Gjest Gjest_Annieb_* Skrevet 20. mai 2009 #1 Skrevet 20. mai 2009 Hei! Et spm til dere foreldre som er ferdige med å få barn. Hva slags prevensjon har dere brukt etterpå? Annerledes enn før og gjerne imellom barna (hvis dere har flere da)? Og hvordan fungerer det? Tenker og funderer selv...
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2009 #2 Skrevet 20. mai 2009 Før og mellom: Vekslet mellom FAM, fullamming, kondomer og avbrutt samleie. En og en metode eller kombinasjoner (Og ja, barna er planlagt og kom på under et halvt års prøving hver gang ) Etter: Sterilisering.
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2009 #3 Skrevet 20. mai 2009 Jeg steriliserte meg da jeg var ferdig med å få barn. Det har vært kjempedeilig! Hormonprevensjon var ikke et alternativ for meg fordi jeg har en sykdom som nedsetter virkningen (det fant jeg ut da nummer 1 ble unnfanget ), spiral ble jeg også gravid med av en eller annen grunn, kondomer etter mange års samliv var ikke et alternativ... så da ble sterilisering eneste alternativ. Og siden det var jeg som ikke ønsket å få flere barn, var det naturlig at det ble jeg som tok inngrepet, selv om det er lettere for en mann.
Gjest Gjest_Hannah_* Skrevet 20. mai 2009 #4 Skrevet 20. mai 2009 Før og mellom graviditeter gikk det i FAM og kondomer. Hormoner gjør meg dårlig, og sprial får jeg fullstendig hetta av. Når vi var ferdige med barn så ble det til at han steriliseret seg. Vi snakket litt frem og tilbake, og han ville helst at han skulle gjøre det. Det har vært helt supert.
Emoticon Skrevet 20. mai 2009 #5 Skrevet 20. mai 2009 Før og mellom barn: kondom/avbrutt samleie Etter barn: Hormonspiral. Kjempefornøyd! Bonus å slippe menstruasjonen
Gjest Purple Haze Skrevet 21. mai 2009 #6 Skrevet 21. mai 2009 Før og mellom barna, kobberspiral og hormonspiral. Etter barna steriliserte jeg meg. Det var utrolig deilig å slippe å tenke på prevensjon.
HD_berta Skrevet 21. mai 2009 #7 Skrevet 21. mai 2009 Hvordan går man frem for å sterilisere seg. jeg er 34 år, har fått de barna jeg vil ha. Jeg går på p-piller, men ønsker å slutte med de før jeg fyller 35 ihvertfall. Spiral er ikke noe alternativ - det brukte jeg mellom barna, og ønsker det ikke igjen! Jeg har alltid tenkt at sterilisering av kvinner er et stort inngrep, så det har ikke vært i mine tanker. Er det bare å ta kontakt med fastlegen??
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2009 #9 Skrevet 21. mai 2009 Jeg fikk gynokolgen min til å søke for meg. Fastlegen gjør det også. For kvinner koster det rundt 6000 kr. Jeg rakk det akkurat før de begynte å ta betaling. Før: p-piller Mellom: kobberspiral Etter: kobberspiral før jeg steriliserte meg
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2009 #10 Skrevet 21. mai 2009 Inngrepet er ikke stort. Du kommer inn på morgenen og drar igjen på ettermiddagen. Selve inngrepet blir gjort via kikkehull og du får kun et lite arr under navelen. Sykemelding i 3 dager.
Gjest Gjest_Annieb_* Skrevet 21. mai 2009 #11 Skrevet 21. mai 2009 Tusen takk for svar alle sammen.. Helt topp.. Men synes selv sterilisering er svært drastisk. Dere som ikke har sterilisert dere, hva gjør dere?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå