Gjest nad Skrevet 20. mai 2009 #1 Del Skrevet 20. mai 2009 Hei! Jeg vurdere å kjøpe bil. Jeg er 25år gammel. En venn sa til meg at det var ikke lurt å gjøre det og han kjenner ingen som har tatt på seg billån - han mener det er bedre å spare opp å betale alt kontant. Men hva er vanlig? Er det egentlig som han sier eller hva? Tenker på å låne 20.000kr fra banken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2009 #2 Del Skrevet 20. mai 2009 Hvor mye penger har du selv da? Og hvor gammel er bilen du skal kjøpe? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nad Skrevet 21. mai 2009 #3 Del Skrevet 21. mai 2009 Hvor mye penger har du selv da? Og hvor gammel er bilen du skal kjøpe? Mener du inntekt? Da har jeg 280.000 p år, og mann 200.000 p år. Før skatt. bilen er en 2006 mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Troyamin Skrevet 21. mai 2009 #4 Del Skrevet 21. mai 2009 Trodde det mest gunstige var å få inn billån i huslånet? Er mange banker som er greie sånn. Vet ikke selv, da vi heldigvis er blitt gjeldfrie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2009 #5 Del Skrevet 21. mai 2009 Trodde det mest gunstige var å få inn billån i huslånet? Er mange banker som er greie sånn. Vet ikke selv, da vi heldigvis er blitt gjeldfrie Billån over 20 år??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Troyamin Skrevet 21. mai 2009 #6 Del Skrevet 21. mai 2009 Billån over 20 år??? Er faktisk mange som gjør dette. Selv har jeg ikke forstått det... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2009 #7 Del Skrevet 21. mai 2009 TS, jeg lurte på hvor mye du hadde i egenkapital til bilkjøp. Alder på bilen, fordi er bilen for gammel får du ikke lån med sikkerhet i bilen uansett. Hvor mye du tjener spiller liten rolle når man ikke vet hvilke andre gjeldsforpliktelser du/dere har. Når det gjelder å heller låne på bolig, så gjør man ofte det fordi en får bedre rente pga. at banken har bedre sikkerhet i fast eiendom enn i en bil. Selv om man låner på bolig for å kjøpe bil, betyr ikke det at en bruker 20 år på å betale dette ned. Låner en penger til bil, bør lånet nedbetales i løpet av 3 år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2009 #8 Del Skrevet 21. mai 2009 Grunnen til at man tar opp ekstra på huslånet er at man får lavere renter på huslånet enn et typisk billån. Stiller man sikkerhet i huset er det mindre risiko for banken, dermed lavere rente. Personlig mener jeg at det er tull å bruke mye på bil. Norge er lagt opp slik at bil har høye avgifter på bil, dette for at de mener at de som kjører dyre biler har gode inntekter. Selv kjører jeg en Toyota Carina E. Billigbil til de grader, aldri noe galt, og den får deg fra a til b. Jeg bruker heller pengene på noe som ikke har særskilt høye avgifter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rimmern Skrevet 21. mai 2009 #9 Del Skrevet 21. mai 2009 Å dytte et billån inn i huset betyr at man betaler på bilen i 20, 25 år - altså mange år etter at bilen er kondemnert. Det er, økonomisk sett på sikt, noe av det dummeste man kan gjøre. Men hvis man har mange hundre tusen å gå på opp mot takst, så kan det også være en grei måte å gjøre det på. Billån er ellers dyrt, men pleier gjerne ikke å være lengre enn 5 år - syv år i noen tilfeller. Høy rente i forhold til huslån, men man betaler det tross alt ned litt raskere. Det er selvsagt også det ALLER beste å betale cash, men det er det naturligvis ikke alle som kan. Og det hjelper lite å spare i et år eller to hvis man trenger bilen nå. Min konklusjon: 20.000 i billån er veldig lite penger, og det skal godt gjøres at det er ufornuftig, 200.000 er heller ikke spesiellt mye, men det merkes jo på økonomien hver måned. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2009 #10 Del Skrevet 21. mai 2009 Er lite vits i ta opp lån på 20000 vel? D går vel an å spare såpass når dere lever på to lønnsinntekter? Ellers er det jo vanlig å ta opp lån når man kjøper dyrere bil. Jeg tok opp lån på 150000kr til bilkjøp i vinter. Det kalles boliglån, men går kun over 5 år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2009 #11 Del Skrevet 21. mai 2009 Kan du ha glemt en null? Hvis det er snakk om en såpass ny bil og dere kun mangler 20.000,- (noe som er så lite at mange banker ikke engang vil gi det som et billån) så ville jeg så absolutt anbefale at dere tar dere tid til å spare opp resten også. Dere må jo da i så tilfelle ha spart en god del allerede. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nad Skrevet 21. mai 2009 #12 Del Skrevet 21. mai 2009 Kan du ha glemt en null? Det gjørde jeg :-( Bilen er en 200.000kr 2006 Volvo. Hvordan er det mulig å få et huslån for å betale en bil?! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2009 #13 Del Skrevet 21. mai 2009 Hvordan er det mulig å få et huslån for å betale en bil?! Først må du eie en fast eiendom, og denne må da være gjeldfri eller gjelden må være så lav at banken er villig til å øke lånet, slik at banken fortsatt har sikkerhet (pant) i den fast eiendom som vil dekke det du skylder banken. Pant i fast eiendom blir regnet som bedre sikkerhet enn en motorvogn, fordi de så og si alltid faller i verdi, mens en fast eiendom stort sett øker i verdi. Poenget med pant/sikkerhet, sett fra banken side, er at hvis du går konkurs, vil det ikke være nok til alle kreditorene. De som har pant, kan realisere panteobjektet, og vil få dekket sitt krav så langt slagssummen dekker pantekravet. Låner du 100.000 til bil, og går konkurs 2 år senere, får banken bare 50.000 når bilen selges. For det overskytende beløpet må da banken nøye seg med dividene, de få prosentene de usikrede kreditorene må dele. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yoshi Skrevet 29. mai 2009 #14 Del Skrevet 29. mai 2009 En bilforhandler fikser gjerne billån for deg mens du er der og kjøper bil. Vi kjøper nye bil imorgen og de fikser alt. Vi har en innbyttebil og tar lånet over 8 år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå