Gå til innhold

hvilken rase skal jeg velge?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Jeg har vokst opp med hund, og nå har tiden kommet til at jeg skal få min første helt egne hund. Rasene det står mellom er lapsk vallhund, engelsk springer spaniel, storpuddel, collie korthår eller finsk lapphund.

Vi går mye turer, så det blir både fotturer i skog og mark, sykkelturer, skiturer osv. Jeg kommer selvfølgelig til å gå dressurkurs med hunden, og har tenkt litt på at jeg skal prøve å drive aktivt med lydighet. Men jeg er virkelig forvirret og greier ikke velge en rase. hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Frank_*

Jeg har blanding av pitbull og doberman og det er en flott hund. Jager dørselgere gjør den også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi går mye turer, så det blir både fotturer i skog og mark, sykkelturer, skiturer osv. Jeg kommer selvfølgelig til å gå dressurkurs med hunden, og har tenkt litt på at jeg skal prøve å drive aktivt med lydighet. Men jeg er virkelig forvirret og greier ikke velge en rase. hjelp?

Ser du skriver storpuddel. Jeg har ikke hatt slik selv, men jeg tittet litt om rasen da jeg skulle velge hund nå sist. Pga samboer ble det ikke puddel på meg.

Hos harmony hunting poodles kan du virkelig lese om bruksegenskapene hos storpuddlen!

Endret av Troyamin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns også lydighet er kjempegøy, men har en rase som må jobbes mye med i forhold til typiske lydighetsraser (retrievere og gjeterhunder). Av de rasene du nevner ville jeg satset på korthåret collie. Det skal være en super allrounder som absolutt kan være fin å håndtere i lydighet.

Lapsk vallhund og finsk lapphund er spisshunder, mye mer egenrådige selv om de også er gjetere. Springer er en kjempehund, men kan slite litt med fokus fordi den jo er en fuglehund og blir lettere distrahert. Litt uberegnlig? Puddelen kan brukes til det meste, men jeg tror ikke den nødvendigvis er den letteste rasen å belønne/ motivere i treningssammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Korthåret collie høres midt i blinken ut for deg.

Denne personen har lappsk vallhund og skal få seg korthåret collie, en rase hun har erfaring med. Hun driver med lydighet. Du kan jo spørre henne om synspunkter?

http://spissesnuter.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korthåret collie høres midt i blinken ut for deg.

Denne personen har lappsk vallhund og skal få seg korthåret collie, en rase hun har erfaring med. Hun driver med lydighet. Du kan jo spørre henne om synspunkter?

http://spissesnuter.com/

Tusen takk for en flott link!!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...