Gå til innhold

analog ost vs vanlig ost


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

fant nettopp ut at dolly dimples bruker analog ost.

kan noen hjelpe å finne ut om det er flere kalorier i denne osten enn den osten de bruker på f.eks peppes pizza(er vel jarlsberg eller norvegia)?

tusen takk om noen klarer å spore dette opp:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lance
fant nettopp ut at dolly dimples bruker analog ost.

kan noen hjelpe å finne ut om det er flere kalorier i denne osten enn den osten de bruker på f.eks peppes pizza(er vel jarlsberg eller norvegia)?

tusen takk om noen klarer å spore dette opp:)

Blås i kaloriene, det er ikke store forskjellen så vidt jeg husker. Det som er verre er at analog ost, dvs. ost som ikke er laget av melk, men av diverse annet rart, inneholder veldig skadelig fett. Boikott Dolly Dimple's inntil de slutter med analog ost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Papirkurven

Det står jo på pakningene det, kcal per 100 gram. Så det er bare å gå på butikken og finne en analog ost og en vanlig (digital?) og sjekke.

Tror dette er den snåleste betegnelsen jeg har hørt, hva har analog med ost å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står jo på pakningene det, kcal per 100 gram. Så det er bare å gå på butikken og finne en analog ost og en vanlig (digital?) og sjekke.

Tror dette er den snåleste betegnelsen jeg har hørt, hva har analog med ost å gjøre?

Den originale betydningen av analog er parallell, lignende. Så derfor er det vel heller rarere at vi kaller ting som ikke er digitale for analoge, akkurat som om de digitale 'dingsene' er de ekte og de analoge kun er noe som ligner ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

finnes det analog ost i butikkene?

Ja, alt som ikke heter ost. De fleste økonomipakningene med revet ost heter ting som Pizzatopping eller bare Revet, og ikke ost...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Papirkurven

Arla ihvertfall, og en type Synnøve Finden.

Men jeg synes egentlig definisjonene er litt uklare her, det er jo melk i alle sammen :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Papirkurven
Definisjonen er vel at ost må inneholde løype?

Fra store norske leksikon:

ost, produkter fremstilt av helmelk, skummet melk, kjernemelk, fløte eller blanding av disse ved at mysen er fjernet fra de koalgulerte eggehvitestoffene (ostestoffet).

Er det det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida

De to øverste og den som heter pizzablokk er ikke 'ekte' ost. Ost er aldri tilsatt vegetabilsk olje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
De to øverste og den som heter pizzablokk er ikke 'ekte' ost. Ost er aldri tilsatt vegetabilsk olje.

så de er analoge oster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ludovie
så de er analoge oster?

Ja. :)

Jeg liker for øvrig ikke begrepet "analog ost" idet man får inntrykk av at det er en type ost, og det er det jo ikke. "Osteerstatning" eller "osteetterligning" er mye bedre. Det sistnevnte betyr for øvrig omtrent det samme som "analog ost", men ettersom det er et mye mer transparent begrep for folk flest, er det å foretrekke, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ost er laget kun av melk (tilsatt løpe og syrekultur).

Analog ost er også laget av melk, men all melkefettet (fløten) er tatt ut, og dette erstattes med vegetabilskt fett

Til opplysning... Kjøp ekte ost! ;) smaker mye bedre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antigartner
hadde uansett blitt veldig glad om noen fant kaloriforskjellene:D

Hvis man er opptatt av kalorier bør man vel strengt tatt holde seg unna både DD og PP. Begge steder er jo maten temmelig heavy, men jeg synes DD-pizzaen virker fetest, uten at jeg har noen bakgrunnstall, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...