ikke det er nok at vi som kommer ut av en port med enten det ene og det andre er i "veien" for syklistene, blir vi skjelt ut for å "hindre" dem. Jeg har kjørt ut av porten med bil en gang og så ei dame på sykkel som tråkket på sykkelen mot min venstre side. Jeg måtte stoppe for det kom noen biler. Bak bilen var sykkelfeltet. Tror dere damen syklet der? Neida, hun sto ved siden av bilen min til alle bilene hadde passert og SÅ syklet hun bak bilen min I sykkelfeltet før hun igjen syklet opp på fortauet. Hun VENTET altså til bilene som JEG ventet på hadde passert før HUN syklet bak meg. Det er jo da JEG som skal kjøre ut! Slike folk burde ikke fått lov til å sykle. Som syklist går jeg selv av sykkelen hvis jeg må fordi noen på et smalt fortau. Jeg har INGEN rett til å plinge for så og presse meg forbi. Jeg synes ikke at foreldre skal la ungene sine plinge på gamle damer på gaten for så å presse seg forbi og dytte dem ut på siden/ut på veien. Endret 23. mai 2009 av Fropessor Snurre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest- silje Skrevet 23. mai 2009 #17 Del Skrevet 23. mai 2009 Her jeg bor er de fleste syklister veldig flinke til å holde trafikkreglene, og derfor irriterer jeg meg ikke noe over dem. Kjører heller forbi når det er forsvarlig for både meg og syklisten. Eneste som kanskje syklister hadde trengt var speil, da kunne de ha funnet ut når en bil blinker seg ut for å kjøre forbi.. Kan godt forstå de som irriterer seg over syklister som ikke følger trafikkreglene, da syklistene ofte er voksne mennesker som har billappen selv. Når syklister sykler flere i bredden synes jeg er greit, da jeg har sett litt vel mange uforsvarlige forbikjøringer. Biler som legger seg alt for nærme syklisten når de skal forbi, siden det kommer en bil i motsatt kjørefellt, men forbi skal de uansett! Mange ganger har jeg vært nervøs for syklistens vegne! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sol79 Skrevet 24. mai 2009 #18 Del Skrevet 24. mai 2009 Hva gjelder regler, så har du helt rett, jeg gir faen i lys og andre regler, fordi jeg kan. Hadde du kunnet, så ville du med høy sannsynlighet gjort det du også. Det er ikke bekvemt å hoppe av sykkelen. Du kan faktisk ikke det. http://www.nettklikk.no/cgi-bin/payperclic....cgi?id=orsleie Neste gang det kommer en syklist bak meg i nedoverbakke skal jeg kline meg inn i fortauskanten så han ikke kommer forbi og kjøre driiiitsakte.. Muahahahaaa Det gjør jeg omtrent annenhver dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Koala Skrevet 25. mai 2009 #19 Del Skrevet 25. mai 2009 Du kan faktisk ikke det. http://www.nettklikk.no/cgi-bin/payperclic....cgi?id=orsleie Det gjør jeg omtrent annenhver dag. Må du ikke klage hvis det ryker en lykt eller to da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marlo Skrevet 25. mai 2009 #20 Del Skrevet 25. mai 2009 Syklister er greit når jeg kjörer personbil. Da er det som regel greit å kjöre forbi dem når det kommer en passende strekning. Når jeg kjörer vogntog derimot, så HATER jeg å möte på syklister. Med et så stort kjöretöy så trenger jeg å ha god flyt i trafikken, jeg trenger å komme opp i höyere hastighet för en bakken etc etc, noe som er umulig rett foran meg :/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå