MellonCollie Skrevet 21. mai 2009 #1 Skrevet 21. mai 2009 Vi skal gifte oss om en måneds tid, og en av våre gode venner som er gjest tåler hverken melkeprodukter eller gluten. Er det noen som har forslag til kakeoppskrifter uten noe av dette? Han er selv ikke så nøye på det, og mener at så lenge han har kaffe er alt ok - men jeg vil jo gjerne forsøke å ordne noe i det minste.
leirbål Skrevet 21. mai 2009 #2 Skrevet 21. mai 2009 Har ingen oppskrifter lenger, dessverre. Men du kan jo lage det meste med glutenfritt mel, og soyamelk. De har det på helsekostbutikker. Lag gjerne et lite kort ved kaken om at den er gluten og laktosefri, så ikke alle andre spiser opp kaken før han får forsynt seg.
venus_ Skrevet 21. mai 2009 #3 Skrevet 21. mai 2009 Vi skal gifte oss om en måneds tid, og en av våre gode venner som er gjest tåler hverken melkeprodukter eller gluten. Er det noen som har forslag til kakeoppskrifter uten noe av dette? Han er selv ikke så nøye på det, og mener at så lenge han har kaffe er alt ok - men jeg vil jo gjerne forsøke å ordne noe i det minste. Kan han spise smør?
MellonCollie Skrevet 21. mai 2009 Forfatter #4 Skrevet 21. mai 2009 Har ingen oppskrifter lenger, dessverre. Men du kan jo lage det meste med glutenfritt mel, og soyamelk. De har det på helsekostbutikker. Lag gjerne et lite kort ved kaken om at den er gluten og laktosefri, så ikke alle andre spiser opp kaken før han får forsynt seg. Ja, det er jo en mulighet det.. Har ingen særlig erfaring med det, men både melet og soyamelken brukes bare akkurat på samme måte som vanlig mel og melk? Kan han spise smør? Nei, ingenting som er basert på noe med melk. Så ikke smør heller..
leirbål Skrevet 21. mai 2009 #5 Skrevet 21. mai 2009 Da må du kjøpe smør uten melk. Husker ikke om det finnes på matbutikkene, men helsekost har det. Jeg levde på en streng diett uten bla. melk og gluten i mange år, og satt enormt pris på at noen laget et alternativ til meg, selv om jeg også sa på forhånd at det ikke var nødvendig.
leirbål Skrevet 21. mai 2009 #6 Skrevet 21. mai 2009 Ja, det er jo en mulighet det.. Har ingen særlig erfaring med det, men både melet og soyamelken brukes bare akkurat på samme måte som vanlig mel og melk? Ja. Melet er vanskeligere å bake med, men det går. Du kan også bestille ferdige kaker hos noen konditorier. Bare spesifiser hva han ikke tåler.
MellonCollie Skrevet 21. mai 2009 Forfatter #7 Skrevet 21. mai 2009 Tusen takk for svar leirbål - jeg tror nok det siste forslaget ditt, om å forsøke å bestille uten noen "farlige" ingredienser, er en smart ting! Har ikke lyst til å sette det bort til noen andre, siden det fort blir både dyrere og vanskeligere å bake en slik kake. Og selv har jeg sikkert nok å tenke på om ikke jeg skal bake altfor mye selv (Når han er på besøk her vanligvis, så har vi brukt å enten lage en fruktsalat, og / eller kjøpt slike ferdig-muffins som finnes på Ultra etc. Så kan hende jeg lager en fruktsalat også, men det er jo sånn som typisk mange forsyner seg av).
Gjest nextlife Skrevet 21. mai 2009 #8 Skrevet 21. mai 2009 Banankake En gammel tråd på KG En blogg med oppskrifter Troikakake
MellonCollie Skrevet 21. mai 2009 Forfatter #9 Skrevet 21. mai 2009 Her er det noen som er bedre til å søke enn meg ja TUSEN takk! Der tror jeg du løste alle mine problemer; appelsin- og mandelkaka så jo genial ut! Ikke så vanskelig å lage heller virker det som. Da får vi bare håpe den er god (men da har jeg i alle fall prøvd)
Gjest nextlife Skrevet 21. mai 2009 #10 Skrevet 21. mai 2009 Her er det noen som er bedre til å søke enn meg ja TUSEN takk! Der tror jeg du løste alle mine problemer; appelsin- og mandelkaka så jo genial ut! Ikke så vanskelig å lage heller virker det som. Da får vi bare håpe den er god (men da har jeg i alle fall prøvd) Bare hyggelig, lykke til
Idnar Skrevet 21. mai 2009 #11 Skrevet 21. mai 2009 Hvis du skal bake med glutenfritt mel, kan du bare bytte ut melet med glutenfritt. I kakebakst er ikke noe mer vanskelig med glutenfritt enn med vanlig mel! Det er mye verre med gjærbakst. Det er ikke alle konditorier som kan lage det du ønsker! Jo, du kan nok bestille en glutenfri kake, men IKKE vær for sikker på at de er like nøye på det som de burde! Jeg har jobbet på konditori der de gjerne har laget glutenfrie kakebunner, men kjevler ut marsipan med hvetemel! Eller bruker pynt på kaken som er mye gluten i! Da er vitsen borte! Det er nemlig veldig lite som skal til før man får i seg noe man ikke skal! Jeg har også laget marsipankake som både er gluten og melkefri. Oppskriften på kakebunn står på pakken (bruker da TORO glutenfri kakemix) den blir kjempegod og alltid vellykket. Så brukte jeg Menkomel. Det seger de på helsekost og velassoterte dagligvarebutikker som coop obs, ica maxi, meny osv. Pisket det som vanlig fløte. Den blir mye stivere enn vanlig krem. En kake som er gluten og melkefri er kransekake! Det er jo ganske vanlig i brylluper! Ellers så var jeg nettop i et bryllup der de tenkte på oss som ikke kan spise hva som helst. De hadde laget kokusbollekake. Den var veldig populær for alle! OBS! Bare pass på at kokesjokoladen er gluten og melkefri!
øyenstikker Skrevet 24. mai 2009 #12 Skrevet 24. mai 2009 Marengskake eller pavlova uten krem er også fint for oss som ikke tåler gluten eller melk. Jeg lager marengsbunn. Og lager eggekrem med søyafløte og melkefri margarin, og har denne over. Tilslutt kutter jeg opp frukt (jordbær passer godt) og legger oppå. Nam nam Suksessterte er også fin å lage gluten og melkefri. Har ikke mel i seg i utgangspunktet. Bytt til melkefri margarin og soyafløte i eggekremen, og du er i mål:-)
Mixelite Skrevet 25. mai 2009 #13 Skrevet 25. mai 2009 Jeg har også laget marsipankake som både er gluten og melkefri. Oppskriften på kakebunn står på pakken (bruker da TORO glutenfri kakemix) den blir kjempegod og alltid vellykket. Så brukte jeg Menkomel. Det seger de på helsekost og velassoterte dagligvarebutikker som coop obs, ica maxi, meny osv. Pisket det som vanlig fløte. Den blir mye stivere enn vanlig krem. menkomel inneholder kjernemelkpulver og er ikke bra hvis man ikke tåler melkeprotein.
Vera Vinge Skrevet 25. mai 2009 #14 Skrevet 25. mai 2009 Ja, det er jo en mulighet det.. Har ingen særlig erfaring med det, men både melet og soyamelken brukes bare akkurat på samme måte som vanlig mel og melk? Nei, ingenting som er basert på noe med melk. Så ikke smør heller.. Jeg kjøper melkefritt smør (blå pakke) i vanlige matbutikker. Bare sånn til opplysning. Som en annen nevner - ikke velg gjærbakst om man er uerfaren med glutenfri bakst. Jeg har også smakt noen merkelige eksempler på formkakelignende kaker. Jeg ville mao. valgt en kake hvor det ikke er ment å skulle være veldig mye mel eller hvor det også er mye fuktighet. Eller en kake som er naturlig glutenfri. F.eks. nøttebunn, som bare består av eggehviter, nøtter og melis. Med melkefritt fyll og frukt. Veldig enkelt.
Lille Rosa Skrevet 27. mai 2009 #15 Skrevet 27. mai 2009 Suksesskake er jo alltid en hit, og kan fint lages uten gluten og melk Til bunnen er det i hovedsak mandler, og noen liker å bruke litt mel i. Da kan man fint bruke en spiseskje med glutenfritt mel. Til smørkremen finnes det melkefritt smør som jeg regner med at går fint. Har kun laget kaken som glutenfri, så har ikke erfaring med dette melkefrie smøret, men verdt et forsøk
Støvletthæl Skrevet 27. mai 2009 #16 Skrevet 27. mai 2009 Hva med denne? http://www.cacaoweb.net/sjokoladekaker/sjo...-uten-mel1.html Sånn kake som dette er kjemepgodt, bare bytt ut smøret med melkefritt smør og bruk riktig type sjokolade.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå