Gjest Gjest_lurer_* Skrevet 20. mai 2009 #1 Skrevet 20. mai 2009 Har vært i kontakt med et barn som har fått utbrudd med brennkopper,og lurer da på: Er voksen, og vet ikke om dette er noe jeg har hatt som liten. noen som har hatt dette i voksen alder? og er det veldig plagsomt? hvor smttsomt er det? npoen som vet?
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2009 #2 Skrevet 20. mai 2009 Brennkopper er ikke noen barnesykdom, det er vel egentlig ingen sykdom i det hele tatt. Men en infeksjon, man blir smittet som oftest igjennom et sår. Har man fått det så smører man på en spesiell salve også blir det borte. Høres ille ut, men er ikke så ille. Vannkopper er mye verre.
angeleyes Skrevet 20. mai 2009 #3 Skrevet 20. mai 2009 Man kan få brennkopper selv om man er voksen. Selv hadde både bestevenninen og kjæresten min det for noen år siden, men jeg ble ikke smittet. Det selv om jeg var sammen med dem hele tiden. Det smitter lett hvis du har åpne sår eller lignende, men ikke så mye ellers.
Essie_ Skrevet 20. mai 2009 #4 Skrevet 20. mai 2009 Brennkopper er en infeksjon forårsaket av en stafylokokk. Det er rimelig smittsomt, men som nevnt over er det størst fare hvis man har sår fra før. Hvis man omgås noen med brennkopper er de viktigste forebyggende tiltakene å dekke til sårene, god håndhygiene, separate håndkler osv. Brennkopper kan man også få flere ganger i livet, man blir ikke immun etter å ha hatt utbrudd. Behandling kan være lokal behandling med antibioktika (salve), men ofte fungerer ikke dette, og systemisk behandling må til. Det er noe plagsomt, men jeg syns ikke det "brant" som navnet tilsier. Mer kløe/ lett svie. Jeg hadde utbrudd i pannen og det kosmetiske plaget meg nok mest.
Gjest Brennkoppen Skrevet 22. mai 2009 #5 Skrevet 22. mai 2009 Brennkopper er en ufarlig sykdom som gir lite plager. Imidlertid er sykdommen svært smittsom slik at den lett kan spre seg til andre, dersom man ikke sørger for god hygiene. Smitten skjer ved at sårvæske (som inneholder store mengder bakterier) overføres til andre hudområder via kløe, og til andre personer ved tett hudkontakt, eller via gjenstander. Spesielt er barnehager og skoler utsatt for utbrudd dersom man ikke er nøye nok med håndtering av de enkelte tilfellene. hentet fra Pasienthåndboka, Brennkopper Lykke til :-)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå