Gjest gjest TS Skrevet 19. mai 2009 #1 Skrevet 19. mai 2009 En kjapp bakgrunn for det egentlige problemet. For noen år siden døde min far og min stemor i en ulykke. De etterlot seg 3 voksne barn fra tidligere ekteskap og 2 mindreårige barn som de hadde sammen. Det er mange ting her jeg hverken vil eller trenger å komme inn på. Jeg er den eneste av oss 3 eldste som kunne ta ansvar for de minste søsknene. Min mann og jeg har 2 barn fra før og valgte sammen å la mine småsøsken bo hos oss i stedenfor fosterhjem. Og til slutt endte vi med å søke om å få ha dem permanent og fikk dette. Svigerforeldrene mine har ikke noe stort hus og derfor har vi passet på å dra på helgebesøk dit, når mine småsøsken er hos besteforedre og tanter og onkler. Men nå har plutselig min svigermor fått for seg at vi må "sende vekk" mine yngre søsken når de skal komme på besøk. De tilhører nemlig ikke familien. Da hun sa dett rett ut til meg kjente jeg at jeg kunne ha godt lyst til å kverke dama. De er jo like mye familie selv om de bor hos sin søster, som om de skulle bodd hos sine foreldre. Jeg kommer ikke under noen omstendigheter til å etterkomme hennes "krav". Jeg mener at her gikk hun alt for langt. Jeg mener at hun får ta vår familie som den er når den komme, eller så får hun rett og slett la være å komme i det hele tatt. Min mann mener at vi bør gjøre som hun sier, men jeg kan rett og slett ikke finne en eneste forklaring på hvorfor vi skal godta dette. Eller er jeg bare veldig urimelig?
Gjest Gjest_hei_* Skrevet 19. mai 2009 #2 Skrevet 19. mai 2009 Det er din svigermor som er urimelig, i høyeste grad. Jeg hadde ikke funnet meg i å sende bort barna. Når dere tar dere av de, og de bor permanent hos dere, er de i absolutt er del av deres familie. Uansett er de deres barns tante/onkel, dine søsken, så hvordan din svigermor kan si at de ikke tilhører familien er ubegripelig.
LukaFrost Skrevet 19. mai 2009 #3 Skrevet 19. mai 2009 Du er absolutt ikke urimelig. Hjemmet ditt er også hjemmet til dine småsøsken. En ting er at de ikke kan bli med til dine svigerforeldre pga plassmangel. Nå er det riktig nok noe som heter at der det er hjerterom er det husrom, men jeg vet jo ikke hvor tragt de bor. Å forlange å få barna sendt vekk når svigers kommer på besøk er for mye forlangt. Stå på ditt!
Gjest hæ? Skrevet 19. mai 2009 #4 Skrevet 19. mai 2009 Skal du og din mann sende vekk dine to småsøsken for at hun skal komme på besøk? Dette virker helt sprøtt spør du meg. Jeg kan til en viss grad "forstå" at hun ikke ønsker å huse dine småsøsken når dere kommer på ferie dit. Det er hennes hus og hun bestemmer. Men at hun skal bestemme at dine småsøsken ikke skal få være i ditt og din manns hus mens hun er på besøk hos dere virker helt på jordet.
Norbertine Skrevet 19. mai 2009 #5 Skrevet 19. mai 2009 Dette hadde jeg aldri i verden gått med på! De skal ikke behøve å sendes bort fra sin egen familie fordi din svigermor kun vil besøke sine egne barnebarn. Dine søsken har all rett til å være hjemme, uansett hvem som skulle ville komme på besøk. Det er helt urimelig, og jeg kan overhodet ikke forstå hvorfor din man skulle finne på å si seg enig med henne. Det blir som dere skulle si til dine søsken at "Nå må dere dra bort en stund, fordi vi, den ordentlige familien skal ha besøk", hvor uvelkomne ville ikke de føle seg da? Lurer forøvrig litt på hvor gamle dine søsken (og deres barn) er da, hvis de er så gamle at de selv synes at det blir trangt og ikke har noe ønske om å være der, kunne de jo overnatte hos venner eller slekt, men kun om de skulle ønske det selv.
Gjest cona* Skrevet 19. mai 2009 #7 Skrevet 19. mai 2009 TS: DU har min fulle støtte! At ikke din mann ser det, er horribelt. Blir som at min svigemor skulle bedt meg sende bort min datter siden hun ikke er i familie med svigemor... (min datter er 50/50 hos oss og hos pappan) Her i huset er alle en del av familien, med eller uten blodsbånd!
Gjest sjokkert Skrevet 19. mai 2009 #8 Skrevet 19. mai 2009 Makan til svigermor. Her er det et søskepar som har opplevd å bli foreldreløse og bor hos sin søster og hennes mann, og så skal de skyves vekk når svigermor kommer på besøk og like ille er det at mannen ser ut til å være enig... det virker som et lovende ekteskap. Du finnes ikke urimelig i hele tatt, det er det din svigermor og din mann som er.
Gjest faerytale Skrevet 19. mai 2009 #9 Skrevet 19. mai 2009 Nei, vet du hva, det hadde jeg aldri funnet meg i! Det er jo noe man ikke kan kreve i det hele tatt! Det er snakk om barn som bor hos dere, og da skal de også være der når de kommer på besøk! Men - synes mannen din virkelig at dere skal gå med på dette?
Vera Vinge Skrevet 19. mai 2009 #10 Skrevet 19. mai 2009 I all verden. Når de bor hos dere, og er en del av familien, kan ikke svigermor forvente å diktere hvem som skal være i huset deres når hun kommer på besøk. Veldig spesiell oppførsel, og jeg blir veldig nysgjerrig på hvorfor dette er et problem for henne.
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2009 #11 Skrevet 19. mai 2009 Selvfølgelig er de en del av familien - de er jo småsøskenene dine! Og tantene/onklene til dine barn. Selvsagt skal de ikke hives ut fra sitt eget hjem. Her er både svigermor og din mann helt på bærtur. Hvordan i alle dager kan din mann mene at dette er en god idé??
Gjest ?? Skrevet 19. mai 2009 #12 Skrevet 19. mai 2009 I all verden. Når de bor hos dere, og er en del av familien, kan ikke svigermor forvente å diktere hvem som skal være i huset deres når hun kommer på besøk. Veldig spesiell oppførsel, og jeg blir veldig nysgjerrig på hvorfor dette er et problem for henne. .... og hvorfor ektemannen mener at de bør gjøre som hans mor sier?
Gjest *Mim* Skrevet 19. mai 2009 #13 Skrevet 19. mai 2009 Støtter deg og alle andre. Hvorfor i all verden skulle du sende dem bort? Og hvorfor støtter mannen din henne?
ViljaH Skrevet 19. mai 2009 #14 Skrevet 19. mai 2009 Synes overhodet du ikke er urimelig, hun er rett og slett slem til små barn som har mistet sine foreldre når hun vil kaste dem ut av huset på den måten! Jeg skjønner ikke hvordan voksne folk kan være så firkanta i hodet overfor barn og familiestrukturer. Det er da mye bedre å favne rundt dem og inkludere en og annen ekstra, enn å være så hard med hvem som er "inn" og hvem er "ut". Hun bør respektere at dere selv definerer hvem som er del av deres kjernefamilie. Barna trenger jo å tilhøre en kjernefamilie!
Gjest TS Skrevet 19. mai 2009 #15 Skrevet 19. mai 2009 Våre barn er 7 og 9. Mine søsken er 12 og 15. Det har vel egentlig ikke vært noe diskusjonstema når vi drar til dem. De har bare ett ekstra soverom hvor det er køyeseng og dobbeltseng. Så det er rett og slett ikke plass til alle oss 6. Om det hadde vært plass er jeg allikevel ikke sikker på om jeg ville tatt dem med dit. Min svigermor er en meget spesiell dame. Hun har sine bestemte meninger, men jeg har også mine. Hele familien har slitt veldig etter ulykken. Men jeg angrer ikke en dag på at vi tok dem til oss. Vi har ett veldig fint hjelpeapparat rundt oss, og mine søsken har det bra etter omstendighetene. Min svigermor har vel aldri vært noe familiemenneske desverre. Tror faktisk ikke hun evner å være glad i andre enn seg selv. Min mann er veldig konfliktsky og velger gjerne letteste vei ut av ting. Og jeg har funnet meg i en del av min svigermor for husfredens skyld, men denne gangen gir jeg meg ikke for å være ærlig. Men hun er flink til å få meg til å tvile på meg selv, og det føles godt at flere sier at jeg ikke er urimelig.
Gjest SmallTalk Skrevet 19. mai 2009 #16 Skrevet 19. mai 2009 Personlig vil jeg si at svigermoren din høres helt syk ut. Det at hun i det hele tatt kan få seg til å kreve at du sender vekk søskenene dine som faktisk bor hos deg, og i tillegg mener at de ikke er familie er horribelt! Var jeg deg ville jeg faktisk ikke hatt svigermor i hus i det hele tatt! Og at mannen din, som søskenene dine også bor hos, mener at det er en god idè å sende dem vekk er ikke helt bra det heller...
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2009 #17 Skrevet 19. mai 2009 Svigermor er tydeligvis ikke et normalt skrudd sammen menneske. maken til mangel på menneskelighet. Men svigermødre kan man jo langt på vei overse. Verre er det med mannen din, som er henig med henne??! Hva er galt med han?
leirbål Skrevet 19. mai 2009 #18 Skrevet 19. mai 2009 La for all del ikke svigermor jage vekk søsknene dine. Og vær litt obs. på om de kan ha snappet opp at hun tenker sånn. Selv om de ikke sier noe, sårer det veldig å få høre at de ikke er godtatt av svigermoren din. Da bør du snakke litt med dem om det.
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2009 #19 Skrevet 19. mai 2009 Den svigermoren hadde fått klar tale om at så lenge hun føler det slik så behøver hun ikke komme på besøk til meg i det hele tatt. Jeg hadde sikkert krangla med mannen også, greit å være konfliktsky, men å legge en slik byrde på BARN, barn som har mistet foreldrene sine, det syns jeg lite om. De hadde fått beskjed om å se litt lengre enn sin egen nese og ta seg sammen!
robotkalle Skrevet 19. mai 2009 #20 Skrevet 19. mai 2009 Min mann mener at vi bør gjøre som hun sier, men jeg kan rett og slett ikke finne en eneste forklaring på hvorfor vi skal godta dette. Eller er jeg bare veldig urimelig? Hvorfor har du valgt deg en mann som er underdanig ovenfor sin narsissistiske mor? Jeg ville slått dama til blods.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå