Gå til innhold

Jeg vurderer å bestille reise til Roma

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Camilla_*
Skrevet

Jeg vurderer å bestille reise til Roma i September, og har derfor noen spørsmål angående reisemålet :) :

- Hva bør jeg få med meg? Jeg har fire dager der nede.

- På hvilken restauranter er det bra å spise?

- Hvordan er været der nede på den tiden? og er det mye turister der i September?

- Hoteller å anbefale?

- Hvor kan jeg få tak i den billigste reisen til Roma? Jeg bor på vestlandet, og Ryanair går herifra, vurderer å bestille Ryanair til London, og så fra London til Roma.

- Har noen reist med Ryanair? Hvordan er dette? er litt skeptisk til Ryanair..

Tusen takk for svar ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg og sambo var der i 2007, og det var helt fantastisk! Våre favoritter var Vatikanet med Peterskirka (veldig spesiell stemning nede i gravkammerene til pavene), en rusletur rundt Colosseum og bortover Forum Romanum, Trevifontenen, Piazza Venezia og Pantheon.

Vi hadde dårlig tid, så vi rakk ikke å besøke så veldig mange steder. Men bare det å gå rundt i byen er utrolig, det dukker opp bygninger og severdigheter rundt alle hjørner! :)

Det vi syns var bortkastet tid, var å gå inn i Colosseum, samt Spansketrappen. Det var bare en vanlig trapp full av folk, hehe.

Det som rakk å bli vår favorittrestaurant, var en som het Rossopomodoro. Den ligger i Via di Torre Argentina tror jeg.

Det var vel det eneste jeg kunne svare på av spørsmålene dine ;)

Skrevet

Ryanair er helt OK. De er punktlige og har aldri opplevd en forsinkelse eller noen problemer med dem. Men det er ikke super service - men på en 2 timers flytur er ikke det noe stress. Ryanair har mange tilleggsgebyrer, så det kan være like billig å reise med Norwegian via Oslo.

Det du bør se i Roma er: Trevifontenen, Collosseum (ihvertfall utenfra), Forumruinene (ved collosseum), Pantheon, og man må jo besøke Vatikanet. Spansketrappen er jo nesten obligatorisk - fin utsikt fra toppen, og man kan spasere videre inn i Borgheseparken.

Ville også anbefalt et besøk i bydelen Trastevere med sine trange gater og sjarmerende små butikker og spisesteder.

Det er jo vakre ting å se på rundt hvert et hjørne, og sentrum er relativt kompakt - så det beste er å ta med en lommeguide med et godt kart og bare traske rundt. Det er også koselige restauranter rundt i hele byen, bare sjekk at det ikke kun er turister som er kunder - men at italienerne selv går dit, da vet du at maten er god.

Det er alltid mye turister i Roma, og spesielt i sommerhalvåret.

Skrevet
Spansketrappen er jo nesten obligatorisk - fin utsikt fra toppen, og man kan spasere videre inn i Borgheseparken.

Kan man?!?!? Hm, da skulle vi visst gått opp der alikevel :ler:

Gjest Gjest_Camilla_*
Skrevet

Tusen takk for svar :) Har sjekket opp prisforskjell på Ryanair og Norwegian. Prisforskjellen er stor; hele 1500 kr. Så jeg reiser heller med Ryanair tror jeg...Dessuten må jeg mellomlande to plasser ned Norwegian istedenfor en gang med Ryanair.

Skrevet

Hei

Kona og jeg var i Roma for noen år siden og det er en utrolig flott by. Her er et reisebrev med bilder og linker som jeg laget etter turen http://gardkarlsen.com/rome_italy.htm og det inneholder også info om hvor vi bodde, restauranter vi spiste på etc. Jeg vil anbefale at du kjøper en guidebook hvis det blir noe av turen :-) Ellers når det gjelder vær: se på http://www.weatherbase.com/weather/weather...mp;units=metric

Flybilletter: har du sjekket med KLM, Lufthansa og SAS? Sjekk også på finn.no og hvis du kan være fleksibel på avreise tidspunkt så kan en finne bra priser.

Ta kontakt hvis du har noen spørsmål ifm reisebrevet :-)

Skrevet

*mine innlegg* vi skal på bryllupsreise neste septemer, og Roma ligger høyt oppe på lista!

Gjest norah
Skrevet

hvis du er interessert i kunst og kultur, ville jeg satt av en hel for/ettermiddag i vatikanmuseet og peterskirken.

grunnen til at jeg sier dere bør sette av mye tid er rett og slett fordi det er mye kø...og jeg mener: LANG. og det andre er at stedet er så enormt og storslått at det bare tar lang tid å se alt.

veldig spesiell historie for kirken også, som jo ble finansiert ved avlat......ikke fullt så fantastisk, men.

men, du er fortere innenfor enn du skulle tro - og det er bare så verdt det at jeg kan ikke få sagt det. (vel og merke hvis du liker å gå på museer o.l)

selv om trevifontenen er en turistbombe, så anbefaler jeg dette som en avlslutning på kvelden, gjerne akkopagnert av en gelato :jepp:

ellers vil jeg legge til at fire dager er ganske lite til denne byen, men hvis du ikke kan være lengre, så kan du ikke det.

det generelle tipset må jo være å velge ut noen få ting du skal se, og ellers bare nyte byens atmosfære.

shopping er ikke noe særlig, så jeg ville konsentrert meg om de vanlige monumentene og flotte kirker.

ved collosseum(som ikke er verdt den lange køen) finner man også palantins hager(du betaler for å se begge deler uansett) - og det er virkelig verdt en rusletur.

Gjest Gjest
Skrevet

Roma er en by hvor attralskjonene ligger rundt hvert hjørne, man trenger ikke å aktivt oppsøke noen steder, de bare er der.

Slapp av, nyt stemning, drikk vin, kjøp klær i designerbutikker og kos deg. Roma er fantastisk å besøke en dag og fantastisk å besøke i 14 dager!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...