MarianneE Skrevet 18. mai 2009 #1 Skrevet 18. mai 2009 Etter å snakket litt om det har min mann og jeg funnet ut at denne uken skal være kjøttfri. Rett og slett være vegeterianere denne uka. Omgivelsene våre tror vi har blitt smårare, og at min kjære har latt seg overkjøre av meg. Men, vi bestemte oss for dette fordi: "alle" spiser igrunn for mye kjøtt, det er nok ikke bare bra for mage og kropp. Det er (for) enkelt å planlegge middag med utgangspunkt i kjøtt, vi vil utvide horisonten litt og rett og slett tenke nytt! Og dessuten er det ikke akkurat usunt heller.. Hva skal jeg fram til? Egentlig ingenting, bare fortelle det. ....og TAKK! til dere som skriver i vegetar-middagstråden! Kommer til å se nøye på den nå!
Gjest Papirkurven Skrevet 18. mai 2009 #2 Skrevet 18. mai 2009 Høres kjempespennende ut! Har du noen meny for uken?
Mermaid Blues Skrevet 18. mai 2009 #3 Skrevet 18. mai 2009 Kan jeg foreslå vegetartaco til helga? Har servert denne til mange kjøttetende venner, og flere av dem velger nå bort kjøttdeigen når de lager taco selv Terne squash, tomat, aubergine, ananas og hakk løk. Stek alt sammen (squash+aubergine+løk, deretter tomat og ananas helt til slutt) i olje og bland med ønsket tacokrydder. Servér i fajitalefser sammen med rømme/matyoghurt, ruccola, ost, salsa og guacamole. Varier gjerne grønnsaker etter ønske, mange synes det er godt med mais (jeg er allergisk) også. Samme grønnsaksblandingen kan godt krydres annerledes og serveres med pasta, ris eller couscous, eller på brødskiven. En annen ting som er fabelatikig godt er å skjære aubergine i tynne skiver, pensle med olje og grill dem raskt øverst i ovnen. Stek løk og bland med en boks hermetisk tomat, estragon og et lite dryss kanel. Legg alt lagvis i en ildfast form sammen med muskatkrydret bechamél. Topp med revet parmesan. Gratineres i ovn og spises med rundstykker. En veldig lettvint vegetarmoussaka
MarianneE Skrevet 18. mai 2009 Forfatter #4 Skrevet 18. mai 2009 Mermaid Blues! Takk, flotte forslag! Jeg har ikke satt opp noe ukesmeny, tar det hele på feelingen.
*Joyce* Skrevet 18. mai 2009 #5 Skrevet 18. mai 2009 Vi hadde hjemmesnekra falafelburgere med couscoussalat og tzatziki til i dag. Nam! Kjør 1-2 bokser hermetiske kikerter i foodprocessor med noen fedd hvitløk, spisskummen, korianderfrø, gurkemeie, paprikapulver og harissa/sambal eller tørket chili, noen ss mel og en bunt koriander (egentlig persille, men det hadde ikke nærbutikken i dag). Ha evt i et egg eller litt vann for å få passelig konsistens. Formes til burgere (evt klassiske falafel-boller) og stekes i godt med olje. Tzatzikien lager jeg ved å rive en agurk grovt, presse ut mest mulig av vannet og blande med hvitløk, salt og hvit pepper og yoghurt (vi bruker Tyrkisk yoghurt fra et eller annet svensk meieri). Settes kjølig frem til den skal brukes. Couscoussalat består her i huset av det vi måtte ha av passende grønnsaker (i dag ble det tomat, agurk, vårløk og sitronskall og -saft) blandet med varm couscous. Og til slutt tipser jeg om bønnemos/refried beans til den allerede foreslåtte tacoen.
LadyB Skrevet 18. mai 2009 #6 Skrevet 18. mai 2009 Så gøy med vegetaruke! Kult gjort av dere å utvide horisonten litt
MarianneE Skrevet 19. mai 2009 Forfatter #7 Skrevet 19. mai 2009 Takk for tipsene (ikke at jeg egentlig trenger det, men...) Falafel har jeg hatt lyst til å lage lenge, men han jeg deler hus med er ikke glad i kikerter. På en annen side, med krydder i, og moste smaker det sikkert anderledes, og han kan jo få smake før han vet hva det er.... Uansett; Idag blir det gryterett med grønnsaker og kikerter (han får plukke dem ut) Skal legge ut en oppskrift seinere idag, har ikke tid nå.
Gjest Frosk Skrevet 19. mai 2009 #8 Skrevet 19. mai 2009 Så bra tiltak!! Jeg blir så glad av sånne tråder
MarianneE Skrevet 19. mai 2009 Forfatter #9 Skrevet 19. mai 2009 Så bra tiltak!! Jeg blir så glad av sånne tråder Ja, det regnet jeg med at du ville bli! vegetargryte 1 løk 2 båter hvitløk 1 frisk chili 1/2 ts ingefærpulver 4 gulrøtter 3 ss olje 2.5 dl grønnsaksbuljong 1 boks hakkede tomater 1/2 squash 1 boks avrente kikerter 1/2 ts kanel salt&pepper Rens, hakk og fres løk, hvitløk & chili. Skjær squash og gulrøtter i terninger Fres dette med løk&chili. Tilsett buljong og tomater og la koke i 10 minutter. Tilsett kikertene og gi et oppkok. Krydre. Denne er veldig god!
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2009 #10 Skrevet 19. mai 2009 Kikerter i falafel smaker ganske annerledes enn kikerter ellers. Samboern min er heller ikke glad i kikerter (dumt! for det er jo så godt, og utrolig greit i stedet for kjøtt), men falafel går ned på høykant Og han vet det er kikerter i til og med...
MarianneE Skrevet 20. mai 2009 Forfatter #11 Skrevet 20. mai 2009 Idag blir det pizza! Av vegetartypen. Det kan bli... spennende.
Gjest Papirkurven Skrevet 20. mai 2009 #12 Skrevet 20. mai 2009 Er bare så utrolig kjipt at vegetarmat ikke er vegansk mat Ja, altså, at oppskriftene ofte har egg og melk (og mel)
MarianneE Skrevet 20. mai 2009 Forfatter #13 Skrevet 20. mai 2009 Tror jeg er iferd med å gi opp hele vegeterianerukeprosjektet vårt. Ikke noe moro når en føler at ikke alle gidder og være med, men bare smiler og jatter med mens han (åjada!) egentlig ikke er så interessert i det hele. Det føles som anstrengelser til ingen nytte. Allikevel er det ikke bortkastet. Jeg har lest om vegetrianere, har lest masse oppskrifter og kokebøker og fått øynene opp for at mat kan være så mye mer enn kjøtt om dere skjønner. Jeg har funnet ting jeg vil forsøke, men innser at vegeterianer livsstil ikke er min "greie"
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2009 #14 Skrevet 20. mai 2009 Ikke gi helt opp da. Å legge over sånn helt tvert er vanskelig. Jeg driver å legger over til vegetarkost selv, men spiser fisk da. Men av og til blir det et kjøttmåltid her også, borte hos folk og når kjæresten lager mat Men slet litt i begynnelsen, var vanskelig å få i meg alt jeg trengte syntes jeg (som om jeg tenkte så mye over det når jeg spiste kjøtt....), så jeg la heller over litt gradvis. Vegetarmat er godt
Nemesis Skrevet 20. mai 2009 #15 Skrevet 20. mai 2009 Jeg er ofte inne og ser på denne siden her. Hun har veldig mange vegetariske oppskrifter selv om jeg ikke har fått fingen ut til å prøve noe selv. Er av og til litt tiltak, men det er jo bare til å gå inn for det! http://norwayveggie.blogspot.com/
Gjest Frosk Skrevet 21. mai 2009 #16 Skrevet 21. mai 2009 Jeg er ofte inne og ser på denne siden her. Hun har veldig mange vegetariske oppskrifter selv om jeg ikke har fått fingen ut til å prøve noe selv. Er av og til litt tiltak, men det er jo bare til å gå inn for det! http://norwayveggie.blogspot.com/ Jeg har ikke betalt Nemesis for å legge inn link til bloggen min, altså Dumt at prosjektet ikke funket, det er kanskje litt ambisiøst å ha en helt vegetarisk uke hvis man ikke er vant til vegetarmat? Kanskje det er enklere å innføre noen vegetariske middager i uken, for eksempel....?
Gjest Ludovie Skrevet 21. mai 2009 #17 Skrevet 21. mai 2009 Kanskje de andre familiemedlemmene lettere kan akseptere middager som inneholder en del egg, som omelett, pai/quiche osv? Sånt er det jo dessuten veldig lett å variere. Jeg synes forresten også at denne er veldig god.
Ce'Nedra Skrevet 21. mai 2009 #18 Skrevet 21. mai 2009 Vi har innført noen vegetardager, prøver å spise hvitt kjøtt maks 3-4 dager i uken, (og av de dagene skal rødt kjøtt være maks en gang). Tror det er mye enklere enn å ha en hel uke.
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2009 #19 Skrevet 21. mai 2009 Vi har innført noen vegetardager, prøver å spise hvitt kjøtt maks 3-4 dager i uken, (og av de dagene skal rødt kjøtt være maks en gang). Tror det er mye enklere enn å ha en hel uke. Og man kan jo beholde fisken i menyen. Mange vegetarianere spiser fisk (pescetarianere).
cilipili Skrevet 21. mai 2009 #20 Skrevet 21. mai 2009 (endret) Og man kan jo beholde fisken i menyen. Mange vegetarianere spiser fisk (pescetarianere). Det er ingen vegetarianere som spiser fisk, bare pesceterianere! Ellers håper jeg du ikke gir opp, MariannE Men uansett er det utrolig bra å bytte ut noen måltider i uka med vegetarmat. Helsemessig tror jeg de fleste har mye igjen for det. Endret 21. mai 2009 av cilipili
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå