Gå til innhold

6 uker gamle valper gis bort.


Gjest ts

Anbefalte innlegg

Jeg har sett en annonse der valpene er leveringsklare ved fylte 6 uker. Det er blandingshunder.

Vanlig praksis er vel å vente til valpene er 8 uker og jeg lurer på hva valpene går glipp av når de forlater sin mor så tidlig som ved 6. uke? Jeg har ikke tenkt å få en slik valp og har sett eksempler på føll som er tatt for tidlig fra hoppen, men jeg lurer på hva valpene går glipp av de to ukene de mister?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kort fortalt: De mister en ekstremt viktig del av sosialisering og oppdragelse. Det er i denne tiden at mor begynner å gå lei av dem, og dermed irettesetter uønsket oppførsel. De lærer seg at det er vondt å bli bitt, og får tusk når de biter enten mor eller søsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Synd at noen holder på slik. :(

Valpen til min mor var 5 uker da hun fikk ham.

Oppdretter ga ham bort for at moren ikke skulle ha hengepupper på utstillling. Kan du tro noe så teit?

Han klarte seg fint da, heldigvis.

Han ble 15 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort fortalt: De mister en ekstremt viktig del av sosialisering og oppdragelse. Det er i denne tiden at mor begynner å gå lei av dem, og dermed irettesetter uønsket oppførsel. De lærer seg at det er vondt å bli bitt, og får tusk når de biter enten mor eller søsken.

Takk for svar. Det samme skjedde med føllet som ble tatt fra hoppa for tidlig. Den gikk glipp av å bli irettesatt og avvist av moren og ble veldig vanskelig å håndtere da den ble ung ukastrert hingst med masse hormoner og en veldig aggresiv oppførsel.

Det samme vil vel gjelde en valp som blir tatt så tidlig fra moren, at den lett kan bli aggresiv og ha mindre sperre for å bite enn andre hunder? Eller kan samvær med en annen hund som setter en slik ung valp på plass gjøre sosialiseringsbiten moren skulle gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wacmoc
Takk for svar. Det samme skjedde med føllet som ble tatt fra hoppa for tidlig. Den gikk glipp av å bli irettesatt og avvist av moren og ble veldig vanskelig å håndtere da den ble ung ukastrert hingst med masse hormoner og en veldig aggresiv oppførsel.

Det samme vil vel gjelde en valp som blir tatt så tidlig fra moren, at den lett kan bli aggresiv og ha mindre sperre for å bite enn andre hunder? Eller kan samvær med en annen hund som setter en slik ung valp på plass gjøre sosialiseringsbiten moren skulle gjort?

Bikkja lærer ikke seg ordentlig at den ikke kan gjøre hva den vil, og dermed ikke vet helt hvordan den skal oppføre seg ovenfor andre hunder. Selv mener jeg at valper ikke bør bli tatt fra moren sin før den er 9 uker, men selv fikk jeg hunden min da han var 7 uker fordi oppdretter var idiot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme vil vel gjelde en valp som blir tatt så tidlig fra moren, at den lett kan bli aggresiv og ha mindre sperre for å bite enn andre hunder? Eller kan samvær med en annen hund som setter en slik ung valp på plass gjøre sosialiseringsbiten moren skulle gjort?

Bitehemming er det vesentligste her siden de ikke lærer det av andre hunder. I forhold til andre hunder har de "valpelisens" og mye mer blir godtatt enn fra større hunder. Annen sosialisering kan man klare selv og med andre hunder, men den blir likevel mangelfull i forhold til hva mor og søsken kan gjøre. Jeg hadde aldri kjøpt/tatt til meg en valp under 8 uker med mindre den var enebarn og morløs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...