Gjest Megisen Skrevet 22. mai 2009 #21 Del Skrevet 22. mai 2009 Hvordan skal forsøket utføres ? Godt spørsmål! Jeg vet faktisk ikke... Når jeg har lest om akupunktur og hvordan den virker i en behandlingsform, snakker man om å forflytte energier/fjerne blokkeringer i meridianer. Skulle man forske på virkningen/effekten av denne behandlingsformen, tenker jeg at man må gå i dybden og finne en måte å måle det som eventuelt skjer i kroppen etter at nålene er satt. Dette er vel forsåvidt også gjort uten at jeg skal hive meg på den diskusjonen. Er det userisøt pga at de ikke kom frem til konklusjonene du ønsket ? I grunnen ikke. Konklusjonen er helt grei den i forhold til å måle hvilken effekt placebo har, men synes den gir et uriktig inntrykk av hva tradisjonell kinesisk akupunktur er og effekten av den. Så for mitt vedkommende ligger verdien av dette forskningsprosjektet i effekten av placebo og ikke akupunktur. Er ALLE forsøk (til dagsdato) useriøse ? Nei, på ingen måte! Ideologien bak tradisjonell kinesisk akupunktur er så omfattende, at jeg ser ikke at det er mulig å drive et forskningsprosjekt over 7 uker for å kurere noe som kan være både og og enten eller når det gjelder symptomer og årsaksforhold. Forskjellige behandlere med ulike opplevelser, metoder og konklusjoner. Det hele virker for meg veldig overflatisk. Men det VAR effekter, skjønner du. Signifikante effekter, også. Dersom dette hadde vært et forsøk der man kun sammenlignet akupunktur med standard behandling, så ville konklusjonen vært at akupunktur er signifikant bedre. MEN: det var ingen signifikante forskjeller mellom de tre akupunkturbetingelsene, og hvis du ser på bedringskurvene, så ser du at de er helt parallelle. Og det tyder på at hele effekten er placebo. Jeg skjønner at der er effekter, men jeg skjønner ikke hvordan de kan behandle et mål, et kronisk problem, en diagnose fra den vestlige verden, med tradisjonell kinesisk akupunktur, og det over bare 7 uker og forvente at der skal foreligge resultater. Og når resultatene foreligger, skal dette være en rapport om hvorvidt akupunktur har en effekt eller ikke. Eller hvorvidt akupunktur bærer seg på placeboeffekten. Det er dette jeg ikke forstår at er mulig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midgard Skrevet 22. mai 2009 #22 Del Skrevet 22. mai 2009 (endret) Godt spørsmål! Jeg vet faktisk ikke... Når jeg har lest om akupunktur og hvordan den virker i en behandlingsform, snakker man om å forflytte energier/fjerne blokkeringer i meridianer.Da må man først påvise at det eksisterer energibaner / meridianer Skulle man forske på virkningen/effekten av denne behandlingsformen, tenker jeg at man må gå i dybden og finne en måte å måle det som eventuelt skjer i kroppen etter at nålene er satt. Dette er vel forsåvidt også gjort uten at jeg skal hive meg på den diskusjonen.Klu´et er at man IKKE trenger å sette nåler for å få effekt. Og OM man setter nåler så er plasseringen ikke viktig. Så for mitt vedkommende ligger verdien av dette forskningsprosjektet i effekten av placebo og ikke akupunktur.Her vil det være samme siden av samme sak. Bruker man samme uppsett for f.eks hjertemedisin så MÅ medisin ha en betydelig høyere virkningsgrad enn placebo. På en måte er det placebo man tester her også, men man er meget selektiv i tolkning av dataene om man unnlater å ta med virkingene for hjertemedisinen. Nei, på ingen måte! Nevn noen seriøse forsøk !! Endret 22. mai 2009 av Midgard Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest trinse Skrevet 22. mai 2009 #23 Del Skrevet 22. mai 2009 Da må man først påvise at det eksisterer energibaner / meridianer Klu´et er at man IKKE trenger å sette nåler for å få effekt. Og OM man setter nåler så er plasseringen ikke viktig. Her vil det være samme siden av samme sak. Bruker man samme uppsett for f.eks hjertemedisin så MÅ medisin ha en betydelig høyere virkningsgrad enn placebo. På en måte er det placebo man tester her også, men man er meget selektiv i tolkning av dataene om man unnlater å ta med virkingene for hjertemedisinen. Nei, på ingen måte! Nevn noen seriøse forsøk !! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 22. mai 2009 #24 Del Skrevet 22. mai 2009 Det er interessant hvordan kroppen er i stand til å hele seg selv bare vi tror (placebo). Jeg har ikke lest art. Jeg er i utgangspunktet skeptisk til alt medisin, men har erfart god effekt av akupunktur. Om det er min egen tro som hjelper vet ikke jeg, men jeg hadde ikke klart det uten nåler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midgard Skrevet 22. mai 2009 #25 Del Skrevet 22. mai 2009 (endret) ?? Trinse, hva er det du sier.. Endret 22. mai 2009 av Midgard Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 23. mai 2009 #26 Del Skrevet 23. mai 2009 Det er interessant hvordan kroppen er i stand til å hele seg selv bare vi tror (placebo). Jeg har ikke lest art. Jeg er i utgangspunktet skeptisk til alt medisin, men har erfart god effekt av akupunktur. Om det er min egen tro som hjelper vet ikke jeg, men jeg hadde ikke klart det uten nåler. Ja, det er en side ved placeboeffektene som folk ikke er så oppmerksomme på. Sånn sett er det en downside ved kliniske prøver, at man i større grad avskriver placebo-effekten som uvesentlig. Når konteksten er at man tester medikamenter eller inngrep, så er den jo forsåvidt det, også. Men i en klinisk hverdag, kan en god kliniker bruke placebo-effektene til pasientens beste. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå