Gå til innhold

Palargin forte ved menssmerter?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dette er gjerne et litt dumt spørsmål men...

Er det greit å ta palargin forte når man har helt vanvittige menssmerter tror dere?

Videoannonse
Annonse
Gjest KateW
Skrevet

Jeg lå hjemme hele forrige uke med så sterke smerter at jeg ikke kunne gå på jobb eller gå oppreist. Mått krype på do, rett og slett. Hvert femte til tiende minutt hele døgnet så fikk jeg så sterke kramper at jeg ufrivillig krampet meg inn i fosterstilling.

Ringte legen, og han sa at jeg kunne ta paralgin, men at jeg nok kom til å bli rimelig dopet. Det hadde jeg ikke lyst til, så jeg tok 1200mg ibux og en vanlig paracet, samtidig før jeg skulle sove, men det hjalp ikke lenge, men nok til at jeg sovnet litt før krampene tok meg igjen...

Sorry for langt svar, men måtte bare klage litt selv. Så ja, du kan, men regn med å bli dopa.

Skrevet
Jeg lå hjemme hele forrige uke med så sterke smerter at jeg ikke kunne gå på jobb eller gå oppreist. Mått krype på do, rett og slett. Hvert femte til tiende minutt hele døgnet så fikk jeg så sterke kramper at jeg ufrivillig krampet meg inn i fosterstilling.

Ringte legen, og han sa at jeg kunne ta paralgin, men at jeg nok kom til å bli rimelig dopet. Det hadde jeg ikke lyst til, så jeg tok 1200mg ibux og en vanlig paracet, samtidig før jeg skulle sove, men det hjalp ikke lenge, men nok til at jeg sovnet litt før krampene tok meg igjen...

Sorry for langt svar, men måtte bare klage litt selv. Så ja, du kan, men regn med å bli dopa.

ah ok :) takk for svar :)

Jeg har tatt både en og to palargin forte i andre anledninger, sammen med andre sterke smertestillende uten å føle meg dopet (litt rart?) så jeg tror jeg skal klare meg om jeg kun tar én nå. Men venter litt til uansett og ser først om vanlig paracet kan redde meg litt :sukk:

Er bare så redd jeg skal "misbruke" palargin forte, siden jeg tenker at det er jo en grunn til at man får dem på resept, så jeg vil ikke ta dem i hytt og vær bare fordi jeg tilfeldigvis har dem liggende og har vondt.

Gjest KateW
Skrevet

Akkurat sånn tenker jeg også. Det er jo bare mensen....

Men er man faktisk arbeidsufør av smerter, og tar et par smertestillende pga det, så er det ikke misbruk. Men jeg føler det er det.... :sjenert:

Gjest Gjest
Skrevet

Paracet er ikke det beste ved sterke menssmerter. Da bør du bruke noe med ibuprofen (ibux eller ibuprox f.eks.), eller noe med naproxen. Gjerne i kombinasjon med en paracet. Men kun paracet gjør ikke susen. Har du først fått skikkelig vondt, hjelper ikke disse legemidlene noe særlig, dog. De må taes med en gang du merker at det begynner å gjøre vondt.

Gjest Gjest
Skrevet

Hei!

Vil bare presisere fra et medisinsk synspunkt, at å ta 1200 mg ibux er temmelig dumt! Over en viss mengde øker ikke den smertestillende effekten, kun faren for bivirkninger..

Anbefalt mengde er 600-1200 mg pr. døgn, fordelt på 2-4 doser.

Enkeltdoser opp til 1200 mg kan gis i veldig spesielle tilfeller, som f.eks. ved akutte inflammasjonstilstander i muskel-og skjelettsystemet. Og det er da for å oppnå betennelsesdempende effekt, ikke smertelindring! Og også i dette tilfellet gjelder anbefalingen kun som start-dose, man skal ikke ta så mye på en gang mer enn én gang..

Dersom man ønsker å opppnå maksimal smertestillende effekt er det lureste å kombinere 400 mg ibux (evt 600, om det er sterke smerter) med 1 g paracet. Så hvorfor man tar 1200 mg ibux og kun 500 mg paracet, skjønner jeg ikke..

Spesifikt til menssmerter kan det for mange være bedre å bytte ut (altså ikke legge til!!) ibux med noe som heter naproxen, fås reseptfritt på apoteket.

For å svare litt mer spesifikt på TS' spørsmål: Det er ingen grunn til å frykte paralgin forte i dette tilfellet. Om de vil virke bedre enn paracet er jeg usikker på, da de i stor grad er det samme (inneholder 400 mg paracet). Forskjellen er 20 mg kodein, hvorav en prosentandel omdannes til morfin i kroppen. Det er veldig individuelt hvordan man reagerer på PF, noen kjenner seg dopa mens andre merker ingenting.

Angående avhengighet synes jeg ikke du høres ut som om du er i faresonen :) Mennesker med avhengigshetsfare har gjerne ikke piller liggende igjen fra en gang de fikk resept, de tar gjerne pillene relativt raskt. Og man blir ikke avhengig av én pille..

Mitt råd er:

Ta 1 PF, 1 paracet 500 mg (blir omtrent vanlig dose paracet tilsammen), og 400-600 mg ibux ELLER naproxen. Dette kommer nok til å funke ganske bra :)

Gjest KateW
Skrevet
Paracet er ikke det beste ved sterke menssmerter. Da bør du bruke noe med ibuprofen (ibux eller ibuprox f.eks.), eller noe med naproxen. Gjerne i kombinasjon med en paracet. Men kun paracet gjør ikke susen. Har du først fått skikkelig vondt, hjelper ikke disse legemidlene noe særlig, dog. De må taes med en gang du merker at det begynner å gjøre vondt.

Og problemet er, iallefall for meg, at jeg ikke får gradvise smerter, jeg får akutt vondt, og hvis jeg ikke er i nærheten av en seng eller en sofa da, så må jeg ta taxi hjem. Klarer ikke gå. Rett og slett.

Skrevet

Jeg sliter til tider med skikkelig menssmerter,men jeg tar som regel to paracet og noen ganger funker det og andre ganger ikke. Sist tok jeg en pinex og følte at den faktisk hjelper bedre. Jeg har hatt naproxen liggende,men når bivirkningene står at du kan få magesmerter har jeg aldri tørt å tatt dem.

Skrevet

Jeg er som flere over her veldig plaget av smerter og blir arbeidsufør når det står på. Jeg har forsøkt operasjon for å bli kvitt smertene, men dette har ikke hjulpet, så nå har jeg fått tilbud om å fjerne livmoren.

I utganspunktet skal ikke paralgin forte hjelpe på menstrasjonssmerter i særlig grad, det er andre medikamenter som blir skrevet ut til dette formålet (Naproxen osv.) Disse er utviklet for å påvirke reseptorene som har med denne type smerte å gjøre. Når dette ikke hjelper kan det være lurt å bli henvist for videre utredning.

Gjest Gjest
Skrevet

Etter hva jeg har hørt har det i senere år kommet noen nye tabletter som virker bra på mens smertene.

Ta en tur til legen og hør med denne.

Har vært svært plaget med mens smerter før jeg fikk barna. Kunne fint sammenlignes med fødselsveer frem til pressveene. Det fant jeg ut under fødslene.

Legen dengang skrev bare ut mer og mer tabletter... (elending lege)

Det siste året måtte jeg ha 4 paralgin forte 2 paracet og 2 stk 10 mg vival.

Det var en "dose" som ble tatt 3-4 ganger i døgnet i de 3-4 første dagene.

Det værste var at jeg knapt merket noe virkning av det og fikk jeg vanlig hodepine måtte jeg bruke paralgin forte.

Var i tennårene og det skulle ikke mange år før kroppen "lengtet" etter denne "dopen". Legen gjorde meg avhengig med at jeg fikk så utrolig lett tilgang på disse. (brukte også comf tabletter i tillegg)

Etter jeg kom i 20 årene holdt jeg opp å bruke noe som helst i over 1 år, før jeg turte ta noen tabletter igjen. (fikk faktisk abstinenser av det)

Nå mange år senere kan jeg ta 1 paracet og det virker.

Mens smertene forsvant for meg etter at jeg ble gravid med føste barn. Kan merke eggløsning og litt svak smerte av og til. Men det er ingenting med hva som var.

Datteren til en venninde av meg får slike nye tabletter som er beregnet til mens smertene. Og det ser ut til å virke bra. Hun bilr ikke neddopet av disse.

Husker bare ikke hva de heter,, mener det var noen blå piller

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg sliter til tider med skikkelig menssmerter,men jeg tar som regel to paracet og noen ganger funker det og andre ganger ikke. Sist tok jeg en pinex og følte at den faktisk hjelper bedre. Jeg har hatt naproxen liggende,men når bivirkningene står at du kan få magesmerter har jeg aldri tørt å tatt dem.

Med mindre det er pinex FORTE du mener, er faktisk paracet og pinex det samme.. Men hvis du innbiller deg at det funker bedre, er det jo ingenting som er bedre enn det! (Det det er et relatvit trygt legemiddel å bruke noen dager i mnd..)

Naproxens bivirkining magesmerter skyldes at disse tablettene gir økt risiko for amgesår, men dette gjelder spesielt utsatte personer og/ eller folk som bruker alt for mye (les: mer enn det som anbefales i pakningsvedlegget).

Å ta en naproxen eller to i forbindelse med menssmerter, vil jeg si er helt ufarlig for en ellers frisk person :)

(Ville ikke vært i tvil selv hvertfall, og jeg har studert medisiner i 5 år)

Gjest Gjest
Skrevet
Med mindre det er pinex FORTE du mener, er faktisk paracet og pinex det samme.. Men hvis du innbiller deg at det funker bedre, er det jo ingenting som er bedre enn det! (Det det er et relatvit trygt legemiddel å bruke noen dager i mnd..)

Naproxens bivirkining magesmerter skyldes at disse tablettene gir økt risiko for amgesår, men dette gjelder spesielt utsatte personer og/ eller folk som bruker alt for mye (les: mer enn det som anbefales i pakningsvedlegget).

Å ta en naproxen eller to i forbindelse med menssmerter, vil jeg si er helt ufarlig for en ellers frisk person :)

(Ville ikke vært i tvil selv hvertfall, og jeg har studert medisiner i 5 år)

Sorry- mente selvsagt magesår (gikk litt fort der, hehe)

Gjest Gjest
Skrevet
Og problemet er, iallefall for meg, at jeg ikke får gradvise smerter, jeg får akutt vondt, og hvis jeg ikke er i nærheten av en seng eller en sofa da, så må jeg ta taxi hjem. Klarer ikke gå. Rett og slett.

Ja, det er et ikke ukjent problem. Det man gjør da, er at man tar tabletter selv om det ikke gjør vondt. Jeg vet at det mest sannsynlig kommer til å gjøre skikkelig vondt i løpet av disse dagene, og fordi det kan komme som kastet på meg, tar jeg tabletter gjennom alle dagene for å unngå smertene. Siden det bare er tre-fire dager i måneden det er snakk om (i motsetning til en halvannen uke slik det var før jeg begynte på p-piller), sier legen at det er helt i orden. Det var faktisk han som foreslo det.

Da jeg var yngre var jeg livredd for å ta for mye tabletter, men etter åresvis med invalidiserende smerter har jeg fått en mer gi-faen-holdning. Og når legen anbefaler å kjøre på med piller framfor å spy og besvime av smerter, så er jeg ikke sen med å gjøre nettopp dette.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hadde voldsomme menssmerter når jeg var yngre. Hverken Paracet eller Ibux hadde noen virkning. Paralgin Forte ønsket jeg ikke å ta, selv om vi hadde det i hus. Men smertestillende med Naproxen gjorde underverker! Å få unger gjorde også underverker. Nå kjenner jeg det knapt at det kniper litt :)

Endret av Jade
Skrevet

Da jeg gikk på ungdomsskolen var det en paralgin forte og en 600 ibux som fikk meg gjennom dagen i mensperioden. En dose om morgenen og en midt på dagen. DU kan trygt ta dette om du får det foreskrevet av legen.

Gjest Faerie
Skrevet

Naproxen selges reseptfritt til kvinner i menstruerende alder og er ment som hjelp mot menssmerter. Jeg har hatt veldig god effekt av naproxen og tar mye heller det enn paralgin forte.

Skrevet

Jeg bruker naproxen (kan fint brues i kombinasjon med paracetamol). Har fått resept på 500mg tabletter av legen (tror det er 250mg man får reseptfritt), og tar 2-3 om dagen. Dette fungerer veldig bra, tar jeg ingenting er jeg som regel sengeliggende de to første dagene.

Gjest KateW
Skrevet

Til deg med det medisinske rådet over...

Altså, jeg har vært til utredning utallige ganger og fått migrenetabletter mot smertene. Disse fungerer ikke. Vanlig ibux fungerer ikke, ibux sammen med paracet fungerer ikke, pinex og ibux skal jeg i tillegg helst ikke ta pga at jeg har hatt blødninger i spiserøret. Så jeg er litt føkka.

Så, da jeg ikke hadde sovet på fem netter, og ikke hadde sovet på fem dager, bare ligget i kramper, jeg var så lemster i magen og kroppen at jeg var helt på grensen til å klikke, hvert femte minutt hele døgnet igjennom fikk jeg kramper som rier, altså i fem dager. Da ringte jeg fastlegen min og spurte om jeg i et engangstilfelle kunne ta 1200 mg ibux, sammen med en paracet i håp om å få sove. Da sov jeg i tre timer. Så det hjalp litt.

Når det gjelder å vite på forhånd, så kan ikke jeg det. Syklusen min er 28 til 31 dager, og jeg kan få disse smertene fra 12 til 2 dager før mensen starter, og jeg kan også ha dem under mensen, av og til bare før. Av og til har jeg ingen smerter, og av og til blir jeg arbeidsufør. Så det er ikke bare å ta tabletter. Da må jeg ta dem hele mnd.

Gjest Gjest
Skrevet

Når det gjelder å vite på forhånd, så kan ikke jeg det. Syklusen min er 28 til 31 dager, og jeg kan få disse smertene fra 12 til 2 dager før mensen starter, og jeg kan også ha dem under mensen, av og til bare før. Av og til har jeg ingen smerter, og av og til blir jeg arbeidsufør. Så det er ikke bare å ta tabletter. Da må jeg ta dem hele mnd.

Gjest Jeg som kom med medisink "r
Skrevet
Til deg med det medisinske rådet over...

Altså, jeg har vært til utredning utallige ganger og fått migrenetabletter mot smertene. Disse fungerer ikke. Vanlig ibux fungerer ikke, ibux sammen med paracet fungerer ikke, pinex og ibux skal jeg i tillegg helst ikke ta pga at jeg har hatt blødninger i spiserøret. Så jeg er litt føkka.

Så, da jeg ikke hadde sovet på fem netter, og ikke hadde sovet på fem dager, bare ligget i kramper, jeg var så lemster i magen og kroppen at jeg var helt på grensen til å klikke, hvert femte minutt hele døgnet igjennom fikk jeg kramper som rier, altså i fem dager. Da ringte jeg fastlegen min og spurte om jeg i et engangstilfelle kunne ta 1200 mg ibux, sammen med en paracet i håp om å få sove. Da sov jeg i tre timer. Så det hjalp litt.

Skjønner godt at du i dette enkelt- tilfellet gjorde som du gjorde; jeg ville bare presisere at dette ikke er noen god måte å gjøre det på, slik at andre som leser tråden ikke tror at dette er helt greit å gjøre. Det er mange som leser her, og det er dermed også mange som mangler peiling på slike ting.. Og da er det lett å ta til seg råd som kanskje ikke var ment som råd i utgangspunktet engang.

Som sagt forstår jeg at du i dette tilfellet var desperat, men føler likevel nødvendigheten av å presisere at 1200 mg ibux _ikke_ er noe man bør behandle seg selv med.

Med det sagt, håper jeg legen din vil finne frem til en løsning som fungere bedre for deg, snart :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...