Gjest Gjest_Søtnos_* Skrevet 22. mai 2009 #1 Skrevet 22. mai 2009 Jeg har en del nedfrossen aprikos-mos i fryseren som jeg ikke vet hva jeg skal gjøre med (var egentlig ment til babyen min, men han likte ikke de økologiske jeg hadde..hehe). Har noen en idé om hva jeg kan bruke det til? Gjerne kaker og sånt
Kvist Skrevet 22. mai 2009 #2 Skrevet 22. mai 2009 Lage en nøtte/mandelbunn og lage et tykt lag med aprikosmousse oppå? Mousse lager du ganske enkelt ved å legge i bløt gelatinplater (alt etter som hvor mye og hvor våt aprikospureen din er). Varm opp en liten del av pureen og løs opp gelatinen i dette. Bland med resten og vend det forsiktig inn i pisket krem. Hvis pureen er varm når du har blandet ut gelatinen må du vente litt før du blander den inn i kremen. Er du usikker på gelatinmengden så ta heller litt mye enn litt for lite. En liten likørskvett kan også være godt oppi sånn mousse Legg nøttebunnen i en ren springform og hell moussen over, glatt pent ut på toppen med en slikkepott og sett den kjølig i minst noen timer til den har stivnet. Aprikos og sjokolade er godt sammen, kanskje du kan pynte med sjokoladesnirkler av mørk sjokolade? Enten kjøpe ferdig eller smelte litt god, mørk sjokolade og risle den over en plastfoliekledd tallerken. Velger du å lage selv avkjøler du dem og knekker opp passe biter til å pynte med.
Gjest ts Skrevet 22. mai 2009 #4 Skrevet 22. mai 2009 Lage en nøtte/mandelbunn og lage et tykt lag med aprikosmousse oppå? Mousse lager du ganske enkelt ved å legge i bløt gelatinplater (alt etter som hvor mye og hvor våt aprikospureen din er). Varm opp en liten del av pureen og løs opp gelatinen i dette. Bland med resten og vend det forsiktig inn i pisket krem. Hvis pureen er varm når du har blandet ut gelatinen må du vente litt før du blander den inn i kremen. Er du usikker på gelatinmengden så ta heller litt mye enn litt for lite. En liten likørskvett kan også være godt oppi sånn mousse Legg nøttebunnen i en ren springform og hell moussen over, glatt pent ut på toppen med en slikkepott og sett den kjølig i minst noen timer til den har stivnet. Aprikos og sjokolade er godt sammen, kanskje du kan pynte med sjokoladesnirkler av mørk sjokolade? Enten kjøpe ferdig eller smelte litt god, mørk sjokolade og risle den over en plastfoliekledd tallerken. Velger du å lage selv avkjøler du dem og knekker opp passe biter til å pynte med. Wow! Jeg er imponert. Takk for godt tips, dette må prøves ut. Fikk helt vann i munnen jeg, hehe
Tonka Skrevet 22. mai 2009 #5 Skrevet 22. mai 2009 (endret) Sachertorte! Mmmmmm...!!! Klassisk østerrisk sjokoladekake med et lag aprikossyltetøy i midten - får vann i munnen bare av tanken. Åh, det skal jeg lage i morgen... Endret 22. mai 2009 av Tonka
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå