Gå til innhold

Regler for import av bil fra Sverige


Gjest Gjest_Kaos_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Kaos_*

Min svenske kjæreste skal flytte til Norge og har heldigvis fått jobb her fra høsten, men hvordan får han med seg bilen sin? Han har norsk statsborgerskap dvs både svensk og norsk.

Hvor finner jeg informasjon om dette? Kan han kjøre lenge i Norge før han registrerer bilen som norsk og hvor mye må han beregne å betale i toll eller hvor finner man ut av dette?

Han vil ikke selge bilen.

Jeg har søkt på nett men har funnet lite...er ikke så flink til å søke så håper noen kan hjelpe meg her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan være et helvetes puslespill å finne ut av, men felles for de fleste tilfeller er at det lønner seg sjeldent - hvis det gjør det så er det veldig marginalt. Man kan vel kjøre bilen i et par uker (muligens én måned?) etter flytting, før man omregistrerer den og betaler helvetes mye penger for norsk mva. engangsavgift, toll og alskens idiotsk dritt. (JA, jeg er frustrert over bilavgiftene i Norge, og at det fører til at vi har en mye mer utrykk og utdatert bilpark enn ALLE andre land i Europa.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Det kan du ikke. Det er 14 dager eller 4 uker, tror jeg. Evt. har dette endret seg de siste årene - tolldirektoratet strammer jo stadig inn slik, og gjør det helt umulig å slippe unna noe som helst av kommunistafgiftsveldet her til lands.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man kun midlertidig bosatt i Norge kan man kjøre utenlandsk bil i inntil ett år. Dokumentasjon på at man kun er midlertidig bosatt må medbringes i kjøretøyet. Status som midlertidig bosatt kan forlenges med inntil ett år dersom det oppstår endringer i ansettelsesforhold (f.eks. forlenget prosjekt) og man søker før det første året er utløpt. For å være midlertidig bosatt kan man ikke ha vært i norsk folkeregister eller ha oppholdt seg mer enn 365 dager i Norge de 2 foregående årene.

Pendlere kan også bruke utenlandskregistrert bil i Norge. For å være pendler må man enten dagpendle, eller man må oppholde seg mindre enn 185 dager i året i Norge. Man kan som pendler heller ikke stå i norsk folkeregister eller ha ektefelle eller mindreårige barn i norsk folkeregister.

Kortversjon: er man ikke åpenbart utlending med utlendingfamilie, ikke kjør utenlandsk bil i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...