Gå til innhold

Kaukasisk Ovtcharka


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Jeg har lest litt om rasen og synes den høres praktfull ut og lurer på om det er noen som har erfaring med rasen.

Jeg vet den krever å bo landlig og ikke passer i en liten leilighet, at den er en gjeterhund med sterkt vokterinstinkt og at den blir stor!!!

Vil den foreksempel passe sammen best med en familie, eller går den som en enmannshund også?

Kan den gå løs blant sauer og andre dyr eller må den vennes til det og hvor mye spiser den? Jeg leste at den kan bli opp til 80 kg og noen ganger over 100...men hva er mest vanlig siden størrelsen/vekten kan variere fra 40 og oppover?

Jeg er blitt veldig nysgjerrig på denne rasen, men jeg vet ikke helt om jeg kan tenke meg en så stor hund selv. :)

Finnes det noen mindre raser som ligner Kaukasisk Otcharka i lynne og gjerne utseende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du lest saken om hun damen med rundt 50 hunder? En av rasene der var blant annet KO., det har du et eksempel på hvor grusomme hundene kan bli av feil behandling. Ekstremt eksempel, men sant.

Det er sikkert de som har rasen som får det til å fungere helt fint, men jeg har ikke hørt om noen enda. Om det finnes en raseklubb eller om du finner en oppdretter av rasen så kan sikkert de svare godt på de spørsmålene du har. Tror ikke rasen er så utbredt i Norge, men tror den er mer kjent i Sverige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er godt gjort å oppfatte ko som en "praktfull" rase, med mindre man har veldig spesielle behov. Grøss

Leonberger hadde kanskje vært et greit alternativ?

Endret av la Flaca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest antigartner

Vet om en familie som hadde en KO en periode. Det var lite vellykket. Familien var svært hundevant, og hadde erfaring med flere hunderaser fra før, særlig "giganthunder". Hunden måtte til slutt avlives, da den var aggressiv, lunefull og uforutsigbar både overfor barn, voksne og andre dyr. Dette på tross av en oppdragelse "etter læreboka", og et trygt og stabilt hjem og nærmiljø.

En konklusjon kan selvsagt ikke trekkes på grunnlag av ett enkelt eksempel, men summert med de andre advarslene i denne tråden, ville jeg betenkt meg.

Det finnes andre giganthunder med langt bedre rykte når det kommer til gemytt, f.eks Berner Sennen og New Foundlander.

Når det gjelder spørsmål om hunderaser og størrelse, så husk at en liten hund er akkurat like mye hund i hodet sitt, og trenger like mye mental stimulans. Små hunder er ikke enklere enn store hunder. Antall daglige turer og lengden på disse varierer heller ikke så mye som størrelsen skulle tilsi. Jeg sier ikke med dette at en chihuahua trenger like lange turer som en husky, men alle hunder krever tid og tur hver dag.

Endret av antigartner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Cevan
Jeg har lest litt om rasen og synes den høres praktfull ut og lurer på om det er noen som har erfaring med rasen.

Jeg vet den krever å bo landlig og ikke passer i en liten leilighet, at den er en gjeterhund med sterkt vokterinstinkt og at den blir stor!!!

Vil den foreksempel passe sammen best med en familie, eller går den som en enmannshund også?

Kan den gå løs blant sauer og andre dyr eller må den vennes til det og hvor mye spiser den? Jeg leste at den kan bli opp til 80 kg og noen ganger over 100...men hva er mest vanlig siden størrelsen/vekten kan variere fra 40 og oppover?

Jeg er blitt veldig nysgjerrig på denne rasen, men jeg vet ikke helt om jeg kan tenke meg en så stor hund selv. :)

Finnes det noen mindre raser som ligner Kaukasisk Otcharka i lynne og gjerne utseende?

Jeg har flere Kaukasisk Ovtcharka på min kennel. Du er velkommen til å besøke oss og treffe rasen. Kontakt informasjon finner du her: http://www.koinfo.org

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cevan
Har du lest saken om hun damen med rundt 50 hunder? En av rasene der var blant annet KO., det har du et eksempel på hvor grusomme hundene kan bli av feil behandling. Ekstremt eksempel, men sant.

Du har rett i at det er en grusom sak. Men hvor i all verden har du det fra at hundene ble grusomme? Av de 50 hundene var det 22 Kaukasisk Ovtcharka som var blitt mishandlet på det groveste igjennom flere år. Alle sammen ble evaluert av eksperter, og med unntak av 2 stykker ble alle sammen omplassert og lever i dag hos nye fornøyde eiere. Hvor mange andre raser tror du har en psyke som er så sterk at de kunne ha kommet igjennom en lignende oppvekst og allikevel fungere i hverdagen?

Det er sikkert de som har rasen som får det til å fungere helt fint, men jeg har ikke hørt om noen enda. Om det finnes en raseklubb eller om du finner en oppdretter av rasen så kan sikkert de svare godt på de spørsmålene du har. Tror ikke rasen er så utbredt i Norge, men tror den er mer kjent i Sverige

Vel, nå får du ihvertfall høre om en - meg :) Jeg har rasen og har hatt den i mange år. Mer intellegent hunderase finnes ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cevan
Hei

KO er en flott rase utseendemessig, ingen tvil om det. Det er likevel en hund som ikke er for alle og enhver. Til og med mange av de mest erfarne hundefolk må kaste inn håndkleet når det gjelder å være en KO eier.

Snakker du av erfaring om mennesker du kjenner her? Eller er det noe du har hørt?? Kom gjerne med konkrete eksempler på folk som har "kastet inn håndkleet" og hvorfor de gjorde det.

Anbefaler deg å ta en titt på en svensk dokumentar om rasen

http://svtplay.se/v/1504869/uppdrag_gransk...,p103536,2,f,-1

I dokumentaren ble det vist blandingshunder. Ikke en eneste renraset Kaukasisk Ovtcharka var med i programmet. Programleder prøvde i flere måneder å finne frem saker som omhandler rasen, og det eneste de kom opp med var diverse eiere av blandingshunder, samt en tidligere oppdretter som heller ikke har hatt noen suksess med de andre rasene han har prøvd...

Om man hadde valgt å gjøre et lignende program om en annen "stor" hunderase, så hadde man kanskje klart å finne frem til et par renrasede eksemplarer som man kunne bruke som skrekk eksempler, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå får du ihvertfall høre om en - meg :) Jeg har rasen og har hatt den i mange år. Mer intellegent hunderase finnes ikke.
Det vesentlige i et hundehold er evnen og viljen rasen har til å samarbeide med fører, og arbeidslyst. Det er gjerne slike hunder vi kaller "intelligente". Intelligens er null verdt alene.

Har du lyst til å kommentere denne?; http://svtplay.se/v/1504869/uppdrag_gransk...,p103536,2,f,-1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cevan
Det vesentlige i et hundehold er evnen og viljen rasen har til å samarbeide med fører, og arbeidslyst. Det er gjerne slike hunder vi kaller "intelligente". Intelligens er null verdt alene.

Akkurat det kommer vel an på hva man skal bruke hunden til. For meg er en intelligent hund, en hund som selvstendig kan ta egne beslutninger. Som lærer fort. Samarbeidsvilje er samarbeidsvilje, ikke intelligens. Hva som er vesentlig i et hundehold bestemmes av hver enkelt hundeeier, ikke av den generelle mening om. Det er jo en grunn til at det finnes over 400 forskjellige raser, noe for enhver smak :)

Merk deg at jeg ikke "markedsfører" rasen som den perfekte familiehund eller noe i den retning. Det finnes mange begrensninger for hvem som kan og bør eie en Kaukasisk Ovtcharka. Men slik er det jo på mange raser. De fleste raser passer ikke for absolutt alle mulige valpespekulanter, men kan uansett være den perfekte hunden for den perfekte eier.

Jeg har kommentert denne høyere opp her.

Uppdrag granskning brukte over 6 måneder på å planlegge denne dokumentaren. De kontaktet oppdrettere i Norge, Sverige og Finland, samt eiere av rasen i disse land. Uansett så klarte de ikke å finne frem til en eneste renraset Kaukasisk Ovtcharka som hadde bitt noen. De brukte over 30 % av sendetiden i programmet på en noe alkoholisert dame med en Schäfer / ko blanding. Deretter kom de med noen historier om bortløpte hunder (hunder som de ikke vet rasetilhørlighet på). Disse hundene kan være hva som helst, for eksempel Sarplaninac, Serra Da Estrela, Anatolske gjeterhunder, Leonberger blandinger etc. Mannen med vaktbolaget har kommersiell interesse i å fremstille hundene som aggressive og farlige, dessuten var ikke hundene hans renrasete SKK registrerte hunder. Ingen seriøse oppdrettere ble intervjuet i programmet, heller ingen representant fra raseklubben i Sverige. Derimot intervjuet de en mann som tok inn et par eksemplarer av rasen i 1994. Han har senere prøvd seg også som oppdretter på Kuvaz, men heller ikke denne rasen klarte han. Deretter får vi se ham sammen med sine Cane Corsoer i lek og kos. Utrolig vinklet. Hvorfor fikk vi ikke se noen KO'er i kos og lek??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor fikk vi ikke se noen KO'er i kos og lek??
Fordi de koser ikke vet du vel. ;)

Jeg er generelt skeptisk til media og er med på at det ofte presses frem en bra "story". Men det er vel liten tvil om at CO er en hund for spesielt interesserte, og det er jeg redd for at mange oppdrettere ikke tar hensyn til når de selger valper. Se bare på annonsene på Finn.no. Greit nok at det finnes drøssevis av oppdrettere på andre raser som heller ikke tar hensyn til valpekjøperne, men det har sjelden like store følger. Ikke minst fordi folk flest vet hvilke utfrdringer de vanskeligste, kjente rasene bringer med seg. Men tror man en KO er en godslig leonberger, nuffe type hund så risikerer man å skape et uhyre. Da jeg leste meg opp på rasen for 10 år siden var det enda ikke snakk om den i media, men det er ikke vanskelig å se ut fra beskrivelser og standard at det er snakk om en rimelig beintøff hund. Kombinasjonen intelligent, særdeles voktersk, selvstendig, gigantisk og med evnen til å gå i forsvar (angrep) og ta egne beslutninger ved behov - det er ikke noe hvermannsen har nytte av å ha i hus!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lamia Lenis
Jeg er generelt skeptisk til media og er med på at det ofte presses frem en bra "story". Men det er vel liten tvil om at CO er en hund for spesielt interesserte, og det er jeg redd for at mange oppdrettere ikke tar hensyn til når de selger valper. Se bare på annonsene på Finn.no. Greit nok at det finnes drøssevis av oppdrettere på andre raser som heller ikke tar hensyn til valpekjøperne, men det har sjelden like store følger. Ikke minst fordi folk flest vet hvilke utfrdringer de vanskeligste, kjente rasene bringer med seg. Men tror man en KO er en godslig leonberger, nuffe type hund så risikerer man å skape et uhyre. Da jeg leste meg opp på rasen for 10 år siden var det enda ikke snakk om den i media, men det er ikke vanskelig å se ut fra beskrivelser og standard at det er snakk om en rimelig beintøff hund. Kombinasjonen intelligent, særdeles voktersk, selvstendig, gigantisk og med evnen til å gå i forsvar (angrep) og ta egne beslutninger ved behov - det er ikke noe hvermannsen har nytte av å ha i hus!

Det er jeg enig i. Jeg tror ovtcharka er en fin hund for de rette folka, men absolutt ikke noe som bør anbefales til hvem som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy, for en provoserende dokumentar. Det finnes ikke farlige hunder, bare udugelige eiere. Uansett hva slags hund man anskaffer seg, skader det ikke med litt kunnskap om hva man driver med.

Om trådstarter ble skremt av svarene, hva med en Irsk ulvehund? De er store og stygge, men helt herlige. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...