Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2009 #1 Skrevet 20. mai 2009 Jeg er 100% sikker på at jeg har fått urinveisinfeksjon,men har lite lyst til å tilbringe timer på legevakten-ringte, og de sa at jeg ville komme lengst bak i køen. Har lest at det går over av seg selv, hvor lang tid vil det ta? Det gjør så voooondt!
twinklestar Skrevet 20. mai 2009 #2 Skrevet 20. mai 2009 Jeg er 100% sikker på at jeg har fått urinveisinfeksjon,men har lite lyst til å tilbringe timer på legevakten-ringte, og de sa at jeg ville komme lengst bak i køen. Har lest at det går over av seg selv, hvor lang tid vil det ta? Det gjør så voooondt! jeg har ogsaa lest at det gaar over av seg selv... men min erfaring er at det er like greit aa faa tak i antibiotika med en gang... for ja, det er ikke noe godt! Andre tips hvis du ikke drar til legen, som du sikkert har hort ogsaa... drikk mye! og gjerne tranebaerjuice! god bedring!
Essie_ Skrevet 20. mai 2009 #3 Skrevet 20. mai 2009 Drikk mye, og drikk surt (appelsinjuice), og ta gjerne store mengder c-vitamin. Dette forsurer urinen og gjør at bakteriene trives dårligere. Men jeg ville uansett avtalt time hos legevakten, ubehandlede UVIer kan spre seg og forårsake nyrebekkenbetennelse og septikemi. Hverken behagelig eller ufarlig. Avtaler du time hos legevakten slipper du forhåpentligvis å vente alt for lenge, det er jo ikke snakk om noen langvarig konsultasjon, heller.. God bedring!
Aftensol Skrevet 20. mai 2009 #4 Skrevet 20. mai 2009 Du kan også vente til fredag, ringe fastlegen tidlig på dagen og få en hastetime... Det har jeg brukt å gjøre hvis jeg har fått urinveisinfeksjon Og ellers, som flere andre her sier, drikk masse vann og juice!
Gjest Tanita Skrevet 20. mai 2009 #5 Skrevet 20. mai 2009 Har du smerter er det bedre å få hjelp så raskt som mulig så slipper det å utvikle seg. Får du blod i urinen må du iallefall oppsøke legevakta. God bedring!
Haris Pilton Skrevet 20. mai 2009 #6 Skrevet 20. mai 2009 Jeg pleier å gå på legevakten (eller til fastlegen om hun har åpent) samme dagen jeg merker UVI, dagen etter pleier det nemlig bli så uutholdelig smertefullt at jeg synes det er like greit å starte antibiotikakuren snarest mulig. Det er verdt ventetiden på legevakten Forøvrig ringte jeg legevakten en kveld jeg hadde det og lurte på om det var noe som hastet og hun sa at det var sjeldent noe som gikk over av seg selv men at det derimot som regel blir verre og verre.
angeleyes Skrevet 21. mai 2009 #7 Skrevet 21. mai 2009 Jeg ville dratt på legevakten. Det er verdt ventetiden når smertene forsvinner. Jeg gikk lenge med UVI og det utviklet seg til nyrebekkenbettennelse. Det var virkelig smertefullt!
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2009 #8 Skrevet 21. mai 2009 Jeg er 100% sikker på at jeg har fått urinveisinfeksjon,men har lite lyst til å tilbringe timer på legevakten-ringte, og de sa at jeg ville komme lengst bak i køen. Har lest at det går over av seg selv, hvor lang tid vil det ta? Det gjør så voooondt! Du bør gå å få antibiotika med en gang. Hvis du venter for lenge kan det spre seg opp i nyrene til en nyrebekken betennelse, og dette er farlig. Hvis du kun har milde symptomer kan det hjelpe å drikke appelsinjus og ta MASSE tranebær, men om det ikke går over da innen et døgn, bør du komme deg til legen så snart som mulig.
Fantomina Skrevet 21. mai 2009 #9 Skrevet 21. mai 2009 (endret) . Endret 29. oktober 2015 av Fantomina
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2009 #10 Skrevet 21. mai 2009 Jeg ringte en gang legevakta her i Trondheim da jeg hadde UVI og fikk beskjed om at så lenge jeg ikke hadde feber og/eller vondt i ryggen, fikk jeg ikke komme inn og at det ville gå over av seg selv til dagen etter om jeg bare drakk nok vann. Eller, jeg kunne alltids komme inn, men jeg ville ikke få antibiotika. Utrolig idiotisk ting å si når jeg tisser blod og medisin alltid har hjulpet før. Jeg har aldri ikke fått antibiotika for UVI før. Edit: Leif. Er det virkelig mulig! De gangene jeg har hatt UVI har det ikke gått over av seg selv. En gang var jeg veldig nær å få nyrebekkenbetennelse. Jeg hadde helt ufattelig vondt! De andre gangene har jeg fått antibiotika med en gang, også på legevakten.
ninuska_ Skrevet 21. mai 2009 #11 Skrevet 21. mai 2009 (endret) Junimarie skrev: Jeg ringte en gang legevakta her i Trondheim da jeg hadde UVI og fikk beskjed om at så lenge jeg ikke hadde feber og/eller vondt i ryggen, fikk jeg ikke komme inn og at det ville gå over av seg selv til dagen etter om jeg bare drakk nok vann. Eller, jeg kunne alltids komme inn, men jeg ville ikke få antibiotika. Utrolig idiotisk ting å si når jeg tisser blod og medisin alltid har hjulpet før. Jeg har aldri ikke fått antibiotika for UVI før. Edit: Leif. Å? Jeg hadde nettopp urinveisinfeksjon og de var helt supre på legevakta. De sa at om jeg orket måtte jeg komme med en gang, og jeg fikk snike litt i køen til og med - fikk antibiotika med en gang jeg kom inn til legen. Jeg anbefaler alle å dra til legen med en eneste gang - Etter at jeg tok antibiotika, ble jeg bra den dagen. Endret 14. mars 2018 av ninuska_
robotkalle Skrevet 21. mai 2009 #12 Skrevet 21. mai 2009 jeg har ogsaa lest at det gaar over av seg selv... men min erfaring er at det er like greit aa faa tak i antibiotika med en gang... for ja, det er ikke noe godt! Andre tips hvis du ikke drar til legen, som du sikkert har hort ogsaa... drikk mye! og gjerne tranebaerjuice! god bedring! Hvor får man tak i tranebærsaft, egentlig? Aldri smakt det.. Å spise store mengder kjøtt, frokost, middag, kveldsmat er også bra for å gjøre urinen sur. Kan også dunke der hvor nyrene ligger bak på ryggen for å sjekke om det gjør vondt - sånne smerter kan tyde på at du har fått nyrebekkenbetennelse. Ellers må du ikke ha nyrebekkenbetennelse for å pisse blod. Jeg ville ringt legevakta i trondheim en gang til, jeg, eller bare stukket innom. Drit i om det er bitchy folk på tlf. Det kommer folk dettende innom for all slags drit, å ta en tur pga UVI er da helt streit.
ninuska_ Skrevet 21. mai 2009 #13 Skrevet 21. mai 2009 Hvor får man tak i tranebærsaft, egentlig? Aldri smakt det.. Det går ann å kjøpe tranebærtabletter i butikken. De er vanndrivende og hjelper masse
Gjest strykebrett Skrevet 21. mai 2009 #14 Skrevet 21. mai 2009 Ta med deg en ferdig urinprøve til de på legevakta. Det å stikke en strimmel nedi og skrive ut en resept er veldig fort gjort og de trenger nesten ikke se deg en gang. Legen min har to ganger skrevet ut antibiotika til meg og bare fakset resepten til apoteket uten å treffe meg så dette skulle være en smal sak. Jeg har selv ventet for lenge og fått nyre-bekkenbetennelse. Det er skikkelig vondt og helt unødvendig når det er så lett å unngå.
Pialill Skrevet 21. mai 2009 #15 Skrevet 21. mai 2009 jeg skjønner ikke helt hvorfor legen må se pasienten i det heletatt jeg når det gjelder urinveisinfeksjon! Det eneste som må gjøres er jo å levere en urinprøve på labben. Det er i hvertfall det jeg har gjort når jeg har vært hos legen... Hvis jeg får urinveisbetennelse så ringer jeg til fastlegen når de åpner, så får jeg "time" med en gang. Der spør bare legen om symptomene, og leverer inn prøven. Etter 15 min får jeg svar om det er urinveisinfeksjon eller ikke. Og legen skriver ut antibiotika=) Syns det er merkelig at du ikke kan stikke innom legevakta og levere prøven når du kommer, for så å treffe lege når de vet hva det er sånn at de kan skrive ut resept. Det hender jo at det ikke slår ut på testene, spes hvis det ikke er morgenurin eller hvis du har drukket masse vann. Det skjedde med meg en gang, jeg måtte opp på do midt på natten og tisse fordi det svei sånn. Prøven hos legen var negativ :S men fikk antibiotika heldigvis, og hvis det ikke sluttet å svi måtte jeg komme tilbake og ta en klamydiatest og noe andre greier men heldigvis ga det seg samme dag tenk om det hadde vært klamydia da! det hadde jo måtte bety at samboeren var utro Det eneste som hjelper meg å holde unna urinveisingeksjoner er tranebærjus og tørkede tranebær som jeg bruker i frokostblandingen, men hvor godt det hjelper når du først har fått det vet jeg desverre ikke... ble litt langt dette her og en del utenfor tema... jaja, sånn er det på KG!
Pialill Skrevet 21. mai 2009 #16 Skrevet 21. mai 2009 tranebærjus fåes kjøpt på mange dagligvarer=) mest på de store butikkene med godt utvalg som meny, eurospar, coop obs og lærøy=)
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2009 #17 Skrevet 7. august 2009 Sist jeg hadde UVI dro jeg på legevakta (oslo)og snakket med en sykepleier (som man alltid må før man får komme inn til noen lege). Fortalte at jeg var helt sikker på at jeg hadde uvi, fikk da et skjema som måtte fylles ut. Det var spm om diverse symptomer. Det stemte overens og da jeg fikk jeg resept på antibiotika og kunne dra igjen. Var ferdig på max 10 min. Det var noe nytt de hadde begynt med. Helt genialt, og jeg som hadde sett for meg 3-4 timer venting for å komme inn til lege. Dette er et par år siden så merkelig egentlig at det ikke er mer vanlig, ihvertfall på større legevaktkontorer.
Strix Skrevet 8. august 2009 #18 Skrevet 8. august 2009 Jeg ringte en gang legevakta her i Trondheim da jeg hadde UVI og fikk beskjed om at så lenge jeg ikke hadde feber og/eller vondt i ryggen, fikk jeg ikke komme inn og at det ville gå over av seg selv til dagen etter om jeg bare drakk nok vann. Eller, jeg kunne alltids komme inn, men jeg ville ikke få antibiotika. Utrolig idiotisk ting å si når jeg tisser blod og medisin alltid har hjulpet før. Jeg har aldri ikke fått antibiotika for UVI før. Edit: Leif. Jeg er helt sjokkert over svaret du fikk!! En trenger ikke nødvendigvis inn til legen, men å levere en prøve, få den testet og få en resept er gjort på 1,2,3 og det er langt fra alle som får bort uvi av å bare drikke juice og vann og vente... Når en har fått feber og vondt i ryggen har det jo gjerne blitt nyrebekkenbetennelse som er veldig smertefullt og farlig. Unødvendig at en skal måtte vente på det!!
Gjest Bubba Skrevet 8. august 2009 #19 Skrevet 8. august 2009 Har jeg ventet så har jeg alltid endt med nyrebekkenbetennelser og anitbiotikakur uansett. Aldri gått over hos meg iallefall... Hadde drite i ventetiden og gått til legen asap.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå