Gå til innhold

Bunader brodert i utlandet


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Lurer på om noen har erfaring med bunader som er brodert i feks Kina. Fant en nettbutikk som leverte ferdig borderte bunader på 3-4 dager.

Noen som vet om kvaliteten/utseende er noe dårligere på disse? Har konfirmant neste år, og ser på muligheten på å spare tusenlapper. Men vil ikke at den skal se "billig" ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest KateW

Personlig kan jeg ikke forstå at noen ønsker å ha en juksebunad. Men det er bare meg.

Jeg har sett flere eksempler hvor det har vært maskinsydd, dårlige broderier, gale farger osv.

Men du kan ha flaks.

Hvis jeg skal ha bunad så ønsker jeg å være med å lage den selv, for meg er det mye av vitsen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg har sett har ikke vært like fine som "ekte, norsk håndarbeide" nei.

Og noe sier meg at levert på 3-4 dager fra kina ikke vil få samme passform som en buad som er laget etter mål... En bunad ser absolutt best ut om den sitter rett på bæreren.

(Takknemlig for at min bunad ble sydd med godt sømmonn, så mamma kunne sy den ut så den passet meg i min sønns barnedåp, og nå syr hun den inn igjen...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg vil uansett ikke ha mulighet til å være med å lage den selv, men vil ikke ha en maskinsydd billigutgave.

Nettbutikken sier at bunadene blir brodert for hånd. Men er usikker på om det stemmer.

Noen som har erfaring fra www.bunadstradisjoner.no ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KateW

*presiserer* "Lage selv" være hos sydamen, velge ut stoff, tilbehør, kanskje hjelpe til å sy noe av blusen/brystduken eller lignende, altså de "enkle" tingene, føle at bunaden er personlig.

Og som Malama sier, det å kunne sy ut og inn osv. Mye man ikke har kontroll på når sydd i utlandet.

MEN, har ingen erfaring med det nettstedet du nevner, selv om en håndsydd bunad på fire dager høres spesielt ut. Husk at en skikkelig bunad skal være håndsydd hele veien, skjorte, stakk, liv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper at i den grad de er håndsydd, å er de sydd før bestilling, og således ikke tilpasset den enkelte.

Mamma så jo ferdigbroderte bunadskjorter til salgs på en "bunadsbutikk", i small, medium og large. Greit nok, skjorter kan jo tas slik, men jeg ville ikke hatt bunaden min sånn, den er heldigvis tilpasset etter mine mål, bådei lengde og bredde, over brystet og i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Tipper at i den grad de er håndsydd, å er de sydd før bestilling, og således ikke tilpasset den enkelte.

Mamma så jo ferdigbroderte bunadskjorter til salgs på en "bunadsbutikk", i small, medium og large. Greit nok, skjorter kan jo tas slik, men jeg ville ikke hatt bunaden min sånn, den er heldigvis tilpasset etter mine mål, bådei lengde og bredde, over brystet og i livet.

Ja de er nok det. Det sto noen mål som disse bunadene passet til. Men slike ting kan justeres regner jeg med. De legger på justeringsmonn når man sender inn målene. Men det jeg er redd for er kvaliteten på broderinene og fargen på bunaden. Ser på bildene at det ikke er helt den samme fargen som de som leveres herfra.

Nei tror det må blir ekte vare ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...