Gå til innhold

Stoltenberg: Norge = Oslo


annie79

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Så stusselig...den nye Operaen har bare plass til ca 700 publikummere...

Og Spektrum har plass til usle 1.000 publikummere.

Det var jo så lite. Vi er en liten dottnasjon. Disse bygningene er på størrelse med et gjennomsnittlig grendehus i Hong Kong.

Gjetter du vilt? Operaen tar ca 1400 og Oslo Spektrum 8-9000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest SmallTalk

Oslo Spektrum tar max 9700 personer. Så at det er Norges beste alternativ er tull.

Telenor Arena tar mellom 15.000 og 23.000 avhengig av arrangement.

I tillegg så har vi faktisk Vikingskipet som ikke ligger så altfor langt ifra Oslo. Det kan på det meste huse 20.000 personer.

Vi har faktisk mulighet til å komme opp imot 20.000 på konserter vi også. :)

Endret av SmallTalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser faktisk ikke at vi har noe godt alternativ i det hele tatt jeg. De tre arenaene SmallTalk nevner er vel de eneste som har sjans til å ta mange nok mennesker, men det er negative ting ved alle tre.

Spektrum tar slik jeg ser det alt for få publikummere, men sett bort fra det hadde det nok vært det beste alternativet. Det ligger midt i byen, og det må jo være en fordel at arenaen ligger i sentrum.

Telenor Arena tar jo betydelig flere mennesker, men det blir jo et logistikkproblem å skulle frakte alle frem og tilbake til Fornebu hver dag. Det er jo allerede fullstendig trafikkaos de dagene det er kamp eller konsert der. Dessuten er det jo et fotballag som har noen hjemmekamper i Telenor Arena i løpet av de ukene den blir opptatt med rigging. Skal de spille på Nadderud imens?

Vikingskipet er sikkert en flott arena å arrangere Esc i, men det er jo helt utopisk å skulle arrangere det et sted med så få overnattingsmuligheter. Det er ingen andre byer enn Oslo som har nok hotellsenger til å komme i nærheten av å dekke etterspørselen.

Jeg kan ikke se at det kan bli noe annet sted enn Telenor Arena, så får man heller jobbe hardt for å sørge for et transportsystem som funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk

Vikingskipet er jo en Olympisk stadion, da. Og det har jo faktisk vært arrangert OL i hallen, så helt håpløst kan det ikke være. Det er en del overnattingsmuligheter i og rundt Hamar. I tillegg ligger ikke Oslo mer enn et par timer unna, og der er det haugevis av hotellsenger tilgjengelig.

Logistikkproblemet til og fra Telenor Arena tror jeg nok det skal være mulig å få en løsning på. Og Stabæk bør klare å finne andre stationer å spille kamper/trene på under riggingen. Nadderud er en mulighet, og Ullevål ligger faktisk ikke langt unna den heller.

Spektrum er vel egentlig ikke ideell den heller. Den er altfor liten, og selv om den ligger mest sentralt til, så er den ganske dårlig alternativ med tanke på antall tilskuerplasser osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge har da mange stadioner med plass til store tilskuermengder! Tenk på alle fotballstadionene vi har: Lerkendal med plass til over 21 000, Skagerak arena (Skien) med plass til 13 000, Color Line stadion med plass til over 10 000... Og så Ullevål da, med plass til 25 000.

Vikingskipet har plass til 10-20 000 tilskuere, og ligger kun en rask togtur fra Oslo.

Så det å finne en egnet arena er ikke noe problem, uansett hvor i landet det holdes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man bygge tak over Lerkendal da, mener du? I tillegg til å bygge den totalt om, siden den absolutt ikke er laget med tanke på sånne arrangementer?

Jeg syns ikke halvannen times togtur er en rask togtur. Deltagerdelegasjonene og presse (3000 akkrediterte, vi snakker ikke om 50 stk her altså) er på plass to uker før arrangementet, og man kan ikke forvente at disse skal pendle tre timer daglig. Jeg aner ikke hvor mange senger det finnes i Mjøsområdet (jeg syns faktisk det er for langt å pendle mellom Hamar og Lillehammer/Gjøvik også), men i Oslo er det ca 16000, noe som såvidt passer "minimumskravet". Det vil si at til og med Oslo egentlig er for liten for et sånt arrangement.

Dessuten må vi tenke på alt annet som skjer i løpet av ukene før Esc, slik jeg oppfattet det fra Moskva i år er det haugevis av fester og tilstelninger hver dag. Jeg er ikke veldig kjent på Hamar, men jeg kan ikke helt skjønne hvor alle disse tilstelningene skal finne sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...